Alaikäisten ulkoiluttama bullmastiffi hyökkäsi päin naista ja pikkukoiraa - ja raateli pikkukoiran kuoliaaksi.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005142645.html
Poliisin kommentti: " Iso koira näykkäisi sen verran, että pienempi koira kuoli". Poliisin asenne ei taida nyt olla ihan kohdillaan.
Vai ulottuuko poliisin vihapuheentorjuntaprojekti koirahyökkäyksiinkin, mitäh?
Kommentit (252)
Poliisin pitäisi kyllä palksta joku oikea pr tyyppi. Nämå nykyiset lausunnot missä rikoksia vähätellään tuntuu jo trollaamiselta. Ehkä poliisi näkee joka päivä kaikenlaista että on jo turtunut mutta silti. Ensin se "tarviiko helsingin keskustassa liikkua iltaisin, ihan oma syy että saa puukosta/joutuu raiskatuksi " ja nyt tämä
Poliisi vois yksinkertaisesti ampua tollasen koiran siihen paikkaan ja omistajalle
sakkoa 10000 euroa, ongelma ratkaistu, piste
Vierailija kirjoitti:
Juu, oikein klassikko: Kultainen noutaja johtaa purutilastoja. Niin. Ensinnäkin kultainen noutaja on erittäin yleinen koira vs. nämä taistelukoirat ja toiseksi, on puremista ja puremista. Katsokaapa vaikka Wikipediasta fatal dog attacts USA ja vuosittaiset tapaukset. Ja nämä vain ne, joissa ihminen on kuollut. Vakavasti vammautuneita on paljon enemmän. Siellä ei juuri muuta ole kuin pitbullia ja pitbull-miksiä, joskus yksittäinen muu. Eipä paljon noutajia, spanieleita tai mäyriksiä näy...
Luuleeko joku oikeasti, että jos kielletään, niin ongelma poistuu? Että kun pittbullit häviää niiltä ihmisiltä, kenellä ei muutenkaan ole ollut ongelmia hallita koiriaan, niin sitten ketään ei purra?
Ne koirat menee ihan muihin porukoihin. Juurikin niille, jolla selvitellää huumebisneksiä, ihmiskauppaa, tappelurinkejä. Velanperintää, suojelukoiraa..
Tämän vuoksi pitäisi se saatavuus poistaa toisella tapaa. Jos joku haluaa pittbullin näköisen koiran, se olisi mahdollista hommata, mutta ei sillä aivokytkennöillä, että se puolustaa kuolemaansa saakka ja hyökkää heti jne. Eli jalostetaan pois ne ominaisuudet yhteisellä päätöksellä, joita ei haluta.
Jos miettii saksanpaimenkoiraa, niin joo osa on poliisikäytössä, mutta sitten on se valkoinen paimenkoiramuunnos, joka on vielä enemmän perhekoira, eikä hössöntössö.
Kun koira on jalostunut aikojen saatossa, sille on tullut se haukkuominaisuus, sudethan eivät hauku. Mutta se on ollut ominaisuus, jonka ihmiset ovat halunneet. Siitäkin päästäisiin tarvittaessa jalostuksella eroon.
Paras tilannehan olisi se, että kaikki rodut lopetettaisiin ja sitten olisi vain tiettyjä koiratyyppejä. Ei olisi koirillakaan niin isoja terveysongelmia. Kaikki rodut voitaisiin kieltää yksintein.
Mut sitten tilanne hankaloituu ehkä sillä puolella, jolle tarvitaan sokeanopasta ja poliisikoiraa. Pitää testata aika monta sekarotuista, että saadaan sellainen, joka oikeasti toimii siinä työssään niin kuin pitääkin. Toki sokeanopaskoiratkin voitaisiin korvata minihevosilla, jotka elää huomattavasti kauemmin.
Alkoholi ei poistunut kieltolailla. Mutta kulttuurinmuutoksella, nykyään 20-vuotiaat juo vähemmän kuin ennen.
Aikaisemmin tupakoitiin enemmän, se ei olisi poistunut tupakan täyskiellolla, vaan sillä, ettei sitä nykyään pidetä mitenkään hienona toimintana.
Huumeita ei olla laittomuudella eikä kielloilla saatu poistettua. Päin vastoin, nykyään jopa ne miedommatkin on jalostettu myrkyllisemmiksi.
