Alaikäisten ulkoiluttama bullmastiffi hyökkäsi päin naista ja pikkukoiraa - ja raateli pikkukoiran kuoliaaksi.
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005142645.html
Poliisin kommentti: " Iso koira näykkäisi sen verran, että pienempi koira kuoli". Poliisin asenne ei taida nyt olla ihan kohdillaan.
Vai ulottuuko poliisin vihapuheentorjuntaprojekti koirahyökkäyksiinkin, mitäh?
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näykkäisyhän tarkoittaa sitä, että ottaa kiinni sen verran, että ehkä pieni reikä tulee jos sitäkään. Kyllä tuossa on todennäköisesti tapporavistettu. Hieman eri asioita.
MIkä siinä on, että lapselle pitää antaa ulkoilutettavaksi lasta itseään isompi ja vahvempi koira?! Mulla on kiltti pieni paimenrotuinen n.10kg koira, enkä anna sitä kuin yläkoululaiselle yksin talutettavaksi. Pienemmät lapset saavat taluttaa jos itse olen mukana lenkillä. Koska tuo 10kg on melkoinen intoilija vetämään silloin kun jotain kivaa tapahtuu. Tuollainen bullmastiffi on hankala hallittava aikuisen kokoiseltakin ihmiseltä, mitä lapsi voi tehdä jos se päättää lähteä!
Paljon kertoo myös bullmastiffin ulkoiluttajan koirataidoista se, että huutaa toisille kaukaa, että juoskaa karkuun. Koskaan ei pidä juosta karkuu, koska se antaa tuollaiselle koiralle turhaa provokaatiota ja saattaa lisätä saalistusviettiä.
Saarnaat hienosti toisten koirataitojen puutteesta, mutta et siis ole kouluttanut omaa koiraasi sen vertaa, ettei se vedä. No näin!
Anteeksi että olin hieman epäselvä ilmaisussani. Oma koirani ei vedä minulla, eikä yläkouluikäisellä pojallani, koska osaamme sitä käskyttää. Yrittäisi varmasti, jos ei oltais tarkkoina. Poika on hyvin vastuullinen ja hyvä koiran käsittelijä, handlaa näyttelyissä. Minä kisaan koiralla rallytokoa ja tavallista tokoa. Koira kuitenkin innostuu vetämään, jos tietää olevansa pienen taluttajan hallinnassa, eli tuollaisen alakouluikäisen tai nuoremman osaamattoman käsissä, joka ei osaa antaa vielä käskyjä. No näin!
Jos nyt tällainen tappajakoira käy kimppuun niin mitä tollaselle voi tehdä. Pelottaa jo nähdä tuollainen tappokone, puhumattakaan jos hullu koira alkais räyhää. Mitään kättä pidempääkään ei viitti vieraiden koirien takia kuitenkaan kantaa, vaikka joku turvasumute tai etälamautin alkaa olla jo kohta perusteltu. Nää koirat aiheuttaa jo enemmän ongelmia ku ihmiset. Ja mitä tappajakoira tekee hihnassa, jonka toisessa päässä on alaikäinen heiveröinen lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehdotus: poliisille vaaka mukaan->koiraratsia,punnitsee taluttajan ja koiran,jos taluttaja painaa alle 2x koiran painon niin taluttajalle 1000eur sakko ja koira piikille.Simple!
Koiria ei hallita massalla vaan kouluttamalla. Ne teidän pikkusessennekin ovat hallitsemattomia pommeja, kun pääsevät fleksin mitan verran vauhtiin.
En käytä fleksiä. Koirat tottelevat myös ääritilanteissa, kun antaa käskyt tarpeeksi tiukasti. Hassua on ollut että myös vieraat koirat ja lapset ovat totelleet. Mutta taistelukoiria ei täällä onneksi ole, paitsi naapurin äkäinen rouva hyökkäilee.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tästä olemassa jo lakialoite että saataisiin taistelukoirarodut Tanskan malliin kiellettyä?
Briteissä purutilastojen kärjessä ovat mäyräkoirat.
Esim pittbull ei ole mikään rotu, sitä ei pysty geenitestistä päättelemään onko sekarotuinen vai pittbull.
Eli mennään pelkästään koiran ulkonäön perusteella. Mikä ei kerro luonteesta, onko valmis suinpäin hyökkäämään jonkun kimppuun.
Mä sanoisin, et pakotetaan kennelit risteyttämään jokainen pentue esim suomen ajokoiran kanssa,  jolta on aggressio kitketty kokonaan pois.
