Miehen uusavuttomuus on jotain niin järkyttävää että en haluaisi uskoa todeksi
Kun tapasimme hän ei tiennyt miten pesukoneen rumpu avataan.
Kerran kysyin ruokaa tehdessäni häneltä onko uuni valmis, kun hän istui näköetäisyydellä. Mies katseli uunia mietteliäänä ja tokaisi "No kyllähän tuo varmasti olisi?" Katsoin häntä ja kysyin "eli on vai ei?" Jonka jälkeen mies ärähti: "No mistäs minä sitä tiedän!?" Kerroin sitten hänelle: " Sen näkee siitä, että toinen uunissa oleva silmä on sammunut". Hän ei ollut asiasta ollenkaan tietoinen.
Laitoin hänet kerran tiskaamaan. Kolina kävi ja hetken kuluttua se loppui. Huusin ja kysyin "Olet ilmeisesti jo tiskannut?" Mies vastasi myöntävästi. Kävin katsomassa ja tiskit lepäsi tiskialtaassa pestyinä ja huuhdeltuina. Kysyin häneltä miksi ovat tiskialtaassa. Mies vastasi "No millä mä ne kuivaan!?" Minä siihen että kuivauskaappi on sitä varten keksitty ja se löytyy melko varmasti jokaisesta suomalaisesta kodista, niin myös miehen kodista.
Mies ei siis ymmärrä kodinhoidosta mitään. Lattiat täynnä kenkien mukana tulleita kiviä koska kulkee kengät jalassa sisällä, käyttää samoja likaisia boksereita,sukkia ja vaatteita koska ei vaivaudu opettelemaan pyykinpesua ja pesemään pyykkinsä itse.
Hän ei myöskään koskaan ole tehnyt itselleen edes salaattia tai pizzaa jotka ovat helppoja tehdä. Hän ostaa nekin valmiina kaupasta.
Emme asu yhdessä, mies asuu yksin.
Millaisen analyysin tekisitte miehestä tämän kertomuksen perusteella?
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitalous on ollut jo pitkään pakollista kaikille.
Eipä ollut meillä 40-50 vuotiailla. Mistä lähtien on ollut pakollisena, olisko kenelläkään enemmän faktatietoa?
Täytän tänä vuonna 41, ja kyllä meillä nyt vaan oli pakollinen kotitalous aineena kaikille.
Oliskohan tullut sitten pakolliseksi myöhemmin, olen itse sinua vanhempi. Olen sukupolvea, joilla on sama ongelma kuin ap:lla. Onko kotitalous ollut pakollisen oppiaineena myös nykajan 20-30 vuotiaille?
Oli. Ja on edelleen.
Valinnaisena sitä sai aiemmin ennen jatkaa. Seiskalla pakollinen.
Ap, osaatko vaihtaa auton renkaat? Rakentaa linnunpöntön, tai lapselle majan puuhun?
Osaisitko asentaa pyykkikoneen tai astianpesukoneen ilman, että tulee vesivahinko?
Toisilla on toisenlaiset taidot. Kaikille ei vanhemmat opeta kaikkea.
Minä osaan kyllä yllämainitut, mutta en osaisi esimerkiksi paikata housuja ompelukoneella, en ole koskaan käyttänyt moista laitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitalous on ollut jo pitkään pakollista kaikille.
Eipä ollut meillä 40-50 vuotiailla. Mistä lähtien on ollut pakollisena, olisko kenelläkään enemmän faktatietoa?
Minulla oli pakollinen kotitalous seiskaluokalla, ja valinnainen kasilla ja ysillä. Olen syntynyt vuonna 1969. Siskoni täytti juuri 50v, ja hänellä oli myös pakollinen kotitalous seitsemännellä luokalla peruskoulussa.
Käsittääkseni kotitalous on ollut peruskoulussa aina kaikille pakollinen 7 luokalla. Vanhassa koulusysteemissä se ei ollut pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, osaatko vaihtaa auton renkaat? Rakentaa linnunpöntön, tai lapselle majan puuhun?
Osaisitko asentaa pyykkikoneen tai astianpesukoneen ilman, että tulee vesivahinko?
Toisilla on toisenlaiset taidot. Kaikille ei vanhemmat opeta kaikkea.
Minä osaan kyllä yllämainitut, mutta en osaisi esimerkiksi paikata housuja ompelukoneella, en ole koskaan käyttänyt moista laitetta.
Minä osaan kaikki nämä ja paikata myös ne housut.
T. N
Itse muutin jo 17v yksin asumaan, joten ruuanlaitto, tiskaaminen ja pykkääminen tuli tutuksi. Uusavuttomuus ei katso sukupuolta, seurustelin nuorempana naisen kanssa joka ei osannut edes perunoita keittää, äiti oli passanut aina.
Mutta hän ei asiasta vetänyt herneitä nenään vaan halusi oppia, ruuanlaitosta tulikin meille yhteinen mukava harrastus.
Vierailija kirjoitti:
Valinnaisena sitä sai aiemmin ennen jatkaa. Seiskalla pakollinen.
Kiitos tästä tiedosta ja muistuksesta. Mieheni väitti ennenmuinoin, ettei heillä ollut köksää. Menee kyllä niin yhteen, että on aina ollut sellainen kultapoika, ettei köksöntunnit voi kumma kyllä mitenkään muistua mieleen. Edes samperi perusasiat. Ei tuolle varmaan olisi auttanut pari lisävuottakaan, kun kotona opetettiin halveksimaan kaikkea muuta kuin rahaa.
