Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt yh-Mia valittaa iltalehdessä, kun on tuhlannut toimeentulotukensa???

Vierailija
25.03.2017 |

Siis kehtaa syyttää Kelaa siitä, että eivät maksaneet hänen laskujaan kahdesti... pannut rahat haisemaan ja nyt eikun iltalehteen kerjuulle.!!

En saa linkitettyä. Laittakaa joku.

Kommentit (173)

Vierailija
141/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjut kommentoijat ovat iljettäviä. Lyötte lyötyä. Kyllä elämä saattaa vielä teillekin opettaa ja toivottavasti opettaakin, jotta ymmärrätte hävetä! Kukaan teistä ei ole virheetön. Ei ole tuollakaan henkilöllä helppoa. Ja masennuksen ja ahdistuksen kourissa voi olla todella vaikea toimia. Voisitte osoittaa edes hieman empatiaa tuon syyttelyn sijaan! Ilmoitin tämän lynkkausketjun asiattomaksi.

Olen ihan eläkkeellä masennuksen sekä paniikkihäiriön takia. Silti minulle on opetettu se miten aina maksetaan asuminen sekä siihen liittyvät menot ensin. Sitten aina pidetään huolta siitä, ettei ole laskuja rästissä elämällä siihen malliin.

Ilmankos meitä "pöpejä" siis masentuneita tai muista mielenterveyden sairauksista kärsiviä ihmisiä väheksytään? No onhan se totta kun menee mustikkaa poimimaan ja kerää 100 litraa niin aina siellä on yksi tai kaksi homehtunutta mustikkaa mukana vaikka muut ovat ihan ok.

No et sinä kovin masentunut liene ollut, jos olet aina pitänyt "elämästäsi huolta siihen malliin". Jos et todellakin ole vähän "pöpi" käsität varmaankin, että kaikilla se elämä ei mene "siihen malliin". Jokaisella meillä on joskus ollut puhtaat luottotiedot ja uskon, että jokainen ulosottovankeudessa olija on ottanut ensimmäisen velkansa uskossa, että pystyy sen maksamaan. Se ei tarkoita, etteikö velkoja pitäisi maksaa, mutta kukaan tässä ketjussa ei ole niin erinomainen, eikä ylevä, että voisi haukkua koko ihmisen tuntematta häntä tai taustojansa millään lailla.

Niin en tiedä mutta vakavan masennuksen takia sain eläkepaperit. Olen myös ollut psykiatrisessa sairaalassa yhteensä yli 5 kuukautta elämäni aikana. Ja mitä olen ymmärtänyt niin masennuksen takia olkoon minkä asteista tahansa on vaikea saada eläkepaperit.

Totta kai minullakin on ollut aikoja jolloin olen laiminlyönyt omat velvollisuuteni asioiden hoidossa JA monesti on tullut mieleen jättää kaikki vaan. Jostain kumman syystä sitä on tunnollinen ja laittaa asiat kuntoon, ihan vaan yksi askel kerralla.

Niin minä en ole ylevä ( kauhea sana ) tai muita parempi. Minä olen toiminut näin.

Vierailija
142/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjut kommentoijat ovat iljettäviä. Lyötte lyötyä. Kyllä elämä saattaa vielä teillekin opettaa ja toivottavasti opettaakin, jotta ymmärrätte hävetä! Kukaan teistä ei ole virheetön. Ei ole tuollakaan henkilöllä helppoa. Ja masennuksen ja ahdistuksen kourissa voi olla todella vaikea toimia. Voisitte osoittaa edes hieman empatiaa tuon syyttelyn sijaan! Ilmoitin tämän lynkkausketjun asiattomaksi.

