MARRASMURUJEN KESKIVIIKKO 22.3.
Kommentit (25)
Huonosti nukutun yön jälkeen voi taas vaan huokailla. Meidän neito 1 v nukkuu vieläkin todella huonosti 3-4 kertaa herätään yöllä.
Miehen hermot tiukalla ja kaikki puretaan minuun. Univelat ja raskausväsymys pitää aika tokkuraisena:(
Meillä aamu alkoi huudolla ja tappelulla. Mies ei tule yhtään vastaan ja tajua kuinka raskas alkuraskaus voi olla. Olen niin täynnä tällä hetkellä tuota miestä että voisin....
Mies osallistui esikoisen pikkuvauva aikaan tosi vähän. Viimepäivinä minut on varjostanut tunne pärjäänkö kahden kanssa? Olen alkanut miettimään jaksanko, kun mies ei täyttä tukeaan anna. Takana minulla masennusta ym...Tosin miehellä on vaativa työ joka varmasti verottaa paljon. Mutta, että se syö myös perhettämme :(
Onneksi minulla on hyvät tukiverkostot!
Anteeksi heti aamuun tämä valitusvirsi!
Tänään ollaan ihan kotosalla ja siivoillaan ja kasvatetaan masua.
Pikkuesteri tasan 6+0 (jos oikein perässä pysyn)
Niin että ilmoittaudun teidän joukkkoonne tänne marrasvauvoja kasvattelemaan. Mukavaa päivää teille kaikille. :)
Aikaisin hereillä, yö meni kylläkin tosi hyvin, tytön unikoulu sujuu :) nyt oli toinen yö ja heräs neljän jälkeen ja tutti kelpas heti ja jatkoi uniaan, ei vaatinut maitoa ollenkaan!jes!
Kävin kurkkimassa tuola vauvakuumepuolella ja näytti olevan uusia plussanneita marraskuulle ja joulukuisiakin varmaan alkaa pian ilmestyä :)
Muhunkin iski kaiken tarmon keskellä yhtäkkiä eilen kova väsymys ja piti nukkua pienet päikkärit, pitäis olla tyytyväinen kun ei ole pahoinvointia, mut se on jotenkin outoo kun ei yhtään, ei mulla mitään kovaa ole aikaisemminkaan ollut mut semmosta kuvotusta kumminkin ja nyt ei mitään, voikohan se olla huono merkki? Joku tuolla jossain kirjotti et kun on pahoinvointia niin se on merrkki siitä et raskaana ollaan vahvasti, olikohan just noilla sanoilla mut sinnepäin kumminki..
Mahan turvotuksesta ja kipuilusta toisinaan tietää et jotain on..nii ja tietty se testi oli plussaa:) mut silti on jotenki hölmö olo..
Mulla on ollut keskenmenoja, jotka alkanu näihin viikkoihin mennessä jo vuodolla.
No odotellaan ja katsotaan, olis vaan se neuvola jo pian!
Aikas sekavia höpöttävä Tuuli rv 7
päätin tehdä lopun tästä piinaavasta alkuraskaudesta ja epätietoisesta olotilasta! Soitin ja varasin ultran ensi viikon keskiviikoksi. Täytyy siis vielä viikko odottaa ja pitää kovasti peukkuja ylhäällä.
On kyllä mukavaa herätä aamulla kun aurinko paistaa. Väsymys häviää kyllä todella nopeasti. :)
Nyt on palattava takaisin töihin. Kiireinen päivä tulossa.
Oikein mukavaa ja aurinkoista päivää kaikille
heidi ja toukka 5+6
Täälläkin väsymys vaivaa.. Onneksi olen hoitovapaalla ja voin ottaa päikkärit samaan aikaan tytön kanssa :)
Tänään olisi luvassa lääkärikäynti tytön kanssa. Hänellä oli syntyessään vikaa jaloissa ja sitä nyt kontrolloidaan tuolla sairaalassa. Vähän aina jännittää, että miltä jalkojen tilanne nyt näyttää :/
Eilen olimme kerhossa ja siellä joku totesi, että olisi kauheata saada lapsi marraskuussa kun silloin on niin pimeää. En kommentoinut siihen mitään :P
Miten te suhtaudutte siihen, että tuleva vaavi syntyy synkkänä vuodenaikana? Minä en ainakaan osaa ajatella siten, että talvivauvan kanssa olisi jotenkin hankalaa.