Tällä tavalla jokaisen taistelukoirarodun aggressio ja hyökkäysominaisuudet saadaan pois. Siitä tuleekin ihan tavallinen seurakoira, joka pärjää muiden koirien kanssa.
Jos joku haluaa suojelukoiran, niin joutuu sellaisen itselleen kouluttamaan saksanpaimenkoirasta tms.
Toki, Suomessakin on koiratappelurinkejä, jotka haluaisivat näitä ominaisuuksia viedä eteenpäin, heiltä sitten koirat lopetukseen, jottei huonot geenit menisi eteenpäin. Näin heidän olisi myös turha varastaa muilta "taistelukoiria", koska ne eivät vaan sovellu enää sinne rinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nykyään koiralenkillä puukko mukana. Lyön sen armotta hyökkääjän silmään kahvaa myöten.
Mulla on vähän vähemmän raaka tapa ottaa vastaantulija kiinni. Oma koira on tottelevainen ja helposti käskyn alla. Jos (ja on tapahtunutkin) tulee vieras koira päälle, otan sen vieraan kiinni ja kaukokäskytän omaani pysymään paikoillaan. Olen saanut puremia, olen joutunut painimatsiin, mutta toistaiseksi ollaan selvitty hengissä.
Mä oon miettinyt että potkaisen hyökkääjäkoiraa päähän. Toimiikohan?
Jos pystyt ihan edestäpäin kirsuun potkaisemaan, niin toimii.
Mutta onneksi nämä tilanteet ovat kuitenkin äärimmäisen harvinaisia. Suomessa on 800 000 koiraa ja koirakohtaamisia päivittäin ainakin satatuhatta.
Olen aina vihannut koiria. Ei varmaan tarvitse selittää miksi.
Mulle tuli paha mieli näiden ulkoiluttajatyttöjen puolesta, varmasti heidän päivä aivan pilalla tämän koiran ärripurri-kohtauksen vuoksi. En ymmärrä tälläistä someraivoa. Mitään niin peruuttamatonta ei tässäkään tapauksessa tapahtunut että se olisi oikeutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehdotus: poliisille vaaka mukaan->koiraratsia,punnitsee taluttajan ja koiran,jos taluttaja painaa alle 2x koiran painon niin taluttajalle 1000eur sakko ja koira piikille.Simple!
Parempi ehdotus:
Koiran taluttajan pitää aina painaa vähintään yli 20 kg enemmän kuin koiran. Olen ollut tilanteissa, joissa saa jännätä, jaksaako omistaja pitää kiinni räyhäävästä, hyökkäävästä isosta koirastaan. Käskytys hukassa.
Vielä parempi ehdotus: koiranomistaja kouluttaa ja sosiaalistaa koiransa.
25-kiloinenkin koira raahaa isoa ihmistä sujuvasti perässään, jos sille päälle sattuu.
Oletko nähnyt koirankouluttajia koirakouluissa? Jotkut ovat toivottomia tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli paha mieli näiden ulkoiluttajatyttöjen puolesta, varmasti heidän päivä aivan pilalla tämän koiran ärripurri-kohtauksen vuoksi. En ymmärrä tälläistä someraivoa. Mitään niin peruuttamatonta ei tässäkään tapauksessa tapahtunut että se olisi oikeutettua.
Vain tappo....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nykyään koiralenkillä puukko mukana. Lyön sen armotta hyökkääjän silmään kahvaa myöten.
Mulla on vähän vähemmän raaka tapa ottaa vastaantulija kiinni. Oma koira on tottelevainen ja helposti käskyn alla. Jos (ja on tapahtunutkin) tulee vieras koira päälle, otan sen vieraan kiinni ja kaukokäskytän omaani pysymään paikoillaan. Olen saanut puremia, olen joutunut painimatsiin, mutta toistaiseksi ollaan selvitty hengissä.
Mä oon miettinyt että potkaisen hyökkääjäkoiraa päähän. Toimiikohan?
Jos pystyt ihan edestäpäin kirsuun potkaisemaan, niin toimii.
Mutta onneksi nämä tilanteet ovat kuitenkin äärimmäisen harvinaisia. Suomessa on 800 000 koiraa ja koirakohtaamisia päivittäin ainakin satatuhatta.
Kiitos neuvosta, mihin tähtään. Potkut sujuu kyllä muuten vuosien treenaamisen ansiosta. Tää on vaan sellanen juttu, mitä ei voi treenata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tästä olemassa jo lakialoite että saataisiin taistelukoirarodut Tanskan malliin kiellettyä?
Esim pittbull ei ole mikään rotu, sitä ei pysty geenitestistä päättelemään onko sekarotuinen vai pittbull.
