Nyt yh-Mia valittaa iltalehdessä, kun on tuhlannut toimeentulotukensa???
Siis kehtaa syyttää Kelaa siitä, että eivät maksaneet hänen laskujaan kahdesti... pannut rahat haisemaan ja nyt eikun iltalehteen kerjuulle.!!
En saa linkitettyä. Laittakaa joku.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo Kelan kanssa asioiminen varmaan ihan perseestä kun toinen virkailija sanoo yhtä ja toinen aivan päinvastaista. Soittaminen on maksullista ja olisi sitä varmaan muutakin tekemistä kuin yrittää selvittää kissojen ja koirien kanssa noita asioita.
Niin siellähän ei voi mennä käymään? Ainoa vaihtoehto on tuhlata rahat heti?
Mia on varmasti tiennyt että raha laskuihin on maksettu hänen tililleen mutta päätti käyttää tätä 'virhettä' hyväkseen ja laittaa veronmaksajat korvaamaan hänelle uudestaan laskurahat!
Huoh... jutussahan sanottiin että sekä toimistot että puhelinpalvelu olivat niin ruuhkautuneet ettei asioiminen onnistunut.
Asioiminen ei onnistunut, vai asiakas ei jaksanut jonottaa ja odottaa omaa vuoroaan?
Täytyy meidän tavallistenkin ihmisten alkaa kantaa laskut Kelaan!
Itseasiassa käännänkin laskut menemään suoraan Kelaan, näppärää. Liitän mukaan vielä tilinumeroni, jonne voivat sitten laittaa minulle tuplana laskurahat.
Kiitos "Miia", olen tyhmänä maksanut laskuni itse ennen tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjut kommentoijat ovat iljettäviä. Lyötte lyötyä. Kyllä elämä saattaa vielä teillekin opettaa ja toivottavasti opettaakin, jotta ymmärrätte hävetä! Kukaan teistä ei ole virheetön. Ei ole tuollakaan henkilöllä helppoa. Ja masennuksen ja ahdistuksen kourissa voi olla todella vaikea toimia. Voisitte osoittaa edes hieman empatiaa tuon syyttelyn sijaan! Ilmoitin tämän lynkkausketjun asiattomaksi.
Itselläkin on masennus- sekä ahdistustaustaa. On myös eletty kädestä suuhun näinä aikoina, opiskeluaikana ei ollut mitenkään luksusta kun piti ostaa mt-lääkkeitä ja laskea miten on varaa ruokaa jne. Ei ollut sossua mihin viedä laskuja maksettavaksi, kun itse piti pienistä tuista maksaa ja tukea sai vähemmän kuin sossun tuet. MUTTA ikinä ei olisi tullut mieleenkään että ottaisin Iltalehteen yhteyttä että "törsäsin laskuihin myönnetyt rahat kun en tiennyt että oli maksettu tilille" !
Minkä ikäinen sitten oikein olet? Kyllä minun tietääkseni Suomessa on ollut toimeentulotuki vuosikymmeniä. Toimeentulotuen perusosa on sama kaikille, joten mikset hakenut? Se minun pointtini tässä ei ollut, että ko hlö ei olisi mokannut, vaan se idiootiksi nimittely ja ämmittely esimerkiksi. Aivan ala-arvoista. Ihmiset eivät käsitä sitä, että he saattavat itse joutua jonakin päivänä kelaan käsi ojossa. Ihmiset sahaavat itse omaa oksaansa hikeentymällä tällaisista marginaalitapauksista ja ajamalla agendaa, jossa sosiaalietuuksia ei pitäisi jakaa, tai niitä saavat ihmiset olisivat automaattisesti yksin syypäitä omaan tilanteeseensa.
Kenenkään työpaikka, terveys tai onni ei ole kiveen hakattua.Opintolaina on se syy. Se lasketaan tuloksi ja se ei ole ilmaista rahaa, vaan laina mikä pitää maksaa takaisin. Jos olisin sen nostanut en olisi ollut enää oikeutettu toimeentulotukeen kun käteen olisi jäänyt niin paljon ettei olisi saanut sossusta mitään. Katsoin parhaaksi että minun ei sellaisia kannata nostaa ongelmieni takia ja joskus myöhemmin pääsinkin mt-ongelmien takia viimeistelemään opinnot sairauspäivärahan turvin.
