Kuinka paljon teillä jäisi säästöön 2400€ nettopalkasta?
Ihan vertailumielessä olisi kiinnostava tietää. Jos palkkanne poikkeaa tuosta paljon, niin arvioikaa paljonko jäisi JOS saisitte tuon.
Kommentit (185)
Eihän se
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni jäisi säästöön. Ai että. Nykypalkastani jää just ja just 500 e :( No tekeehän tolla pari-kolme ulkomaan reissua vuodessa joten ei passaa valittaa :)
Mutta jos käytät tuon palkasta ylijäävän 500 e/kk matkusteluun, niin eihän sulle sitten jää säästöön mitään. Kyllähän lomareissutkin lasketaan menoksi. Järkevämpi onkin tarkastella (vuosituloja - vuosimenot)/12, kun laskeskellaan kuinka paljon jää säästöön kuukaudessa.
Eihän se säästöjen käyttäminen ole jatkuvaa. Vaan kun niitä on puskurin päälle kertynyt, niitä voi käyttää johonkin...remonttiin, matkaan, kesämökkiin.... Mutta se säästösumma on se mitä keskimäärin jää pakollisten menojen jälkeen ylimääräistä. Mä en ole edes vaatteita tai lapsen varusteita budjetoinut kuukausittain, vaan ostan kun sopiva ale tulee vastaan ja jemmatilillä on siihen riittävästi rahaa, niistä säästöistä.
Omat nettotuloni ovat tällä hetkellä vajaat 1900e / kk, josta säästöön jää 500e / kk. 2400 euron nettotuloista laittaisin säästöön ehkä 400e lisää ja "ylimääräisen" satasen jättäisin humpparahaksi tilille.
Nuo 500 euron säästöni jaan kuukausittain ASP-tilille, matkakassaan, osakerahastoon ja "kotivaratilille", josta voi sitten halutessaan / tarvittaessa investoida vaikka uuteen talvitakkiin, pesukoneeseen tai muihin ei-niin-päivittäisiin ostoksiin. Turhiksi kokemani menot olen karsinut pois, mutta elämänlaatuni on mielestäni näin oikeinkin hyvä, enkä tunne että elämäni olisi millään muotoa kärvistelyä. Tokihan nuo säästöön laitetut rahat voisi myös rillutella taivaan tuuliin, mutta saan jonkinlaista sairasta tyydytystä siitä että takataskussani on jonkinlainen Plan B pahan päivän tai muun yllättävän tilanteen varalle. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni jäisi säästöön. Ai että. Nykypalkastani jää just ja just 500 e :( No tekeehän tolla pari-kolme ulkomaan reissua vuodessa joten ei passaa valittaa :)
Mutta jos käytät tuon palkasta ylijäävän 500 e/kk matkusteluun, niin eihän sulle sitten jää säästöön mitään. Kyllähän lomareissutkin lasketaan menoksi. Järkevämpi onkin tarkastella (vuosituloja - vuosimenot)/12, kun laskeskellaan kuinka paljon jää säästöön kuukaudessa.
No mitä varten niitä säästöjä sitten kerryttää, jos ei niitä koskaan käytä?? En ymmärrä logiikkaasi. Jotkut säästävät matkustamiseen, käyttävät ne rahat siihen ja aloittavat taas säästön uudestaan uutta reissua varten. Eivät he sinne matkalle joka kuukausi mene sillä 500e, vaan kerryttävät ehkä jopa 2 vuotta, jotta pääsevät sitten puolen vuoden reppureissulle. Toiset taas säästävät asuntolainaa varten ja sitten sitä alkavat lyhentää. Kolmannet sijoittavat rahat saman tien rahastoihin, mutta ei sitäkään voi säästämiseksi kutsua, sillä ne rahat ovat siellä sijoitettuna ja jos on pienikin riski että miinukselle menee, niin ei se rahan tulo ole varmaa. Sama asia kuin sanoisi säästävänsä lottoamalla joka viikonloppu.
Ja jos säästää pelkän säästämisen vuoksi, siis ns.pahan päivän varalle niin ei siinäkään mitään vikaa ole ja järkeväähän se olisi kaikilla ihmisillä olla edes jonkinlainen summa varalla. Mutta esim. minä voin sanoa säästäväni matkusteluun, mutta en ole eurolleen budjetoinut mitään matkakassaa enkä välttämättä edes päättänyt reissukohdetta, vaan säästän yleisellä tasolla palkasta n.puolet. Ei ne kaikki säästämäni rahat mene pelkkään reissaamiseen, mutta kyllä voin sanoa sen olevan pääasiallinen säästökohteeni, sillä haluan reissata paljon eikä ole muitakaan hankintoja, joihin minun pitäisi säästää.
