Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisyrittäjät, oletteko palkanneet paljon parhaassa lapsentekoiässä olevia naisia yrityksiinne?

Vierailija
28.03.2017 |

?

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. LVI- alan yritykseeni ei ole yhtään naista hakenut.

Palkkaisitko, jos sinulle hakisi 29-vuotias pätevä nainen, joka on mennyt 2 vuotta sitten naimisiin ja joka muutti miehensä kanssa ekaan omistusasuntoon viime kesänä?

Palkkaisin. Kela korvaa varsin hyvin äitiyslomasta koituvia kuluja.

Tämä toimii matalapalkka-aloilla. Eipä ole iso ongelma, jos vaikka siivooja jää äitiyslomalle. Uuden koulutaminen kestää yhden aamupäivän. Eli tervemenoa naiset surkeasti palkattuihin duunarihommiin. Tärkeät ja vastuulliset hommat annetaan miehille, jatkossakin.

Työt annetaan jatkossakin niille, jotka niitä hakee ja esim. kouluttautuu alalle. Jos naiset haluavat opiskella esim. LVI sijasta merimerkkien vaikutusta silakan sukupuoli elämään LVI alan työt annetaan edelleen miehille.

Eipä ole kauan, kun naispuoliselle insinööriopiskelijalle sanottiin hänen harjoittelupaikkaa hakiessaan: "Ei me ole tänne tavattu tyttöjä ottaa."

Vierailija
22/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luulen, että tuolla äitiyslomakysymyksellä ratsastaa eniten poliitikot. Yritykselle se ei ole kovin oleellinen asia. Naiset saadaan äänestämään poliitikkoa, joka lupaa korjata epäkohdan, jota oikeasti ei ole.

Minä LUULEN että et tiedä yhtään mistä puhut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaisitko, jos sinulle hakisi 29-vuotias pätevä nainen, joka on mennyt 2 vuotta sitten naimisiin ja joka muutti miehensä kanssa ekaan omistusasuntoon viime kesänä?

Tämä toimii matalapalkka-aloilla. Eipä ole iso ongelma, jos vaikka siivooja jää äitiyslomalle. Uuden koulutaminen kestää yhden aamupäivän. Eli tervemenoa naiset surkeasti palkattuihin duunarihommiin. Tärkeät ja vastuulliset hommat annetaan miehille, jatkossakin.

Työt annetaan jatkossakin niille, jotka niitä hakee ja esim. kouluttautuu alalle. Jos naiset haluavat opiskella esim. LVI sijasta merimerkkien vaikutusta silakan sukupuoli elämään LVI alan työt annetaan edelleen miehille.

Eipä ole kauan, kun naispuoliselle insinööriopiskelijalle sanottiin hänen harjoittelupaikkaa hakiessaan: "Ei me ole tänne tavattu tyttöjä ottaa."

Eipä ole enää näin. Tervetuloa pois sieltä 70-luvulta. Jopa jo nykyfemismi ajaa sukupuolten välistä tasa-arvoa, eikä sen merkitys ole enää naisten asioiden esiintuomisessa.

Vierailija
24/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 29-vuotiaana pian valmistuvana insinöörinaisena mietin kyllä kuumeisesti tapoja vakuuttaa mahdolliset työnantajat siitä, että perheen perustaminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Oletus kun on se, että kaikki naiset elävät lähinnä lisääntymiselle, niin turhauttaa kuulua itsekin tähän ryhmään työnantajien silmissä vaikka olen vela.

Ideoita? Minulla on avopuoliso ja meillä omistusasunto, vaikutan väkisinkin siltä, että haluamme pian perustaa perheen. Huoh.

Vierailija
25/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli varmaan vitsi. Yksi lapsi tulee maksamaan työnantajalle (toimialan palkoista tietysti riippuen) kelan korvausten jälkeen palkan sivukuluineen 10 - 12 000 euroa. Pikkuraha kansainvälisessä organisaatiossa, iso raha pienemmässä yrityksessä.