Itselläkin on masennus- sekä ahdistustaustaa. On myös eletty kädestä suuhun näinä aikoina, opiskeluaikana ei ollut mitenkään luksusta kun piti ostaa mt-lääkkeitä ja laskea miten on varaa ruokaa jne. Ei ollut sossua mihin viedä laskuja maksettavaksi, kun itse piti pienistä tuista maksaa ja tukea sai vähemmän kuin sossun tuet. MUTTA ikinä ei olisi tullut mieleenkään että ottaisin Iltalehteen yhteyttä että "törsäsin laskuihin myönnetyt rahat kun en tiennyt että oli maksettu tilille" !

Minkä ikäinen sitten oikein olet? Kyllä minun tietääkseni Suomessa on ollut toimeentulotuki vuosikymmeniä. Toimeentulotuen perusosa on sama kaikille, joten mikset hakenut? Se minun pointtini tässä ei ollut, että ko hlö ei olisi mokannut, vaan se idiootiksi nimittely ja ämmittely esimerkiksi. Aivan ala-arvoista. Ihmiset eivät käsitä sitä, että he saattavat itse joutua jonakin päivänä kelaan käsi ojossa. Ihmiset sahaavat itse omaa oksaansa hikeentymällä tällaisista marginaalitapauksista ja ajamalla agendaa, jossa sosiaalietuuksia ei pitäisi jakaa, tai niitä saavat ihmiset olisivat automaattisesti yksin syypäitä omaan tilanteeseensa.

Kenenkään työpaikka, terveys tai onni ei ole kiveen hakattua.

Opintolaina on se syy. Se lasketaan tuloksi ja se ei ole ilmaista rahaa, vaan laina mikä pitää maksaa takaisin. Jos olisin sen nostanut en olisi ollut enää oikeutettu toimeentulotukeen kun käteen olisi jäänyt niin paljon ettei olisi saanut sossusta mitään. Katsoin parhaaksi että minun ei sellaisia kannata nostaa ongelmieni takia ja joskus myöhemmin pääsinkin mt-ongelmien takia viimeistelemään opinnot sairauspäivärahan turvin.

Ämmittely on kyllä minustakin ala-arvoista. Mutta kyllä tässä Mialla on ollut ihan moka niin miksi valittaa Iltapäivälehdistölle.

Ja edelleen sen opintolainan saa korkoineen anteeksi silloin kun se elämä ei mene niinkuin pitäisi. Itse olen saanut n. 16000 euroa korkoineen olevan opintolainan kokonaan anteeksi.

Olin vastaamassa tähän jo illalla mutta kello löikin sopivasti 23 ja viesti katosi bittiavaruuteen. Eli siis opintolainan VOI saada anteeksi mutta se ei todellakaan ole mikään automaatio. Todella harva saa opintolainan anteeksi ja siihen ei kyllä aina edes riitä pitkittinyt työttömyys ja mt-ongelmat. Se on ihan tuurista kiinni.

Minulla oli jo valmiiksi ahdistusta ja elämä hukassa, en olisi yksinkertaisesti pystynyt elämään ajatuksen ja ahdistuksen kanssa että minulla on lainaa mikä pitää maksaa takaisin, ja se lainasumma nousisi koko ajan. Todennäköisesti olisin nyt itsekin ulosotossa jos olisin ne lainat aikoinaan nostanut. Sen sijaan olen nykyään yhteiskuntakelpoinen normaali työssäkäyvä ihminen, joka on selättänyt vaikeudet.

Kyllä minulta löytyy ymmärrystä erilaisille tilanteille ja mt-ongelmaisille, mutta en vaan ymmärrä tuota Miaa miksei voinut Kelan päätöstä lukea. Sen ymmärrän jos vaikka perintäfirmojen kirjeitä ei pystyisi avaamaan ahdistuksen vuoksi, mutta en sitä miksi Kelan päätöstä ei voi avata ja lukea. Kyllähän tuo Mia on muutenkin koko ajan asioinut eri tavoin Kelan kanssa. Eli ihan oma vika kyllä ollut.

No kriteerit on kaikille samat opintolainan anteeksiannossa kokonaan tai osittain.

