Naisyrittäjät, oletteko palkanneet paljon parhaassa lapsentekoiässä olevia naisia yrityksiinne?
Kommentit (124)
Hyvä kysymys
Olen isossa pörssiyhtiössä töissä esimiehenä, ja lähiaikoina n. 30-vuotiaat palkatut naiset ovat jääneet äitiyslomalle alle vuodessa saatuaan vakityön. Tämä oli toki arvattavissa jo palkkausvaiheessa, eikä liikevaihdoltaan 5 miljardin euron yritys tähän kaadu. Saadaan kyllä sijaiset.
Mutta jos mulla olisi firma, niin miettisin kyllä kahdesti yo. tapausten palkkaamista. Pahimmillaan pieni firma menisi konkurssiin äitiysloman takia, jos firman kulut olisivat pääosin työvoimakustannuksia ja myynti asiantuntijasidonnaista.
En ole. Enkä aio. Pienyrittäjänä minulla ei ole varaa maksaa äitiyslomailevasta ihmisestä, joten palkkaan vain miehiä tai reilusti vanhempia naisia joilla luulisi olevan lapset sen verran vanhoja, että eivät vaadi vanhemman kotona olemista sairaana. Ja ei, minulla ei ole tästä huono omatunto.
Vierailija kirjoitti:
En ole. LVI- alan yritykseeni ei ole yhtään naista hakenut.
Palkkaisitko, jos sinulle hakisi 29-vuotias pätevä nainen, joka on mennyt 2 vuotta sitten naimisiin ja joka muutti miehensä kanssa ekaan omistusasuntoon viime kesänä?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys
Olen isossa pörssiyhtiössä töissä esimiehenä, ja lähiaikoina n. 30-vuotiaat palkatut naiset ovat jääneet äitiyslomalle alle vuodessa saatuaan vakityön. Tämä oli toki arvattavissa jo palkkausvaiheessa, eikä liikevaihdoltaan 5 miljardin euron yritys tähän kaadu. Saadaan kyllä sijaiset.
Mutta jos mulla olisi firma, niin miettisin kyllä kahdesti yo. tapausten palkkaamista. Pahimmillaan pieni firma menisi konkurssiin äitiysloman takia, jos firman kulut olisivat pääosin työvoimakustannuksia ja myynti asiantuntijasidonnaista.
Riski on vaan liian iso. Tavattoman monen naisen olen kuullut sanovan, että heti kun saan sen vakituisen paikan alamme yrittämään lasta.
Ei palkata. Tehdään toimeksiantosopimuksia. Palkataan, kun ikää on yli 45v.
Naiset perustavat alle 10% kasvuyrityksistä ja av-mammat ei sitäkään. Koominen kysymys.
Minä olen rakennusalan yrittäjä enkä ole huomannut mitään erityisen suurta haittaa äitiyslomista. Johtuu varmaankin alan projektiluonteisuudesta. Ihmiset tulee ja menee muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Naiset perustavat alle 10% kasvuyrityksistä ja av-mammat ei sitäkään. Koominen kysymys.
Montako prosenttia 90% miehen perustamista yrityksistä on sinun perustamia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaisitko, jos sinulle hakisi 29-vuotias pätevä nainen, joka on mennyt 2 vuotta sitten naimisiin ja joka muutti miehensä kanssa ekaan omistusasuntoon viime kesänä?
Palkkaisin. Kela korvaa varsin hyvin äitiyslomasta koituvia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Naiset perustavat puolet yrityksistä. Kasvuyrityksen kai määrittelet niin, että kasvuyrityksen johtajalla on munat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimii matalapalkka-aloilla. Eipä ole iso ongelma, jos vaikka siivooja jää äitiyslomalle. Uuden koulutaminen kestää yhden aamupäivän. Eli tervemenoa naiset surkeasti palkattuihin duunarihommiin. Tärkeät ja vastuulliset hommat annetaan miehille, jatkossakin.
Jos olisin yrittäjä, niin en palkkaisi.
Tämä on sinänsä harmillinen ajattelumalli, kun olen itse 25 ja töitä on todella vaikea löytää. En voi sietää kaikenmaailman mammalomailijoita... vaikka juuri tällaisen mammalomailijan takia minulla on tämä nykyinenkään työ. Sain tämän työn siis siksi, että firmassa työntekijä sai lapsen. Hänelle palkattiin luonnollisesti tuuraaja, joka jäi kesken kaiken myös itse äitiyslomalle! :O törkeyden huippu oikeasti... mutta mitäpä siitä. Lomailkoon rauhassa, tuskin tästä firmasta enää töitä saa tuo rouva.
