Potilastietojen luvaton/ilman syytä katsominen
Miten tuossa tilanteessa pitää toimia? Siis jos tulee ilmi, että henkilö jolla ei pitäisi olla mitään asiaa katsomaan tietojani on niitä katsonut? Olen vasta tilannut nuo merkinnät, mutta epäilen suuresti että eräs sukulaiseni joka on hoitaja, on urkkinut tietojani kun yhtäkkiä tiesi salatun osoitteeni ym. tietoja. Jos siellä nyt hänen nimensä näkyy, otanko yhteyttä sairaalaan vai ilmoitanko ensin poliisille vai mitä?
Kommentit (60)
Kiitos vastauksista, odottelen nyt rauhassa että saan ne tiedot ja etenen sitten sen mukaan mitä niissä lukee. Turvakieltoa pitää nyt harkita ja sitten se postilokero on toinen.
Ap
Jos on salattu osoite, henkilön kohdalla lukee "kysy lisätietoa maistraatista". En ole koskaan kysynyt, mutta tähän tekstiin olen törmännyt usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki turvakielto vastaisuuden varalle.
Olen harkinnut tätä, mutta ajattelin että tietojen luovutuskielto riittäisi. Saako tuon turvakiellon millä perusteilla?
Ap
Sanoit, että sinä ja perheesi olette vaarassa. Selvennä tilanne maistraatille hakemuksessa.
Ihan turha selitellä, että "En muistanut kirjautua ulos" :) Niin vissiin. OIkeudessa selvitetään kyllä sitten, että kenen on vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat yhteyttä sairaalaan ja neuvottelet, että mitä tehdään seuraavaksi. Sairaala hoitaa sisäisen kurinpidon. Mutta jos sinulla on tämän jälkeen vaatimuksia mahdollisesta urkinnasta, niin sitten yhteys poliisiin.
Kiitos, tämä selvensi. Mitä poliisi voi tehdä tällaisissa tilanteissa? En todellakaan halua, että pääsee kuin koira veräjästä, minulla on painavat syyt miksi kaikki tietoni ovat salaisia ja joudun muuttamaan jos kuulen että joku väärä osoitteeni tietää, perheeni on oikeasti vaarassa tällaisessa tilanteessa. Ja miten estää tulevaisuudessa tuo urkinta? Olen ymmärtänyt, että jotkut urkkivat "salaa" muiden tunnuksilla tmv.
Ap
voit tehdä poliisille rikosilmoituksen. Henkilörekisteririkoksena nuo tutkitaan ja tuomitaan. Toki kannattaa tehdä rikosilmoitus vasta sitten kun saat tiedot henkilöistä jotka on katselleet tietojasi.
Eikö siitä jää aina nykypäivänä merkintä jos ulkopuolinen mene katsoo toisen potilastietoja ? Itse olin tilaamassa niitä ns lokitietoja jotta näkisin kuka on lukennut potilastietojani.
Turvakiellon saamiselle pitää olla todella vahvat perusteet. Ei sitä myönnetä siksi, että joku sukulainen on hankala. Täytyy olla esim. rikos tai vahvaa näyttöä uhasta.
Hei olin synnyttämässä NKL v. 2014 ja nyt helmikuussa 2020 on tiedoissa muokattu jotain. Näkyy punaisella käynnin kohdalla muokkaus 15.2.2020. Mitä voi tarkoittaa? vai onko siellä jotain tietoja päivitetty??
Minulla on tuttu tuolla töissä.
Haluaisin tietää voiko osastonsihteeri opiskelija katsoa potilastietoja ?
Nimittäin kävi näin, että ex miniäni ( joka siis opiskelee os sihteeriksi) , sanoi pojastani sillähän on niitä diagnooseja vaikka millä mitalla ! ??
Siis kuinka hän tiesi pojan dijagnooseista ? Eivät ole vuosikausiin olleet väleissä.
Uudessa kanta.fi oli kyllä ohjeet , miten toimia, jos huomaa urkintaa.
Miten muka ei jäisi merkintää pelkkien osoitetietojen katsomisesta? Jos käy katsomassa osoitetiedot niin se tarkoittaa, että olet etsinyt henkilön järjestelmästä ja mennyt hänen tietoihin.