Vierailija
26/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo äitiysloma vaikuta yritysten rekrypäätöksiin ainakaan omalla alallani. Eikä ilmeisesti muillakaan aloilla, kun työttöminä ovat yli 50 vuotiaat naiset, ei alle 30 vuotiaat. Toki jollakin ämpäriurakoitsijalla voi äitiyslomalla olla jotain vaikutusta, mutta tuskinpa sinne muutenkaan naisia kauheasti hakeutuu transiitin rattiin.

Vierailija
27/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Ne naiset jotka valitsee uran voi saada ihan niin paljon tärkeitä ja vastuullisia hommia kuin haluavat. Senkus tekee selvästi joka paikassa että lapset ei itseä kiinnosta ollenkaan ja hoitaa hommansa hyvin. 

Joillakin vaan ei käy siellä pienessä mielessä ollenkaan, että on paljon myös meitä naisia joita oikeasti ei vaan kiinnosta se ura. Itse olen matalapalkka-alalla. Työaika 7-15, kotiin ei tarvitse työasioita koskaan viedä. Viikonloput, pyhät, kesät vapaana. Lasten kanssa pitkään kotona. Palkka ei ole suuri, mutta minulle täysin riittävä. En kaipaa mitään luksuselämää, mulle sopii pienempi kulutushysteria oikein hyvin. Jää aikaa sille oikealle elämälle jonkun "tärkeän" työn sijasta. En vaihtaisi tätä uraan mistään hinnasta. 

Höpöhöpö itsellesi. Näkee että koulutus ei ole kiinnostanut, kun puhut aikuiselle kuin lapsillesi.

Muille se työkin on oikeaa elämää. Sinä heität 8 tuntia menemään joka ikisestä päivästä koko työikäsi ajan. Muut elävät sen ajan. Ja maailman on muututtava, jos naisen oikeasti pitää valita uran ja lasten välillä. Yhdenkään miehen ei tarvitse.

Miksi muuten edes kommentoit minun tekstiini, kun et kuitenkaan osannut siihen sanoa mitään muuta kuin antaa satunnaisen tietopläjäyksen elämäntavastasi?

Missä sanoin että heitän sen menemään? En todellakaan koe noin. Oletko sinä sitä mieltä että matalapalkka-alan työt on aina merkityksettömiä? Onko työstä saatu palkka merkityksetön, koska se ei ole iso?

Voithan sitä saada lapset ja uran, mutta et todellakaan voi jakaantua kahteen paikkaan samaan aikaan. Mitä enemmän duuni vaatii sinulta henkistä tai fyysistä läsnäoloa, sitä vähemmän sitä kapasiteettiä jää lapsille. Se on vain kylmä laskennallinen fakta. Vai havitteletko jotain supernaisen voimia? Mä aina ihmettelen miksi nämä uraäidit ei suostu myöntämään sitä faktaa että työ syö aikaa perheeltä. Molemmat voi saada, mut ei kaikkea. Vuorokaudessa on 24 tuntia ja lapset kasvaa kaikenaikaa, se on fakta mikä ei mihinkään kiukuttelulla muutu. Jos sä olet töissä, jonkun muun on hoidettava sun lapset. Miehillä tämä toimii siksi, että he valitsee mieluummin sen duuninsa kuin lastensa kanssa olemisen. Simple. 

Toivotit meidät tervemenneeksi paskaduuniin, eikä sun arvolle saisi sitten edes vastata? Vastasin ihan vain kertookseni, että toisilla se "paskaduuni" on tietoinen valinta. Kaikki ei koe sitä matapalkka-alan duunia "paskaduunina". 

Vierailija
28/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset perustavat alle 10% kasvuyrityksistä ja av-mammat ei sitäkään. Koominen kysymys.

Naiset perustavat puolet yrityksistä. Kasvuyrityksen kai määrittelet niin, että kasvuyrityksen johtajalla on munat.