Tää pitäisi runnoa siis kennelliitossa läpi ja muutetaan se koko koira niin, ettei se hyökkää enää. Nää rodut eivät voi enää olla sellaisia statusasioita, kuten ei se röökikään enää.
Joku kysyi mistä rotu tiedetään. Is jostain syystä puhuu vain "isosta koirasta" vaikka rotu on tiedossa ja mainittu TS:n alkuperäisessä uutisessa.
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3448073/Bullmastiffi+tappoi+pienen…
Ehdottaisin pakolista rekisteriä ja valtion perimää 1000euron koiraveroa,
Veromerkittömät koirat valtiolle ja omistajalle 7000:n euron sakot.
Onneksi noista koiraihmisten ja heidän koiriensa aiheuttamista ongelmista kärsivät useimmiten vain toiset koiraihmiset ja heidän koiransa.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon jo ihmisestä, joka haluaa tuon rotuisia koiria nurkkiinsa.
Isot ja vaaralliset koirarodut ovat alaluokan statussymboli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon jo ihmisestä, joka haluaa tuon rotuisia koiria nurkkiinsa.
Isot ja vaaralliset koirarodut ovat alaluokan statussymboli.
Kyllä asia on juuri näin.
Osanotto Manun perheelle.Itse asun samalla alueella missä tapaus sattui. Pelkään lenkkeillä pienen koirani kanssa kun ei tiedä koska kimppuun hyökätään. :( Koira on ollut agressiivinen ennenkin kissoja, koiria ja ihmisiä kohtaan joten en millään pysty ymmärtämään miten se annetaan lasten lenkitettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Poliisin pitäisi kyllä palksta joku oikea pr tyyppi. Nämå nykyiset lausunnot missä rikoksia vähätellään tuntuu jo trollaamiselta. Ehkä poliisi näkee joka päivä kaikenlaista että on jo turtunut mutta silti. Ensin se "tarviiko helsingin keskustassa liikkua iltaisin, ihan oma syy että saa puukosta/joutuu raiskatuksi " ja nyt tämä
Onko Paavo Lipponen nykyään kyttä?
hei voitte koputtaa puuta lukijat ja tunnustaa että 90% koiren höykkäyksistä on puolustus/Tappajakoirien (alkp. tarkoitus) aiheuttamia. ihmettelen miten tavalliset lapsoiperheet hommaa tämmösta kalustoa. sitten vielä jos perrheessa ei mene hyvin kyllä kasvatus kärsii ja samoin koiran kasvatus > ongelmalapset ja ongelmakoirat. näkeehän sen että paljon näistä omistajista on välinpitämättömiä suojattinsa raivopuuskiin, häipyvät jopa sanomatta mitään. tämmösiin mastiffeiden pitoonkin pitäs käydä autokoulua vastaava kurssi kun kaikilla ei ole tuota järkeä päässä.
Miksi koira annettiin alakouluikäisten tyttöjen ulkoilutettavaksi vaikka se oli jo tappanut kissankin kun eivät pystyneet hallitsemaan isoa aggressiivista koiraa? Myös lasu olisi paikallaan. Oliko tytöt pakotettu ulkoiluttamaan? Tytöt olivat olleet peloissaan ja järkyttyneitä.
"näykkäisi sen verran" .....
...toivottavasti ton sanonut poliisi saa potkut. Ammattitaitoa selkeesti ei nimekskään. Kyllä koulutettu ja osaava poliisi ymmärtää miten asioista puhutaan hienotunteisesti, toi paskavammanen vähättely kertoo tasan siitä, että ei osaa työtään.
Julkinen anteeksipyyntö ja korjaus, tai hyllylle. :)
Ja noi saatanan taistelukoirat kieltoon, en oo eläessäni tavannu yhtäkään joka ois koulutettu oikein. Joka toisella koiranomistajalla tuntuu olevan ja aina ne on aggressiivisia.
Vierailija kirjoitti:
Kytät on just tuollaisia. Koiran omistaja saa sakot ja joutuu korvaamaan kuolleen koiran hinnan. Ehkä joutuu myös viemään hurttansa piikille. Ja kyttä puhuu näykkäämisestä...
Itse asiassa sana 'näykkäistä' korostaa tässä yhteydessä kuinka pienen koiran elämänlanka hauras kooltaan monta kertaa suuremman rinnalla.