Toivottavasti myös osoitetietojen katsomisesta jää merkki. Itse ihmettelen mistä sukututkija on saanut osoitetietoni ja ajattelin pyytää nuo tiedot oman alueen terveyden huolloin toimijoilta. Minulla on tietojen luovutuskielto DVV:ssä, Trafissa sekä puhelinoperaattorilla ja olen vielä muuttanut äskettäin. Kukaan muu sukulainen kuin lapseni ei tiedä minun osoitetta eikä nykyistä nimeäkään.
Pyydän suhtautumaan vakavasti noihin ilmoituksiin joilla kadoksissa olevia ihmisiä haetaan esim. FB:n puskaradio, sukututkimus tms. ryhmissä. Tai jos yritysten ja julkisen sektorin toimijoiden työntekijöiltä kysellään muiden osoitetietoja. Ei kannata antaa ihmisistä tietoja kysymättä ko. ihmiseltä ensin. Tietojen hakija voi olla vaarallinen etsimäänsä ihmistä kohtaan, onpa käynyt niin että turvakiellon omaavat ja nimensäkin muuttaneet ex-vaimo ja lapset ovat päässeet hengistä "ystävällisen auttajan" takia.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka ei jäisi merkintää pelkkien osoitetietojen katsomisesta? Jos käy katsomassa osoitetiedot niin se tarkoittaa, että olet etsinyt henkilön järjestelmästä ja mennyt hänen tietoihin.
Kyllä jää
Tarpeellinen keskustelu.
Itse olen viime aikoina
myös päätynyt ajatukseen
hakea turvakielto.
Luin jostain että lokitiedot pitäisi löytyä ihan omakannasta, mutta mistä sieltä? En löydä. :/
Eräs sukulainen tiesi musta asioita, joita ei voi tietää lukematta omakantaa. Tämä henkilö työskentelee terveydenhuollossa ihan eri puolella Suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat yhteyttä sairaalaan ja neuvottelet, että mitä tehdään seuraavaksi. Sairaala hoitaa sisäisen kurinpidon. Mutta jos sinulla on tämän jälkeen vaatimuksia mahdollisesta urkinnasta, niin sitten yhteys poliisiin.
Kiitos, tämä selvensi. Mitä poliisi voi tehdä tällaisissa tilanteissa? En todellakaan halua, että pääsee kuin koira veräjästä, minulla on painavat syyt miksi kaikki tietoni ovat salaisia ja joudun muuttamaan jos kuulen että joku väärä osoitteeni tietää, perheeni on oikeasti vaarassa tällaisessa tilanteessa. Ja miten estää tulevaisuudessa tuo urkinta? Olen ymmärtänyt, että jotkut urkkivat "salaa" muiden tunnuksilla tmv.
Ap
Omaa tyhmyttäsi olet sekaantunut laittomiin puuhiin.
Itse satun tuntemaan kyseisiä järjestelmiä, ja niissä jää aina jälki, mikäli jonkun tietoja katsotaan/käsitellään. Paperilla olevaa tietoa saattoi katsella kuka tahansa. Vahingon kautta joku voi tulla avanneeksi toisen tiedot, esim. henkilöllä on sama etu- ja sukunimi. Varmin keino hakea potilastietoja on käyttää henkilötunnusta, silloin ei tule avanneeksi tietoja, mitä ei ollut tarkoitus. Mikäli epäilee, että omia tietoja on katsottu luvatta, niin tiedot voi pyytää omasta sairaanhoitopiiristä. Nämä tällaiset tietoturvaloukkaukset ovat tulosta siitä, että henkilöstöä ei ole koulutettu tarpeeksi tietosuojan osalta. Ikävä kyllä joukkoon mahtuu aina niitä mätämunia, mitkä tekevät vastoin ohjeistuksia.
Sairaalat saa tosiaan väestötietojärjestelmästä ne osoitetiedot. Mutta esim. työterveyshuollot saa ne osoitetiedot työnantajan järjestelmästä, eli jos on ilmoittanut osoitteensa työnantajalle niin se siirtyy automaattisesti sitten sinne työterveyteen yleensä myös. Voi tietysti hieman vaihdella eri paikoissa tämä käytäntö.