Miksi toisiin perheisiin syntyy jatkuvasti pelkkiä erityislapsia?
Tiedän muutaman perheen jossa toisessa kaikilla neljällä ADD/AHDD ja toisen, jossa kaikki viisi ovat yliherkkiä ja allergisia suunnilleen kaikelle.
Ja asiasta toiseen, kun vanhemmat tajuavat että jokaisella pennulla on sama vaiva, miksi jatketaan lisääntymistä?
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Samasta syystä kuin ihmiset lottoavat
Jos Lotossa ei tule voittoa, arpalippu revitään ja heitetään roskikseen.
Ehkä eivät koe noita erilaisuuksia niin suuriksi ongelmiksi kuin sinä. Minusta suurempi ongelma on että ihmiset jotka ei kykene ajattelemaan lapsen parasta lisääntyvät. Tupakoidaan raskaana. Väliäkö lapsen terveydellä, ja sitten kun on niitä ongelmia niin eihän sillä tietenkään heistä ole ollut vaikutusta.
Ap, ne eivät ole pentuja, vaan lapsia, ihmisiä. Vaikka adhd ja allergia ovatkin ikäviä riesoja, ne ovat vain yksi piirre ihmisessä, jolla on muuta arvokasta annettavanaan vanhemmilleen ja yhteiskunnalle.
Jos taas itse kysymykseen mennään, inhottavan asenteesi taakse, niin kyllä, molemmat mainitsemasi (ja moni muukin erityisyys) on pitkälti geneettistä. Kuten tyhmyyskin, myös monet muut asiat periytyvät.
Allergisille vanhemmille tuppaa syntymään allergisia lapsia. Lisäksi nykyaikana allergiat lisääntyvät elinympäristön liiallisen hygieenisyyden takia.
Myös adhd:lle on taipumusta suvuittain.
Enkä ymmärrä, miksi se olisi jokin syy jättää lapsia tekemättä, jos lapsista tykkää. Adhd ei ole mikään este pärjätä elämässä, ainoastaan asia, joka vaatii lisätukea. Sitä paitsi alttius ei ole sama asia kuin 100-prosenttinen periytyvyys eli vaikka adhd olisi molemmilla vanhemmilla, kaikilla lapsilla sitä ei välttämättä ole.
Kas kun vaiva on usein perinnöllinen ja monesi siihen liittyy elämänhallinnan puutetta. Kälyn mies on adhd ja yllättäen kaikki pojat myös.
Koska kuten sinun suvussasi tyhmyus periytyy, myös allergiat ja adhd periytyvät.
Tunnen/tiedän neljä tällaista perhettä. Kaikilla 2-5 erityislasta. Jokaikisessä lasten "erityisyys" johtuu siitä, että mamma on ryypännyt läpi raskauksien. Sitten selitetään tietysti geeneilla ja tuurilla... Tiedän kyllä siis tasan tarkkaan, mitä ajatella näistä ihmisistä.
Eräs tuttu akka poltti raskaana,molemmilla lapsilla jotain ongelmia,samoin eräs toinen 2ekan raskauden aikana poltti ja molemmilla lapsilla ongelmia,3lapsi eri isälle mikä kyttäsi jatkuvasti ettei saanut poltettua ja lapsi on terve ja fiksu.
Adhd käy yhteiskunnalle kalliiksi. Kyllä, juuri se lisätuki. Ja tuleeko näistä ihmisistä koskaan tuottavia aikuisia? Vangeista suurella osalla on adhd, ja taas maksetaan...
Juu juu. Adhd lapsista tulee rikollisia kun äiti polttaa raskausaikana. Samoin käy allergisille lapsille. Simple as that.
kyllä on idiotismi taas läsnä tässäkin keskustelussa. mulla on kaks sisarusta. äitini ei ryypännyt tai tupakoinut raskauksien aikana, eikä ole ainakaan tullut tietoon että kummankaan vanhemman suvussa olisi neurologisia häiriöitä. silti isosisaruksellani on dysfasia, mulla ja nuorimmalla sisaruksella adhd. isosisarus opiskelee yliopistossa, itse eräässä paikkakuntani tasokkaimmista lukioista, nuorin vielä yläasteella. olen varma, että meistä kolmesta ihan jokaisella on jotain tarjottavaa tälle maailmalle, todennäköisesti paljon enemmän kuin osalla teistä. ad(h)d-lapsille annetaan tukea, etteivät he syrjäytyisi. voitte huviksenne perehtyä siihen, miten paljon syrjäytynyt aikuinen maksaa yhteiskunnalle vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Adhd käy yhteiskunnalle kalliiksi. Kyllä, juuri se lisätuki. Ja tuleeko näistä ihmisistä koskaan tuottavia aikuisia? Vangeista suurella osalla on adhd, ja taas maksetaan...