1. Vähintään 5 vuotta kestänyt tai pysyvä työkyvyttömyys.

2. Ottaen huomioon hakijan taloudelliset näkökohdat voidaan lainanperimistä pitää kohtuuttomana.

Nämä on ne seikat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan mennä itsekin itkemään iltapäivälehdille koska yhyy, odotin lääkärinlausuntoa kelan maksamaa etuutta varten 3 kk ja olin sen ajan täysin tuloton. Sitten kela meni vielä perimään takaisin vahingossa maksettua etuutta johon en ole oikeutettu ja jota vahingossa hain samankaltaisen nimen takia! Yhyy, kuinka kaltoinkohdeltu olen! Olisi pitänyt varmaan vaan olla katsomatta satasen miinuksella ollutta tiliä ja soittaa iltalehteen niin ei olisi ahdistanut. Ai niin, ehkä sen takia minulla ei vaikeasta tilanteesta huolimatta ole mitään ulosotossa koska olen aina tarkistellut saldoa ja pitänyt exel-taulukkoa tuloista, menoista ja budjetoinut.

Ei oikeesti vähävaraisella ole varaa tietokoneeseen

Kyllä on jos ottaa korottomalla osamaksulla, hoitaa laskunsa hyvin ja budjetoi kaikessa. Minun kuukausitulot ovat 507 € ja minulla on muutaman vuoden ikäinen MacBook. Olen sinkku, minulla ei ole lapsia eikä tule, opiskeluun menee marginaalisesti rahaa koska haen kaikki mahdolliset kirjat kirjastosta ja asun erittäin edullisesti. Ruokaan menee kela:n ateriatuen kanssa 60 € kuussa. Sitä paitsi, kirjoitan tätäkin viestiä kännykällä ja tietokoneella hoidan lähinnä opintoihin liittyvät asiat.

Nykyään ovat tiukentaneet huomattavasti osamaksulla ostamista. Minä ennen ostin tietokoneen ja television osamaksulla Netanttilasta ja sitten Hobbyhallista pyykinpesukoneen. Tavarat tuli ja maksoin laskut ajallaan asia ok.

Nyt sitten en saa enään mistään osamaksulla koska minulle jää vuokran jälkeen käteen 650 euroa/kk. Se ei kuulemma riitä nykyään jos aikoo ostaa osamaksulla...

Vierailija
144/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan eläkkeellä masennuksen sekä paniikkihäiriön takia. Silti minulle on opetettu se miten aina maksetaan asuminen sekä siihen liittyvät menot ensin. Sitten aina pidetään huolta siitä, ettei ole laskuja rästissä elämällä siihen malliin.

Ilmankos meitä "pöpejä" siis masentuneita tai muista mielenterveyden sairauksista kärsiviä ihmisiä väheksytään? No onhan se totta kun menee mustikkaa poimimaan ja kerää 100 litraa niin aina siellä on yksi tai kaksi homehtunutta mustikkaa mukana vaikka muut ovat ihan ok.

Jos olet itse kokenut masennuksen, luulisi että ymmärrät että siitäkin on erilaisia muotoja. Jopa diagnoosikin voi olla väärä. Itsekin olen vakavan masennuksen kokenut, ja vaikka esim. tuo rahankäyttöön liittyvä järki aina säilyi, pelkäsin aina etten pystykään huolehtimaan itsestäni. Vaikka minä pystyin, ymmärrän nyt, että joskus asiat eivät ole ihmisen itsensä hallittavissa. Se millainen ihminen olet normaalisti, ei välttämättä ole lainkaan se minkä kanssa pitää elää kun mieli särkyy. 

