Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko nalkuttava akka vai onko mieheni vain herkkis?

Vierailija
27.03.2017 |

Mielestäni mieheni on todella jollain tapaa herkkähipiäinen, ottaa kaiken aina itseensä, ei kestä kritiikkiä, ei usein edes rakentavaa sellaista, on jollain tapaa perfektionisti, liekö sillä sitten vaikutusta. Hän valittaa aina, kuinka ärsyttävää on, jos vaikka satun neuvomaan häntä jossain, ilman että hän on pyytänyt apua. Hän ottaa neuvomisenkin kritisointina, vaikka en sano mitään huonoon sävyyn vaan usein ihan ystävällisesti sanon jostain asiasta. Esimerkki: meillä minä olen enimmäkseen hoitanut kotia, koska olen ollut äitiysvapaalla, hoidan siivouksen jne. Noh, jos mies on vaikka laittamassa tiskejä koneeseen ja latoo niitä sinne miten sattuu, saatan ystävällisesti sanoa, että nämä lautaset mahtuu tähän parhaiten ja nämä toiset tuohon. Koska olen nyt vain kokemuksesta tämän huomannut ja tahdon vain vilpittömästi auttaa, en suinkaan kritisoida (ja koska seuraavana päivänä minä kuitenkin joudun lautaset uudelleen sitten järjestämään) Tämä oli vain yksi esimerkki ja olen sanonut monesti, että useimmiten haluan vain auttaa häntä jotta asiat sujuisivat paremmin. Hänen mielestään en saisi puuttua ja että jokainen tekee asiat omalla tavallaan, eikä minun tapani ole suinkaan ainut oikea tai paras. Myönnän, että pidän kyllä siististä kodista, ja siksi olenkin sanonut että voin hoitaa siivouksen. Mies ei yksinkertaisesti osaa siivota (siis ihan oikeasti), tekee kyllä kotitöitä, kuten kerää leluja ja järjestää tavaroita. Mutta imuroimisesta, lattioiden luuttuamisesta tai vessan pesusta ei tule yhtään mitään. Vaadinko mieheltä liikaa? Olenko joku konrtollifriikki? Myönnän miettineeni käytöstäni paljon viime aikoina, olen itsekin perfektionisti tietyissä asioissa, mies taas toisenlaisissa. Entäs, jos haluan miehenikin osallistuvan esimerkiksi suursiivokseen, annanko imurin kouraan ja jälki on sitten mitä on, ja minun on se hyväksyttävä? Tosi sekavaa, toivottavasti joku jaksoi lukea.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sen miehen touhuta, ihan samallalailla se huomaa, jos joku ei toimi.

Mutta ketjuta hommat niin, että astianpesukoneen täyttäjä myös tyhjentää. Ja pyykinpesijä tekee koko ketjun kaappiin asti. Siitä oppii eniten ja nopeasti.

Vierailija
2/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkähipiäiset ihmiset ovat raskaita. Sellaisen kanssa huomaa pian kontrolloivansa omia ajatuksiaankin, ettei toinen hyppää takajaloilleen. Ja hyppää joka tapauksessa, kuten ex-mieheni joka oli varsinainen prinsessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna sen miehen touhuta, ihan samallalailla se huomaa, jos joku ei toimi.

Mutta ketjuta hommat niin, että astianpesukoneen täyttäjä myös tyhjentää. Ja pyykinpesijä tekee koko ketjun kaappiin asti. Siitä oppii eniten ja nopeasti.

Tätä olen miettinyt, mutta käytännössä ei kyllä toimi juuri siitä syystä, että minä teen suurimman osan kotitöistä päivän aikana, lasten ollessa unilla tms. 

Vierailija
4/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkähipiäiset ihmiset ovat raskaita. Sellaisen kanssa huomaa pian kontrolloivansa omia ajatuksiaankin, ettei toinen hyppää takajaloilleen. Ja hyppää joka tapauksessa, kuten ex-mieheni joka oli varsinainen prinsessa.

Kyllä, itsekin huomaan nykyään todellakin muuttuneeni, usein en edes sano asiasta kauniisti vaan mielessäni vaan mietin. Eikä kyse siis todellakaan aina ole siivoukseen liittyvät asiat. Hän kyllä kokee itsensä oikeutetuksi sanoa aivan mitä sylki suuhun tuo, kun sille päälle sattuu.

Ap

Vierailija
5/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, itsekin huomaan nykyään todellakin muuttuneeni, usein en edes sano asiasta kauniisti vaan mielessäni vaan mietin. Eikä kyse siis todellakaan aina ole siivoukseen liittyvät asiat. Hän kyllä kokee itsensä oikeutetuksi sanoa aivan mitä sylki suuhun tuo, kun sille päälle sattuu.

Ap

Tuo on sen herkkänahkaisuuden toinen puoli, että itse saa sitten päästellä mitä sattuu ja toinen vaan loukkaantuu suotta. Joku hallintatarvehan sekin kai on, ja tehokas, koska tuota menoa vahdit pian itse itseäsi. Ei ole terveellistä pitkän päälle, usko pois.