Otapas asioista selvää ennen kuin nolaat itsesi. Aloita vaikkapa googlaamalla mitä kasvuyritys tarkoittaa.

Vai että puolet. Nauran kippurassa.

Vierailija
29/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille pitää maksaa niin paljon kovempaa palkkaa, että pystyvät elättämään perheen.

Vierailija
30/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, YHDELLE harjoittelijalle vuosia sitten. Kylläpäs nyt naisia taas sorretaan.

Vierailija
31/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehille pitää maksaa niin paljon kovempaa palkkaa, että pystyvät elättämään perheen.

Miehille ei edelleenkään ole erillisiä palkkoja. Ansiotulot ja palkka ovat kaksi eri asiaa, tätä feministit käyttävät häikäilemättömästi hyväkseen vääristellessään asioita. Palkkaa maksetaan suorituksen mukaan.

Vierailija
32/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Enkä aio. Pienyrittäjänä minulla ei ole varaa maksaa äitiyslomailevasta ihmisestä, joten palkkaan vain miehiä tai reilusti vanhempia naisia joilla luulisi olevan lapset sen verran vanhoja, että eivät vaadi vanhemman kotona olemista sairaana. Ja ei, minulla ei ole tästä huono omatunto.

Eihän ketään sun huono omatunto kiinnosta. Sun kannattaa kiinnostua lähinnä siitä, jos jonain päivänä jäät tuosta kiinni. Jos palkkaat jonkun, joka on selvästi epäpätevämpi kuin paikkaa hakenut lapsentekoiässä oleva nainen. Nainen voi tehdä asiasta kantelun. Ja kun aletaan tonkia tätä sun palkkaushistoriaa, niin aika nopeastihan siitä selville käy tuo sun harjoittama, systemaattinen syrjintä. 

Se syrjintä kun on ihan laissa kiellettyä ja rangaistava teko. 

Kas kun yrittäjä sanelee ne speksit joilla paikka täytetään ja mikään laki ei velvoita pienyrittäjää laittamaan paikkaa edes julkiseen hakuun.

Ja ei, en palkkaisi lastentekoiässä olevaa naista. Vanhemman ja elämänkokemusta omaavan mielelläni.

Minun yritykseni ja minun päätökseni, enkä todellakaan tarvitse kaltaisesi oikeuksiaan vinkuvan "työpanosta".

Btw, olen reilu työnantaja ja palkkaus on alan kärkeä niille jotka ovat sen työllään, ei kännykän räpläilyllä ansainneet.

Vierailija
33/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että heti ensimmäisen kommentin kirjoitti joku ns. miehisellä alalla oleva naisyrittäjä. Kahvitauolla onneksi ehti vauvailemaan. Harmi, ettei ollut sakokaivojen puhdistaja. Siinä vasta olisi ollut meriittiä.

Vierailija
34/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys

Olen isossa pörssiyhtiössä töissä esimiehenä, ja lähiaikoina n. 30-vuotiaat palkatut naiset ovat jääneet äitiyslomalle alle vuodessa saatuaan vakityön. Tämä oli toki arvattavissa jo palkkausvaiheessa, eikä liikevaihdoltaan 5 miljardin euron yritys tähän kaadu. Saadaan kyllä sijaiset.

Mutta jos mulla olisi firma, niin miettisin kyllä kahdesti yo. tapausten palkkaamista. Pahimmillaan pieni firma menisi konkurssiin äitiysloman takia, jos firman kulut olisivat pääosin työvoimakustannuksia ja myynti asiantuntijasidonnaista.

Riski on vaan liian iso. Tavattoman monen naisen olen kuullut sanovan, että heti kun saan sen vakituisen paikan alamme yrittämään lasta.

Törkeää kieroilua tuollainen. Äitiysloman ajan tuo tuore äiti voisi saada jotain päivärahaa Kelasta, miksi ihmeessä se työnantaja joutuu maksamaan tyhjästä? Ja maksamaan tietysti myös mahdolliselle sijaisellekin palkkaa.