Kyllä minullakin oli ja on aina välistä tunne siitä miten minä pystyn pyörittämään tämän shown. Mitä jos menetän kyvyn hoitaa omia asioita? Mitä jos taloudellinen tilanne romahtaa minun omaa saamattomuutta. Kun äitini kuoli äkillisesti alkoi kuolinpesänselvitys velkojat soittelivat minulle ja uhkailivat minua. Samaan aikaan piti myydä äidin omaisuutta koska se oli panttina pankille. Samaan aikaan mietin ihan vakavasti edunvalvontaan menemistä. Koska olin aivan hukassa kaikissa näissä asioissa... Piti tietää esim. onko julkinen kaupanvahvistaja hommattu vai ei? Ihmiset sitten toitotti minulle vain " NO hommaa asianajaja! NO hommaa sitä tai tätä! " HEH hemmetin vaikeaa kun rahaa ei ole. Lopulta sitten kului 4 vuotta ja kuolinpesä oli ok... Ei tullut perintöä.

Vierailija
145/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä käsitä mitä pelättävää tuolla enää on, kun ulosotossa on enemmän laskuja kuin tuo työttömänä pystyy koskaan maksamaan. Jos sitä edes maksamiseksi voi sanoa, kun on itse saamapuolella. 

Mutta tuossa kohtaa mua ei kyllä enää velat huoleta ollenkaan, kun niistä ei enää koskaan pääse eroon. 

Onkohan tässä nyt tarkoitus saada tosiaankin rahat kahteen kertaan.

Vierailija
146/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, minäkin kerran käytin ylimääräisen asumistuen ihan piruuttani nopeasti tililtä pois. Tiskillä esitin tietämättömyyttä ja viatonta. Olin ilmoittanut Kelalle tulevasta muutostani 5-6 viikkoa ennen muuttoa, mutta sekään aika ei heille riittänyt katkaisemaan asumistukea. Maksoin kyllä kiltisti koko summan takaisin, senkin 10e/kk vaikka olisi ollut varaa maksaa koko summa kerralla pois. Kiusa se oli pienikin kiusa.

Huom. Olin 18-vuotias tuolloin. :D

Jos luulet, että 18 vuoden ikäsi jotenkin lieventäisi typeryyttäsi, olet väärässä. 6-vuotiaalta vielä ymmärtäisi, ja senkin vain siinä tapauksessa, ettei tämä vielä olisi oppinut lukemaan.

Vierailija
147/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että lasten tekoa ei ole kielletty ihmisiltä, jotka eivät kykene hoitamaan omia asioitaan.

Jos on itse 40 vuotiaana lapsen tasolla, niin ei pitäisi olla enää kenestäkään vastuullinen.

Vierailija
148/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Odotin maksullisella linjalla puoli tuntia enkä saanut ketään kiinni."

Niin, eli kyllästyi ja lopetti jonottamisen tuossa vaiheessa. Kärsivällisyyttähän se selvittely vaatii.

Avainsana tässä on varmaan tuo MAKSULLISELLA linjalla. Kärsivällisyys ei paljon auta, jos ei ole varaa jonottaa enempää. Itse ttt-asiakkaana vältän kuin ruttoa kaikkia näitä maksullisia puhelinpalveluita. Niistä kertyy jotenkin huomaamatta niin iso lisä puhelinlaskuun, että se tuntuu.

Tuskinpa sillä maksulla oli niin väliä, eihän tuo kuitenkaan itse joudu maksamaan puhelinlaskuaan.

Vierailija
149/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli kyllästyi ja lopetti jonottamisen tuossa vaiheessa. Kärsivällisyyttähän se selvittely vaatii.

Avainsana tässä on varmaan tuo MAKSULLISELLA linjalla. Kärsivällisyys ei paljon auta, jos ei ole varaa jonottaa enempää. Itse ttt-asiakkaana vältän kuin ruttoa kaikkia näitä maksullisia puhelinpalveluita. Niistä kertyy jotenkin huomaamatta niin iso lisä puhelinlaskuun, että se tuntuu.

Tuskinpa sillä maksulla oli niin väliä, eihän tuo kuitenkaan itse joudu maksamaan puhelinlaskuaan.

No kukas sen maksaa? Ei kela ainakaan!