Vierailija
6/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ehkä nalkuttava mutta ärsyttävä. Entä jos miehesi alkaisi sinulle kertomaa joka välissä että hänen mielestään pyyhit peilin liinalla väärään suuntaan tai että tyhjennät tiskikoneen väärässä järjestyksessä ja laitat lasit väärin hyllyyn. On eria asia siivota huonosti kuin eri tavalla ja sinun siisteyskriteerisi on varmaan eri kuin miehelläsi, mutta en minä ainakaan jaksaisi siivota jos joka kerta siivouksen jälkeen kiitoksen sijaan saisinkin huomautuksen tekotavasta tai kohdista jotka on huonosti siivottu.

Mies 41v

Vierailija
7/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei taida olla elämää kodin ulkopuolella ja siksi takerrut pikku asioihin niin paljon? Ehkä joku oma juttu kodin ulkopuolella saisi sinut kiinnostumaan tärkeämmistä asioista.sen jälkeen mitkään tiskikone ongelmat ei häiritsisi yhtä paljon.

Vierailija
8/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samantyylinen tilanne kotona, että mies ei ihan oikeasti osaa siivota. Tai sitten vaadin liikaa... Mutta minun mielestäni esim. imuroinnin päämäärä on se, että lattialla ei ole enää pölyjä tai murusia. Tuntuu että mies ottaa imurin esiin, sutii keskellä olohuoneen lattiaa muutaman kerran ja sitten lopettaa - eli muruja on edelleen kaikkialla muualla. Turhaudun siitä niin paljon että nykyään siivoan itse koska joudun kuitenkin kulkemaan perässä kun mies ei ota vastaan kritiikkiä eikä suostu muuttamaan tapojaan. Plussana se, että mitään ei tehdä muutenkaan loppuun asti tai kunnolla - ei laiteta imuria takaisin eikä siirrellä tavaroita paikoilleen tms.

Vierailija
9/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä nalkuttava mutta ärsyttävä. Entä jos miehesi alkaisi sinulle kertomaa joka välissä että hänen mielestään pyyhit peilin liinalla väärään suuntaan tai että tyhjennät tiskikoneen väärässä järjestyksessä ja laitat lasit väärin hyllyyn. On eria asia siivota huonosti kuin eri tavalla ja sinun siisteyskriteerisi on varmaan eri kuin miehelläsi, mutta en minä ainakaan jaksaisi siivota jos joka kerta siivouksen jälkeen kiitoksen sijaan saisinkin huomautuksen tekotavasta tai kohdista jotka on huonosti siivottu.

Mies 41v

Ymmärrän, että minulla on eri siisteyskriteeri, jonka vuoksi siivoan itse pääasiassa, enkä koskaan asiasta ole miehelle valittanut. Minulle on aivan sama, missä järjestyksessä tiskikone tyhjennetään, mutta yritän auttaa asioissa, joita mies ei näytä osaavan, kuten lautasten laittaminen siten, että sinne mahtuu 4 henkisen perheen astiat. Koska minä sitten joka tapauksessa joudun ne lopuksi järjestämään, niin eikö olisi helpompi, jos mies laittaisi ne järjestykseen jo alun alkaen? Tämä ei ole mikään siisteyskriteeri vaan lapsiperhearkea helpottava asia. Miksi miehiä ei saa neuvoa? kyllä hänkin neuvoo minua asioissa, jotka kokee osaavansa paremmin, kuten teknologian kanssa... En silti ota siitä nokkiini.

Ap

Vierailija
10/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on samantyylinen tilanne kotona, että mies ei ihan oikeasti osaa siivota. Tai sitten vaadin liikaa... Mutta minun mielestäni esim. imuroinnin päämäärä on se, että lattialla ei ole enää pölyjä tai murusia. Tuntuu että mies ottaa imurin esiin, sutii keskellä olohuoneen lattiaa muutaman kerran ja sitten lopettaa - eli muruja on edelleen kaikkialla muualla. Turhaudun siitä niin paljon että nykyään siivoan itse koska joudun kuitenkin kulkemaan perässä kun mies ei ota vastaan kritiikkiä eikä suostu muuttamaan tapojaan. Plussana se, että mitään ei tehdä muutenkaan loppuun asti tai kunnolla - ei laiteta imuria takaisin eikä siirrellä tavaroita paikoilleen tms.

Ihan niikuin siivoaminen olisi jotain helkkarin korkeampaa matematiikkaa ettei muka vain osaa. Tuossa on kyse siitä ettei viitsi ja odottaa että toinen hoitaa kun hermostuu siihen tahalliseen räpeltämiseen. Eli käyttää hyväksi  ja menee täydestä. 

Vierailija
11/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei taida olla elämää kodin ulkopuolella ja siksi takerrut pikku asioihin niin paljon? Ehkä joku oma juttu kodin ulkopuolella saisi sinut kiinnostumaan tärkeämmistä asioista.sen jälkeen mitkään tiskikone ongelmat ei häiritsisi yhtä paljon.

