Mikä hinku ihmisillä on saada kesäaika pois?
Mielestäni ennemmin talviajasta pitäisi luopua kuin kesäajasta tai kesäaikaan siirtyä jo tammikuussa koska valoahan tänne tarvitaan jotta pysyy virkeänä ja ehtii töiden jälkeen jotain harrastaakkin/ ulkoilla lasten kanssa. Nyt kun kelloa vihdoin käännettiin oli helpotuksen huokaus kun on valoisaa aamusta nukkumaanmenoon asti ja selvästi virkeämpi olo kuin että vielä se pimeä tunti illasta.
Kommentit (36)
Säälittäviä ovat nuo meuhkaajat, joiden mukaan kesäajasta pitäisi luopua. Mielestäni voisi jättää kellojen viisarit kääntämättä syksyllä ja kääntää vielä toinen tunti sitten vuoden kuluttua. Ei haittaa, vaikka aamulla onkin pimeämpää, tärkeintä on se illan valo. Ja hei, kyseessä on EU-direktiivi, jota ei yksittäisessä maassa voida muuttaa.
Parasta olisi, jos Suomi olisi aina UTC+2:ssa, joka on meidän oikea aikamme. Tämä kesäaika UTC+3 on väärä koko Suomessa, niin kuin olisi myös joidenkin kannattama Keski-Euroopan aika UTC+1. Ja mikä sitten on oikea ja mikä väärä? Sen määrää aurinko. Kun aurinko paistaa etelästä, kellon pitäisi olla 12.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen muuten ihan samaa mieltä, eli kellojen siirtely on typerää, mutta minustakin olisi hienompi niin päin että pidettäisiin aina talviaika ja luovuttaisiin ns. normaali- eli kesäajasta. Useimmat kuitenkin on duuissa 8-9 - 16-17 ja iltaan kaivataan mahdollisimman paljon valoisaa aikaa pimeään vuodenaikaan. Harva sitä aamulla esim. ulkoilee, vaan vasta töiden jälkeen.
Kesäajassahan sitä valoa tulee iltaan pidemmästi, viimeviikolla oli 20 aikaan pimeä, nyt vasta 21. Varsinkin jo tammikuussa alkaisi kovasti tehdä hyvää se kesäajan iltapäivän valoisa tunti lisää. Ap
Se on turha. Kelloja ei pitäisi siirtää mihinkään suuntaan. Ei syksyllä eikä keväällä. Koskaan. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Kun aurinko paistaa etelästä, kellon pitäisi olla 12.
Sitten kaikkialla Suomessa pitäisi olla oma aikansa, eli pitäisi palata sadan vuoden taakse.
Vierailija kirjoitti:
Se on turha. Kelloja ei pitäisi siirtää mihinkään suuntaan. Ei syksyllä eikä keväällä. Koskaan. Ikinä.
Siirtyyhän se kello silloinkin useimmiten, jos matkustaa ulkomaille, joten mikä ongelma on siirtää kelloa 2 kertaa vuodessa?
Suomessa on talvella pimeää, näytti kello mitä tahansa, ja kesällä valoisaa. Keväällä ja syksyllä on vähän molempaa.
Syksyllä on kurjaa, kun pitää laittaa lapset aamupimeällä kouluun. Kuukauden ajan tätä kestää ennen kuin palataan normaaliaikaan. Sitten saadaan vielä pariksi viikoksi valoisat aamut. Keväällä ei ole onneksi ollut sitä kurjuutta, kun tämä kellonkääntö itsessäänkin on jo ihan riittävän rankka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun aurinko paistaa etelästä, kellon pitäisi olla 12.
Sitten kaikkialla Suomessa pitäisi olla oma aikansa, eli pitäisi palata sadan vuoden taakse.
No ei nyt sentään. Koska Suomi ei ole leveä maa, meillä riittää yksi aikavyöhyke. Sen pitäisi olla se, jolla tuo edellytys "klo 12 aurinko etelässä" täyttyy. Kyseinen pituuspiiri halkoo itäistä Suomea. Kesäaikaan ei mikään seutu Suomessa ole oikeassa aurinkoajassa. Länsirannikolla virhettä on 1,5 tuntia!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen muuten ihan samaa mieltä, eli kellojen siirtely on typerää, mutta minustakin olisi hienompi niin päin että pidettäisiin aina talviaika ja luovuttaisiin ns. normaali- eli kesäajasta. Useimmat kuitenkin on duuissa 8-9 - 16-17 ja iltaan kaivataan mahdollisimman paljon valoisaa aikaa pimeään vuodenaikaan. Harva sitä aamulla esim. ulkoilee, vaan vasta töiden jälkeen.