Ämmittely on kyllä minustakin ala-arvoista. Mutta kyllä tässä Mialla on ollut ihan moka niin miksi valittaa Iltapäivälehdistölle.
Ja edelleen sen opintolainan saa korkoineen anteeksi silloin kun se elämä ei mene niinkuin pitäisi. Itse olen saanut n. 16000 euroa korkoineen olevan opintolainan kokonaan anteeksi.
Olin vastaamassa tähän jo illalla mutta kello löikin sopivasti 23 ja viesti katosi bittiavaruuteen. Eli siis opintolainan VOI saada anteeksi mutta se ei todellakaan ole mikään automaatio. Todella harva saa opintolainan anteeksi ja siihen ei kyllä aina edes riitä pitkittinyt työttömyys ja mt-ongelmat. Se on ihan tuurista kiinni.
Minulla oli jo valmiiksi ahdistusta ja elämä hukassa, en olisi yksinkertaisesti pystynyt elämään ajatuksen ja ahdistuksen kanssa että minulla on lainaa mikä pitää maksaa takaisin, ja se lainasumma nousisi koko ajan. Todennäköisesti olisin nyt itsekin ulosotossa jos olisin ne lainat aikoinaan nostanut. Sen sijaan olen nykyään yhteiskuntakelpoinen normaali työssäkäyvä ihminen, joka on selättänyt vaikeudet.
Kyllä minulta löytyy ymmärrystä erilaisille tilanteille ja mt-ongelmaisille, mutta en vaan ymmärrä tuota Miaa miksei voinut Kelan päätöstä lukea. Sen ymmärrän jos vaikka perintäfirmojen kirjeitä ei pystyisi avaamaan ahdistuksen vuoksi, mutta en sitä miksi Kelan päätöstä ei voi avata ja lukea. Kyllähän tuo Mia on muutenkin koko ajan asioinut eri tavoin Kelan kanssa. Eli ihan oma vika kyllä ollut.
Onhan se ollut oma vika selkeästi. Kelassa nyt ainoastaan on se, ettet näe enää sosiaalityöntekijää, joillekin se on tärkeä kontakti. Mia nyt ajateli syyttää Kelaa, kun muutkin niin tekevät. Mutta on tämä nyt vähän turhaa, sama kuin lasta syyttäisi jostain virheestä loputtomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo Kelan kanssa asioiminen varmaan ihan perseestä kun toinen virkailija sanoo yhtä ja toinen aivan päinvastaista. Soittaminen on maksullista ja olisi sitä varmaan muutakin tekemistä kuin yrittää selvittää kissojen ja koirien kanssa noita asioita.
Niin siellähän ei voi mennä käymään? Ainoa vaihtoehto on tuhlata rahat heti?
Mia on varmasti tiennyt että raha laskuihin on maksettu hänen tililleen mutta päätti käyttää tätä 'virhettä' hyväkseen ja laittaa veronmaksajat korvaamaan hänelle uudestaan laskurahat!
Aivan varmasti tiesi. Kyllä jokainen köyhä huomaa,jos tilille tulee ylimääräistä rahaa. Ja päätöksestä voi lukea, miksi sai enemmän toimeentulotukea kuin normaalisti. Miksi Miia ei ottanut tässä vaiheessa yhteyttä kelaan ja selvittänyt asiaa, mikäli siinä oli jotain epäselvää? Hän vain käytti rahat. Ihmetyttää kyllä, että ihminen on niin ahdistunut, että on kykenemätön hoitamaan normaaleja raha-asioitaan, mutta kykenee kuitenkin saamaan juttunsa iltalehteen. Kyllä sekin jotain ajattelua ja toimenpiteitä vaatii.
Mulle ajatus oli, että tuo tarttee edunvalvojan. Eikä edunvalvoja ole sellainen, joka pitää huolen että saisi enemmän rahaa, vaan katsoo, ettei saa liikaa käyttörahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan parhautta! Mistä tällaisia oikein tulee? En halua elättää heitä enää päivääkään!
Enpä usko, että nettomaksajilla on kauheasti aikaa pyöriä aaveella. Fantasioit vain.
