Äitini otti pikavipin minun nimiini
Äitini otti pikavipin minun nimiini ja myöhemmin siirsi rahat tililtäni omallensa. Olin tällöin siis alle 18 joten minulla ei vielä ollut verkkopankkitunnuksia enkä ollut tekemisissä tilini kanssa. Tämä selvisi tiliotteesta, jonka myöhemmin löysin ja näin tilanteen myös verkkopankista kun sinne ensimmäistä kertaa kirjauduin täytettyäni 18. Onko äitini syyllistynyt rikokseen? Mitä mieltä ihmisestä joka tekee näin?????
Kommentit (21)
Miten pikavipin saa alle 18-vuotiaan henkilötunnuksella?
Uskokaa tai älkää, siellä se ihan oikeasti oli ja olin alaikäinen!
Ap
Alle 18-vuotiaat eivät voi ottaa lainaa, ei edes pikavippejä. Eli antamiesi tietojen mukaan kyseessä on jokin muu kuin vippi.
Pikavippifirmatkin haluavat vahvan tunnistuksen, käytännössä pankkitunnuksilla. Jos sinulla ei niitä ole ollut niin ei ole onnistunut nostaa lainaa.
Hyvä provo, mutta alaikäinen ei saa lainaa, varsinkaan pikavippejä :)
Se oli jokin pikavippifirma. Ei ainakaan omassa hallussa ole ollut pankkitunnuksia tuolloin.
Trollaat nyt ihan turhaan. Kukaan ei usko että alaikäisen henkilötunnuksella olisi saanut mistään firmasta pikavippiä. Se ei vain mene niin.
Ja jos sulla on ollut pankkitunnukset, niin miksei ne ollut sulla itselläsi?
Tiliotteen avulla voit selvittää, mistä rahat ovat tilillesi tulleet. Kannattaa ottaa tähän tahoon yhteyttä ja selvittää, onko kyse sinun nimiisi otetusta pikavipistä tms. ja pitää huolta, ettei omat luottotietosi mene. Selvität ongelman siis jo ennakkoon.
Lain mukaan kai huoltajalla on sinänsä oikeus tehdä alaikäisen nimissä erilaisia sitoumuksia. Silloin huoltaja myös itse vastaa sitoumuksesta. Esim. Lindorffin sivuilla todetaan, että alaikäinen ei koskaan vastaa vanhempansa nimellään tekemästä velkasitoumuksesta.
Kyllä tuo vaan on mahdollista. En tiedä miten. Mutta miehelläni aikanaan meni nimi kun vanhempi osti hänen nimiinsä kaikkea ja otti juurikin lainoja. Vasta hiljattain sai nimensä puhtaaksi.
Ehkäpä äitisi otti pikavipin omiin nimiinsä, mutta sossua hämätäkseen tai muusta syystä (vaikka ihan vahingossa, koska sinun tilisi näky hänen verkkopankkitunnuksillaan) antoi sinun tilinumerosi. Ja sitten myöhemmin siirsi rahat omalle tililleen, että pystyi käyttämään pankkikorttiaan, nostamaan käteistä ja maksamaan automaattimaksuja. Eli äitisi on operoinut omilla pankkitunnuksillaan.
Mitäpä jos kysyt ensiksi äidiltäsi,mistä on kyse. Ja jos ei selitys tyydytä, niin ota yhteyttä vippiyhtiöön ja sevitä, onko siellä sinun nimissä olevia vippejä, etenkin sellaisia, joita ei ole hoidettu.
Ei siis välttämättä provo. Kyllä minä pääsen verkkopankkitunnuksillani käyttämään lasteni tilejä. Joskus o!en käyttänyt heidän tiliään, kun oma tili ollut tyhjä. Mutta palauttanut rahat aina myöhemmin palkan saatuani. Minulla on kuitenkin käyttöoikeus heidän tileihinsä. Toki olen kertonut tästä lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä provo, mutta alaikäinen ei saa lainaa, varsinkaan pikavippejä :)
Miten voi olla hyvä provo, kun kosahtaa heti näkyvään virheeseen?
Verkkotunnarit saa 15 vuotiaana omiin nimiinsä. Nekin pitää hakea itse pankista.
Vierailija kirjoitti:
Verkkotunnarit saa 15 vuotiaana omiin nimiinsä. Nekin pitää hakea itse pankista.
Tuohan on silkkaa kyykyttämistä kun ei kotiin lähetetä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on silkkaa kyykyttämistä kun ei kotiin lähetetä....
Vahvassa tunnistautumisessa on oltava varmoja että tunnukset menevät oikealle ihmiselle. Esim. henkilöpaperit tarkistamalla.
Vierailija kirjoitti:
Tekisin rikosilmoituksen.
Ei tietenkään koska moka on pankin.
Pankkiin yhteyttä että miten korvaavat aiheuttamansa vahingon.
Miten tuo on edes mahdollista? Eihän alaikäiselle myönnetä luottoja.