On minulla ihan omaakin elämää kodin ulkopuolella, nyt ei kyse ole siitä. Lisäksi kyse ei myöskään ole mistään pelkästä tiskikone ongelmasta, vaan otin sen nyt vain helppona esimerkkinä. Kyse on siitä, että mies on ainakin mielestäni herkkähipiäinen ja ottaa kaiken itseensä. Kun sanoo minkä tahansa poikkipuolisen sanan.

ap

Vierailija
12/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan vitun -RIEMUIDIOOTTI- mies sinulla, jos ei osaa muka imuroida. Ei ole edes ihminen silloin, varmaan joku homo simplicus. Älä naurata, osasin imuroida heti 3-vuotiaana kun äiti minulle imurin käteen työnsi ja kaikki muutkin osaavat heti ensiyrittämällä iästä ja älykkyysosamäärästä riippumatta. Vittu että alkoi ärsyttää ihan helvetin paljon!

Vierailija
13/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaltaisesi päällepäsmärit ovat anaalista. Ei mulla muuta.

Vierailija
14/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta.. Kysyin kerran mieheltä, että esittääkö hän avutonta, jotta minä sitten ottaisin ja siivoaisin. Väittää että ei ja kyllä imurointi oli sen näköistä, ettei mies todella ole imuriin elämänsä aikana koskenut..

Vierailija
15/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan vitun -RIEMUIDIOOTTI- mies sinulla, jos ei osaa muka imuroida. Ei ole edes ihminen silloin, varmaan joku homo simplicus. Älä naurata, osasin imuroida heti 3-vuotiaana kun äiti minulle imurin käteen työnsi ja kaikki muutkin osaavat heti ensiyrittämällä iästä ja älykkyysosamäärästä riippumatta. Vittu että alkoi ärsyttää ihan helvetin paljon!

Niin, kumma kyllä, mies on erittäin korkeasti koulutettu, johtaja asemassa työelämässä. Mutta imuri ei pysy kädessä, kummallista eikö? Meidän skenaario miehen imuroinnista oli kutakuinkin tällainen: Mies otti imurin ja yritti ottaa leveää suutinta irti, ei osannut heti vaan paineli kaikki napit. Lopulta sai kun saikin sen irti. Alkoi sitten imuroida sängyn alta pölypalleroita pelkän putken avulla, katsoin vieressä ja en sanonut mitään, mutta olen edelleen järkyttynyt. Sanoin, että kannattaa varmaan laajat lattiapinta-alat imuroida sillä ihan kunnon suuttimella. Mies suuttui.

Ap

Vierailija
16/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kumma kyllä, mies on erittäin korkeasti koulutettu, johtaja asemassa työelämässä. Mutta imuri ei pysy kädessä, kummallista eikö? Meidän skenaario miehen imuroinnista oli kutakuinkin tällainen: Mies otti imurin ja yritti ottaa leveää suutinta irti, ei osannut heti vaan paineli kaikki napit. Lopulta sai kun saikin sen irti. Alkoi sitten imuroida sängyn alta pölypalleroita pelkän putken avulla, katsoin vieressä ja en sanonut mitään, mutta olen edelleen järkyttynyt. Sanoin, että kannattaa varmaan laajat lattiapinta-alat imuroida sillä ihan kunnon suuttimella. Mies suuttui.

Ap

Niinpä, miehesi ei ole tyhmä vaan fiksu ja vedättää sinut tekemään kotityöt. 

Vierailija
17/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ööh eli miehesi osasi heti imuroida paremmin kuin sinä? Tietenkin sängynaluspölyt seinän vierestä vedetään ensin pelkällä putkella ja sen jälkeen otetaan suuttimella loput.

Vierailija
18/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap makaa kotona päivät pitkät, ja johtajamies kantaa leivän pöytään. Aloittajalle ei siis kuulu mitkään työt omasta mielestään?

Vierailija
19/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..olen sitä mieltä, että lopeta täysin neuvominen kaikissa tiskikoneen täyttöön verrattavissa asioissa. Se on todella ärsyttävää ja turhaa.

Mutta mielestäni "oikeista asioista" pitää voida parisuhteessa keskustella, eikä ole oikein jos toinen alkaa heti mököttää tai ryhtyy marttyyriksi. Eli en alkaisi varoa toisen herkkyyttä, jos kyse olisi vaikka ajankäytöstä, lapsen asioista tai kotitöiden jakamisesta sinänsä.

Vierailija
20/74 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ööh eli miehesi osasi heti imuroida paremmin kuin sinä? Tietenkin sängynaluspölyt seinän vierestä vedetään ensin pelkällä putkella ja sen jälkeen otetaan suuttimella loput.

:D Ei, vaan hän imuroi koko asuntoakin sillä putkella, kai minä tiedän että listojen päältä ja seinän vierestä vedetään putkella, mutta että koko asunto...

ap