Miksi ei olisi? En oo tuo ketä lainasit mutta olen 32- vuotias Sairaanhoitaja yksityisellä sektorilla, lisien vuoksi palkka on ihan kohtalainen. (Aviomiehellä tulot noin bruttotulot noin 45k/vuosi. En juurikaan käytä enkä oo käyttänyt julkisia palveluita, toki saanut opiskella mutta kyllä alan pikkuhiljaa olemaan nettomaksaja, Mieheni ollut jo pitkään. Lapsia ei ole eikä tule. Ja on aikaa monestikin olla aihevapaalla.
Yhteiskunta maksaa epäsuorasti sinunkin palkkasi joten et ole mikään nettomaksaja
Harvemmin yhteiskunta maksaa kauneuskirurgiaa kellekään. Kyllä meidän "potilaat" maksavat operaationsa ihan omasta pussistaan.
Itse pidän esim myös julkisen sektorin lääkäreitä, palomiehiä, opettajia jne nettomaksajina vaikka valtio heidän palkkansa maksaakin. Tekevät arvokasta työtä ja maksavat sillä työllä valtiolle, lisäksi kuluttavat omia tienestejään ja osallistuvat sitäkin myötä yhteisiin verotalkoisiin. Toisin kuin kaikenmaailman Miiat jotka saavat rahansa tekemättä mitään ja kehtaavat vielä valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset saa linkitettyä?
En osaa puhelimella... joo, noloa.
ApVastaisuuden varalle opettele tuplaklikkailemaan sitä puhelimen näyttöä. Ei tartte sitten enää pistää omia ajatuksiaan muiden piikkiin.
Auwink... Auwink ;) ;)
Oot kyl kipee 😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö tuon jutun oikein? Tälle Mialle siis maksettiin tilille laskuihin tarkotettu summa ja hänelle sanottiin että hänen pitää se itse maksaa. Sitten hän törsäsi tms. käytti rahat johonkin muuhun, ettei hänellä ollut enää varaa maksaa näitä laskuja. Ja nyt sitten tämä valittaa Iltalehdelle miten vaikeaa asiointi Kelan kanssa on? Oikeastiko tämä näin? Tämä nainen oli siis käsityksessä että senkun vie laskut Kelaan niin Kela kyllä maksaa. Hohhoijaa... Miten voi olla elämänhallinta noin hukassa.
...40-vuotiaalta. Tuon enempää ei ole elämästä oppinut ja pitäisi vielä kantaa vastuu toisesta ihmisestä.
ei ymmärsit väärin. kela oli pyytänyt toimittamaan laskut heille, josta he maksavat ne. kuitenkin joku kelassa oli laittanut laskuihin menevän summan naisen tilille. Nainen ei ollut sitä huomannut ja käyttänyt rahat elämiseen. Sitten kun karhulaskut tulivat naiselle, ihmetteli hän kelaan, miksi he eivät olleetkaan maksaneet laskuja. vasta silloin tuli ilmi että kela oli laittanut rahat naisen tilille ja olettanut tämän tajuavan maksaa ne itse, informoimatta asiakastaan siitä. Jos laskujen summa on muutama kymppi, ei varmaan kukaan olisi sitä huomannut tililleen tulleen.
Kuitenkin naisella tuntuu olevan elämänhallinta mennyt ja tarvitsisi ehkä etujen valvojaa tms. ei kela voi myöskän olettaa että kaikki etujen saavat ovat ihan ok, osa masentuneista ei edes nouse ylös koko päivänä, miten voi olettaa että he hoitaisivat itse asiansa kuten suht ok kunnossa olevat ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö tuon jutun oikein? Tälle Mialle siis maksettiin tilille laskuihin tarkotettu summa ja hänelle sanottiin että hänen pitää se itse maksaa. Sitten hän törsäsi tms. käytti rahat johonkin muuhun, ettei hänellä ollut enää varaa maksaa näitä laskuja. Ja nyt sitten tämä valittaa Iltalehdelle miten vaikeaa asiointi Kelan kanssa on? Oikeastiko tämä näin? Tämä nainen oli siis käsityksessä että senkun vie laskut Kelaan niin Kela kyllä maksaa. Hohhoijaa... Miten voi olla elämänhallinta noin hukassa.
...40-vuotiaalta. Tuon enempää ei ole elämästä oppinut ja pitäisi vielä kantaa vastuu toisesta ihmisestä.
ei ymmärsit väärin. kela oli pyytänyt toimittamaan laskut heille, josta he maksavat ne. kuitenkin joku kelassa oli laittanut laskuihin menevän summan naisen tilille. Nainen ei ollut sitä huomannut ja käyttänyt rahat elämiseen. Sitten kun karhulaskut tulivat naiselle, ihmetteli hän kelaan, miksi he eivät olleetkaan maksaneet laskuja. vasta silloin tuli ilmi että kela oli laittanut rahat naisen tilille ja olettanut tämän tajuavan maksaa ne itse, informoimatta asiakastaan siitä. Jos laskujen summa on muutama kymppi, ei varmaan kukaan olisi sitä huomannut tililleen tulleen.
Kuitenkin naisella tuntuu olevan elämänhallinta mennyt ja tarvitsisi ehkä etujen valvojaa tms. ei kela voi myöskän olettaa että kaikki etujen saavat ovat ihan ok, osa masentuneista ei edes nouse ylös koko päivänä, miten voi olettaa että he hoitaisivat itse asiansa kuten suht ok kunnossa olevat ihmiset?
Muutama kymppi on köyhälle iso raha, joten kyllä sen huomaa! Tiedän mistä puhun, koska olen itsekin ollut köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen sen opintolainan saa korkoineen anteeksi silloin kun se elämä ei mene niinkuin pitäisi. Itse olen saanut n. 16000 euroa korkoineen olevan opintolainan kokonaan anteeksi.
Siis MITÄ?! Mitä EDELLEEN?! En ole koskaan kuullut kenestäkää joka olisi saanut lainat anteeksi saati tämmöisestä asenteesta, että se nyt on joku mikä annetaan anteeksi jos "elämä ei mene niin kuin pitäisi" ihan kuin elämä vain olisi joku mikä menee tiettyyn suuntaan ilman, että siihen voi itse vaikuttaa. Kyllä mä ymmärrän, että ketään ei nälkään tapeta tai ilman kotia jätetä jne, mutta että annetaan velkoja anteeksi?! Ja joku kirjoittaa täällä ihan kuin toinen velat maksanut olisi jotenkin yksinkertainen, kun olisi ollut mahdollisuus ruinata ne ilmaiseksikin?! Kehtaatkin, oikeesti!!!
Jep. Ainut miten "Elämä nyt vaan menee" on se jos sairastut vakavasti, sille ei ihminen oikein voi mitään. Kaikki muu on omissa käsissä 90%.
en ymmärrä teitä jotka eivät ole sisäistäneet, että masennus voi olla todella vakava sairaus, jopa kuolemaan johtava. Usein elämän hallintaa vaikeuttava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan parhautta! Mistä tällaisia oikein tulee? En halua elättää heitä enää päivääkään!
Enpä usko, että nettomaksajilla on kauheasti aikaa pyöriä aaveella. Fantasioit vain.
Miksi ei olisi? En oo tuo ketä lainasit mutta olen 32- vuotias Sairaanhoitaja yksityisellä sektorilla, lisien vuoksi palkka on ihan kohtalainen. (Aviomiehellä tulot noin bruttotulot noin 45k/vuosi. En juurikaan käytä enkä oo käyttänyt julkisia palveluita, toki saanut opiskella mutta kyllä alan pikkuhiljaa olemaan nettomaksaja, Mieheni ollut jo pitkään. Lapsia ei ole eikä tule. Ja on aikaa monestikin olla aihevapaalla.
Keskimäärin omat kulut lapsuudesta ja nuoruudesta on maksettu vasta päälle 40v. Joten väittäisin, että sairaanhoitajan palkalla sä et ole vielä maksanut omia terveys- ja koulutusmenojasi. Tuskin on miehesikään. Olette edelleen saamapuolella.
SE LUKEE PÄÄTÖKSESSÄ, ELI MIA KUSETTAA ILTALEHTEÄ JA SEN LUKIJOITA.
T. Kelasta toimeentulotukea saava.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen raha saa monet käyttämään rahansa huolimattomasti. Aina on joku muu, joka laskun lopulta maksaa. Suomessa on niin hyvä sosiaaliturva, että sitä suuremmalla syyllä yksilö voisi ottaa hieman enemmän vastuuta raha-asioistaan. Lienee aika selvää, ettei ole toimeentulotuella olevan pidäkään kahvitella joka päivä ja ostaa uutta vaatetta jatkuvasti. Toimeentulotuen tarkoitus on taata perustoimeentulo, eikä mahdollistaa porsastelua muiden piikkiin. Jos tilannettaan haluaa parantaa, niin pitää hankkia sitten toimeentuloa työllä. Jos ei töitä saa, niin on mukauduttava siihen tulotasoon, jonka KELA mahdollistaa.
Älä yleistä.
T. Työtön, joka maksaa kaikki pakolliset menot ensin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä on tullut päätös henkilölle itselleen eli on informoitu. Eri asia on availeeko asiakas postiaan ja lukeeko päätöksiä. Mutta onko se Kelan vika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lukee päätöksessä, että laskuja varten olevat rahat on maksettu asiakkaan tilille ja asiakkaan pitää itse laskut maksaa. Ja muutaman kympin saa kyllä maksettua, sairaalalaskuistakin voi neuvotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis MITÄ?! Mitä EDELLEEN?! En ole koskaan kuullut kenestäkää joka olisi saanut lainat anteeksi saati tämmöisestä asenteesta, että se nyt on joku mikä annetaan anteeksi jos "elämä ei mene niin kuin pitäisi" ihan kuin elämä vain olisi joku mikä menee tiettyyn suuntaan ilman, että siihen voi itse vaikuttaa. Kyllä mä ymmärrän, että ketään ei nälkään tapeta tai ilman kotia jätetä jne, mutta että annetaan velkoja anteeksi?! Ja joku kirjoittaa täällä ihan kuin toinen velat maksanut olisi jotenkin yksinkertainen, kun olisi ollut mahdollisuus ruinata ne ilmaiseksikin?! Kehtaatkin, oikeesti!!!
Jep. Ainut miten "Elämä nyt vaan menee" on se jos sairastut vakavasti, sille ei ihminen oikein voi mitään. Kaikki muu on omissa käsissä 90%.
en ymmärrä teitä jotka eivät ole sisäistäneet, että masennus voi olla todella vakava sairaus, jopa kuolemaan johtava. Usein elämän hallintaa vaikeuttava.
No niin! Eli masennus on hyvin valikoiva tilanteesta riippuen. Mia on ollut niin sairas ja masentunut, ettei voinut edes päätöstä avata, kuitenkin on ollut voimia hakea toimeentulotukea ja tuhlata rahat miten huvittaa. Hyvä selitys, uskon kaiken.
Jos on todella pahasti masentunut, niin sitä maataan sängyn pohjalla eikä haeta rahaa, makseta laskuja, eikä tuhlata sitä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä on tullut päätös henkilölle itselleen eli on informoitu. Eri asia on availeeko asiakas postiaan ja lukeeko päätöksiä. Mutta onko se Kelan vika?
Niinpä. Pakko taas iltapaskan mollata virkakoneistoa sen sijaan, että sanottaisiin, että nainen ihan itse on tilanteensa aiheuttanut. Näin on todella usein, kun lukee uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Mikset saa linkitettyä?
Etkö haluaisi uskoa vai etkö tykkää että julkaistaan sossuasiakkaiden arjesta mitään?
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmahan tuolla on. Tarvitsisi jonkinlaisen edunvalvojan, eikä vain rahaa suoraan tilille. Sossussa on luultavasti hoitunut yhdellä asioinnilla sekä nuo tukiasiat että lapsen tilanteen valvonta.
Lastensuojelu olisi ehkä paikallaan tuossa tilanteessa. Jos elämänhallinta on tuolla mallilla niin vaikea kuvitella miten selviää lapsensa murrosiästä tai edes niistä murrosikäisen kuluista.
Minä olisin valmis sponsoroimaan Miaa, jos hän pukeutuu Espoo-Mullet peruukkiin ja nielee.