Miten saan exäni takaisin? Kertokaa naiset.
Hei! Olen 25-vuotias mies ja täysin hajalla, sillä olen päästänyt menemään elämäni rakkauden. Ensin vähän taustaa.
Meillä oli yli kolmen vuoden on/off suhde, joka varsinkin naiselle taisi olla todella raastavaa. Olin silloin vielä tyhmä sokea nuorimies, joka ei rakkaudesta tiennyt mitään. Kuitenkin yli puoli vuotta sitten nainen lopetti suhteen yhtäkkiä ja kertoi haluavansa tilaa ja aikaa. Aluksi en oikein ymmärtänyt, mutta sitten annoin hänelle sitä tilaa ja aikaa siinä toivossa, että saisin hänet vielä takaisin. Tässä vaiheessa tajusin, että haluan oikeasti sitoutua ja rakastaa häntä täysillä ja aloittaa vihdoin terve parisuhde. Kuitenkin pitkän "haluan aikaa" -ajan jälkeen nainen yhtäkkiä ilmoitti tapaavansa uutta miestä. Hän oli pimittänyt sitä muutaman kuukauden, eikä halunut satuttaa minua. Voisin tehdä mitä vain, että saisin hänet takaisin. Olen nyt todella masentunut ja päässäni ei pyöri mikään muu kuin kyseinen nainen ja kaikki mahdolliset mitä jos -tilanteet ja mielikuvat hänestä ja hänen uudesta parisuhteestaan. Toivon, että kyseessä olisi vain laastari, ja että minulla olisi vielä mahdollisuuksia. Hän rakasti minua todella paljon tuon pitkän ajan kun olimme tässä on/off suhteessa. Olin ehkä se huolettomampi ja dominoivampi osapuoli.
En usko, että rakkaus on mennyt ohi, vaan, että hän pelkää palata minun kanssa yhteen, koska satutin häntä monta kertaa, eikä hän ehkä pysty luottamaan minuun. Olen aidosti kuitenkin kasvanut ja oppinut näistä asioista ja toivon, että hän tulisi joskus huomaamaan sen. Hän silti sanoi, että välittää minusta ja toivoo minulle kaikkea hyvää nykyään katsoo aina minun instagram-stoorit. Selvästi olen hänen mielessään, mutta keskustelun naiset, mitä minun pitäisi tehdä tässä tilanteessa kun en haluasi ketään muuta kuin häntä?
Kommentit (43)
No tämä on se elämän tärkeä opetus nyt sinulle. Jos tyttöystävää satuttaa (vaikka henkisestikin vain), niin hänet menettää, lopullisesti. Seuraavassa suhteessa ymmärrät olla satuttamatta.
Anna olla, jatka matkaasi ja ota opiksesi. Älä roiku menneissä ajoissa, ne eivät palaa ja elämä jatkuu. Olit silloin huono mies naiselle ja tuskinpa olet siitä muuttunut oikeasti mitenkään, päinvastoin jos nyt saisitkin naisen takaisin, niin kahlitsisit hänet entistä pahemmin. Valitettavasti tuollainen sinun tapasi toimia on syvällä sinussa ja kun naisesi on päässyt käyttämästäsi henkisestä väkivallasta pois, niin toivottavasti hän on päässyt siitä yli lopullisesti. Tervehtyminen vie aikaa, mutta jos nainen on hyvissä käsissä ja valmis siihen, niin uusi mies saa hänet näkemään koko suhteenne kauheuden ja paluuta ei ole.
Lopeta ap siis heti ja huomaa miten yrität taas kerran ottaa naisesta vallan. Teidän suhde oli sairas ja se ei siitä terveeksi muutu vaikka mitä lupailisit.
Nämä "olen muuttunut mies" -tarinat on niin nähty. Ei niissä koskaan ole ollut kyse aidosta muuttumisesta vaan siitä, että väittää muuttuneensa saadakseen itselleen jotain mitä haluaa. Ehkä jopa vilpittömästi kuvittelee itsekin muuttuneensa. Mutta jos saa itselleen sen mitä haluaa (esim. eksänsä takaisin), niin hyvin nopeasti se "muuttunut mies" palaa vanhaan toimintamalliinsa ja käytökseensä ja "muutos" paljastuu toiveajatteluksi.
Ihan tervettä itsesuojeluvaistoa naiselta jättää sinut. Niin minäkin tekisin.
Oletko kuullut ap sanontaa niin makaat kuin petaan? Teit petisi, makaa nyt sillä.
Kun luottamus menee, se menee ja mitään entistä ei enää takaisin saa. Mene hoidattamaan pääsi ja opettele olemaan ihminen, eikä itsekäs minä minä. Hyvä että nainen lähti, kaikkea hyvää hänelle ja todella toivon, että ei ota sinua takaisin. Kunnoita hänen suhdettaan.
Annan myös sen neuvon, että ihmisenä kasvaa paremmin, kun joskus on ihan yksin ilman suhdetta. Ole vuosi ilman ja tutkiskele itseäsi. Älä toista seuraavassa suhteessa samoja virheitä.
Mä voin vaan sanoa että olisit arvostanut aiemmin. Kaikilla teillä miehillä sama juttu. On hyvä ja kaunis nainen jota pidätte itsestäänselvyytenä ja teette mitä itseänne huvittaa ja satutte naista kun nainen saa tarpeekseen ja lähtee niin ulistaan perään.
Itse olen jokaiselle eksälleni sanonut että sitten kun minä lähden niin takaisin en enää tule, olit miten "muuttunut" tahansa. Silti huono kohtelu jatkuu -> lähden (pysyvästi) perästä kuuluu valitusta ja anteeksi ja takaisin otto -pyytelyitä vuoden verran. Eipä enää paljon mua ainakaan lämmitä. Elämässä on yksi tilaisuus ei parisuhde ole mikään Nintendo että aina voit aloittaa alusta. Opit nyt sitten seuraavaa naista ehkä kohtelemaan paremmin.
Kyllä se kuule sillä lailla on, että naisen puolelta se rakkaus on loppu, mutta sun puoleltasi se omistamisenhalu jatkuu -> se ei ole rakkautta, vaan ajattelet taas itseäsi. Ja nainen tajusi jo, että olet täyspaska ja epäluotettava ihminen, ja se on tehokas rakkauden tappaja. Petit varmaan monta kertaa. Mulle riitti se, kun mies jäi kiinni maksullisista naisista monen muun jutun lisäksi. Se oli siinä.
Me naiset ei olla mitään kynnysmattoja, vaan ihan eläviä ihmisiä, joilla on tunteet ja aivot. Sulla taas vissiin ei ole aivoja!
älä tuhlaa aikaa naiseen ja suhteeseen. Tänään se voi sanoa että rakastaa sinua, huomenna mieli voi jo muuttua. Ei ole tervettä miehelle että joutuu elämään varpailla koko elämän, jätät 10 minuutiksi naisen huomioimatta niin sinussa on jotain vialla, bookataan tyttöjen risteily ja käydään panemassa inttipoikaa.
Kaikki on joskus ollut tuossa tilanteessa (epätoivoinen rakkaus), ja sitä se tilanne juuri on - epätoivoinen.
-Kukaan ei ole koskaan saanut ketään "takaisin", ellei kyseessä ole ollut ihan oikeasti joku väärinkäsitys.
-Et saa mimmiä takaisin. Game over. Lopeta pään seinään lyöminen. Vähän aikaa sattuu, sitten niistät viimeisen kyyneleen, ja pistät matoa koukkuun.
-Seuraavaa etsimään. Löydät varmasti. Aina löytyy parempi, ja samalla itsekin kehityt ja opit, ja lopulta olet parempi....
Mulkvistit ei muutu mihinkään, kieroilee vaan uudella tavalla. Toivon, että itsensä pelastanut tyttö pitää linjansa. On jo nähnyt totuuden apsta.
Vierailija kirjoitti:
älä tuhlaa aikaa naiseen ja suhteeseen. Tänään se voi sanoa että rakastaa sinua, huomenna mieli voi jo muuttua. Ei ole tervettä miehelle että joutuu elämään varpailla koko elämän, jätät 10 minuutiksi naisen huomioimatta niin sinussa on jotain vialla, bookataan tyttöjen risteily ja käydään panemassa inttipoikaa.
Eiköhän tuon aloituksen perusteella se ole ollut AP, joka on "käynyt panemassa inttipoikaa". Ex jaksoi vuositolkulla hänen huonoa käytöstään parisuhteessa, ja sitten sinun mielestäsi ex on tarinan pahis koska ei enää halua olla AP:n kynnysmattona?
Mitä mieltä olisit, jos aloituksen sukupuoliroolit olisivat toisinpäin, eli joku v-mäisesti miestään pompottanut nainen itkisi sen menettämänsä miesystävän perään? Luulenpa, että sinulta tulisi ihan ne perinteiset huorittelut AP:lle ja onnittelisit hänen entistä miestään hyvästä päätöksestä.
Ap. Tiedätkö mitä rakkaus on? Minäpä kerron. Se ei ole tunne, joka vaan tuli, on ja pysyy jossain. Se muuttuu, vahvistuu kun sille tekee oikeita asioita. Antaa tyttöystävälle aikaa, tekee asioita toiselle ja hänen puolestaan. Tekoja. Mutta väärät teot myös vievät sen eikä mikään voi tietyssä pisteessä enää tuoda sitä takaisin. Ihmiset haluavat tuntea itsensä rakastetuiksi ja sen tunteen olet vienyt tyttöystävältäsi pois. Hänellä on nyt uusi mies, jonka kanssa tekee niitä tekoja, jotka vahvistavat rakkautta. Siihen väliin on mahdotonta päästä väärien tekojen jälkeen, niitä kun vaan ei voi poistaa. Mutta onneksi olet tiedostanut asiaa edes hieman. Seuraavan kanssa et enää haluakaan mokata jos hänet haluat pitää vaan jopa teet hänen eteensä jotain.
bbi ri bba bba kirjoitti:
Pyydä, älä vaadi, että saisit keskustella hänen kanssaan. Kerro että olet anteeksipyynnön velkaa.
Ennen kuin pyydät häneltä yhtään mitään, niin kuin uutta mahdollisuutta vaikkapa, pyydä anteeksi. Listaa joka ikinen väärä asia jonka teit suhteen aikana - niin pienet kuin suuret mokat - ja kerro, mitä olisi pitänyt tehdä jotta asiat olisivat nyt mallillaan.
Painota, että asiat jotka menivät väärin omalta osalta eivät olleet hänen syytään.
Tiedosta mikä meni vikaan. On tärkeää myös keskustella asioista, esim. kuinka hän koki asiat. Keskustelu ei saa olla yksipuolista.Ok? Ok. Tässä vaiheessa jos hän ei ole pistänyt loppua keskustelulle/tapaamiselle (mikä on hänen oikeutensa, ihan vaan tiedoksi) voit kertoa tunteistasi ja mitä haluat mahdolliselta suhteelta. Mitä olet valmis tekemään että suhde onnistuu, jne. Kysy (älä missään tapauksessa anele tai painosta), voisiko hän edes kuvitella että palaisi yhteen kanssasi. Pyydä samalla anteeksi että tunkeudut hänen elämäänsä hetkenä, kun hän seurustelee toisen kanssa.
Mikä tärkeintä, anna hänelle aikaa jos hän ei pysty heti antamaan vastausta.Loppu onkin sitten kummastakin kiinni.