Kevätauringon täyteistä päivää kaikille :o)
-Myyry 5+0
Jotenkin nyt alkaa olla sellainen todella epävarma olo koko raskaudesta. Oireita on niin vähän ja muutenkin sellainen tunne, että ei voi kaikki olla ok. En pelkää niinkään keskenmenoa, menisikin vain selvästi kesken, sitä ei voisi olla huomaamatta, lähinnä siis pelkään tuulimunaa tai keskeytynyttä keskenmenoa. Että sitä kuvittelee olevansa raskaana ja että kaikki on hyvin ja sitten joskus viikkojen päästä selviää, että ei siellä mitään vauvaa olekaan. Esikoisesta ei ollut ollenkaan tällaista oloa, olin paljon varmempi!
Kuitenkin tämän päivän kysymykseen talvivauvasta... Esikoinen syntyi lokakuun puolivälissä, joten kakkonen marraskuun alussa ei ole niin kovin radikaali asia meille ;) Minusta on ihana ajatella, että synkinpänä vuodenaikana ei a) tarvi mennä töihin vaan saa jäädä mammalomalle b) saa kuluttaa tuon synkän ajan vauvan kanssa. Ei talvivauvan kanssa ole vaikeaa! Ja ekana kesänä vauva on jo niin iso, että voi konttailla pihalla ja syödä ruohoa :) Minusta on kiva ajatus saada taas syys-alkutalven vauva :) Jos siis niin onnellisesti lopulta käy...
Pessimistinen Marrastoive rv 8+3
Olo on NIIN heikko... Yöllä nukuin katkonaisesti ja janotti ja tuli tosi heikko olo viiden maissa. Onneksi yöpöydälle olin varannut mehukeittoa ja sen hörpättyäni alkoi olo parantua.
Mitä te muut öklöilijät varaatte yöpöydälle? Mulla on ollut kaurakeksi, mehua, kuorittu appelsiini ja tuota mehukeittoa. Eipä ne kovi herkulta aamulla maistu, mutta pakko on jotain ottaa.
Ylämaha on älyttömän täyden oloinen, vaikka syön pieniä annoksia. Housut on jo vaihtuneet mammamalleihin.
Saaga RV 6-7
Mulla yöpöydällä on ollu tuoremehua, jaffaa, keksejä.. juoma aamulla auttaa eniten ja heti noustua äkkiä syömään aamupala, niin ei pääse pahoinvointi valloilleen. Cheerious murot kylmän maidon kans on hyvä mulle. sit takas punkkaan ja unta palloon. Tällä systeemillä mä oon pärjänny ilman pahoinvointia aamu kymmeneen asti. mut loppu päivä iltaan onkin sitten taistelua yökköä vastaan.
Parhaimmaksi pahan olon poistajaksi olen huomannut sen, että kotona vältetään voimakkaita tuoksuja (Meillä ei sipuliruokia tehdä vähään aikaan) ja syön ihan mitä mieli vain tekee. Jos yrittää syödä sellaista mitä ei tee mieli, olo vain pahentuu. Esim. Eilen alkoi tehdä pizzaa mieli, ja kun pizzaa sain pystyin syömään vain pienen palan, mutta se auttoi tosi paljon oloa. Joten jos huono oloa on, niin kuunnelkaa itseänne, mitä tekis mieli ja toteuttakaa mielitekoja. Toi pahoinvointikin voi olla vähän psykologista. Toivon että saisin nää pahat olot kuriin niin pääsisin jatkamaan opiskelua.
Ihanaa muutaman päivän tulee 8rv täyteen ja voi sanoa JO olevansa 9.llä rv:llä. heh. pieniä numeroita, mutta oletteko ajatelleet asiaa niin päin että kun on vain 10rv täynnä on jo 1/4 raskaudesta ohi. Hurjaa mun mielestä.
Tänään mä otan itseä niskasta kiinni, pesen pyykit ja siivoan. Oon ollu niin heikossa kunnossa että mies on siivonnut ja hoitanut meillä kaiken viikon verran, ja nyt tuntuu että mun pitää jo tehdä jotain. Osaan kyllä arvostaa todella sitä että mieheni tekee kotitöitä siinä missä minäkin, koska ex-mies ei osallistunut yhteisen kodin hoitoon tai lasten hoitoon. Tämä masussani kellivä vaaveli on nykyisen mieheni ja minun ensimmäinen yhteinen vauva. Mies on kyllä täysin isä 6v. pojalleni, vaikkei biologinen olekkaan. Hankalalta kuullostaa, vaikka simppeli juttu onkin :D
Onpas tullut jo kirjoiteltua piiitkä stoori. Nyt loppuu ja lähen siivoamaan.
T.Vaavaa 7+5
Muutaman päivän tauon jälkeen kirjoittelen taas. Väsyttää vaan koko ajan. Lapset, hitsi vieköön, heräävät joka aamu seitsemän hujakoilla ja vain pienempi ottaa päiväunet joten itsellä jää päiväunet väliin. No, tänään oltiin reippaina uimassa jo yhdeksän tienoilla.
Tuosta synnyinajankohdasta; ei ole mitään väliä mihin vuoden aikaan vauva syntyy. Meillä esikoinen on syntynyt joulukuussa ja toinen on elokuun lapsi.
Huonoa oloa on kyllä minullakin, mutta olen pystynyt syömään suht normaalisti. Illalla pyrin syömaan kevyemmin niin nukkuukin paremmin.
Aurinkoista päivänjatkoa kaikille muruille!
Vilma rv 6+jotain
Joku kyseli, miten suhtaudumme synnyttämiseen pimeänä aikana. Minulla on yksi kevätlapsi, ja jos voisi valita, niin ei mielellään enää koskaan toista kevätvauvaa. Paras aika minusta on juuri syksy ja alkutalvi. Syy tähän se, että esikoisen kanssa olin ainakin hyvin " kiinni" sisällä koko ihanan kesän. Kaipasin kovasti ulos, mutta vauva ei tykännyt auringosta, tai sitten oli niin väsy, että piti nukkua, kun vauvakin nukkui. Olin ihan valkoinen naatti koko kesän ja raskauskilot ja löllömahakin niissä kesävaatteissä... Öyk. Minusta on ihanaa, että saan seuraavan kanssa käpertyä sohvan nurkkaan, eikä edes tee mieli ulos. Ja toivottavasti saan myös itseni kuosiin ennen seuraavaa kesää. Niin, ja se pointti, ettei tarvi ison, supistelevan mahan kanssa ähkiä itselle ja lapsille talvivarusteita päälle, se jos jokin on rasittavaa jo ilman vatsaakin.
Kovasti odotan jo ensi maanantain ultraa. Toisaalta vähän pelottaakin... Kyllähän mulla muita oireita riittää vaikka miten, mutta mahassa ei tunnu mitään...
Alia ja miksu rv7+3 (palajan maanantaina)
kiitän ja kumarran lyhytaikaisesta seurastanne. Kävin maanantaina yksityisellä ultrassa ja tyly oli tuomio. Kyllä raskaana olet, mutta ja pitkän hiljaisuuden jälkeen ei täällä mitään näy. Kyllä tuntui kamalalta
katsoa ruudussa olevaa tyhjää mustaa kohtua =( . Joten ei tule meille marrasmurua, nyt odotellaan sitten että tapahtuisi kohdun tyhjentyminen n. 2 viikon kuluessa. Nyt suren aikani ja katsotaan palaanko tänne uudelleen....Kuumeilemaan menen " suruajan" -jälkeen.