Eli mennään pelkästään koiran ulkonäön perusteella. Mikä ei kerro luonteesta, onko valmis suinpäin hyökkäämään jonkun kimppuun.Mä sanoisin, et pakotetaan kennelit risteyttämään jokainen pentue esim suomen ajokoiran kanssa, jolta on aggressio kitketty kokonaan pois.
Tällä tavalla jokaisen taistelukoirarodun aggressio ja hyökkäysominaisuudet saadaan pois. Siitä tuleekin ihan tavallinen seurakoira, joka pärjää muiden koirien kanssa.Jos joku haluaa suojelukoiran, niin joutuu sellaisen itselleen kouluttamaan saksanpaimenkoirasta tms.
Toki, Suomessakin on koiratappelurinkejä, jotka haluaisivat näitä ominaisuuksia viedä eteenpäin, heiltä sitten koirat lopetukseen, jottei huonot geenit menisi eteenpäin. Näin heidän olisi myös turha varastaa muilta "taistelukoiria", koska ne eivät vaan sovellu enää sinne rinkiin.
Oonkin ihmetellyt naapuruston räyhäävää mäyräkoiraa. Se on aina aggressiivinen. Kuka haluaa sellaisen? Vielä muutenkin vammaiseksi jalostettu.
Eikö aikaisempien kokemuksien perusteella voisi ajatella tämän hyökkääjän kohdalla, että aikuinenkin taluttaja ottaisi koiralleen kuonokopan varmuudenvuoksi🐕.
Vierailija kirjoitti:
Koirat saattavat tappaa sellaisen pienemmän eläimen, joka on esimerkiksi sairas. Ihmiset eivät vaan sitä tiedä jos eivät ole tutkituttaneet eläimiään. Tiedän eräänkin ihmisen, joka ihmetteli sitä että miksi monet isommat koirat käyttäytyivät niin aggressiivisesti hänen pienen villakoiransa nähdessään. Jotkut yrittivät tosiaan hyökätä koiran kimppuun ja näiden koirien omistajat olivat ihmeissään kun eivät koskaan aikaisemmin olleet siten käyttäytyneet. Syy selvisi sitten vähän myöhemmin, kun villakoiralla todettiin pitkälle edennyt syöpä ja se jouduttiin lopettamaan.
Totta on, että ulkoiluttajan täytyy hallita eläin. Bullmastiffi on iso ja vahva koira, joten en tosiaan usko että vanhemmat antaisivat lapsen ulkoiluttaa koiraa jos se olisi aikaisemmin käyttäytynyt uhkaavasti toisia koiria vastaan. Jokaisessa koirarodussa on riski aggressiivisuuteen, nämä mastiffit ym. Ovat vaan useimmiten julkisuudessa.
Huhuh. Tämä on paksuinta jöötiä, mitä isokoirafanin suusta on tähän mennessä tullut..
Lapsi ei kuitenkaan kuollut. Se olisi ollut todella suuri suru lapsen lähipiirille
Äitini aikoinaan joutui puuttumaan tilanteeseen, kun pienellä tytöllä oli hihnassa iso musta koira (newfoundlandinkoira?) joka veti lasta kuin höyhentä' perässä ! Tyttö parkui vaatteet kurassa, äiti hyppäsi pyörän selästä ja meni apuun. Saattoi tytön kotiinsa ,jossa kävi ilmi että kyseessä oli perheen hoitokoira ja tytär vienyt ulos, kun äiti leipoi pullaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mennään pelkästään koiran ulkonäön perusteella. Mikä ei kerro luonteesta, onko valmis suinpäin hyökkäämään jonkun kimppuun.Mä sanoisin, et pakotetaan kennelit risteyttämään jokainen pentue esim suomen ajokoiran kanssa, jolta on aggressio kitketty kokonaan pois.
Tällä tavalla jokaisen taistelukoirarodun aggressio ja hyökkäysominaisuudet saadaan pois. Siitä tuleekin ihan tavallinen seurakoira, joka pärjää muiden koirien kanssa.Jos joku haluaa suojelukoiran, niin joutuu sellaisen itselleen kouluttamaan saksanpaimenkoirasta tms.
Johtuisikohan siitä että näitä taistelukoirarotuja on ihan laissa kielletty Briteissä
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/119176-tappajakoira-raateli-pennun-h…
Vierailija kirjoitti:
Ja tästäkään ei varmaan opita mitään. Ois varmaan tuon vaunuissa olevan vauvan pitänyt kuolla, jotta nämä hyökkäilyt saataisiin loppumaan ja tietynlaiset koirarodut oikeisiin käsiin/ kieltoon ja vaaratilanteet nollaksi.