Vierailija kirjoitti:
En ole. Enkä aio. Pienyrittäjänä minulla ei ole varaa maksaa äitiyslomailevasta ihmisestä, joten palkkaan vain miehiä tai reilusti vanhempia naisia joilla luulisi olevan lapset sen verran vanhoja, että eivät vaadi vanhemman kotona olemista sairaana. Ja ei, minulla ei ole tästä huono omatunto.
Eihän ketään sun huono omatunto kiinnosta. Sun kannattaa kiinnostua lähinnä siitä, jos jonain päivänä jäät tuosta kiinni. Jos palkkaat jonkun, joka on selvästi epäpätevämpi kuin paikkaa hakenut lapsentekoiässä oleva nainen. Nainen voi tehdä asiasta kantelun. Ja kun aletaan tonkia tätä sun palkkaushistoriaa, niin aika nopeastihan siitä selville käy tuo sun harjoittama, systemaattinen syrjintä.
Se syrjintä kun on ihan laissa kiellettyä ja rangaistava teko.
Toisaalta sitten täälöäkin aina syytellään naisia jotka opiskelujen aikana tekee lapset. Eikö se ole vsin fiksua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimii matalapalkka-aloilla. Eipä ole iso ongelma, jos vaikka siivooja jää äitiyslomalle. Uuden koulutaminen kestää yhden aamupäivän. Eli tervemenoa naiset surkeasti palkattuihin duunarihommiin. Tärkeät ja vastuulliset hommat annetaan miehille, jatkossakin.
Höpöhöpö. Ne naiset jotka valitsee uran voi saada ihan niin paljon tärkeitä ja vastuullisia hommia kuin haluavat. Senkus tekee selvästi joka paikassa että lapset ei itseä kiinnosta ollenkaan ja hoitaa hommansa hyvin.
Joillakin vaan ei käy siellä pienessä mielessä ollenkaan, että on paljon myös meitä naisia joita oikeasti ei vaan kiinnosta se ura. Itse olen matalapalkka-alalla. Työaika 7-15, kotiin ei tarvitse työasioita koskaan viedä. Viikonloput, pyhät, kesät vapaana. Lasten kanssa pitkään kotona. Palkka ei ole suuri, mutta minulle täysin riittävä. En kaipaa mitään luksuselämää, mulle sopii pienempi kulutushysteria oikein hyvin. Jää aikaa sille oikealle elämälle jonkun "tärkeän" työn sijasta. En vaihtaisi tätä uraan mistään hinnasta.
Minä luulen, että tuolla äitiyslomakysymyksellä ratsastaa eniten poliitikot. Yritykselle se ei ole kovin oleellinen asia. Naiset saadaan äänestämään poliitikkoa, joka lupaa korjata epäkohdan, jota oikeasti ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Meillä on alle vuoden ikäinen start-up vaiheessa oleva yritys ja budjetit tiukilla. Ei ole varaa siihen, että joku jäisi äitiyslomalle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työt annetaan jatkossakin niille, jotka niitä hakee ja esim. kouluttautuu alalle. Jos naiset haluavat opiskella esim. LVI sijasta merimerkkien vaikutusta silakan sukupuoli elämään LVI alan työt annetaan edelleen miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Ne naiset jotka valitsee uran voi saada ihan niin paljon tärkeitä ja vastuullisia hommia kuin haluavat. Senkus tekee selvästi joka paikassa että lapset ei itseä kiinnosta ollenkaan ja hoitaa hommansa hyvin.
Joillakin vaan ei käy siellä pienessä mielessä ollenkaan, että on paljon myös meitä naisia joita oikeasti ei vaan kiinnosta se ura. Itse olen matalapalkka-alalla. Työaika 7-15, kotiin ei tarvitse työasioita koskaan viedä. Viikonloput, pyhät, kesät vapaana. Lasten kanssa pitkään kotona. Palkka ei ole suuri, mutta minulle täysin riittävä. En kaipaa mitään luksuselämää, mulle sopii pienempi kulutushysteria oikein hyvin. Jää aikaa sille oikealle elämälle jonkun "tärkeän" työn sijasta. En vaihtaisi tätä uraan mistään hinnasta.
Höpöhöpö itsellesi. Näkee että koulutus ei ole kiinnostanut, kun puhut aikuiselle kuin lapsillesi.
Muille se työkin on oikeaa elämää. Sinä heität 8 tuntia menemään joka ikisestä päivästä koko työikäsi ajan. Muut elävät sen ajan. Ja maailman on muututtava, jos naisen oikeasti pitää valita uran ja lasten välillä. Yhdenkään miehen ei tarvitse.
Miksi muuten edes kommentoit minun tekstiini, kun et kuitenkaan osannut siihen sanoa mitään muuta kuin antaa satunnaisen tietopläjäyksen elämäntavastasi?