Voin omien kokemusten perusteella miehenä kertoa, että naista ei enää tuossa vaiheessa kiinnosta pätkän vertaa. Ap vain nolaa siinä itsensä. Toki jos haluaa oman mielenrauhansa vuoksi yrittää niin mikäs siinä, mutta kannattaa varautua pitkän vuodatuksen jälkeen vastaanottamaan naiselta viesti tyyliin "En usko että se on hyvä ajatus." tai "Olen siirtynyt jo eteenpäin." ja se on sitten siinä.
Ap:n eksä pyyhki ap:n elämästään siinä kohtaa kun sanoin tarvitsevansa omaa aikaa vaikka ei sitä ap:lle suoraan kehdannutkaan sanoa. On luultavasti alkanut tapailla uutta miestä jo on/off -suhteen off-kaudella ja sitten vaan ilmoittanut ap:lle, että tarttee omaa aikaa (=olen löytänyt uuden miehen).
Noin minulle ja aika monelle muulle miehelle on käynyt. Joten ap, nyt sinun on hyväksyttävä tilanne ja etsittävä uusi nainen, niin tuskallista kuin se onkin. Älä enää turhaan kuvittele, että eksäsi välittäisi sinusta enää pa*kan vertaa.
Noniin onpas tullut paljon pysäyttävää palautetta. En ole oikeasti niin paha ihminen kun varmasti kuvittelette. En ole hakannut tai pettänyt exääni. Tiedän, että minun tulisi mennä eteenpäin, mutta miksi se on niin vaikeaa? Olisi ihana jos voisin olla edes kokonaisen minuutin miettimättä häntä... Ja tottakai kunnioitan häntä ja hänen päätöksiään. Haluan, että hän on onnellinen. Minua harmittaa, että hän ei voinut ikinä kertoa minulle tunteistaan ja siitä mitä hän ajattelee. Nyt hän vain toimi ilman mitään sanomisia ja nyt itse olen sitten pohdiskellut asiaa puolen vuoden ajan ja olen todella vihainen itselleni, koska olisin todellakin voinut pitää hänet. Voin vakuuttaa, että olen oppinut tästä, mutta olen myös erittäin masentunut tällä hetkellä. Ps. en halua kerätä mitään itsesääliä, halusin vain avautua ja kuulla mitä muut ovat tästä mieltä...
Mies25v kirjoitti:
Noniin onpas tullut paljon pysäyttävää palautetta. En ole oikeasti niin paha ihminen kun varmasti kuvittelette. En ole hakannut tai pettänyt exääni. Tiedän, että minun tulisi mennä eteenpäin, mutta miksi se on niin vaikeaa? Olisi ihana jos voisin olla edes kokonaisen minuutin miettimättä häntä... Ja tottakai kunnioitan häntä ja hänen päätöksiään. Haluan, että hän on onnellinen. Minua harmittaa, että hän ei voinut ikinä kertoa minulle tunteistaan ja siitä mitä hän ajattelee. Nyt hän vain toimi ilman mitään sanomisia ja nyt itse olen sitten pohdiskellut asiaa puolen vuoden ajan ja olen todella vihainen itselleni, koska olisin todellakin voinut pitää hänet. Voin vakuuttaa, että olen oppinut tästä, mutta olen myös erittäin masentunut tällä hetkellä. Ps. en halua kerätä mitään itsesääliä, halusin vain avautua ja kuulla mitä muut ovat tästä mieltä...
Harmi, että hänen kanssaan meni asiat pieleen. Mutta kyllä sinä selviät. Katso eteenpäin ja mieti tulevaisuutta ilman häntä. Oliko hän ensimmäinen suhteesi? Surutyö vie ehkä hieman aikaa, mutta hetken päästä helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
bbi ri bba bba kirjoitti:
Pyydä, älä vaadi, että saisit keskustella hänen kanssaan. Kerro että olet anteeksipyynnön velkaa.