Varmaan hirveä suru ja järkytys pienen perheenjäsenensä menettäneellä! Kauhea aina kuulla, kun jotkut haaveilevat pittbulleista ym. mutta kouluttamisesta ym. ei vaan koskaan kuule sanaakaan.
"Kun ei se ole koskaan näin tehnyt, ihan eka kerta" ei paljon lohduta, kun koiranpennun tai jopa vauvan paloja ladotaan ruumispussiin!
Ei olisi vaikuttanut mitään vaikka tuossa olisi vauvakin kuollut koiran raateluun. Viranomaiset olisivat vain sanoneet jotain tyyliin: "koirat on koiria", "pitäkää koirat kytkettyinä ulkona", "ikävä tapaus, mutta eihän näille mitään voida, ei tässä ennustajia olla", "yksittäistapaus, suurin osa koirista on kuitenkin kilttejä, joten ei aleta leimaamaan koko eläinryhmää yhden yksilön toimien perusteella".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näykkäisyhän tarkoittaa sitä, että ottaa kiinni sen verran, että ehkä pieni reikä tulee jos sitäkään. Kyllä tuossa on todennäköisesti tapporavistettu. Hieman eri asioita.
MIkä siinä on, että lapselle pitää antaa ulkoilutettavaksi lasta itseään isompi ja vahvempi koira?! Mulla on kiltti pieni paimenrotuinen n.10kg koira, enkä anna sitä kuin yläkoululaiselle yksin talutettavaksi. Pienemmät lapset saavat taluttaa jos itse olen mukana lenkillä. Koska tuo 10kg on melkoinen intoilija vetämään silloin kun jotain kivaa tapahtuu. Tuollainen bullmastiffi on hankala hallittava aikuisen kokoiseltakin ihmiseltä, mitä lapsi voi tehdä jos se päättää lähteä!
Paljon kertoo myös bullmastiffin ulkoiluttajan koirataidoista se, että huutaa toisille kaukaa, että juoskaa karkuun. Koskaan ei pidä juosta karkuu, koska se antaa tuollaiselle koiralle turhaa provokaatiota ja saattaa lisätä saalistusviettiä.
Saarnaat hienosti toisten koirataitojen puutteesta, mutta et siis ole kouluttanut omaa koiraasi sen vertaa, ettei se vedä. No näin!
Anteeksi että olin hieman epäselvä ilmaisussani. Oma koirani ei vedä minulla, eikä yläkouluikäisellä pojallani, koska osaamme sitä käskyttää. Yrittäisi varmasti, jos ei oltais tarkkoina. Poika on hyvin vastuullinen ja hyvä koiran käsittelijä, handlaa näyttelyissä. Minä kisaan koiralla rallytokoa ja tavallista tokoa. Koira kuitenkin innostuu vetämään, jos tietää olevansa pienen taluttajan hallinnassa, eli tuollaisen alakouluikäisen tai nuoremman osaamattoman käsissä, joka ei osaa antaa vielä käskyjä. No näin!
Kuulostaa huomattavasti paremmalta! Mutta kyllä koiran pitää oppia, ja se myös oppii kulkemaan kauniisti myös pienten kanssa. Ihmiset ovat pomoja, isot ja pienet yhtä lailla! Harjoitelkaa yhdessä.
Koirat saattavat tappaa sellaisen pienemmän eläimen, joka on esimerkiksi sairas. Ihmiset eivät vaan sitä tiedä jos eivät ole tutkituttaneet eläimiään. Tiedän eräänkin ihmisen, joka ihmetteli sitä että miksi monet isommat koirat käyttäytyivät niin aggressiivisesti hänen pienen villakoiransa nähdessään. Jotkut yrittivät tosiaan hyökätä koiran kimppuun ja näiden koirien omistajat olivat ihmeissään kun eivät koskaan aikaisemmin olleet siten käyttäytyneet. Syy selvisi sitten vähän myöhemmin, kun villakoiralla todettiin pitkälle edennyt syöpä ja se jouduttiin lopettamaan.
Totta on, että ulkoiluttajan täytyy hallita eläin. Bullmastiffi on iso ja vahva koira, joten en tosiaan usko että vanhemmat antaisivat lapsen ulkoiluttaa koiraa jos se olisi aikaisemmin käyttäytynyt uhkaavasti toisia koiria vastaan. Jokaisessa koirarodussa on riski aggressiivisuuteen, nämä mastiffit ym. Ovat vaan useimmiten julkisuudessa.