Miksi toisiin perheisiin syntyy jatkuvasti pelkkiä erityislapsia?
Tiedän muutaman perheen jossa toisessa kaikilla neljällä ADD/AHDD ja toisen, jossa kaikki viisi ovat yliherkkiä ja allergisia suunnilleen kaikelle.
Ja asiasta toiseen, kun vanhemmat tajuavat että jokaisella pennulla on sama vaiva, miksi jatketaan lisääntymistä?
Kommentit (274)
Olen kamala, kun ajattelen näin, mutta joidenkin pitäisi oikeasti miettiä, että kannattaako niitä omia geenejä jatkaa. Jos vaikka telkkarissa tai lehdessä on juttua perheestä, jossa useampi erityislapsi, niin hyvin usein vanhemmat ovat sen näköisiä, että en yhtään ihmettele, että lapsilla on ongelmia.
Valitettavasti olen stereotyyppinen erityislapsi (sanon tosin suoraan as-piirteinen, dysfaattinen ja oppimisongelmia poteva, jotta välttyisin ennakkoluuloilta), jonka vanhemmat ovat työttömiä ja parilla muullakin sisarpuolella on lukihäiriö- ja dysfasia-diagnoosit. Teininä ne paineet kasvoi ja katkeruutta tunsin, kun muut sukulaisista alkaen matkusti esim. ulkomailla ja omasta perheestä koin häpeää johtuen köyhyydestä. Nykyään tosin olen onnellinen niiden puolesta, joilla sentään oli paremmat vanhemmat, vaikkei meillä väkivaltaa ollut. Silti koin eriarvoisuutta ajatellessani, kuinka muilla oli "täydelliset" perheet.
Vammaiseksi haukkuminen on saanut minut välttämään työpajoja ja - keskuksia, etten antaisi itsestäni rappiollista kuvaa. Tosin eipä tavallisella työpaikalla kukaan ole kyseenalaistanut matalaa älykkyttäni, vaikka kärsin vapinasta tehdessäni jotain vaikeaa tai täysin vierasta asiaa johtuen siitä, että pelkään helposti mokaavani.
Vaikuttaakseni "normaalilta" suosin parinvalinnassa vain "normaaleja" miehiä ja vaadin samoja asioita kuin muutkin naiset: pitää olla yli 170 cm pitkä. Onhan se ihmeellistä, että tällainen atn on kuitenkin edes nätiksi kehuttu verrattuna yläkouluminään, joka ei saanut samanlaista huomiota kuin nyt. On hyvin mahdollista, että koitan naisellisella ulkonäöllä vakuutella, että kyllä tällainen erityinenkin osaa, vaikken muuten päde millään osaamisella. Aina sanonut rehellisesti, että olen tyhmä ja sillä sipuli.
Kaikista eniten ihmettelen, että miten kukaan ei tajua heikkolahjaisuuttani, josta on oikeasti diagnoosi (tiedän, puhun poliittisesti epäkorrektia). Ei ole mututuntumalta tehtyä. Pitäähän se naurattamaan, jos joku kuvailee minua fiksuksi tai viisaaksi. Tai sitten osaan tietämättäni näytellä sellaista, vaikkei se ole tarkoitus, enkä esitä bimboilijaakaan. Ei kukaan tapaamistani "normaaleista" miehistä ja "normaaleista" kavereistakaan, vaikka olen koko ajan vakuutellut, ettei minulla ole matikkapäätä ja koulussakin arvosanat vaihteli ilman helpotuksia 6-8.
Välillä olen ajatellut, että miten helpompaa olisi olla lievästi kehitysvammainen, joiden tietä sentään tasoitetaan paljon, ja kaiken hölmön tekemisen saisi anteeksi. Tosin itse en matalan älykkyyden takia tee mitään harkitsematonta kuten pikavippien nostoa, vaan valitsen mieluummin sitten köyhäilyn. Koitan aina löytää kaiken perustelun järjen kautta tunteellisuuden sijaan.
Suoraan sanoen: huonot geenit. Ja kaippa häilyväisillä kotioloillakin voi joskus olla merkitystä.
Geneettistä. Ja vetävät toisiaan puoleensa, joten geenit tulee molemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Geneettistä. Ja vetävät toisiaan puoleensa, joten geenit tulee molemmilta.
Siis meillä näin omassa perheessä. Olemme kuitenkin molemmat asiantuntija/johtotehtävissä ja lapsillakin koulu menee hyvin. Erityisen hyvin, jos saa keskittyä siihen, mistä on kiinnostunut. Hiukan erakkoja olemme vapaa-ajalla kaikki ja rakastamme tietovisoja.
sää se erityinen oot jos oikeesti ajattelet tälleen
oot syy miks shampoo pulloissa on ohjeet ja miks lapsien hankkimisessa pitäis olla älykkyysosamäärä raja
Vierailija kirjoitti:
oot syy miks shampoo pulloissa on ohjeet ja miks lapsien hankkimisessa pitäis olla älykkyysosamäärä raja
Meidän suvussa äo yleensä riittää Mensaan, mutta ollaan myös autismin kirjolla ja sitä periytetään.
Oudompaa kai olis, jos ei syntyis.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanoen: huonot geenit. Ja kaippa häilyväisillä kotioloillakin voi joskus olla merkitystä.
