Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen on henkilö, joka on käynyt pelkän peruskoulun?

Vierailija
21.03.2006 |

Siis puhun nykyajan nuorista henkilöistä. Eli alle 35-vuotiaista. Minusta antaa erittäin sivistymättömän kuvan jos ei ole yhtään kouluttanut itseään peruskoulun jälkeen. Laiskan ihmisen perikuva.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sisko on käynyt vain peruskoulun. Tosin kävi vähän aikaa jotain vaatetusalan linjaa amitsussa, mutta kun pamahti paksuksi lopetti koulun kesken kaiken.

Semmoinen vähän yksinkertaisen oloinen on kyllä ja ei oikein olla samalla aaltopituudella. Ei oikein saa kuria lapsiinsa ja asunto usein mullin mallin. Vanhin poika lintsaa koulusta viettäen päivät vaarillansa, joka on työtön. Kouluikäiset tytöt eivät jaksa keskittyä koulun käyntiin ja kaksivuotias poika pissaa ja kakkaa pitkin asuntoa.

Onneksi mieheni on eri maata siskonsa kanssa. Tosin mieheni kasvattikin isovanhempansa.

Vierailija
22/37 |
21.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro yksikin lukio, jossa opetetaan jotain muuta kuin kirjaviisautta ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa siinäkin on teeskentelyä.

Vierailija
24/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heiltä on sitten puuttunut sellainen lähipiirin tuki, että olisi kannustettu ja avustettu opiskelemaan vielä vauvan saannin jälkeenkin. Sinänsä surullista, mutta kyllä kaikki itse tuntemani ovat kuitenkin sitten ihan töihin menneet ja tekevät ihan yhteiskunnallisesti tarpeellisia hommia ja ovat jopa hoitaneet ne lapsensakin ainakin nyt joten kuten, vaikka vastoinkäymisiä onkin ollut.

Kyllähän elämä muuttuu aika hirmuisesti normeista poikkeavaan suuntaan, jos 15-vuotiaana saakin vauvan...

Vierailija
25/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistynyt voi olla vaikkei olisi kouluja käynytkään. Esim. erilaiset oppimishäiriöt ja lukivaikeudet jne. ovat olleet esteenä monen koulutukselle, mutta sinnikkäästi voi itsekin hankkia itselleen kirjasivistystä, ei siihen koulua tarvitse.

Nykyajan koulu laitoksena kun ei ole mitenkään sivistynyt itsessään...

Vierailija
26/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen käynyt vain peruskoulun ja olisin lukenut mielelläni, en vain voinut kun ei ollut varaa.

Ja nyt aikuisena on aika korkea kynnys lähteä sinne teinien joukkoon opiskelemaan.

Vierailija
27/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille joilla on vähäinen koulutus on oma lähiympäristö kaikki mitä maailmasta löytyy... ainakin siltä musta tuntuu. Kai se johtuu siitä, ettei ole kiinnostunut mistään muusta? Mua ainakin tylsistyttää kuunnella ummet ja lammet naapureista, sukulaisista tai lasten jääkiekkoharkoista... tuntuu ettei keskustelukumppani ymmärrä, etteivät nämä asiat ole meille yhteisiä vaan ne ovat heidän perheen asioita. Muiden perheiden kanssa voisi puhua jostain yleisemmästäkin.

Yritän olla yleistämättä, sillä varmasti on poikkeuksiakin, jos selvittää asioita omine nokkineen ja on ihan vaan kiinnostunut vaikkapa tv-uutisista. Mun omaan ympäristöön on kuitenkin mahtunut vain näitä.

Ja joo, kyllä niitä mahtuu myös koulutettuihin. Vähemmän kuitenkin, siltä tuntuu.

Vierailija
28/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti siksi, etten ole löytänyt omaa alaa mikä kiinnostaa.

No nyt sekin ihme on tapahtunut ja menen opiskelemaan. Ikää yli 30v.

Töitä olen kyllä tehnyt ja lapsiakin pyöräytellyt. Nyt on aikaa ja halua

keskittyä itseensä ja ruveta opiskelemaan.

Vierailija
29/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIis ihan oikeasti, kyllä suomessa on varaa käydä kouluissa. Itse olen köyhimpien mahdollisten vanhempien lapsi, ja silti pystyin käymään oikein hyvin lukiossa ja AMk:tutkinnonkin suorittaa.

Jos ei vanhemmilla ole rahaa elättää, niin sitten täytyy vaan jo ihan nuorena muuttaa pois sieltä vanhempien siipien suojasta ja mennä töihin. Käydä lukio vaikka neljässä vuodessa, ja tehdä samalla töitä.

Toivottavasti kukaan ei siirrä lapsilleen sitä asennetta ja kierrettä, että Suomessa ei voisi kouluja käydä, kun ei ole varaa...

Vierailija
30/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kouluja käymätön ole tyhmä tai sivistymätön. Enemmän on kysymys laiskuudesta. Aika ei ole sopiva, väsymys kouluun, ei kiinnosta jne...ovat syitä monella haluttomuuteen opiskella. Kyllä ihmisistä löytyy kapasiteettia kun aika vain on se oikea.

Sivistää voi itseään koulun ulkopuolellakin.