Ennen kuin pyydät häneltä yhtään mitään, niin kuin uutta mahdollisuutta vaikkapa, pyydä anteeksi. Listaa joka ikinen väärä asia jonka teit suhteen aikana - niin pienet kuin suuret mokat - ja kerro, mitä olisi pitänyt tehdä jotta asiat olisivat nyt mallillaan.
Painota, että asiat jotka menivät väärin omalta osalta eivät olleet hänen syytään.
Tiedosta mikä meni vikaan. On tärkeää myös keskustella asioista, esim. kuinka hän koki asiat. Keskustelu ei saa olla yksipuolista.Ok? Ok. Tässä vaiheessa jos hän ei ole pistänyt loppua keskustelulle/tapaamiselle (mikä on hänen oikeutensa, ihan vaan tiedoksi) voit kertoa tunteistasi ja mitä haluat mahdolliselta suhteelta. Mitä olet valmis tekemään että suhde onnistuu, jne. Kysy (älä missään tapauksessa anele tai painosta), voisiko hän edes kuvitella että palaisi yhteen kanssasi. Pyydä samalla anteeksi että tunkeudut hänen elämäänsä hetkenä, kun hän seurustelee toisen kanssa.
Mikä tärkeintä, anna hänelle aikaa jos hän ei pysty heti antamaan vastausta.Loppu onkin sitten kummastakin kiinni.
Voin omien kokemusten perusteella miehenä kertoa, että naista ei enää tuossa vaiheessa kiinnosta pätkän vertaa. Ap vain nolaa siinä itsensä. Toki jos haluaa oman mielenrauhansa vuoksi yrittää niin mikäs siinä, mutta kannattaa varautua pitkän vuodatuksen jälkeen vastaanottamaan naiselta viesti tyyliin "En usko että se on hyvä ajatus." tai "Olen siirtynyt jo eteenpäin." ja se on sitten siinä.
Ap:n eksä pyyhki ap:n elämästään siinä kohtaa kun sanoin tarvitsevansa omaa aikaa vaikka ei sitä ap:lle suoraan kehdannutkaan sanoa. On luultavasti alkanut tapailla uutta miestä jo on/off -suhteen off-kaudella ja sitten vaan ilmoittanut ap:lle, että tarttee omaa aikaa (=olen löytänyt uuden miehen).
Noin minulle ja aika monelle muulle miehelle on käynyt. Joten ap, nyt sinun on hyväksyttävä tilanne ja etsittävä uusi nainen, niin tuskallista kuin se onkin. Älä enää turhaan kuvittele, että eksäsi välittäisi sinusta enää pa*kan vertaa.
Ota aloittaja riski. Se , että rakastat on sitten vaikka itsensä nolaamisen arvoista. Ja osoita eksälle, että olet oikeasti pahoillasi teoilla.
Runkkaa exän valokuvan päälle ja lähetä kuva hänelle. Tämä on ainoa keino saada luottamus takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla että naisella on edelleen tunteita, mutta jos olet satuttanut tosi pahasti, hän saattaa olla niin viisas ettei anna sulle uutta tilaisuutta satuttaa.
Tämmöisiä kuzipää miekkosia riittää jotka kuvittelevat pystyvänsä pyörittämään monta naista yhtäaikaa. Monella entisellä pelimiehellä onkin edessä yksinäinen vanhuus kun naiset saa tarpeekseen.
Exiin ei pidä koskaan sekaantua toistamiseen. Se vaan ei toimi.
Mitä pahaa sinä sille tytölle olet sitten tehnyt? Pettänyt? Valehdellut? Laiminlyönyt pahasti?
Tyttö teki ihan oikein että jätti sinut, jos kohtelit häntä huonosti. Ei hän halua sinua enää takaisin, vaikka kaipaisi ja rakastaisi. Ihan sama vaikka kokisit että olet muuttunut. Jos kohtelit häntä huonosti, ei niitä tekoja enää voi poistaa.