Et siis tiedä, että talviaika on se nk. normaaliaika. Ja siitä pitäisi luopua.
no ihmiset ovat huomanneet että kellojen siirtämisestä on minimaalinen hyöty.Ilmeisesti asiaa on myös tutkittu ja todettu että kellojen siirtely vain lisää ihmiselle aiheutuvaa stressiä,sen on myös todettu aiheuttavan ylimääräistä sydämensairauksia,ynnä muita oireita.Kesäajasta pitäisi jo pikkuhiljaa luopua ja palata jälleen normiaikaan kuten muissa maissa,venäjällä on tehty.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/449325-miksi-kelloa-taas-siirr…
Kellon siirtelystä valittajat ovat just näitä mielensäpahoittajia, yhyy meni taas elämä pilalle ja rytmi sekaisin kuukaudeksi kun on tunnin ero... Ihan vähän vain liioiteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirtyyhän se kello silloinkin useimmiten, jos matkustaa ulkomaille, joten mikä ongelma on siirtää kelloa 2 kertaa vuodessa?
Tätä ihmettelen minäkin. Ihmiset lomailevat Thaimaassa ja Karibialla 5-7 tunnin aikaeron päässä, eivätkä valita yhtään. Harva sairastuu totaalisesti Ruotsin-matkalla, vaikka sama 1 tunnin kellon siirto melkein tappaa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan eri asia. Silloin mennään paikkaan, missä aurinko nousee ja laskee eri aikaan kuin täällä, paitsi jos matkustat pohjoisnorjaan, ja sielläkin aurinko nousee keväällä ja laskee syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä tästä sun viestistä oikeastaan yhtään mitään. Ensinnäkin talviaika on se normaaliaika. On siis olemassa normaali aika ja kesäaika. Toisekseen, kun keväällä siirrytään kesäaikaan, tulee tunti lisää valoisaa aikaa iltaan. Kun syksuyllä siirrytään normaaliaikaan eli käännetään kelloja tunti taaksepäin, tulee iltapäivällä/alkuillasta aikaisemmin pimeää.
Oletko kuitenkin siis AP:n kanssa kaikesta samaa mieltä eli pidetään koko ajan kesäaika?
Vierailija kirjoitti:
Parasta olisi, jos Suomi olisi aina UTC+2:ssa, joka on meidän oikea aikamme. Tämä kesäaika UTC+3 on väärä koko Suomessa, niin kuin olisi myös joidenkin kannattama Keski-Euroopan aika UTC+1. Ja mikä sitten on oikea ja mikä väärä? Sen määrää aurinko. Kun aurinko paistaa etelästä, kellon pitäisi olla 12.
Jos eläisimme UTC+1 aikaa niin aurinko olisi joskus etelässä klo 12. Nyt se ei ole sitä koskaan, ja kesäaikaan se on siellä vasta noin 1330 aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen minäkin. Ihmiset lomailevat Thaimaassa ja Karibialla 5-7 tunnin aikaeron päässä, eivätkä valita yhtään. Harva sairastuu totaalisesti Ruotsin-matkalla, vaikka sama 1 tunnin kellon siirto melkein tappaa Suomessa.
Eivät kaikki ihmiset matkustele, ja osalla syy on juuri aikaeron tuoma rasitus. Mutta kelloa pitää nyt kääntää kaikkien, myös heidän, joiden elimistö ei kestä sen tuomaa rasitusta.
Sitä paitsi tässä kesäaikaan siirtymisessä tulee sellainen tunne päähän, kuin olisi matkustanut ulkomaille, mutta silti olen täällä kurjassa loskaisessa Suomessa, ja ihan omassa kodissani. EI mitään kivaa, pelkkä vaiva ja kärsimys.
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta se talviaika on se normaaliaika.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä siinä olisi että kellon ollessa 12 aurinko paistaisi suoraan etelästä? Sitä en ole ikinä ymmärtänyt miksi auringon pitäisi paistaa yöllä 4 kun ihmiset nukkuvat ja illalla 20 aikaan olla pimeää ku häränpersiissä kun olisi vielä ulkoiluaika. Ap
täytyy muistaa että myös maatiloilla asuvat eläimet kärsivät myös kellojen siirtelystä,myös heille aiheutuu tästä kovaa stressiä.