Miksi joillain ihmisillä ei ole mitään käsitystä paljonko lapsen elättäminen maksaa?
Kun lapsi meni ekan kerran exälle kesälomalla pariksi viikoksi, alkoi vinkuna että menee ihan hirveästi rahaa. No daa, niin menee. Menee joka kuukausi hiukan enemmän kuin lapsilisä ja minimielarit jotka exä suostuu maksamaan.
Kommentit (106)
Keksi heti kaksi syytä, ei ole koskaan joutunut kustantamaan lapsen elämistä tai joku voi olla niin varakas, ettei välitä seurata paljonko rahaa kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsi meni ekan kerran exälle kesälomalla pariksi viikoksi, alkoi vinkuna että menee ihan hirveästi rahaa. No daa, niin menee. Menee joka kuukausi hiukan enemmän kuin lapsilisä ja minimielarit jotka exä suostuu maksamaan.
Hä..? Exäsihän on juurikin tietoinen siitä, että lapsen elättäminen maksaa (paljon) ja siksi valittaa.
Oikeampi kysymys (exästäsi) olisi, miksi jotkut ovat uskomattoman saitoja ja typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Keksi heti kaksi syytä, ei ole koskaan joutunut kustantamaan lapsen elämistä tai joku voi olla niin varakas, ettei välitä seurata paljonko rahaa kuluu.
Tämä exä asui lapsiperheessä, omassaan siis, kuusi vuotta. Ihmetteli kyllä silloinkin mihin rahaa menee vaikka tein laskelman vuoden menoista excelille.
Ei ehkä sitten sisäistänyt asiaa.
Jaa... En mä nyt tiä. Lapsilisät ja synttärirahat. Ei oo paljo menny. Kaikilla muksuilla on 2000- 10 000 iästä riippuen tilillä rahaa, et sieltä saisi suksista ja luistimista heti omansa pois jos haluaisi.
Tietty jos muutama kymppi on jo kova raha niin sitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hä..? Exäsihän on juurikin tietoinen siitä, että lapsen elättäminen maksaa (paljon) ja siksi valittaa.
Oikeampi kysymys (exästäsi) olisi, miksi jotkut ovat uskomattoman saitoja ja typeriä.
Totta :D Kiitos oikaisusta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa... En mä nyt tiä. Lapsilisät ja synttärirahat. Ei oo paljo menny. Kaikilla muksuilla on 2000- 10 000 iästä riippuen tilillä rahaa, et sieltä saisi suksista ja luistimista heti omansa pois jos haluaisi.
Tietty jos muutama kymppi on jo kova raha niin sitte.
Sukset ja luistimet ovat 2% minun lasteni vuosikulutuksesta. Puhuin elatuksesta, en hilavitkuttimista.
Ruoka, harrastukset, vakuutukset, vaatteet, vapaa-aika, kirjat ja lehdet, lomailu, matkaliput, kultturi.
Vierailija kirjoitti:
No daa, niin menee. Menee joka kuukausi hiukan enemmän kuin lapsilisä ja minimielarit jotka exä suostuu maksamaan.
Eli joudutko OMISTASI laittamaan hiukan lisää elarien ja lapsilisän lisäksi . Ja lapsi on sinulla 90% kuukaudesta . Hyvinhän sinulla menee .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty jos muutama kymppi on jo kova raha niin sitte.Sukset ja luistimet ovat 2% minun lasteni vuosikulutuksesta. Puhuin elatuksesta, en hilavitkuttimista.
Ruoka, harrastukset, vakuutukset, vaatteet, vapaa-aika, kirjat ja lehdet, lomailu, matkaliput, kultturi.
+ silmälasit + polkupyörät +
linja-autoliput + sisäänpääsyt + koulun retket + leirimaksut, teltat ja makuupussit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No daa, niin menee. Menee joka kuukausi hiukan enemmän kuin lapsilisä ja minimielarit jotka exä suostuu maksamaan.
Eli joudutko OMISTASI laittamaan hiukan lisää elarien ja lapsilisän lisäksi . Ja lapsi on sinulla 90% kuukaudesta . Hyvinhän sinulla menee .