Mun ex:llä on adhd ja tekee tuottavaa työtä, on ollut töissä heti ammattikoulun päättymisestä alkaen ja on ahkera työmies, harvoin saikulla. Ainoa erityinen tuki, mitä sai koulussa, oli mukautettu opintosuunnitelma. Eli sai helpotuksia tai vapautuksia joistain aineista, kuten esim kielet. Ei siihen paljoa uhrattu. Meidän esikoisella on adhd, opiskelee ammattikoulussa ja aikoo valmistuttuaan työelämään. Hänellä tukea oli enemmän, koska nykyään on pienryhmäopetusta ja lääkitystä ja diagnostiikkaa enemmän kuin mitä oli 80-luvulla.
Yhteiskunnassa, työelämässä on paljon ahdh tai add ihmisiä sekä muitakin erityisaikuisia, varmasti enemmän kuin vankiloissa. Mutta miten me saatais teidän ennakkoluuloiset vähän suvaitsevaisemmiksi erilaisia ihmisiä kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
kyllä on idiotismi taas läsnä tässäkin keskustelussa. mulla on kaks sisarusta. äitini ei ryypännyt tai tupakoinut raskauksien aikana, eikä ole ainakaan tullut tietoon että kummankaan vanhemman suvussa olisi neurologisia häiriöitä. silti isosisaruksellani on dysfasia, mulla ja nuorimmalla sisaruksella adhd. isosisarus opiskelee yliopistossa, itse eräässä paikkakuntani tasokkaimmista lukioista, nuorin vielä yläasteella. olen varma, että meistä kolmesta ihan jokaisella on jotain tarjottavaa tälle maailmalle, todennäköisesti paljon enemmän kuin osalla teistä. ad(h)d-lapsille annetaan tukea, etteivät he syrjäytyisi. voitte huviksenne perehtyä siihen, miten paljon syrjäytynyt aikuinen maksaa yhteiskunnalle vuosittain.
Näin. Kyllä astma ja adhd diagnooseja tehdään mielellään varsinkin köyhien perheiden lapsille, jotta saavat tukia.
Toisaalta huonoa kasvatusta jaksetaan paikata adhd diagnoosilla.
Mut ei tuo ihmisestä huonoa tee, kyllä ne on kaikki muu, mikä ihmisestä tekee hyödyttömiä.
Jotkut erityistä tukea vaativat oireyhtymät löytyvät vasta, kun lapsi on vanhempi. Siihen mennessä perheeseen on voinut syntyä jo useampi lapsi, joista kaikista diagnosoidaan myöhemmin sama. Ei vauvasta voi vielä tietää, onko se allerginen tai adhd. Meidän adhd lapsen diagnoosi saatiin vasta, kun lapsi oli teini-iässä. Toki oireita oli jo alakoulussa, mutta virallinen diagnoosi saatiin vasta paljon myöhemmin. Meillä on myös kaksi lasta, joilla ei ole adhd:ta. Eli ei se aina tule kaikille perheen lapsille.
11 jatkaa vielä, että adhd-lääkityksestä saatava korvaus on oikeasti häviävän pieni, ja sitäkin saa vain 25 ikävuoteen asti. erityisopetusta ei saa enää oikeastaan mistään, joten siihenkään ei juuri käytetä näitä teidän kovalla vaivalla ansaitsemianne verorahoja. voitte siis olla ihan rauhassa ja jatkossa jättää puuttumatta toisten ihmisten lasten hankkimiseen.
Kummasti negatiiviset piirteet laitetaan perimän piikkiin, kuten tyhmyyskin. :D Kasvatuspuoleen voisi vilkaista.
ei adhd-lasten perheet saa mitään erityisiä tukia. kela korvaa pienen osan lääkkeiden hinnasta, mutta mitään "adhd-tukea" ei ole olemassakaan.
ad(h)d-lapsille annetaan tukea, etteivät he syrjäytyisi. voitte huviksenne perehtyä siihen, miten paljon syrjäytynyt aikuinen maksaa yhteiskunnalle vuosittain.
Eli suo siellä, vetelä täällä. Kalliiksi käy kummin vain.
Serkku poltti neljän raskauden ajan. Ensimmäinen normaali ja terve. Ajatteli että ei näköjään haitannut yhtään. Toinen puoliksi kuuro, kaksostytöistä toisella oppimisvaikeuksia koulussa, nuorimmaisella pahaa ihottumaa ympäri kroppaa ja silmässä iso näköä haittaava mansikkaluomi. Tyttö oli 4 viikon ikäisenä tulipunainen. Huomasin hänet nähdessään että jotain on vialla. Halveksun serkkua enkä halua olla tekemisissä. Ikää oli 43 kun teki viimeisen uuden miehen kanssa, ihan vaan näyttääseen ex miehelle joka lähti sihteerin matkaan.
Miksi ei lasketa kustannuksia, jotka syntyvät siitä, kun opettaja ei ehdi eriyttää opetusta lahjakkaille ylöspäin kun aika kuluu näiden erityistapausten mukana pitämiseen?
Ties mitä innovaatioita Suomen lahjakkaat oppilaat pystyisivät tekemään, jos luokassa olisi mahdollista keskittyä etenemiseen ja oppimiseen sen sijaan, että joku Jonne järjestää joka tunnilla kohtauksen.
Samasta syystä kuin ihmiset lottoavat