Kuinka paljon teillä jäisi säästöön 2400€ nettopalkasta?
Ihan vertailumielessä olisi kiinnostava tietää. Jos palkkanne poikkeaa tuosta paljon, niin arvioikaa paljonko jäisi JOS saisitte tuon.
Kommentit (185)
Jos suhteuttaisin tuon nykyiseen tulotasooni, niin n. 1500 olisi mahdollisuus kuussa säästää. Tonnin säästäminen olisi sitten jo todella helppoa ja siltikin käteen jäävällä käyttörahalla elämä olisi nykyiseen verrattuna ylenmaallista luksusta.
Nykyisillä menoilla noin 1500€. Toki sitten säästöistä varmasti menisi matkusteluun yms mutta laskin sen mitä saisin helposti säästöön vaikka elisin piheilemättä.
Opiskeluaikana tuntui, että tuollainen nettopalkka olisi luksusta. Mutta äkkiä tuli realiteetit vastaan. Ei ollut enää halpaa opiskelija-asuntoa vaan 40 neliön minikaksiosta piti maksaa 900€/kk. Piti ottaa vakuutus, maksaa seutulippu, kunnon vaatteet töihin, ei ollut enää ateriaetua, lounarit kyllä, mutta silti työpaikkaruokailuun meni noin 140€.
Oli myös pakko alkaa säästämään omaa asuntoa varten 500€/kk. Teki mieli myös elää eli käydä brunsseilla, illallisella, teatterissa, konserteissa ja matkustellakin joskus.
Pian huomasi, että 2.400 on pieni raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten saatte noin paljon säästöön. Minulla netto 2600. Saan säästöön max 300 e, vaikka en ole tuhlaileva.
Vastike ja laina on liki 800 e. Minulla on auto, se tietty maksaa. Ja kaksi teiniä.
En yhtään tiedä, mistä voisin säästää, jos en haluaisi alkaa ihan köyhäilemään. Emme syö sisäfilettä, eikä minulla ole edes Rakennekynsiä eikä käsilaukutkaan maksa edes satasta - eläminen vain maksaa.
Joo, en ymmärrä minäkään näitä 1000 euroa säästöön -tyyppejä. Ihan kivahan se on, mutta miten yksinkertaista elämää he oikein elävät? Kyllä lapsiperheessäkin rahaa menee joka kuukausi myös yllättäviin menoihin. Ei ole kuukauttakaan, ettei menisi rahaa johonkn "ylimääräiseen", mutta silti pakolliseen. Ja ihan järkevä rahankäyttäjä minäkin olen.
Mitä nuo yllättävät menot joka kuussa ovat? Mä en keksi juuri mitään. Auton korjaus on joskus tullut eteen ja yhden kerran elämässä ylinopeussakko (miehelle). Kodinkoneitakaan ei ole rikkoontunut edes joka vuosi.
Mulla on tuo palkka ja saan säästöön 200-300 euroa kuussa. Meillä on yksi lapsi, auto (10 vuotta vanha) ja asuntolaina. Mulla on ollut sama palkka myös perheettömänä ja kyllähän silloin sai säästettyä hetkessä 10 000 jos niin halusi. Myös matkoja pystyi ostamaan sen enempää miettimättä eli kyllä näin perheellisenä rahan kuluminen on toista luokkaa kuin perheettömänä.
700 euroa siirtäisin säästötilille. Siitä ehkä puolet menee isompiin hankintoihin ja matkusteluun. Lopuilla tehdään kerran vuodessa ylimääräinen lainanlyhennys .
Minä saan nettona n. 1750 €, suoraan säästöön menee joka kk 100 €, sitten uuden palkan tullen siirrän lisää 100 - 800 €. Velaton omistusasunto, vain yhtiövastike, joka kattaa veden ja lämmön, käyttösähkö mitätön. Ruokaa sen mitä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten saatte noin paljon säästöön. Minulla netto 2600. Saan säästöön max 300 e, vaikka en ole tuhlaileva.
Vastike ja laina on liki 800 e. Minulla on auto, se tietty maksaa. Ja kaksi teiniä.
En yhtään tiedä, mistä voisin säästää, jos en haluaisi alkaa ihan köyhäilemään. Emme syö sisäfilettä, eikä minulla ole edes Rakennekynsiä eikä käsilaukutkaan maksa edes satasta - eläminen vain maksaa.
Joo, en ymmärrä minäkään näitä 1000 euroa säästöön -tyyppejä. Ihan kivahan se on, mutta miten yksinkertaista elämää he oikein elävät? Kyllä lapsiperheessäkin rahaa menee joka kuukausi myös yllättäviin menoihin. Ei ole kuukauttakaan, ettei menisi rahaa johonkn "ylimääräiseen", mutta silti pakolliseen. Ja ihan järkevä rahankäyttäjä minäkin olen.
Elän aika yksinkertaista elämää. Olen onnellinen pienistä jutuista, kuten hyvästä kahvista, hyvistä elokuvista ja sarjoista, joita saa aika halvalla netistä(yleltä ilmaiseksi), ihanasta miehestä, olen vegaani, joten ulkonakaan ei tule käytyä. En ostele vaatteita, meikkejä harvoin, värjään hiukset itse hennalla jne. Pyöräilen tai kävelen lähes joka paikkaan, ostan edullisimman salikortin, hyödynnän tarjouksia...lapsia ei ole, joten siinäkin säästää. Minulle yksinkertainen elämä ei ole ankeaa, vaan hyvin onnellista. Kukin tyylillään.
T. Yksi joka saa säästöön about 1800
Vierailija kirjoitti:
Tonni jäisi säästöön. Ai että. Nykypalkastani jää just ja just 500 e :( No tekeehän tolla pari-kolme ulkomaan reissua vuodessa joten ei passaa valittaa :)
Mutta jos käytät tuon palkasta ylijäävän 500 e/kk matkusteluun, niin eihän sulle sitten jää säästöön mitään. Kyllähän lomareissutkin lasketaan menoksi. Järkevämpi onkin tarkastella (vuosituloja - vuosimenot)/12, kun laskeskellaan kuinka paljon jää säästöön kuukaudessa.
... miinukselle jäisin 2400e netto tuloilla. Asumiseen ja remonttilainaan menee jo 2000/kk. Tähän päälle vakuutukset, auton käyttökustannukset (onneksi ei enää lainaa tästä) ruoka, netti, puhelin yms... neljä lasta, joista yhdestä ei enää lapsilisiäkään... ja elareita ei tule koska lapset viikko/viikko meiningillä. Lapsilisät menevät yhteiselle tilille ja siletä lasten tarvikkeisiin ja vaatteisiin. Välillä sitä miettii, että sitten joskus on rahaa millä "mällätä" kunhan lapset on saanut aikuisiksi. Aika paljon pienemmät asumiskulutkin olisi vain yhdellä henkilöllä... No, sitä odotellessa ;)
Itselläni on juurikin tuota 2400 e/kk luokkaa palkka ja 12 kk liukuva säästöasteeni on 45 %. Toisin sanoen noin 1100 e/kk jää säästöön.
Tuo on tosi lähellä mun nettopalkkaa jos lapsilisä lasketaan mukaan. Säästöön ei jää mitään, mutta pystyn elämään aika lailla sellaista elämää, mitä haluan elää: voidaan tehdä lapsen kanssa yhdessä kaikkea kivaa, on mahdollisuus harrastaa ja matkustella säännöllisesti ja joskus voi ostaa itselleen jotain extraa. Mulla ei ole tarvetta säästää mihinkään, asuntolainaa makselen.
Jäisi n.1600. Tuosta 2400e vähensin siis yksiöni vuokran 350e (sis vesi, sähkö, netti, pesutupa, kuntosali), liittymä 20e, ruoka 150e. Muihin yllättäviin ja pakollisiin juttuihin, esim. meikit, puhdistus- ja siivousaineet, wcpaperi jne, varasin 200e (joka siis saattaa olla jonain kuukausina enemmän ja toisina vähemmän). Ripsienpidennykset 60e (ei mene edes noin paljon, kunhan pyöristin ylöspäin). Eli noista kuluista pystyisin jopa tarvittaessa vielä nipistämään, jos ja kun täytyy säästää lisää esim. matkusteluun tai johonkin isoon hankintaan, kuten uusi puhelin rikkoutuneen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonni jäisi säästöön. Ai että. Nykypalkastani jää just ja just 500 e :( No tekeehän tolla pari-kolme ulkomaan reissua vuodessa joten ei passaa valittaa :)
Mutta jos käytät tuon palkasta ylijäävän 500 e/kk matkusteluun, niin eihän sulle sitten jää säästöön mitään. Kyllähän lomareissutkin lasketaan menoksi. Järkevämpi onkin tarkastella (vuosituloja - vuosimenot)/12, kun laskeskellaan kuinka paljon jää säästöön kuukaudessa.
No mitä varten niitä säästöjä sitten kerryttää, jos ei niitä koskaan käytä?? En ymmärrä logiikkaasi. Jotkut säästävät matkustamiseen, käyttävät ne rahat siihen ja aloittavat taas säästön uudestaan uutta reissua varten. Eivät he sinne matkalle joka kuukausi mene sillä 500e, vaan kerryttävät ehkä jopa 2 vuotta, jotta pääsevät sitten puolen vuoden reppureissulle. Toiset taas säästävät asuntolainaa varten ja sitten sitä alkavat lyhentää. Kolmannet sijoittavat rahat saman tien rahastoihin, mutta ei sitäkään voi säästämiseksi kutsua, sillä ne rahat ovat siellä sijoitettuna ja jos on pienikin riski että miinukselle menee, niin ei se rahan tulo ole varmaa. Sama asia kuin sanoisi säästävänsä lottoamalla joka viikonloppu.
Ja jos säästää pelkän säästämisen vuoksi, siis ns.pahan päivän varalle niin ei siinäkään mitään vikaa ole ja järkeväähän se olisi kaikilla ihmisillä olla edes jonkinlainen summa varalla. Mutta esim. minä voin sanoa säästäväni matkusteluun, mutta en ole eurolleen budjetoinut mitään matkakassaa enkä välttämättä edes päättänyt reissukohdetta, vaan säästän yleisellä tasolla palkasta n.puolet. Ei ne kaikki säästämäni rahat mene pelkkään reissaamiseen, mutta kyllä voin sanoa sen olevan pääasiallinen säästökohteeni, sillä haluan reissata paljon eikä ole muitakaan hankintoja, joihin minun pitäisi säästää.
Miksi pitäisi säästää rahaa muodon vuoksi? Ankea elämä, jos on kauhea läjä rahaa tilillä, mutta ei mitään elämää ja iloja, joihin sitä voisi kuluttaa.
No jos eläisin samalla lailla kuin nyt, niin 800 € olisi ylimääräistä. Luultavasti kuitenkin ostaisin parempaa ruokaa, laadukkaampia vaatteita jne. joten ehkä n. 500 €.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne pienet kiinteät menot. Me syödään kyllä sisäfielttä ja kotimaista villiä kalaa. Meillä ei ole järkyttävän kokoista uutta taloa, vaan vaaatimattomampi ja itse rempattu, iphoneja vaan max 200 euron luureja prepaidilla, fillarit yms harrastusvälineet hankitaan käytettynä, reissataan autolla (2kpl nyt 10v vanhoja) pohjoismaissa eikä lennetä thaimaahan kerran vuodessa tms.
Sitten siitä perheen 4600 nettotulosta vaan jää puolet ylimääräiseksi. vaikka on tehty mitä haluttu ja asuttu mukavasti.
Mitä yllättäviä menoja on alakouluikäisen perheessä?
Viime vuodelta tulee mieleen vain lapsen tanssiryhmän lopettaminen ja piti siirtyä ryhmään jolla harkat 2x vko, eli maksu tuplaantui, satasesta kahteensataan, hui kauhistus.
Mäkin vähän epäilen, että erityisesti asumiseen liittyvät kiinteät menot ovat monen kohdalla syynä siihen, että eletään lähes suu säkkiä myöten. Valmistumisen jälkeen otetaan puolison kanssa ensiksi niin suuri asuntolaina, kun vain pankki suostuu myöntämään. Tällä sitten hankitaan liian suuri asunto kahdelle henkilölle, sillä pitäähän tulevalle jälkikasvulle löytyä tilaa. Muuton jälkeen asuntoon uppoaa tuhansia euroja, kun tehdään pientä pintaremonttia ja uusitaan kiinteitä kalusteita ja kodinkoneita. Toki tämän lisäksi tulee muut omistusasuntoon liittyvät remontti ja korjauskulut, jotka haukkaavat melkoisen siivun tuloista.
Omistusasunnon vaihtamiseen liittyy niin suurta vaivaa ja merkittäviä transaktiokustannuksia, että mielummin elellään liian kalliilla vääränlaisessa kodissa liian kauan. Omistusasuja lohduttaa itseään sillä, että asunto on helkkarin fiksu sijoitus, vaikka asunnon kulumisen ja remonttien, nousevien vastikkeiden ja lukuisten piilokulujen jälkeen arvo nousee hyvässä lykyssä marginaalisesti inflaatiota enemmän.
Toki tämä liian kallis ja iso koti kaipaa pihaleen arvolleen sopivan kulkupelin. Auto uusitaan muutaman vuoden välein ja lainarahalla luonnollisesti. Ja pitäähän lasten takia olla uusinta ja turvallisinta tekniikkaa autossa, sillä viisi vuotta vanha auto on antiikkinen kuolonloukku.
Jäisi 900€. Olisi aika mukava summa. Tällä hetkellä saan 1000€ vähemmän ja jokainen voi itse laskea siitä paljonko tällä hetkellä jää...
Tonni, ja sillä 650e mikä jää vuokran jne jälkeen elelisin ihan herroiksi! Nyt jää meinaan 200e käyttöön vuokran jälkeen.
Säästöön menisi hyvänä kuukautena melkein tonni, mutta ainakin 400-500 kuussa. Avopariskunta ja kaksi kissaa, pakolliset menot 1200-1800 riippuen kuukaudesta plus vähän rahaa huvituksiin. Nyt nettotulot n. 2000 ja siitä saa pari satasta säästöön.