Miksi pitäisi säästää rahaa muodon vuoksi? Ankea elämä, jos on kauhea läjä rahaa tilillä, mutta ei mitään elämää ja iloja, joihin sitä voisi kuluttaa.
No itse olen juurikin tuollainen parjaamasi lottoaja, joka siirtää säästönsä sijoituksiin kuukausittain. Matkustelen toki myös ja elän juurikin sellaista elämää kuin toivon. En kuitenkaan rinnasta onnellisuutta kuluttamiseen, minkä takia osittain kykenen säästämän mukavan siivun palkastani.
Jonkin aikaa sitten saavutin tilanteen, jossa salkkuni tuotto kattaa asumiskustannukseni. Olen vuosi vuodelta vähemmän riippuvainen palkkatuloistani ja voin todennäköisesti rutkasti ennen virallista eläkeikääni downshiftata reilusti tehden esim. 20 tuntista työviikkoa, jos siltä tuntuu. Tämä taloudellinen riippumattomuus on se, mikä tuo minulle onnea, eikä vuodesta toiseen kärvistely toimistolla, jotta voi välillä nollata ja huilia Kanarialla.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se säästöjen käyttäminen ole jatkuvaa. Vaan kun niitä on puskurin päälle kertynyt, niitä voi käyttää johonkin...remonttiin, matkaan, kesämökkiin.... Mutta se säästösumma on se mitä keskimäärin jää pakollisten menojen jälkeen ylimääräistä. Mä en ole edes vaatteita tai lapsen varusteita budjetoinut kuukausittain, vaan ostan kun sopiva ale tulee vastaan ja jemmatilillä on siihen riittävästi rahaa, niistä säästöistä.
Siis tuohon kuukausibudjetointiin mä juuri viittasinkin. Paljon järkevämpi on vähentää edellisen 12 kk tulojen summasta edellisen 12 kk menojen summa ja jakaa tulos luvulla 12. Tällöin tietää kuinka paljon säästää oikeasti yllättävien menojen yms. jälkeen.
Ei mitään.
2100 nettotuloni. Ei muita tuloja.
Yksi alaikäinen teini. Yhteishuoltajuus, ei elareita. Lapsilisä kuluu lapsen menoihin.
Ei muita tukia. Ei varallisuutta, ei velkoja. Ei mahdollisuutta asuntolainaan.
Mitään ei jää säästöön, sillä pakolliset kulut:
Vuokra kolmiosta 750 plus vesi, sähkö, autopaikka, kännykkäliittymä, oma sairaskuluvakuutus, vuokranantajan edellyttämä kotivakuutus, kulut yli 10 v. vanhasta autosta (työnantaja vaatii auton työtehtävien vuoksi)
Ruuan laitan itse tarjousten perusteella, en osta mitään ylimääräisiä herkkuja. Minulle ei tule lehtiä.
Onneksi olen terve! Selvää on, että en harrasta lenkeilyn ohessa mitään maksullisia, en huvittele käymällä ulkona.
Vaatteet ostan kirppikseltä ja saan tutuilta. Värjään ja leikkaan hiukset itse kotona. Käytän perusvoiteita ym.kauneudenhoitoon ei jää rahaa.
Olen varaton, mutta saan säännöllisen kuukausipalkan. Elämäni on "tylsää ja köyhää" mutta en ole toivoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä varten niitä säästöjä sitten kerryttää, jos ei niitä koskaan käytä?? En ymmärrä logiikkaasi. Jotkut säästävät matkustamiseen, käyttävät ne rahat siihen ja aloittavat taas säästön uudestaan uutta reissua varten. Eivät he sinne matkalle joka kuukausi mene sillä 500e, vaan kerryttävät ehkä jopa 2 vuotta, jotta pääsevät sitten puolen vuoden reppureissulle. Toiset taas säästävät asuntolainaa varten ja sitten sitä alkavat lyhentää. Kolmannet sijoittavat rahat saman tien rahastoihin, mutta ei sitäkään voi säästämiseksi kutsua, sillä ne rahat ovat siellä sijoitettuna ja jos on pienikin riski että miinukselle menee, niin ei se rahan tulo ole varmaa. Sama asia kuin sanoisi säästävänsä lottoamalla joka viikonloppu.