Vierailija
31/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitä yhdistävä tekijä ole mielestäni " yksinkertaisuus" ja " sivistymättömyys" , vaan pikemminkin työteliäisyys ja yrittäjähenkisyys. Yhteiskunnan tuilla ei heistä elä kukaan, kaikki ovat tehneet ikänsä töitä, osa perustanut oman yrityksen. Lapsensa ovat osanneet kasvattaa mallikkaasti ja taloudellisesti tulevat toimeen jopa paremmin kuin me mieheni kanssa (kummallakin koulutus opetus- ja kasvatusalalta). Eli tuohon ap:n esittämään kysymykseen vastaisin: tavallinen, onnellinen, oman tiensä valinnut ihminen. Sydämen sivistykseen ei tarvita korkeakoulututkintoja...

Vierailija
32/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskoulun jäkeen työt vanhepmien yrityksessä osoittautui kiinnostavammaksi. Nykyään on rikas kuin kroisos ja on edennyt hyviin tehtäviin yrityksessään, on ihan täystyöllistetty.

Vierailija
33/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen koulutustaso miehelläsi on? Oletteko siinä suhteessa samalla viivalla, vai onko hän opiskellut sinua enemmän? Jos on, heijastuuko tämä jotenkin parisuhteeseenne?

Itse tunnen muutaman pariskunnan, jossa nainen on korkeakoulutettu ja mies taas hyvin vähän kouluja käynyt. Ikävä sanoa, mutta mitenkään ei voi välttyä aika ajoin siltä vaikutelmalta, että nuo naiset jotenkin nolostelevat siippojaan ja toivoisivat, että he ns. syvällisemmistä tai " vaikeammista" (politiikka jne.) asioista isommassa joukossa keskusteltaessa olisivat mieluummin hiljaa...

Vierailija
34/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus kuitenkin on että koulun käyminen ei kiinnosta. Olen laiska - kyllä. Sinänsä pidän opiskelusta ja luen paljon lehtiä ja kirjoja, josta syystä olen itseasiassa ihan " normaali" sivistynyt, mutta en ole suorittanut mitään tutkintoa, enkä käynyt muuta kuin peruskoulun. Työskentelen tavallisissa toimistotöissä. Se käykin usein hermoon kun joutuu painamaan hommia hölmöjen bimbo-sihteereiden kanssa, jotka ilmeisesti tyhmyytensä vuoksi eivät ole päässeet pidemmälle.

Laiskuuden lisäksi minulla on koulukiusaamistausta, joten olin onnellinen kun koulu loppui ja halusin töihin aikuisten ihmisten pariin, ennemmin kuin jatkaa koulua ikäisteni lapsellisten kiusaajien kanssa.

Kunnianhimoa ei minulla ole pätkääkään. Olen syntynyt luuseriksi ja sellaisena pysyn.

Vierailija
35/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuinkas itse opiskelet siinä tilanteessa, kun töitä ei löydy eikä mistään saa mitään?

Hyvä kai se sinun on sanoa: teille varattomien lapsille valtio antaa tukea ja lainankin jos tarvitsee, samoin toimeentulotukea.

Milläs opiskelet jos et ole mihinkään noista oikeutettu?

Vanhemmillani olisi ollut varaa, vaan ei tahtoa. Armollisesti sain asua heidän luonaan kunnes löysin miehen elättäjäksi, kun vain hoidin heidän taloutensa ruokani vastineeksi.

Hain kyllä työtä, ja sain mainosten jakoa. Mutta sillä parilla sadalla eurolla kuussa olisi siis pitänyt maksaa:

vuokra,

kirjat,

ruoka jne...?

terveisin köyhä ja tyhmä, aina ja ikuisesti

Vierailija
36/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

millainen koulutustaso miehelläsi on? Oletteko siinä suhteessa samalla viivalla, vai onko hän opiskellut sinua enemmän? Jos on, heijastuuko tämä jotenkin parisuhteeseenne?

Miehellä akateeminen koulutus. Kuitenkin mulla fiksuja ihmisiä ympärillä, eikä mulla peruskoulussa ka ollut mikään 6, ja olen koittanut mahdollisimman paljon yleissivistää itseäni. Ehkä jotkin miehen jutut menevät ohi, mutta ei me tätä koeta ongelmana. Elämä on niin paljon muutakin kuin koulutus. Olen kuitenkin aina ollut lapsenakin melkoinen rämäpää ja tein kaiken aina väärinpäin :D Miehen mielestä vaan erilaisuudet täydentävät toisiaan. Miehellä on ehkä enemmän fiksuutta päässä, mutta mä hoidan paremmin sitten kaikki kädentaidot.

Vierailija
37/37 |
22.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ei ole käynyt peruskoulun jälkeen kouluja, mutta hän on menestynyt omalla urallaan. On asunut monia vuosia ulkomailla ja puhuu englannin ja ruotsin lisäksi sujuvasti kolmattakin ulkomaista kieltä. Nyt hänen tekee töitä toiminimellä ja rahaa tulee käteen tuplasti enemmän kuin minulla, korkeasti koulutetulla. Mieheni ei ole missään nimessä sivistymätön, päinvastoin.

Itse pidän sivistymättöminä sellaisia ihmisiä, jotka arvioivat ihmisen vain koulutuksen perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi