Onko normaalia että lapsen ihonväri on tummempi kuin vanhempiensa?
Asia on siis niin, että itse olen osittain ulkomaalainen (tataaria, malaijia ja intialaista) ja lapsen isä kokonaan ulkomaalainen (afganistanilainen). Itselläni on vaalea, mutta kullankellertävään menevä ihonväri, mustanruskeat hiukset ja tumman meripihkanväriset silmät. Lapsen isällä on oliivinvärinen iho, pikimustat hiukset ja mustat/todella tummanruskeat silmät.
Lapsella on hyvin tumma iho, tätä luokkaa: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/17/d7/ba/17d7ba70ef210870cb81…
Ihonväri on siis tummempi kuin minulla ja isällään. Hiukset ja silmät ovat samanväriset kuin isällä. Isyystesti on tehty ja olemme molemmat biologisia vanhempia.
Onko kuinka yleistä/normaalia, että lapsen iho on tummempi kuin kummankin vanhemman?
Kommentit (5)
Tuolla taustalla ei ole mitenkään poikkeuksellista, että on jostain sieltä vähän kauempaa suvuista tullut tummempaa "verta" mukaan.
Miehelläsi on perimässä tietty ihon väri, sinulla monia erilaisia,joista osa näkyy omassa ulkonäössä. Ne muutkin ovat kuitenkin tallessa geeneissäsi. Lapsi on perinyt isältään hänen geenit, ja sinulta sattui perimään ne tummemmat ihonvärin geenit, jotka eivät näy omassa ulkonäössäsi. Tilanne ei ole harvinainen Yhdysvaltojen mustassa väestönosassa. Yleensä lapset ovat suht samanvärisiä, kuin vanhempansa, mutta välillä tummempia, tai vaaleampia. Taustalta kun löytyy vaaleita esivanhempia.
Joo, normaalia. Ihonväriin vaikuttaa useampia geenejä ja kun vanhemmilla on omien vanhempien ja esivanhempien kautta erilaisia,niin voi olla että lopputulos on hyvinkin erilainen. Eli osa perimästä on ikäänkuin näkyvää,osa ei,mutta voi periytyä lapselle. Kuten esim kahdella ruskeasilmäisellä voi olla sinisilmäisyyden geeni,ja heidän lapsensa voi sitten olla sinisilmäinen.
Yhdysvalloissa esim monella tummaihoisella on esivanhemmissa sekä vaalea että tummaihoisia. Kaksi vanhempaa ,joilla kummallakin tällainen perimä voi periaatteessa saada lapsia joiden ihonväri voi vaihdella ihan vaaleasta todella tummaan. Samassa perheessä voi lasten ihonväri vaihdella.
Ihan normaalia.