Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko viikonloppukännäys aiheuttaa masennusta?

Vierailija
30.03.2017 |

Olen opiskelija ja pari vuotta kännäillyt lähes joka viikonloppu. Vain yhtenä päivänä viikossa, mutta juonkin sitten yleensä ihan reilusti.

Tuntuu että näiden parin vuoden aikana olen muuttunut yleisesti laiskaksi, väsyneeksi ja ehkä lämänhaluttomaksi. Kuitenkaan en koe ole varsinaisesti masentunut, enkä näe elämää tai tulevaisuutta toivottomana.

Fyysisesti krapulat on kevyitä ja kestää vain sen yhden aamun, mutta henkinen alavire kestää ainakin viikon. Välillä kun on parin viikon taukoja ollut juomisesta niin tuntuu että elämä ja opiskelu alkanut kiinnostaa ihan eri tavalla ja on aktiivinen ja pirteä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän se. Silloin kun juon niin tulee ihan kamala henkinen krapula, vaikka mitään typeryyksiä ei olisi tullut tehtyä. Se kamala morkkis jatkuu viikonlopun jälkeenkin. Sitten jos juo säännöllisesti joka viikonloppu niin periaatteessa on 24/7 alkoholin aiheuttama ahdistusmasennus.

Vierailija
2/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasit itse kysymykseesi. Selvästikin sinulla asia on niin, että se yksikin kännäyskerta viikossa masentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi aiheutta. Kaikki kännäys voi aiheuttaa masennusta.

Huomasin jokin aika sitten, ettei minulle sovi alkoholi lainkaan, sillä juhlinnan jälkeen olin aina masentunut ja ahdistunut. Lopetin viinin siemailun kokonaan ja elämä kirkastui melkoisesti. 

Vierailija
4/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tutkimuksia, joiden mukaan sen huolella suoritetun kännäyksen vaikutukset kestävät elimistössä hyvinkin viikon. (taisi olla joku ruotsalainen tutkimus)

Vierailija
5/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Huomasin ihan saman, vaikka juomiseni olikin vähäistä. Mutta viikonloppuna otin aina muutaman, joka ilta. Jostain syystä alkoholi vaikutti pitkään aivokemiaani ja olen niin paljon pirteämpi, kun en enää juo kuin ehkä kaksi kertaa vuodessa pari annosta.

Vierailija
6/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt oikean havainnon. Alkoholin vaikutus pitää mielialaasi ja vireyttäsi koko ajan alempana kuin sen kuuluu olla.

Eikö havainto innoita sinua kokeilemaan elämää ilman alkoholia, vaikka kuukauden ajan?

Vierailija
7/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi laskee serotoniinitasoja. Juomisesta palautuminen kestää noin viikon. Vaikka itsestä olo tuntuisi ihan hyvältä, niin esim. viikonlopun tissuttelu vaikuttaa urheilusuorituksiin koko viikon. Jos joka viikonloppu juo, keho ei ehdi koskaan palautua ja serotoniinitasot eivät palaudu ja olotila on masentunut.

Vierailija
8/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi vaikuttaa eri ihmisiin eri tavalla. Joitain, kuten itseäni se rentouttaa ja antaa energiaa seuraavalle viikolle. Toiset masentuvat tai tulevat agressiivisiksi. Joillekin ei tule krapulaa, kuten itselleni. Joku toinen kokee karmivia liskojen öitä ja alavirettä koko seuraavan viikon. Aivan kuin sinä. Minun terveydessäni ei ole todettu mitään ongelmia, joillekin paljon pienempikin kulutus aiheuttaa ongelmia.

Kannattaa kuunnella omia tuntemuksia eikä muiden. Tälläkin palstalla moni kuvittelee kanssaihmisten olevan juuri kaltaisiaan ja luulevat tietävänsä, miten muiden pitäisi elää elämäänsä. Tai vetoavat vaikka johonkin ulkomaalaiseen tutkimukseen ylinpänä auktoriteettinä.

Vierailija
9/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi terapiaan on monesti vaatimuksena 6kk selvinpäin. Se aika menee aivoilla toipua jotta pystyy ajattelemaan järkevästi. Ja kyllä, alkoholi laskee mielialaa, ja viikon aikana ei välttämättä palaudu täysin. Lopputuloksena masennus.

Vierailija
10/10 |
30.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Jos joka viikonloppu vetää kunnon kännit, on aivokemia ja hormonit sekaisin hyvin pitkälle seuraavaan viikkoon, jolloin alkuviikko menee palautuessahan. Juuri palautumisen jälkeenhän on sitten melkein uuden kännin paikka. Alkoholi kuluttaa aivojen serotoniinivarastoja. Jos et tiedä, mikä on serotoniinin merkitys aivoille ja ihmiselle, ota selvää.

Itse kun lopetin viikottaisen humalajuomisen, niin huomasin että mielialani olivat tasaisempia, olin keskimäärin hieman paremmalla tuulella, sain enemmän aikaan ja ihmeelliset ahdistukset väheni. Lopettamisesta on reilut kaksi ja puoli vuotta, viime viikonloppuna kun join kaksi tuoppia niin huomasin heti että seuraavana päivänä ahdisti. En siis juo nykyään juuri lainkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä