Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko isän auttaa äitiä vauvan hoidossa?

Marpula
31.03.2017 |

Ja onko vauvan äidillä minkäänlaista oikeutta saada ikinä omaa aikaa? Miten teidän perheissä kotityöt, vauvanhoito ja oma aika jakaantuu isän ja äidin kesken?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä auttaa. Vaan tehdä oma osuutensa.

Vierailija
2/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai tarviiko äidin auttaa isää vauvan hoidossa?

Jos lapsi on yhteistuumin hankittu niin yhdessä siitä huolehditaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

_Auttaa_ äitiä?? Molempien vauvahan se on. Isä hoitaa yhtälailla. Meillä minä olin 16kk kotona vauvan kanssa ja mies sitten 11kk.

Vierailija
4/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-ajastamme on jo yli 7 vuotta aikaa, mutta vastaan silti. Meillä "isä ei auttanut äitiä" vaan oli vanhempi siinä missä minäkin. Imetystä lukuunottamatta, tietenkin.

Vierailija
5/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, moniko lapsi on tehty isän aloitteesta. Luulen, että suuri enemmistö on tehty naisen aloitteesta, vahingossa tai "vahingossa". Onko sitten ihme, ettei mies ota riittävästi vastuuta lasten hoidosta.

Vierailija
6/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen isä ei omasta vapaasta tahdostaan HALUA hoitaa vauvaa?

Vierailija
7/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jakaantuu vauvanhoito niin että toki "päävastuu" on minulla vauvan suhteen, sillä minä olen vauvan ensisijainen kiintymyksen kohde. En voi olla vauvasta erossa niin pitkiä aikoja kuin mies voi. Tämä on ihan tutkimuksissa todettu fakta kuitenkin, että ensisijaisen ja toissijaisen (oli kumpi heistä sitten isä tai äiti) rooli on erilainen, eikä lapsi siedä ensisijaisesta kiintymyksen kohteestaan eroa samalla tavalla kuin toisesta. 

Mutta, se ei todellakaan tarkoita ettenkö ottaisi omaa aikaa ja saisi sitä. Joka päivä kun mies tulee kotiin, niin käyn rauhassa ihan yksin suihkussa, ja usein viikonloppuna teen jotain itselleni mielekästä yksin tai kavereiden kanssa päiväsaikaan, niin ettei poissaoloni kuitenkaan ole liian pitkä. Saan viikonloppuisin nukkua pitkään, ja jos arkena vauva herääkin klo 6, niin mies nousee sen kanssa ja minä sitten n. klo 7, ennen kuin mies lähtee töihin. Mies saa nukkua rauhassa yön yli aina, ellei ole joku poikkeustilanne kuten kova kuume tai oksennustauti lapsella.

Uni on todella tärkeää äidille ja niin myös oma aika. Sitä pitää ottaa ja saada sen verran kuin vauva sietää eroa äidistään (usein äiti on se ensisijainen kiintymyksen kohde). Meillä mies saa omaa aikaa kun vaan etukäteen asiasta mainitsee. Minä yleensä nukutan vauvan, joten kyllä hänellä illalla on aikaa rauhoittua hyvin. 

Vierailija
8/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälle on kyllä ihan riittävästi hommaa, kun hoitaa kodin ja kaksi isompaa lasta :)

Vierailija
9/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta hoidetaan tasapuolisesti... isän ei kuulu auttaa vaan hoitaa yhtä paljon

Vierailija
10/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöheräämiset olen hoitanut itse kaikkien kolmen lapsen kohdalla. Ovat nukkuneet mun vieressä ja mies omassa huoneessaan noin 6kk ajan kunnes yösyötöt ovat loppuneet. Turha sitä on kaikkien unta uhrata. Mies on sitten virkeänä ottanut päivisin vetovastuun lapsista ja kodin töistä. On myös isompia lapsia hoitanut oman osuutensa kotona kun itse olen käynyt töissä ja opiskellut.

Vierailija
11/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei imettänyt vauvoja eikä leikannut vauvojen kynsiä. Kaikkia muita hoitotoimenpiteitä teki kyllä. Minä olin lasten kanssa kotona joten tein pääosan ja kieltämättä välillä mies lähinnä autteli. On vain tosi vaikea ruveta hoitamaan yhtäkkiä komea pientä lasta joilla kaikilla vähintään 1 pitkäaikaissairaus ja pahimmillaan lääkkeitä ja lääkärin määräämiä ravintolisiä annettiin vähintään 3/päivä ja kaikkiaan varmaan 20 annosta päivässä. Lisäksi kohtauslääkkeet ym. Pahimpina aikoina meillä kummallakaan ei ollut omaa aikaa vaan kaikki aika meni lasten hoitoon. Jos mies ei olisi tehnyt osaansa niin olisin varmaan seonnut. Nytkin tuli fyysisiä ongelmia vuosien univajeesta.

Mutta homma hoidettiin yhdessä ja nyt meillä on kolme reipasta lasta ja kaikki hyvin vaikka toki vieläkin sairauksia on mutta nyt lapset osaavat jo osin itse hoitaa ne.

Vierailija
12/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän on kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää, moniko lapsi on tehty isän aloitteesta. Luulen, että suuri enemmistö on tehty naisen aloitteesta, vahingossa tai "vahingossa". Onko sitten ihme, ettei mies ota riittävästi vastuuta lasten hoidosta.

Siis mitä? Millainen vätys mies on, jos hänenkin mielestä lapsi on hyvä juttu ja sitten vetäytyy pois vastuusta, koska nainen sanoi ajatuksen ensin ääneen? Mitä väliä sillä on, kumpi sitä ehdottaa?

Sääli, jos mies ei tajua, miten ainutlaatuinen aika vauva-aika on. Hoitamalla oman osuutensa mies luo hyvän siteen lapseen ja samalla vahvistaa myös omaa parisuhdettaan.

Vierailija
13/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa.

Niin ja meillä on edelleen hyvä parisuhde jossa kunnioitetaan toisiamme.

Vierailija
14/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan auttaisi. Jos nainen haluaa lapsen, se on hänen oma projektinsa.

Vierailija
15/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen isä ei omasta vapaasta tahdostaan HALUA hoitaa vauvaa?

Samaa mieltä!!

Äitiä ei pidä "auttaa" vaan isän todellakin pitää tehdä oma osuutensa, eli hoitaa omaa lastaan tasapuolisesti äidin kanssa! 50/50 niin vauvanhoito, kotityöt, kuin oma aikakin. Äidillä on lepoon yhtälailla oikeus kuin isälläkin. Eihän äidinkään hoitaessa lastaan puhuta siten että "äiti auttaa isää" ei, vaan hoitaa omaa lastaan.

Vierailija
16/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan auttaisi. Jos nainen haluaa lapsen, se on hänen oma projektinsa.

Jos nainen haluaa lapsen ja sinä et, pidät mulkkusi visusti housuissasi. Se on sinun projektisi.

Vierailija
17/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän on kirjoitti:

Jopas. 33 miinusta eikä yhtään plussaa. Tarkoittaako tämä sitä, että isäksi tulemisen haave ei lainkaan lisää miehen hoitohaluja? Vai että vastentahtoisen isänkin pitäisi innoissaan lasta hoitaa?

Vierailija
18/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan ja lasten hoidot eivät kuulu isälle. Siis jos isä on MIES. Isälle kuuluu sitten taas lasten kasvatus.

Lasten kasvatus taas ei kuulu millään lailla lasten äidille.

Näin lapsista kasvatetaan täyspäisiä ihmisiä.

Vierailija
19/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän on kirjoitti:

Siis mitä? Millainen vätys mies on, jos hänenkin mielestä lapsi on hyvä juttu ja sitten vetäytyy pois vastuusta, koska nainen sanoi ajatuksen ensin ääneen? Mitä väliä sillä on, kumpi sitä ehdottaa?

Sääli, jos mies ei tajua, miten ainutlaatuinen aika vauva-aika on. Hoitamalla oman osuutensa mies luo hyvän siteen lapseen ja samalla vahvistaa myös omaa parisuhdettaan.

Voihan asian tuollakin tavalla väärin ymmärtää.

Vierailija
20/31 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nainen haluaa lapsen ja sinä et, pidät mulkkusi visusti housuissasi. Se on sinun projektisi.

Mielestäsi nainen on siis vaistojensa vietävissä oelva eläin, jolta ei voikaan edellyttää rationaalisia valintoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä