Millä perusteella ruis(leipä) on terveellistä? Todella monet saavat siitä vatsaoireita
Itsekin kärsin turhaan vatsakivuista kunnes huomasin niiden liittyvän rukiiseen. Onko kyseessä joku maataloustuottajien etujärjestön salajuoni, siinä kuin koulumaitokin? Viis terveydestä, kunhan bisnes pyörii?
Kommentit (30)
Minullakin oli elämäni parikymmentä ekaa vuotta vatsa enemmän tai vähemmän aina kipeänä ruisleivän takia. Rakastin sen makua (ja rakastan vieläkin) mutta totta kai se olisi pitänyt vaihtaa pois. En vain jotenkin tajunnut tai pystynyt kun kaikki muutkin söivät. Ne kivut ja ilmavaivat olisi siis jotain aivan luonnotonta ja pahasti elämää häiritseviä. Voi ihmisparkoja sata vuotta sitten kun ei ollut mitään vaihtoehtoja, vain ruisleipää ja rokkaa.
Mä saan vatsaoireita vehnästä. Se on nykyään niin jalostettua supervehnää, ettei mun maha kestä sitä.
Joo, sama mulla, piti muuttaa ulkomaille jotta tajusin että kaikki ruis on myrkkyä mun vatsalle.
Jätin ruisleivän ja vaihdoin kauraleipään. Vatsa kiittää.
Vai että oikein salajuoni. Meillä ainakin bilsanopettaja kertoi jo peruskoulussa, että ruisleivän kuidut ikäänkuin "raapii" suoliston seinämiä. Joillekkin siitä on hyötyä, joillekkin haittaa.
Ruisleipä ei todellakaan sovi monenkaan suolistolle. Ei ole sen terveellisempää kuin muutkaan viljat. Miten ne ulkomailla selviää, siellä ei ole ruisleipää. Kai ne kuolee rukiin puutteeseen. Ap, viljat eivät ole terveellisiä. Aivopestyä sakkia. Ajatella, ulkomailla ei saa ruisleipää.
Ja mitä koulussa syötetään leipänä? No juurikin rukiista tehtyä näkkileipää.
Mistä sen tietää vaikka suomalaisten muista maista poikkeavat suolistosairausluvut olisikin juuri ruispitoisen ruokavalion syytä.
Myös maitotuotteita ja rypsiöljyä kehutaan aivan suotta. Tämä kaikki tehdään vain bisnesten takia, että talous pyörisi ja tietysti myös lääketeollisuus kiittää.
Jokaisen pitää itse kokeilla itselleen sopiva ruokavalio, eikä mennä joka helvetin trendiin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikein salajuoni. Meillä ainakin bilsanopettaja kertoi jo peruskoulussa, että ruisleivän kuidut ikäänkuin "raapii" suoliston seinämiä. Joillekkin siitä on hyötyä, joillekkin haittaa.
No onhan tuo maito ja sen terveysväittämät vahvasti lobattuja, miksei siis myös ruis? Maito ja ruis on suomalaisen maatalouden kulmakiviä, kuluttajille ne eivät ole mitenkään välttämättömiä.
En tajuu. Ettekö te syö vihanneksia ja hedelmiä ollenkaan, jos tarviitte leipää (varsinkin vehnälripää!) vatsan toimimiseen? Haha.
Teidät on aivopesty. Ette te tarvii sitä leipää mi-hin-kään.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kärsin turhaan vatsakivuista kunnes huomasin niiden liittyvän rukiiseen. Onko kyseessä joku maataloustuottajien etujärjestön salajuoni, siinä kuin koulumaitokin? Viis terveydestä, kunhan bisnes pyörii?
Ita-Suomen yliopisto, keskusta ja MTK. Do I need to write more?
Suomessa ei voi viljellä (laadukasta) vehnää niin siksi tuosta rukiista on tehty joku hemmetin pyhä lehmä. Hitto että sapettaa että kaikki koululaisetkin myrkytetään (niin henkisesti kuin fyysisestikin) tuollaisella skeidalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vijakuidut raapii suolta. Miettikää nyt miten paljon viljaa on jalostettu- eroaa aika paljon alkuvehnästä jne nämä nykyiset. Kasvien liukoiset kuidut eivät vahingoita suolta.
Eihän se, että joku saa vatsa-oireita tai on peräti allerginen vie ruoka-aineen terveellisyyttä pois.
Varmasti monet saavat myös kaalista. Pitäisikö se luokitella "epäterveelliseksi"?
Vierailija kirjoitti:
Jätin ruisleivän ja vaihdoin kauraleipään. Vatsa kiittää.
ja suurin osa kauraleipiin käytetystä viljasta on vehnää...
Vierailija kirjoitti:
Eihän se, että joku saa vatsa-oireita tai on peräti allerginen vie ruoka-aineen terveellisyyttä pois.
Varmasti monet saavat myös kaalista. Pitäisikö se luokitella "epäterveelliseksi"?
Kaalia ei tungeta jokaiselle koululounaalle, eikä sitä muutenkaan juurikaan syödä raakana (kypsennetystä harvoin tulee oireita).
Mulle sopii hyvin, en välttämättä tykkää älytömästi, mutta kun tekee niin hyvää. Ja rautaa kai siitä saa kuidun lisäksi. Itsellä helposti menee anemian puolelle, joten ruisleipää siksikin.
Minä kuulun myös tuohon porukkaan jotka saa rukiista ja myös muista kuitupitoisista viljoista vatsavaivoja. Ja edes ravitsemusterapeutti, jolla kävin ärtyvän suolen oireiden takia, ei silti ikinä osannut ehdottaa kuitujen vähentämistä ja ruisleivän poisjättöä. Päinvastoin, kehotti ottamaan purkista vielä pellavakuitua lisäksi.
Huomasin avun sitten matkalla Välimeren maassa. Siellä ei saanut ruisleipää eikä muita terveysleipiä, mistä vähän ahdistuin. Söin vaaleaa vehnäleipää kun muuta ei ollut. Kuitenkin vatsa alkoi voida paremmin kuin oikein koskaan. Sen jälkeen olen Suomessakin syönyt vain vaaleaa vehnäleipää ja koko ärtyvän suolen oireilu pysyy pois, kunhan en syö myös liikaa kuitupitoisia kasviksia. Varmasti paljon parempi syödä sitä vaaleaakin leipää jos vatsa sillä toimii hyvin kuin syödä kuitupitoista ja "terveellistä", jos sillä vatsa on jatkuvasti ripulilla, välilläl lima- ja verisellaisella.