Vierailija
150/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
151/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä palstalla saa aivan rauhassa haukkua yksittäistä ihmistä,kunhan naama vain ei ole värillinen!

On tämä niin kaksinais moralistinen palsta,että pakko olla ylen rahoittama!

Vierailija
152/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimin vähän vastaavalla tavalla muutama vuosi sitten. Sain asumistukea liikaa ja siitä huolimatta laitoin rahat menemään. Olin jo kuukausia kärvistellyt minimibudjetilla ruokien kanssa. Ei herkkuja, leivän päällisiä tms. Lapsille laitoin terveellistä ruokaa, itse pärjäsin todella vähällä. "Ylimääräiset" tuet saatuani menin kauppaan ja ostin lapsille herkkuja ja tarpeellisia vaatteita. Se tunne, kun hetken aikaa olo rahaa!

Erona tähän Miian tarinaan, ymmärsin, että tuet täytyy maksaa pois, enkä tietenkään olisi syyttänyt kelaa. Minun vikanihan kaikki oli. Maksoin tuet takaisin pienellä kuukausierällä.

Eli joskus, kun asiat ovat todella huonosti, voi ihminen toimia noin. Tosin muita ei kannattaisi syytellä omasta toiminnasta.

Vierailija
153/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan mennä itsekin itkemään iltapäivälehdille koska yhyy, odotin lääkärinlausuntoa kelan maksamaa etuutta varten 3 kk ja olin sen ajan täysin tuloton. Sitten kela meni vielä perimään takaisin vahingossa maksettua etuutta johon en ole oikeutettu ja jota vahingossa hain samankaltaisen nimen takia! Yhyy, kuinka kaltoinkohdeltu olen! Olisi pitänyt varmaan vaan olla katsomatta satasen miinuksella ollutta tiliä ja soittaa iltalehteen niin ei olisi ahdistanut. Ai niin, ehkä sen takia minulla ei vaikeasta tilanteesta huolimatta ole mitään ulosotossa koska olen aina tarkistellut saldoa ja pitänyt exel-taulukkoa tuloista, menoista ja budjetoinut.

Kyllä on jos ottaa korottomalla osamaksulla, hoitaa laskunsa hyvin ja budjetoi kaikessa. Minun kuukausitulot ovat 507 € ja minulla on muutaman vuoden ikäinen MacBook. Olen sinkku, minulla ei ole lapsia eikä tule, opiskeluun menee marginaalisesti rahaa koska haen kaikki mahdolliset kirjat kirjastosta ja asun erittäin edullisesti. Ruokaan menee kela:n ateriatuen kanssa 60 € kuussa. Sitä paitsi, kirjoitan tätäkin viestiä kännykällä ja tietokoneella hoidan lähinnä opintoihin liittyvät asiat.

Nykyään ovat tiukentaneet huomattavasti osamaksulla ostamista. Minä ennen ostin tietokoneen ja television osamaksulla Netanttilasta ja sitten Hobbyhallista pyykinpesukoneen. Tavarat tuli ja maksoin laskut ajallaan asia ok.

Nyt sitten en saa enään mistään osamaksulla koska minulle jää vuokran jälkeen käteen 650 euroa/kk. Se ei kuulemma riitä nykyään jos aikoo ostaa osamaksulla...

Miksi se pitää ostaa osamaksulla? Miksi et säästä rahoista syrjään vaikka 30e/kk. Vuodessa se tekee jo 360, jolla voi sitten ostaa sen pesukoneen. 

Miksi on pakko elää velaksi?

Vierailija
154/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi vuotta vanha älypuhelin ja kolme vuotta vanha läppäri. Molemmat ostettu silloin kun olin vielä töissä. Laajakaista taloyhtiön kautta maksaa vähän päälle kympin kuussa ja lisäksi tuhlaan tt-tuista joka kuukausi sen verran että voin pitää Netflixiä. Nämä ovat niitä kuluja, mihin katson että mulla pitää olla varaa. Nykyään sitä paitsi tietokonetta tarvitsee joka asiaan, jopa Kelan ja työkkärin kanssa asioimiseen.

Jep, pankissa laskujen maksu tulee äkkiä kalliimmaksi kuin se nettiliittymä kuukaudessa.  Lisäksi sitäkin on vaikeutettu, eli palvelu on huonoa nykyisin.

Vierailija
155/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heru sympatiaa. Me muutkin maksamme laskumme itse. Toimintanne laskut/kopion Kelaan, mutta maksamme laskumme itse ja saamme ne sitten takautuvasti 2-3 viikon päästä tilille takaisin. Ttt hakemuksessa pitää laittaa raksi ruutuun jos haluaa, että ne maksetaan Kelasta. Jos tätä ei tehnyt niin oli oma moka. Ja pitäisi sitä tiliä vähän kattella, ennen kun kauppaan menee, että tietää saldon. Pitäs vähän hälytyskellojen soida, miks sinne on tullu lisää.

Kela ja sosku toimineet eri tavalla. Toisessa ne laskut vain jätetään tiskille ja hoitavat siitä. Ja mitä tulee tilin saldoon, ennen tuli tiliote kerran kk kotiin. Nyt ei tule sitäkään. En minä ainakaan tarkista saldoa joka kauppareissua ennen. Laskut menee suoraveloituksella ja muutama automaatilla. Ei sitä tiliä kovin montaa kertaa vuodessa näe. Ja ihan työssä käyvä olen, en soskun/kelan asiakas.

Olisiko yksi syy siihen, että et tilisi saldoa kovin usein tarkastele, juuri se ettei sinun säännöllisten ja riittävän isojen tulojesi vuoksi tarvitse tehdä niin. Sinä tiedät tiliä tarkkailemattakin, että rahasi riittävät sillä tietyllä perustasolla kaikkeen mihin haluat. Ei silloin tarvitse joka hankintaa erikseen miettiä, kun tietää että niihin on varaa. Vasta kun haluat ostaa jotain kallista, jollaista et yleensä ostele, tsekkaat tilisi saldon nähdäksesi kuinka paljon tuo kallis ostos sinun loppukuun kulutuskäyttäytymiseesi vaikuttaa. Todennäköisesti selviät ilman kovin radikaaleja nälkävyön kiristyksiä.

Toimeentulotuen varassa elävällä ei ole varaa käyttäytyä kuten sinä teet. Toimeentulotuen varassa elävällä ei käytännössä ole sellaista kulutuksen perustasoa, jolla voi huoletta shoppailla miettimättä rahaa. Se raha jonka pitää riittää kaikkeen peruselämisestä harvemmin tarvittaviin asioihin, on niin pieni, että jokaikinen ylimääräinen menoerä tuntuu konkreettisesti. Esimerkiksi viime syksynä minä menin yksi päivä ystäväni luo kylään, kävelimme siitä merenrantaan ja joimme kahvit merenrantakahvilassa. Päivä oli ihana ja ehdottomasti sen 14 euron arvoinen, minkä se bussimatkoineen minulle kustansi. Tosin kun samassa kuussa sairastuin yllättäen flunssaan, jouduin lainaamaan siltä samaiselta ystävältäni rahaa jotta sain apteekista lääkkeitä ostettua.

Joten todellakin tarkistan tilini saldon ennen jokaista kauppareissua. Koska rahaa on aina niin vähän, että on pakko. Edes ystävän luona ei voi käydä miettimättä mistä siihen tarvittavat matkakulut on pois.

Kannattaa käyttää käteistä, niin saldo näkyy lompakossa koko ajan. Lisäksi seteleistä luopuminen on paljon vaikeampaa, kuin kortilla maksaminen.

Itse teen niin, että nostan rahat ensin lompakkoon ja tilille jäljelle jäävät käytän ruoka-ostokseen. Jos sinne jää muutamia euroja tilille, niin sillä ostan riisiä/hernekeittoa yms.