Ja jos säästää pelkän säästämisen vuoksi, siis ns.pahan päivän varalle niin ei siinäkään mitään vikaa ole ja järkeväähän se olisi kaikilla ihmisillä olla edes jonkinlainen summa varalla. Mutta esim. minä voin sanoa säästäväni matkusteluun, mutta en ole eurolleen budjetoinut mitään matkakassaa enkä välttämättä edes päättänyt reissukohdetta, vaan säästän yleisellä tasolla palkasta n.puolet. Ei ne kaikki säästämäni rahat mene pelkkään reissaamiseen, mutta kyllä voin sanoa sen olevan pääasiallinen säästökohteeni, sillä haluan reissata paljon eikä ole muitakaan hankintoja, joihin minun pitäisi säästää.
Miksi pitäisi säästää rahaa muodon vuoksi? Ankea elämä, jos on kauhea läjä rahaa tilillä, mutta ei mitään elämää ja iloja, joihin sitä voisi kuluttaa.
No itse olen juurikin tuollainen parjaamasi lottoaja, joka siirtää säästönsä sijoituksiin kuukausittain. Matkustelen toki myös ja elän juurikin sellaista elämää kuin toivon. En kuitenkaan rinnasta onnellisuutta kuluttamiseen, minkä takia osittain kykenen säästämän mukavan siivun palkastani.
Jonkin aikaa sitten saavutin tilanteen, jossa salkkuni tuotto kattaa asumiskustannukseni. Olen vuosi vuodelta vähemmän riippuvainen palkkatuloistani ja voin todennäköisesti rutkasti ennen virallista eläkeikääni downshiftata reilusti tehden esim. 20 tuntista työviikkoa, jos siltä tuntuu. Tämä taloudellinen riippumattomuus on se, mikä tuo minulle onnea, eikä vuodesta toiseen kärvistely toimistolla, jotta voi välillä nollata ja huilia Kanarialla.
Avot! Näin teen minäkin. Nettopalkka juurikin tuo 2400€, ja tällä hetkellä lapsettomana, autottomana ja avopuolison kanssa asuvana tuosta jää 1000-1500€ säästöön. Vuodessa osakesalkku paisuu uusilla sijoituksilla n. 15 000€, ja siihen kun laskee n. 7% vuosituoton niin nelikymppisenä (nyt 25v) kasassa on jo sellainen puoli miljoonaa jo tätä menoa jatkaa. Se tuottaa passiivista tuloa sitten jo sen verran, että sillä elää mukavasti ja on vapaa tekemään mitä ikinä haluaa. 20-tuntista työviikkoa, alkaa yrittäjäksi, pitää vuoden tai viiden vuoden sapatti...mitä sattuukaan haluamaan. Tai jos viihtyy normitöissä, niin onpahan sitten "tuplapalkka" käytettävissä. Myös eläkkeellä ihan mukava saada mahdollisen normieläkkeen lisäksi toinen mokoma osinkoina.
2400 euroa.
Verrataan sitten että omat tulot on 900 euroa kuussa noin pyöreästi joten tuosta jäis säästöön 1500 euroa.
Tuollaset säästöt kun sais niin olisi täysin velaton alle vuodessa.
Kun sais etes 200 euroa ylimäärästä rahaa kuussa niin olisin kiitollinen. Sekin auttaisi jo aika helvetin paljon.
Voisi jopa ostaa vaatteita kirpputorilta ja heittää reikäset sukat menemään. Ehkä jos oikein hurskaalla tuulella niin laittaa lämmitystä pykälän kovemmalle ja riisua toppatakin pois.
Mutta pitää varmaa olla joku superinsinööri että tuollasia rahoja nettoaa.. Isoin rahasumma mitä oon töissä ollessa saanu on ollu 1700 euron burttotuloa ja sekin oli jo niin suuri raha että pysty kaupassa ihan vaan valihtemaan että oho ostanpas tuollasen nätin takin itselleni.
Nykyään ajatellaan että ostanpas lidlistä kaksi 0,25 sentin makaroonipakettia ja teen makaroonia ja paistettua kanamunaa perheelle ruoaksi kun lidlistä sain halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hatunnosto tälle! Tuo on itsellänikin pitkän tähtäimen tavoitteena. :)
Masentava ketju. Netto 3500 euroa eikä säästöön jää senttiäkään... Tosin mies on tällä hetkellä työtön joten tuosta menee kahden ihmisen laskut. Pitää varmaan ruveta budjetoimaan, nyt eletään vähän niinkuin halutaan.
~1000e/kk säästöön. Tällä hetkellä palkasta käteen jää 1600e josta säästöön menee 300e-400e
800 € jää 1800 € nettopalkasta, vaikka elätän lähes täysin vaimoni ja lapseni, jotka ovat vielä kotona. Vaimo osallistuu asumiskuluihin n. 1/3 verran ja ostaa silloin tällöin ruokaa.
Ettekö te ihmiset, jotka saatte säästöön paljo, elä lainkaan? Ettekö osaa nauttia elämästä? Istuisitte vain rahojenne päällä, söisitte perunaa ja porkkanaa ja harrastaisitte vain ulkoilua. Mutta vitsi, säästöön saisin rahaa.
Minulla on sama palkka ja jää noin tonni kuussa säästöön. 400 ruokaan, 100 bensaan, 300 asumiskuluihin, muutama satanen muuhun. Kahden yh. Joo asun halvalla kun on oma velaton kämppä. Joka kuukausi ei jää noin paljon, jos tulee isompia menoja, mutta siihen pyrin.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te ihmiset, jotka saatte säästöön paljo, elä lainkaan? Ettekö osaa nauttia elämästä? Istuisitte vain rahojenne päällä, söisitte perunaa ja porkkanaa ja harrastaisitte vain ulkoilua. Mutta vitsi, säästöön saisin rahaa.
Nautin kovasti elämästä. Töiden lisäksi harrastan paljon, ja vietän aikaa ystävien ja perheen kanssa. En saa kiksejä shoppailusta, en halua kerätä tavaraa ympärilleni ja tarvitsen harvoin mitään uutta. Matkustelen useamman kerran vuodessa, joten ihan kaikkea säästöistäni en jemmaa. Minullakin on haave downshiftata työelämästä, kun olen paiskinut töitä 25 vuotta. Toki se voi tapahtua yt:n kautta, tai saatan jäädä auton alle, eihän meistä kukaan tulevasta tiedä.
Wau, teillä jää paljon säästöön! Minulla on nettopalkka 2500 €/kk ja saan säästöön noin 150-200 €/kk. Siirrän palkasta 1000 €/kk minun ja miehen yhteiselle tilille, josta maksetaan laina, laskut, ruoka yms. Tokihan sinnekin kertyy rahaa eli kai nekin voisi laskea säästöiksi :)
Bruttona toi on jotain 3500€/kk ??
helposti 1400e. ajan kuluessa kuitenkin varmasti nostaisin elintasoani.
Elämästä voi nauttia muutenkin kuin vain ostamalla elämää itselleen. Mun lapsuudessa ei 70-80-luvulla ei osteltu ja mun äiti oli rikkaan perheen muksu josta tuli teiniäiti 16 vuotiaana.
Hänellä oli enemmän kuin muilla mutta niin vaan laskettiin tarkkaan kaikki menot ja tulot, ruoka tehtiin ihan itse eikä lihaa käytetty samaan malliin kuin nykyään eikä mun äiti ostanut vaatteita tai kenkiä edes joka vuosi itselleen. Aatelkaas sellaista. Kahvilla ei käyty kahviloissa vaan kavereiden luona ja äidit vietti pikkulasten kanssa aikaa leikkipuistoissa tuntikaupalla kahvitermari ja eväät mukana. tai uimarannalla. Silloinkin mukana omat eväät. Käytiin paljon kävelemässä ulkona, puutarhahommia joihin ei tarvittu aina uusia juttuja joka vuosi siemenien lisäksi. Talvella ulkoiltiin myös ja yleensä niin että kaveriperhe mukana. Mattopesua jne. siivouspäivät. Jossain vaiheessa meni töihin ja sitten vasta ei ehtinytkään ostaa yhtään mitään. Mutta joo, äidit olivat silloin hoikempia myös:)
Itse elän lähes samalla tavalla vaikka vois ostaa ihan kaikkea ja kiertää vaikka maapallo ympäri. Mieluummin annan lapsille, miehelle ja kodille laatuaikaa. ei ole tylsää:)
Kuten nähtävästi moni muukin lapseton tässä ketjussa, nykyisellä elämäntyylilläni saisin säästöön ainakin 1400. Autoa ei ole, ja asuminenkin kustantaa vain n. 600€/kk.
Tosin mikäli palkkani yhtäkkiä ponnahtaisi tuohon suuruusluokkaan, niin varmasti sitä tulisi huolimattomammaksi rahankäytön suhteen, ostaisi kalliimpaa ruokaa ja hupuloisi muutenkin kaikkeen ns. turhaan.