"hiukan" oli sarkasmia. Lapsen kulut ovat n. 500 kuussa eli minä maksan enemmän. Ja tuo on ilman asumiskuluja.
No mitä se sitten maksaa kuukaudessa ap? Tai mitä maksaa 7v lapsi kuukaudessa? Sanokaa niitä summia.
Syökää munuaispapuja ja riisiä niin ei tuu kalliiks. Vaatteet kirpparilta tai keräyspöntöstä. Kallista on joo. Oppii lapsikin nöyryyttä kun ei aina saa kaikkea haluamaansa.
No lasketaas tähän nyt sitten yhden lapsen kustannukset. Heittäkää summia ja korjatkaa...
Tero 7v, kulutus euroa/kuukausi
Asuminen=
Ruoka=
Harrastukset= 50e
Vaatteet=
Koulu=
Lääkkeet ja terveys=
Hygienia= 5e
Vakuutukset=
Puhelin= 10e
Eihän niiden elatusmaksujen kuulukaan olla kuin 50% elatukseen kuluvasta summasta lapsilisän jälkeen. Eli vähintään saman verran pitäisi sinun lompakostasi mennä.
Oikeastaan sinun pitäisi maksaa enemmänkin, koska tuskin osallistut lapsen kustannuksiin silloin, kun hän on etävanhemman luona.
Koska lapset osaa käyttää hyväkseen etän luona oleskelun. Pyydetään ostamaan kaikkea kivaa mitä ei normaalisti lähin luona saataisi. Äidiltä on saatettu jopa saada tällainen evästys, niin kävi itsellekin. Loppui kun ärähdin eksälle ja sanoin että samoilla säännöillä mennään täällä kuin kotonakin.
Ruoka 150
Asuminen 170
Vaatteet 50
Harrastukset 100
Vakuutukset 15
Lehdet 20
Puhelin 10
Fillarit, ulkoiluvälineet, huvitukset, laitteet, synttärit, kaverit, joululahjat, leirit, lomamatkat, turnaukset, koulun retket 150
Lapset 2v ja 4v.
Kulut karkeasti yhteensä (karkea arvio)
Asuminen 250e (sis vedet ja sähkön)
Ruoka ja hygienia 300e
Vaatteet, kengät 100e
Harrastukset ja välineet 50e
Lääkkeet ja vitamiinit 20e
Vaipat 60e
Vakuutukset 40e
Säästöön 20e
+ kaikkea pientä sekalaista päälle. Kahdella kun jaetaan niin sanoisin että minimissään 500e/ mukula menee kuukaudessa.
En väitä että ei voisi pihistellä ihan kaikessa ja päästä vähemmällä, mutta näin normielämään (jossa katsotaan kyllä mitä ostetaan mutta ei aina pihistellä kaikessa) niin 500e/ lapsi lienee aika lähellä totuutta. Ja isommilla lapsilla tuo summa vielä kasvaakin varmasti. Ja meillä ei mene edes hoitomaksuja, kun olen vielä kotona...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietty jos muutama kymppi on jo kova raha niin sitte.Sukset ja luistimet ovat 2% minun lasteni vuosikulutuksesta. Puhuin elatuksesta, en hilavitkuttimista.
Elatuksesta? Lapsilla? Okei.
No en silti ole huomannut että menisi kauheasti. Syövät joo, käydään teatterissa ja harrastuksissa eikä silti viisi lasta ole tuntuneet oikein missään. Sori vaan. Riittää 600 mainiosti kuussa viidelle lapselle ja omat tulot sen verran hyvät, ettei tarvitse laskea pennejä teatterilippuun. Kaikki sitä lapsia tekeekin.
Vierailija kirjoitti:
Koska lapset osaa käyttää hyväkseen etän luona oleskelun. Pyydetään ostamaan kaikkea kivaa mitä ei normaalisti lähin luona saataisi. Äidiltä on saatettu jopa saada tällainen evästys, niin kävi itsellekin. Loppui kun ärähdin eksälle ja sanoin että samoilla säännöillä mennään täällä kuin kotonakin.
Se kiva oli ruokaa, pari jätskiä ja pari reissua maauimalaan exän autolla. Ap
No nytpä tietää.