Vierailija
156/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelinlaskut sisältyvät tt-tuen perusosaan, eli niitä ei Kela maksa eikä niitä varten saa lisää rahaa. Tämän voit tarkistaa Kelan sivuilta.

Toimeentulotuen perusosalla ihmisen tulee huolehtia seuraavat asiat:

- ravinto

- vaatteet

- itsehoitolääkkeet

- pesu- ja puhdistusaineet

- paikallisliikenteen matkakulut

- puhelinlaskut

- nettiyhteys

- lehtitilaukset

- harrastukset

- muut vastaavat henkilökohtaiseen elämään liittyvät menot.

Vierailija
157/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitää ostaa osamaksulla? Miksi et säästä rahoista syrjään vaikka 30e/kk. Vuodessa se tekee jo 360, jolla voi sitten ostaa sen pesukoneen. 

Miksi on pakko elää velaksi?

Ajatelkaa jos joka kuukausi laittaisi syrjään 30 euroa. Niin 20 vuoden päästä olisi kasassa 7200 euroa! Ja jos 50 vuotta laittaisi joka kuukausi syrjään 30 euroa niin silloin olisi kasassa 18000 euroa!

Mutta kun se ei mene noin. Meillä ihmisillä on erilaisia tilanteita ja pyykinpesukone on sellainen minkä tarvitsee jos taloyhtiössä ei ole talopesulaa tai sitten ihminen sairastaa esim. paniikkihäiriötä jolloin tulee mahdottomaksi pestä pyykkiä julkisissa tiloissa. Tv ei ehkä ole se pakollinen ostos mutta tietokone on nykyään aika tärkeä kapine...

Ja sitten miten se eroo jos laittaa sukanvarteen joka kuukausi 30 euroa kuin se maksaa 33 euroa kuukaudessa ja kotona on se pyykinpesukone? Ai niin eroaa se 36 euroa. On minulla säästössä jonkin verran mutta mieluiten pidän säästöni sitä todella pahaa päivää varten ja ostan sen esimerkki pyykinpesukoneen tai tietokoneen osamaksulla.

Vierailija
158/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä vähän ihmettelen tätä haukkumista. Katsokaapa seuraavan kerran, kun käytte kauppakeskuksissa päiväsaikaan arkisin, keitä ne todelliset kuluttajat ovat ja keillä sitä rahaa on käyttää. Aloittakaa vaikka mäkkärin asiakaskunnan rakenteesta, siirtykää siitä kahviloihin ja edelleen vaatekauppoihin. Mian käyttämät rahat ovat peanuts.

t. empiirinen tutkija

Vierailija
159/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi näistä pummeista kirjoitetaan lehdissä. Ja vielä siihen sävyyn, että olisivat jotenkin muka kokeneet vääryyttä.

Mutta kun Kela on PAHA, PAHA!!!!!! Ei tavallinen ihminen voi osata hoitaa raha-asioitaan. On ihan liian monimutkaista laskea paljonko kuluttaa ja paljonko tienaa/saa tukia. Ei voi olla kenenkään muun kuin Kelan syy!!!!!

Vierailija
160/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä vähän ihmettelen tätä haukkumista. Katsokaapa seuraavan kerran, kun käytte kauppakeskuksissa päiväsaikaan arkisin, keitä ne todelliset kuluttajat ovat ja keillä sitä rahaa on käyttää. Aloittakaa vaikka mäkkärin asiakaskunnan rakenteesta, siirtykää siitä kahviloihin ja edelleen vaatekauppoihin. Mian käyttämät rahat ovat peanuts.

t. empiirinen tutkija

Öh? Ihan siellä näkyy nuoria tyttöjä/naisia sekä saman verran nuoria poikia/miehiä. Sitten mukana on perheitä lastenvaunuineen.

Keitä siellä pitäisi näkyä?