Vierailija
35/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis selittäkää nyt, mistä se pienyrittäjä-työnantaja joutuu maksamaan ja mitä! Eikö Kela maksa äidille sen äitiyspäivärahan, ei kai yrittäjä joudu pakosti mitään palkkaa sen päälle maksamaan ä-loman ajaksi? Ymmärrän, että raskauden loppuvaiheessa voi tulla poissaoloja, jotka on palkallisia, siis ennen ä-lomalle jäämistä. Mutta  niin voisi tulla jonkun muun kremppaisen kohdallakin. 

Vierailija
36/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli varmaan vitsi. Yksi lapsi tulee maksamaan työnantajalle (toimialan palkoista tietysti riippuen) kelan korvausten jälkeen palkan sivukuluineen 10 - 12 000 euroa. Pikkuraha kansainvälisessä organisaatiossa, iso raha pienemmässä yrityksessä.

Äitiysloman kuluja liioitellaan. Kaikki äidit eivät edess saa palkallista äitiyslomaa, harva yritys palkaa sijaista. 

Vierailija
37/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis selittäkää nyt, mistä se pienyrittäjä-työnantaja joutuu maksamaan ja mitä! Eikö Kela maksa äidille sen äitiyspäivärahan, ei kai yrittäjä joudu pakosti mitään palkkaa sen päälle maksamaan ä-loman ajaksi? Ymmärrän, että raskauden loppuvaiheessa voi tulla poissaoloja, jotka on palkallisia, siis ennen ä-lomalle jäämistä. Mutta  niin voisi tulla jonkun muun kremppaisen kohdallakin. 

Jos työntekijä saa palkkaa(jota alle puolet äideistä saa), silloin parilta ensimmäiseltä kuukaudelta Kela korvaa 90% ja työnantaja loput 10%, seuraavista kahdesta kuukaudesta Kela korvaa 70% ja työnantaja maksaa palkkaa loput 30%. Työnantajan maksuosuus loppuu tähän ja Kela rahoittaa loput vanhempainvapaasta. Esim. työntekijän kouluttaminen ja luontaisedut on kalliinpaa työnantajalle.

Vierailija
38/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työntekijä saa palkkaa(jota alle puolet äideistä saa), silloin parilta ensimmäiseltä kuukaudelta Kela korvaa 90% ja työnantaja loput 10%, seuraavista kahdesta kuukaudesta Kela korvaa 70% ja työnantaja maksaa palkkaa loput 30%. Työnantajan maksuosuus loppuu tähän ja Kela rahoittaa loput vanhempainvapaasta. Esim. työntekijän kouluttaminen ja luontaisedut on kalliinpaa työnantajalle.

Mutta eihän yksityisen pk-yrityksen mitään palkkaa tarvi ä-loman ajalta maksaa. Jossain kuntien työehtosopimuksissa on velvoite siihen että ä-loma on ainakin alussa palkallinen, mutta sehän sitoo vain kuntia (ja luulen että valtiolla on sama). 

Vierailija
39/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden pienyrityksen, joka oli saanut juuri sen verran tuloja, jotta yrittäjä sai palkattua toisen avukseen. No mites kävikään, nainen jäi äitiyslomalle melkein heti ja pyöräytti samantien useamman muksun. Kuuden vuoden jälkeen töihin palatessa tokaisi "joo sain työpaikan tuolta muualta, morjens"

Vierailija
40/124 |
28.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelmää pitäisi muuttaa niin, että lasten saamisen ja raskauden työvoimakulut maksettaisiin koko yhteiskunnan voimin.

Miksi se olisikaan vain naisten ja heidän työnantajiensa ongelma? Miksi nämä menot eivät mene jostain suuremmasta veropotista, ja rahastosta?

Jos joku alkaa ajaa tätä, äänestän häntä heti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi