Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lattialista mielestäsi osa lattiaa vai osa seinää?

Vierailija
31.03.2017 |

Meillä on perustavanlaatuinen mielipide-ero miehen kanssa =)
Mä haluan lattialistat valkoisiksi( tai harmaaksi jos lattia on harmaaksi maalattu) kuten ovilistat, kattolistat, ikkunalistat. Meillä on vanha talo ja kaikki listat ovat vanhan tyylin mukaan leveitä.
Nyt suurin osa lattioista on leveää mäntylankkua ja lattialistat myös lakattua mäntyä.
Mä haluan remontissa maalata lattiat koska lakattu mäntylattia on ruminta mitä tiedän.
Mies haluaa säilyttää kaljanväriset lattiat ja ne kaljanväriset lattialistat =)

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lattialista on osa lattiaa.

Lattialista, ovilista, kattolista. Ne on kaikki seinällä, mutta tuolla nimellä ne osataan erottaa toisistaan.

Vierailija
22/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi maksaa? Vai onko av-mamma taas vain päällepäsmärin osassa ja mies rahoittaa?

Tota, me omistetaan tää yhdessä. Meillä on yhteinen yritys ja yhteiset rahat. Me maksetaan molemmat. Me myös tehdään yhdessä, mä en pysty paneloimaan kattoa mutta pystyn maalaamaan sen. Mä hoidan kaikki pintatyöt, maalaukset sekä sisällä että ulkona.

Niin niin. Cool story, sis.

Mikä sinua vaivaa? Mitä ihmettä se sinulle kuuluu, kuka ap:n remontin rahoittaa? Pitää vaan päästä vittuilemaan, oli aihe mikä tahansa. Vaikkapa vain lattialistat, jumalauta! Urpo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lattiaa, väri lattian mukaan (sama tai muuten sopiva).

Vierailija
24/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi maksaa? Vai onko av-mamma taas vain päällepäsmärin osassa ja mies rahoittaa?

Tota, me omistetaan tää yhdessä. Meillä on yhteinen yritys ja yhteiset rahat. Me maksetaan molemmat. Me myös tehdään yhdessä, mä en pysty paneloimaan kattoa mutta pystyn maalaamaan sen. Mä hoidan kaikki pintatyöt, maalaukset sekä sisällä että ulkona.

Mikä sinua vaivaa? Mitä ihmettä se sinulle kuuluu, kuka ap:n remontin rahoittaa? Pitää vaan päästä vittuilemaan, oli aihe mikä tahansa. Vaikkapa vain lattialistat, jumalauta! Urpo.

Tää on se lompakkoloistyyppi =)

Urpo mikä urpo.

Jos mies tulis mulle pätemään että hän maksaa, sais ihan takuulla senjäkeen päteä ihan yksinään, päättää ihan kaikesta ja myös tehdä ihan kaiken. En olisi päivääkään noin ajattelevan tyypin kanssa. Mä nimittäin pärjään yksinänikin. Parempi yksin kuin idiootin kanssa.

Vierailija
25/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on molempia, koska sen alaosa on lattian ja sivu seinän päällä. Maalatkaa ihan sen väriseksi kuin omaa silmää miellyttää.

Vierailija
26/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on se lompakkoloistyyppi =)

Urpo mikä urpo.

Jos mies tulis mulle pätemään että hän maksaa, sais ihan takuulla senjäkeen päteä ihan yksinään, päättää ihan kaikesta ja myös tehdä ihan kaiken. En olisi päivääkään noin ajattelevan tyypin kanssa. Mä nimittäin pärjään yksinänikin. Parempi yksin kuin idiootin kanssa.

Niinpä. Ei ole Lompakkoloistyypilläkään tainnut olla jonoa ovensa takana... :)

Vierailija
27/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman talon rakentaneena sanoisin, että saat ihan itse päättää. Äidilläni on tammea kaikki ovet, listat ja lattiat ja hyvä on. Itselläni seinät valkoiset ja lattiat kuultotammea, seinän väriset listat. Edellisessä talossa Saima-parketti ja koivuiset ovet sekä listat.

Vierailija
28/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pyökkiparketti ja valkoiset, seinien väriin sulautuvat lattia- ja ovilistat, jotka tekevät ainakin tällaisen n. 2,5m:n normihuonekorkeudella varustetun asunnon avaraksi. Korkeampii tiloihin ja vanhoihin kiinteistöihin voi sopia myös ne tummat jalkalistat, jolloin ne usein ovat myös moderneja listoja huomattavasti korkeammat.

Minustakaan siis tuohon ei ole mitään kiveen kirjoitettua nyrkkisääntöä, mutta varmasti yleisilme raikastuu, jos ne lattialistat ja seinät ovat jotain muuta kuin se lakattu mäntylattia (jopa se mäntylattiakin voi näyttää siedettävältä, jos muut pinnat ovat freesit, eli se voisi olla teille ainakin tilapäinen kompromissi, jos lattianmaalausurakka arveluttaa työmäärältään.) Mutta tosiaan ne mäntylakatut puolipaneelit ja katot ovat aika kammottavia, eli kyllä itsekin haluaisin ne uudistaa vaikka se työlästä toki onkin.

Tsemppiä remppaan, AP!

Vierailija
29/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sistusarkkitehti M.Paananen ohjelmassaan joskus sanoi, että lattian kanssa saman väriset lattialistat aiheuttavat kaukaloefektin. 

Vierailija
30/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen soinnuttanut listoituksia tapettiin. Meiltä löytyy valkoista, ns.vanhan vihreää, tummanpunaista ja harmaata listaa. Huoneessa kaikki listat ovat aina yhtä väriä. Lattiat maalattu harmaiksi.

Vierailija
31/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisesti se on seinää, mutta visuaalisesti lattiaa (lattialista), yleisesti ennen ne olivat lattian värisiä. Nyt tietysti kukin saa valita listojen värin mielensä mukaan.

Jos lattia on hyvin tumma, valitsisin varsinkin leveisiin listoihin seinän värin. Jotenkin puun värisiin lattioihin tuntuisi kuuluvan kapeat puun  väriset listat, tai ei se ainakaan pahasti mene pieleen.

Olen nähnyt kirkkaanpunaiset listat asunnossa jossa oli musta lattia ja valkoiset seinät, näytti hienolta minimalistisessa ympäristössä, mutta rajoittaa mielestäni muuta sisustusta.

Muistattehan laittaa myös kattolistat, huoneen yleisilme kohentuu huomattavasi, vaikka sitten ne halvat styroksiset, kunnes on varaa ostaa puiset.

Vierailija
32/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, lattialistat on valkoiset.

Toiseksi, ei kuulu kumpaankaan, koska on oma itsenäinen asiansa. Sillä peitetään ruma rako seinän ja lattian välissä.

Lattian sävyiset listat on ihan kamalat, mieluummin ihan valkoista vaan olis seinän väri mikä tahansa. Aiemmin mainittu "kaukaloefekti" oli hyvin sanottu.

Vierailija
33/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tumma lattia, valkoiset seinät. Lattialistat ovat valkoiset, koska tumman parkettimme väriset listat olisivat olleet mielestäni typerän näköiset!

Vierailija
34/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tullut edes ajatelleeksi, että listat voisivat olla lattian väriset. Kuulostaa pahalta. Yleensä ne ovat seinän väriset tai valkoiset.

Itse rakastan lakattua mäntylattiaa, mutta silloin listojen tulee ehdottomasti olla valkoiset!

Vierailija
35/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teknisesti se on seinää, mutta visuaalisesti lattiaa (lattialista), yleisesti ennen ne olivat lattian värisiä. Nyt tietysti kukin saa valita listojen värin mielensä mukaan.

Jos lattia on hyvin tumma, valitsisin varsinkin leveisiin listoihin seinän värin. Jotenkin puun värisiin lattioihin tuntuisi kuuluvan kapeat puun  väriset listat, tai ei se ainakaan pahasti mene pieleen.

Olen nähnyt kirkkaanpunaiset listat asunnossa jossa oli musta lattia ja valkoiset seinät, näytti hienolta minimalistisessa ympäristössä, mutta rajoittaa mielestäni muuta sisustusta.

Muistattehan laittaa myös kattolistat, huoneen yleisilme kohentuu huomattavasi, vaikka sitten ne halvat styroksiset, kunnes on varaa ostaa puiset.

Tottakai jokainen saa valita ihan mitä mieleen juolahtaa, on vaan hauska kuulla muiden mielipiteitä. 

1926 taloon en laittaisi kapeita listoja mihinkään, ellei taloa ole remontoitu täysin rakennusajan tyylin vastaisesti. Meillä lattialistat ovat 10cm leveitä, kattolistat leveitä koristeellisia holkkalistoja. Ovat muuten melko mielenkiintoiset asentaa vanhaan vähän vinoon taloon.

Styroksilistat ei muuten 3 metriä korkealla eroa yhtään maalatuista puisista, eroa ei näe. Olen nähnyt vanhassa talossa.

Vierailija
36/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattialista on osa listoitusta, jonka tarkoituksena on peittää viereisten pintojen sauma.

Vierailija
37/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kummin vaan, mitä sillon väliä.

Vierailija
38/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos meillä ei ole kummankaan väriset, kun se aiheuttaa moisen tappelun. Ei lattian eikä seinän.

Vierailija
39/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ap luet avaukseksi uudestaan, kuvailetko mielestäsi objektiivisesti ja oikeudenmukaisesti molempien teidän mielipiteet?

Vierailija
40/40 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon, että lattialistat ovat pikemminkin osa lattiaa. Perusteluna on se, että seiniä maalataan, mutta ei kukaan samalla vaihda listoja senään sopivaksi väriksi. Se on yllättävän kalllista.

Tietysti vuokra-asunnoissa listat ovat valkoiset, kun seinätkin ovat. Mutta enpä ole nähnyt listoja, jotka ovat ihan eri väriset kuin seinä sekä lattia.