En lähtisi tässä yhteydessä poliisin sanamuotoa ruotimaan. Hän vastasi esitettyyn kysymykseen, ei ehkä halunnut käyttää voimakkaita sanoja (meillä muilla on mitä käyttää).
Jos takertuu poliisin sanavalintaan, se vie huomion pääasiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näykkäisyhän tarkoittaa sitä, että ottaa kiinni sen verran, että ehkä pieni reikä tulee jos sitäkään. Kyllä tuossa on todennäköisesti tapporavistettu. Hieman eri asioita.
MIkä siinä on, että lapselle pitää antaa ulkoilutettavaksi lasta itseään isompi ja vahvempi koira?! Mulla on kiltti pieni paimenrotuinen n.10kg koira, enkä anna sitä kuin yläkoululaiselle yksin talutettavaksi. Pienemmät lapset saavat taluttaa jos itse olen mukana lenkillä. Koska tuo 10kg on melkoinen intoilija vetämään silloin kun jotain kivaa tapahtuu. Tuollainen bullmastiffi on hankala hallittava aikuisen kokoiseltakin ihmiseltä, mitä lapsi voi tehdä jos se päättää lähteä!
Paljon kertoo myös bullmastiffin ulkoiluttajan koirataidoista se, että huutaa toisille kaukaa, että juoskaa karkuun. Koskaan ei pidä juosta karkuu, koska se antaa tuollaiselle koiralle turhaa provokaatiota ja saattaa lisätä saalistusviettiä.
Saarnaat hienosti toisten koirataitojen puutteesta, mutta et siis ole kouluttanut omaa koiraasi sen vertaa, ettei se vedä. No näin!
Anteeksi että olin hieman epäselvä ilmaisussani. Oma koirani ei vedä minulla, eikä yläkouluikäisellä pojallani, koska osaamme sitä käskyttää. Yrittäisi varmasti, jos ei oltais tarkkoina. Poika on hyvin vastuullinen ja hyvä koiran käsittelijä, handlaa näyttelyissä. Minä kisaan koiralla rallytokoa ja tavallista tokoa. Koira kuitenkin innostuu vetämään, jos tietää olevansa pienen taluttajan hallinnassa, eli tuollaisen alakouluikäisen tai nuoremman osaamattoman käsissä, joka ei osaa antaa vielä käskyjä. No näin!
Kuulostaa huomattavasti paremmalta! Mutta kyllä koiran pitää oppia, ja se myös oppii kulkemaan kauniisti myös pienten kanssa. Ihmiset ovat pomoja, isot ja pienet yhtä lailla! Harjoitelkaa yhdessä.
Mikä palikka sulta puuttuu päästä?! Katsopa ensimmäinen viestini, siinä lukee ihan selvällä suomenkielellä, että pienet ei ulkoiluta yksin vaan minä olen mukana. Siitä vois älykkäämpi päätellä, että todellakin harjoitellaan yhdessä! Niin on tuon yläkouluikäisen pojankin kanssa aikoinaan tehty, ei se muuten itse osais! Se nyt vaan on faktaa, että koira on aina koira. Se kyllä tajuaa, koska narun toisessa päässä on taitamattomampi kuski. Niin myös tämä meidän nuori ja innokas, joskin hyvissä käsissä tottelevainen koiramme. Aina tilaisuuden tullen kokeilee, myös minulla ja pojallanikin. Me se kuitenkin saadaan palautettua kontaktiin, toisin kuin nuo pienemmät, joiden kanssa asiaa vasta harjoitellaan. Koira kulkee pienten kanssa aivan nätisti, yleensä. Hihna ei kiristy, koira itse hakeutuu kontaktiin. Mutta jos tulee jotain yllättävää; kissa, orava, jänis, fasaani, toinen koira, pyöräilijä... niin kyllä vaan siinä koiralta unohtuu käytöstavat, jos kuski ei ole heti tilanteen tasalla, pienet harvemmin osaavat ennakoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
Mulla on kiltti pieni paimenrotuinen n.10kg koira, enkä anna sitä kuin yläkoululaiselle yksin talutettavaksi. Pienemmät lapset saavat taluttaa jos itse olen mukana lenkillä. Koska tuo 10kg on melkoinen intoilija vetämään silloin kun jotain kivaa tapahtuu.