Me ei annettu poikien löysäillä kotsan tunneilla, vaikka yrittivätkin joskus vapaamatkustaa ja tiirailla vain kasvavia tissejä. Yhtä lailla rätti kouraan niillekin. Jos jotakin teiniä alkaa jo paapoa, niin se ei lopu ikinä, kun väärille tavoille oppii.
Muistutuksena myös, että jo joillekin jo 70-luvulla myöhemmin syntyneille ja siitä eteenpäin ovat sekä tekstiili- että puutyöt olleet kaikille pakollisia. Vuoroin piti vaihtaa vasara käteen ja tehdä esimerkiksi niitä linnunpönttöjä tai poikien ommella itselleen shortsit. Nykyisin on pysyvä järjestely, ei enää kokeilu. Mikä on mielestäni toisaalta kyllä vähän väärin, kun valinnanvapaus viedään itselle kiinnostavista aiheista, mistä voi tulla jopa ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Muistutuksena myös, että jo joillekin jo 70-luvulla myöhemmin syntyneille ja siitä eteenpäin ovat sekä tekstiili- että puutyöt olleet kaikille pakollisia. Vuoroin piti vaihtaa vasara käteen ja tehdä esimerkiksi niitä linnunpönttöjä tai poikien ommella itselleen shortsit. Nykyisin on pysyvä järjestely, ei enää kokeilu. Mikä on mielestäni toisaalta kyllä vähän väärin, kun valinnanvapaus viedään itselle kiinnostavista aiheista, mistä voi tulla jopa ammatti.
Kyllä kyllä. Olen syntynyt 1975 ja meillä oli käsityötä ja puutyötä kumpaakin. Pk-seudulla olen asunut ikäni jos sillä on merkitystä.
Naisten osaamislaajuus on välillä hämmästyttävää. Sitten osa hoitaa vielä lapset ja käydään töissä. Harvempi varmaan on ihan kädetön? Se noita ulkomaalaisia miehiä jaksaa hämmästyttää ja jopa jurppia, ettei me oikeastaan tarvita miestä yhtä mihinkään kuin mukavaan parisuhteeseen. Yksinkin pärjää hyvin.
Tuli itsekin heiluteltua lehtisahaa myös vapaa-ajan puhteilla siinä missä ompelukonettakin surruutettua.
En tiedä, miten on muissa perheissä, mutta oman suvun miehet ovat pyrkineet kannustamaan tuohon omatoimiseen itsenäisyyteen ja opettaneet pienestä pitäen myös meille likoille noita käytännön taitoja. Siinä missä on haettu perunat penkistä on rullattu kesä- ja talvirenkaita varastosta jo lapsena. Tästä nostan hattua suomalaiselle miehelle! Mottona oli, että kaikki pitää teoriassa osata. Sitten valitaan, kuka ehtii ja jaksaa tehdä mitä kulloinkin.
Jotenkin uskomaton ajatus. Okei, uuninnappulan ymmärtää, voihan olla että on tottunut uuniin, missä ei mitään "silmiä" ole. Mutta ettei tajua laittaa astioita kuivauskaappiin kuivumaan? Ei ole mitenkään voinut elää niin tynnyrissä, ettei olis koskaan nähnyt kenenkää laittavan astiakaappiina astioita kuivumaan.
Jos tuo aloitus on totta, niin veikkaan, että mies vain heittäytyy avuttomaksi koska odottaa, että passaat sitä.
Kengät jalassa sisällä?!!! Yäk. Toisekseen nuo mainitsemasi asiat oppii kyllä normaalissa kodissa jo lapsena, ellei sitten ole tynnyrissä kasvanut. Eikä taatusti ole minkään koulukodin/muun laitoksen kasvatti, sillä niissä nämä kotihommat on pakko opetella vaikka väkisin. Ei jatkoon.
Paras tapa opettaa noita arjen askareita on tosiaan ottaa ne lapset mukaan touhuun. Joskus hidastaa, mutta samalla ne oppivat ja yllättävän nopeasti. Eipä tule niitä kädettömiä palveltavia myöhemmin. Tässä isovanhemmatkin voivat olla korvaamaton rikkaus. Kertovat samalla viisauksiaan elämän varrelta.
Ei kukaan tarvitse ketään yhtään mihinkään, jos tuolle linjalle lähdetään että joku pääsyy ihmisten yhdessä oloon olisi muka pyykkääminen, tiskaaminen ja ruuanlaitto. Jos ihminen ei ole kehitysvammainen oppi hän nuo aika nopeasti.
Ihmetyttää aina tuo ihme lällättely ei tarvita miestä mihinkään kun ei sitä naistakaan kukaan tarvitse yhtään mihinkään nykypäivänä. Pyykit ja astiat pesee kone, valmista ruokaa voi ostaa tai tilata ja seksiäkin saa pikkurahalla maksulliselta, joten mihinkäs sitä naist nyt tarvittiin, eoi mihinkään.
Syy miksi miehet ja naiset haluavat olla yhdessä on paljon syvällisempää, kumppanuus, ystävyys ja halutaan elää ja kokea yhdessä asioita, joku pyykkääminen ei ole mikään syy ruveta seurustelemaan, pyykit pesee kone.
Moni ulkomaalainen ihmettelee, kun täällä pyydetään ottamaan kengät pois sisätiloissa. Kulttuureja on erilaisia. Joissakin on sisätossut odottamassa vieraitakin.
Hassua kun mun yläastelaiset on juuri valinneet valinnaiseksi kotitalouden, seiskalla se oli pakollinen.