Mukavaa kevättä ja onnellista odotusta teille muille.
Olen pahoillani että kävi noin. Voimia ja toivoa tulevaan..
t.Vaavaa
Marrasvauvoja odottelemaan...
Olo on sanoinkuvaamaton... Kaikki hajut haisevat 100 % normaalia voimakkaammin. Mikä tahansa ruoka saa aikaan kuvotuksen tunteen. Pahoinvointi on jatkuvaa. Syöminen on tuskaista.
Onko kellään muulla samanlaisia tuntemuksia?
Juomaksi kelpaavat vain vesi ja tuoremehu entisten teen, vichyn ja limun sijaan.
Pahoittelut JB72:lle:(
Voimia sinulle toivotan.
Minulle ei ole merkitystä mihin aikaan vuodesta lapsi syntyy.
Esikoinen on syntynyt joulukuussa ja muut maalis,touko ja syyskuussa.
Kaikki ajankohdat olleet ihan hyviä.
Tänään on kyllä kovasti väsyttänyt.En kuitenkaan saanut unta,kun yritin nukkua samoihin aikoihin kuin tytöt oli päikkäreillä.
Jahas,nyt on liian hiljaista joten menempä katsomaan mitä työt puuhaa.
Vielä olen täällä,jotenkin odotan joka päivä että vuoto alkaa. Kai se keskenmeno kummittelee vielä päässä.
lapsia 4: meillekin tulossa viides! Kiva että muitakin suurperheellisiä löytyy.
Huh,mikä väsymys taas tänään.Nukuin iltapäivällä parin tunnin päiväunet nuorimman kanssa ja pää oli aivan sekaisin kun heräsin.
Meillä on kaksi huhtivauvaa,yksi elokuussa syntynyt ja yksi joulu- vauva.Mielestäni kevätvauvat olivat ihania,oli helpompi nousta syöttämään kun oli valoisaa,toisaalta jouluvauvan jälkeen oli aikaa palata mittoihinsa. Meille olisi tullut toukovauva,mutta se meni siis kesken marraskuussa.
Toivottavasti kevät tulee pian!
Jas 6+5
Muutaman kerran olen tänne kurkkinut, mutta " vasta" nyt alkuraskauden ultrassa käytyäni uskallan liittyä sekaan. Odotamme esikoista, joka oli ensin työn alla pitkälti yli vuoden ja tutkimuksissakin jo ennätettiin käydä, kunnes tämä pieni ihmeellinen ihmisen alku yllätti. Kaiken lisäksi olen ollut melkoisen pahoinvoiva nyt seitsemännestä viikosta alkaen ja oli pakko jopa jäädä kotiin, kun en töihin kyennyt. Äitini " lohdutti" että oli kaikissa raskauksissaan voinut pahoin ja ensimmäisessä jopa 5 kk! Kiva.
Kohtalotovereita tässä tosiaan kaipaa, kun olo on kaikkea muuta kuin hehkeä.
T. Pikmin rv 6+4
juu, nyt se siis on alkanut...jatkuva haukottelu. Eilen menin ysin aikaan nukkumaan ja tyttö kömpi viereen 12 aikaan, oli tosi yskänen ja valitti et sattuu...se siitä rauhallisesta yöstä. Ja heti kuuden jälkeen piti nousta ylös, huh! Öklötystäkin on havaittavissa, ei enää pelkästään illalla...heti jos on ollut jonkun aikaa syömättä, nii kuvotus iskee. Toisaalta ihanaa, et tuli nää oireet...on jotenkin turvallisempi olo. Kunhan pysyisivät tällaisina, oksennusta en kaipaa!!! Ja vielä oireista...OON TOSI KIUKKUNEN PIENESTÄKIN, MITES MUUT?
Kurjaa olla sisällä tällaisena päivänä, sekin varmaa piristäis jos pääsis ulkoilemaan, mut en viitsi viedä tuota yskivää lasta sinne. No, jospa huomenna olis parempi...ollaan jo kaks päivää lojuttu sisällä...
Pahoittelut JB72! =( On tuo omakin vielä niin tuoreessa muistissa. Mutta lohdutukseksi, niin kyllä siitä selviää ajan kanssa...
Wempula ja VIP 5+6
Tänään ollut vähän pirteämpi päivä kuin eilen..En ajatellut torkkuvani liikennevaloissa, kuten eilen mielessä kävi ;) Totaalinen väsy iski ja ajatus pälkähti mieleen. Onneksi en antanut myöten...
Meillä myös tuo esikko herää jo ennen kuutta tällä hetkellä, kákkonen koisii jopa seitsemään asti..Ja itse aamutorkku, joten nämähän ovat mulle täyden unen aikaa- tai siis kuuluisi olla unessa eikä kuuntelemassa että äiti, tuu jo leikkiin...Aivot herää vasta yhdeksän jälkeen.
Kävin tänään jo ekaa kertaa neuvolassa, la olis tällä näkymin se 13.11, eli rv olis 6+2..vähän...Piti käydä, että saan nopeasti lähétteen tuonne äippäpolille. Kyselin että mitenkäs kannataako käydä tuulimunapelon takia ultrassa jo aiemmin, mutta neuvolatäti oli sitä mieltä ettei. Kuulemma (en ole aiemmin kuullut/kysynyt) raskauden ollessa näin alussa se tuulimuna ei vielä näy...eli sanoi että maltillisesti jos sinne viikolle 11-12 odottaisi kuitenkin. Kun on tuo aiempi kerta jo takana, niin tuntuu ettei usko kyllä ennen kuin näkyy..eli 5pitkää viikkoa edessä......Ja kun se odottaminen alkaa jo siinä vaiheessa olla nin todellista, mahaa silittelee ja sitten lyödään halolla päähän, että ei, ei ole vaavia..Inhottavaa ja niin turhauttavaa!
Niin vauvan syntymästä. Mulla ei sinänsä väliä koska ja kuinka. Kunhan syntyy ;). Toinen syysvauva, toinen kevät. No, kyllä mä tosin tykkäsin kevätvauvasta, oli niin helppoa ulkoilla j mennä kun oli lämmintä. Ei tarvinnut juuri miettiä mitä päälle pistää. Mutta menee nuo talvivaavitkin! Eipä niitä juuri suunnitella kannata että minä se haluan vasta keväällä! Marrasvaavit on oikein hyvään vuodenaikaan maailmaan tulevia!
Äklö olo on, vichy on hyvää..
Illan jatkoja!
Nyt ne oireet ovat tiensä tännekin löytäneet...ihanaa :) voisin nukkua koko päivän, mutta turhatoivo kun kotona 1v9kk pikku vintiö :) Tänään en kauppaan kyennyt lähtemään, kun pahaolo on ollut kokopäivän..mies sai hoidella ostokset tänään.
JAS yms : Meillekin 5 tulossa ! Tosiaan mukava että on muitakin:)
Päätin etten mene alkuraskauden ultraan. Toivotaan että kaikki menee hyvin marraskuuhun asti.
Hyviä vointeja kaikille!
cinderella78 & papu rv 5+5
tylsää - lapsetkin kun nukkuvat vielä.
Tänään on tiedossa klo 9.30 MLL:n kerho - siinä meneekin hyvin aamupäivä, sitten siivousta (eipä sitten eilen tullut siivottua :( ) sekä leivontaa pojan huomisille synttäreillä (meidän vauva täyttää 3 -v.) - niin se aika vaan menee 3 -v. sitten tänään poika oli vielä mun masussa ja menin yliaikaskontrolliin - silellä havaittiin alkava raskausmyrkytys ja jäin sisälle odottamaan seuraavan päivän käynnistystä...
Tänään olisi sitten se toivottu ja pelätty alkuraskauden ultra. Illalla en meinannut unta saada, kun kaikki vaan pyöri päässä. Jotenkin sitä itseään yrittää valmistaa pahimpaan ja samalla toivoo parasta. Palaan sitten illalla kertomaan, miten kävi.