...Puhut ihan asiaa, mutta luinko nyt oikein: et anna 10-kiloista koiraa yläkoululaiselle yksin talutettavaksi? Huhhuh. Kyllä yläkoululainen pystyy pientä koiraa jo hallitsemaan, vaikka vetäisikin. Taitaa mennä jo hieman ylireagoimiseksi tuo.
Et lukenut oikein, tai et ymmärtänyt lukemaasi. Tarkoitan, että en anna yläkoululaista pienemmälle ulkoilutettavaksi. Meidän perheessä kun on yläkoululainen, alakoululainen ja eskarilainen. Alakoululainen ja eskarilainen ulkoiluttava vain jos olen itse mukana lenkillä. Koira on koostaan huolimatta vahva ja itsepäinen. Ei ole aggressiivinen, mutta en halua ottaa selvää kantapään kautta, miten käy jos päälle tulee aggressiivinen toinen koira ja meidän koiran hihnassa olis yksin alakoululainen tai pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koira annettiin alakouluikäisten tyttöjen ulkoilutettavaksi vaikka se oli jo tappanut kissankin kun eivät pystyneet hallitsemaan isoa aggressiivista koiraa? Myös lasu olisi paikallaan. Oliko tytöt pakotettu ulkoiluttamaan? Tytöt olivat olleet peloissaan ja järkyttyneitä.
Kun en tiedä mitä tapahtui ja kenelle niin en nyt kommentoi tämän asian tiimoilta. Mutta kommentoin sen verran, että eräässä koulussa jaettiin lapsille vihkonen, jossa oli lueteltu kotitöitä, joissa lapset voivat auttaa vanhempiaan. Lipuke oli todella typerä jo siinäkin mielessä, että asenne oli se, että kotitöissä autetaan äitiä. Siinä oli yhtenä kotityönä perheen lemmikin ulkoilutus. En väitä että tässä tapauksessa olisi tästä kyse, mutta on mun mielestä outoa, että perheen lemmikin ulkoilutus on tiskikoneen tyhjentämiseen tai roskapussin viemiseen rinnastettava kotityö joidenkin mielestä. Korostan edelleen, että tämä on nyt ihan täysin ohis, enkä väitä edelleenkään, että tässä tapauksessa olisi tästä kyse. Mutta voi tällaisia oikeasti ollakin, että liian vahva koira annetaan lapselle ulkoilutettavaksi, koska se katsotaan kotityöksi.
Vierailija kirjoitti:
"näykkäisi sen verran" .....
...toivottavasti ton sanonut poliisi saa potkut. Ammattitaitoa selkeesti ei nimekskään. Kyllä koulutettu ja osaava poliisi ymmärtää miten asioista puhutaan hienotunteisesti, toi paskavammanen vähättely kertoo tasan siitä, että ei osaa työtään.
Julkinen anteeksipyyntö ja korjaus, tai hyllylle. :)
Ja noi saatanan taistelukoirat kieltoon, en oo eläessäni tavannu yhtäkään joka ois koulutettu oikein. Joka toisella koiranomistajalla tuntuu olevan ja aina ne on aggressiivisia.
Briteissä on tietyt koirarodut kielletty mikä vain nostaa niiden statusta. Kadulla saa kunnioitusta osakseen jos kulkee kielletyn koiran kanssa ja niillä teetetään pentuja joista voi pyytää hyvän hinnan, tuottoisaa toimintaa.
Koirien määrä ei ole vähentynyt, vaan ne on siirtyneet maan alle. Ihmiset pitävät koiriaan piilossa. Niitä tuotetaan siellä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, koska siitä nykyään saa vielä sen kielletyn asian fiiliksen.
Jos jollain on sellainen koira, sille tehdään luonnetesti, joka ei kerro mitään. Tuomari päättää lopetetaanko se. Vaikka olis perimältään bokseri, mutta jos näyttää tarpeeksi joltain, niin lopetus.
Esim bullmastiffia ei ole sielläkään kielletty eikä irlannin susikoiraa, vaikka nekin on tappaneet lapsia. Bullmastiffi on suojelukoira kuten saksanpaimen, kuten belggari jne nekin pitäisi tällöin kieltää.
Kyllä mä oon sitä mieltä että rodun sotkemisella saadaan se aggressio kaikilta koirilta pois.