Häilyvillä kotioloilla ne diagnoosit usein tulee. Jätetään lapset kasvamatta, kun ei jaksa. Vanhin lapsista on Asperger ja kyllä on väännetty pienestä pitäen, osaa käyttäytyä todella hyvin ei ole mikään epäsosiaalinen möläyttelijä vaan tiedostaa mitä voi sanoa ja miten käyttäydytään
Neljä lasta perheessä ja tällä otannalla, mitä seurannut sitten lasten kavereita, kasvatusta ja kotioloja, niin kyllä se syy yleensä löytyy sieltä kotoa. Ei osata, ei jakseta kasvattaa, lapset kukkoilee ja hyppii silmille ja sille haetaan joku muotidiagnoosi, vaikka se muksu vaan tarvis rajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häilyvillä kotioloilla ne diagnoosit usein tulee. Jätetään lapset kasvamatta, kun ei jaksa. Vanhin lapsista on Asperger ja kyllä on väännetty pienestä pitäen, osaa käyttäytyä todella hyvin ei ole mikään epäsosiaalinen möläyttelijä vaan tiedostaa mitä voi sanoa ja miten käyttäydytään
Eli sun lapsi on saanut asperger-diagnoosin teidän häilyvien kotiolojen vuoksi? Olette jättäneet kasvattamatta kun ette jaksa? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Neljä lasta perheessä ja tällä otannalla, mitä seurannut sitten lasten kavereita, kasvatusta ja kotioloja, niin kyllä se syy yleensä löytyy sieltä kotoa. Ei osata, ei jakseta kasvattaa, lapset kukkoilee ja hyppii silmille ja sille haetaan joku muotidiagnoosi, vaikka se muksu vaan tarvis rajat.
Ei lapsille voi noin vaan "hakea" diagnoosia. Oikeasti diagnoosin saaminen maskaavalle autismin kirjon tyttölapselle on melkein mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ne eivät ole pentuja, vaan lapsia, ihmisiä. Vaikka adhd ja allergia ovatkin ikäviä riesoja, ne ovat vain yksi piirre ihmisessä, jolla on muuta arvokasta annettavanaan vanhemmilleen ja yhteiskunnalle.
Jos taas itse kysymykseen mennään, inhottavan asenteesi taakse, niin kyllä, molemmat mainitsemasi (ja moni muukin erityisyys) on pitkälti geneettistä. Kuten tyhmyyskin, myös monet muut asiat periytyvät.
Allergisille vanhemmille tuppaa syntymään allergisia lapsia. Lisäksi nykyaikana allergiat lisääntyvät elinympäristön liiallisen hygieenisyyden takia.
Myös adhd:lle on taipumusta suvuittain.
Enkä ymmärrä, miksi se olisi jokin syy jättää lapsia tekemättä, jos lapsista tykkää. Adhd ei ole mikään este pärjätä elämässä, ainoastaan asia, joka vaatii lisätukea. Sitä paitsi alttius ei ole sama asia kuin 100-prosenttinen periytyvyys eli vaikka adhd olisi molemmilla vanhemmilla, kaikilla lapsilla sitä ei välttämättä
Mä en edes usko että niin monella suomalaisella lapsella on adhd. Halutaan diagnoosi ja lääkkeet.
Asun Itä-Suomessa ja täällä suurten järvien erottamilla pikku paikkakunnilla on paljon sukuja, joissa on useita erityispiirteisiä henkilöitä monessa sukupolvessa. Alueilla on totuttu tähän ja nk. normaaleilla sukulaisilla on tavanomainen rooli autella eri tavoin näitä henkilöitä. Hoidellaan asiat Kelassa, raivataan huushollia, ostetaan kirpparilta heille kodin tarvikkeita, neuvotaan puhelimessa jne. Kyse on perimästä, mutta ilmiö on niin monimuotoinen ja sattumanvarainen, että joka sukupolvi vain hankkii kirkkain silmin lapsia. Ihan muualta muuttaneet esim. opettajat ovat aluksi huuli pyöreänä, mutta lopulta kaikkeen tottuu. Ihmisarvo on jakamaton jokaisella.
Erityisillä vanhemilla tuntuu erityisiä lapsia riittävän
Kun on niillä vanhemmilla ne samat ongelmat. Ei osata suunnitella, mutta varsinkaan toteuttaa. Mistä epäilet heidän saaneen nämä ongelmat. Ovat usein myös lapsirakkaita ja ovat mielestään normaaleja, kun lapset ihan tulleet vanhempiin. Samoin muu suku samaa käytöstä 👻
Sisäsiittoiset geenit..
Juurtaa juurensa jo keskiajalle, missä komeat aateliset halusivat jatkaa hyviä geenejään = käy juuri päinvastoin.
Mies siittää lapsen lukuisan eri vaimon kanssa ja jatkaa täten huonoja geenejään.
Esim joissain kulttuureissa serkkuavioliitot yhä suosittuja.. Varsinkin muslimimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Adhd käy yhteiskunnalle kalliiksi. Kyllä, juuri se lisätuki. Ja tuleeko näistä ihmisistä koskaan tuottavia aikuisia? Vangeista suurella osalla on adhd, ja taas maksetaan...
Adhd:tä sairastava voi olla vaikka näyttelijä, urheilija tai malli. Ei kaikissa ammateissa vaadita keskittymiskykyä, vaan pelkkä hyvä ulkonäkö tai urheilullisuus voi riittää melkoisiin tuloihin.
Idioottimainen vertaus. Luuletko siis, että suurin osa lottoajista lottoaa vain kerran? Ehei, vaan he yrittävät aina uudelleen ja uudelleen.