Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt yh-Mia valittaa iltalehdessä, kun on tuhlannut toimeentulotukensa???

Vierailija
25.03.2017 |

Siis kehtaa syyttää Kelaa siitä, että eivät maksaneet hänen laskujaan kahdesti... pannut rahat haisemaan ja nyt eikun iltalehteen kerjuulle.!!

En saa linkitettyä. Laittakaa joku.

Kommentit (173)

Vierailija
121/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsinkö tuon jutun oikein? Tälle Mialle siis maksettiin tilille laskuihin tarkotettu summa ja hänelle sanottiin että hänen pitää se itse maksaa. Sitten hän törsäsi tms. käytti rahat johonkin muuhun, ettei hänellä ollut enää varaa maksaa näitä laskuja. Ja nyt sitten tämä valittaa Iltalehdelle miten vaikeaa asiointi Kelan kanssa on? Oikeastiko tämä näin? Tämä nainen oli siis käsityksessä että senkun vie laskut Kelaan niin Kela kyllä maksaa. Hohhoijaa... Miten voi olla elämänhallinta noin hukassa.

...40-vuotiaalta. Tuon enempää ei ole elämästä oppinut ja pitäisi vielä kantaa vastuu toisesta ihmisestä.

ei ymmärsit väärin. kela oli pyytänyt toimittamaan laskut heille, josta he maksavat ne. kuitenkin joku kelassa oli laittanut laskuihin menevän summan naisen tilille. Nainen ei ollut sitä huomannut ja käyttänyt rahat elämiseen. Sitten kun karhulaskut tulivat naiselle, ihmetteli hän kelaan, miksi he eivät olleetkaan maksaneet laskuja. vasta silloin tuli ilmi että kela oli laittanut rahat naisen tilille ja olettanut tämän tajuavan maksaa ne itse, informoimatta asiakastaan siitä. Jos laskujen summa on muutama kymppi, ei varmaan kukaan olisi sitä huomannut tililleen tulleen.

Kuitenkin naisella tuntuu olevan elämänhallinta mennyt ja tarvitsisi ehkä etujen valvojaa tms. ei kela voi myöskän olettaa että kaikki etujen saavat ovat ihan ok, osa masentuneista ei edes nouse ylös koko päivänä, miten voi olettaa että he hoitaisivat itse asiansa kuten suht ok kunnossa olevat ihmiset?

KELA:n nykyiset ruuhkat tietäen, on kai sillä lafkalla hitto soikoon parempaakin tekemistä kuin alkaa vielä makselemaan asiakkaiden laskuja. Rahaa tulee tekemättä mitään, olisko liikaa vaadittu että asiakas saa itse ne edes maksettua. Jos ei saa, sitä varten on muut tahot, ammattiapua, edunvalvonta, lastensuojelu, name it.

Vierailija
122/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jotain rajaa tähän touhuun. Kai yhteiskunta voi odottaa idiootiltakin, että laskujen omistaja hoitaa ihan itse laskunsa sen jälkeen kun on saanut rahaa.

Ja niissä päätöksissä lukee, mistä ttt tulee, sinne on kirjoitettu myös se, että laskut maksetaan itse. Näin oli ainakin sossun aikaan.

Mulla ei kyllä nyt Kelalta tulleessa tt-tukipäätöksessä lukenut, että asiakas maksaa laskut itse, mutta päättelin asian olevan näin, koska sain tt-tukea niin paljon. Ja ihan itse siis laskuni maksoin eikä valituksia mistään ole kuulunut. Täytynee kuitenkin selvittää asia kunnolla.

Olen ollut tt-tukiasiakas vasta alkuvuodesta joten pidän ihan normaalina maksaa laskuni itse ja haluan jatkossakin toimia näin. Pysyy paremmin omista tuloistaan ja menoistaan kartalla kun kaikki laskut kulkee mun kauttani. Tuossa artikkelissa sanottiin, että tämä Mia ei ollut uskaltanut edes katsoa tilinsä saldoa ja siksi ei ilmeisesti ollut huomannut saaneensa enemmän rahaa kuin normaalisti. Aivan käsittämätöntä tuhlata rahaa tuosta vaan ilman että tietää edes paljonko sitä on! En mä tuolla tavalla käyttäytynyt edes töissä ollessani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

.22 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nin mutta kun hän on ahdstunut!

Ahdistuneisuushäiriöt ovat kyllä todellisia ja vakavia mielenterveydellisiä ongelmia, jotka nimenomaan rajoittavat elämää. Kyse ei ole mistään normaalista ahdistuksesta, kuten jokaisen arkeen kuuluvasta stressistä.

Sama homma masennuksen kanssa - ei jummarra tavis.  Tuppaavat olemaan niin typeriä näiden asioiden suhteen että eivät ymmärrä ennen kuin itse kokevat. Kyllä se hymy on monellakin hyytynyt ja ilkkuminen loppunut kun onkin itse joutunut psykiatriselle osastolle.

Näistä asioista pitäisi ehdottomasti valistaa kansaa huoomattavasti paremmin. Ihan jo peruskoulusta lähtien. On sairasta, kun mieletään sairastuneiden ihmisten päälle syletään ja heitä halveksitaan ja syyllistetään. 

Vakava ahdistus on maanpäällinen helvetti. Ei kannata kyllä yhtään naureskella. 

Vierailija
124/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussahan oli mainittu ettei äitiin pidä yhteyttä kun äiti sitä mieltä että pitäisi pärjätä itse.

Yrittänyt lypsää äidiltään ja tämä kieltäytynyt.

No todellakin tuossa iässä pitäisikin. Meidän nuoriso ei ole pyytänyt latin latia sen koommin kun kotoa muuttivat täysi-ikäistyttyään ja kaikki asiat ovat hoitaneet itse.

Ei ole kertaakaan ruoka loppunut kaapista tai olleet laskut myöhässä vaikka opiskelijoita ovat. Ruutuvihkoon ovat viiden sentin tarkkuudella merkanneet tulot ja menot.

Vierailija
125/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan mennä itsekin itkemään iltapäivälehdille koska yhyy, odotin lääkärinlausuntoa kelan maksamaa etuutta varten 3 kk ja olin sen ajan täysin tuloton. Sitten kela meni vielä perimään takaisin vahingossa maksettua etuutta johon en ole oikeutettu ja jota vahingossa hain samankaltaisen nimen takia! Yhyy, kuinka kaltoinkohdeltu olen! Olisi pitänyt varmaan vaan olla katsomatta satasen miinuksella ollutta tiliä ja soittaa iltalehteen niin ei olisi ahdistanut. Ai niin, ehkä sen takia minulla ei vaikeasta tilanteesta huolimatta ole mitään ulosotossa koska olen aina tarkistellut saldoa ja pitänyt exel-taulukkoa tuloista, menoista ja budjetoinut.

Vierailija
126/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi varmaan mennä itsekin itkemään iltapäivälehdille koska yhyy, odotin lääkärinlausuntoa kelan maksamaa etuutta varten 3 kk ja olin sen ajan täysin tuloton. Sitten kela meni vielä perimään takaisin vahingossa maksettua etuutta johon en ole oikeutettu ja jota vahingossa hain samankaltaisen nimen takia! Yhyy, kuinka kaltoinkohdeltu olen! Olisi pitänyt varmaan vaan olla katsomatta satasen miinuksella ollutta tiliä ja soittaa iltalehteen niin ei olisi ahdistanut. Ai niin, ehkä sen takia minulla ei vaikeasta tilanteesta huolimatta ole mitään ulosotossa koska olen aina tarkistellut saldoa ja pitänyt exel-taulukkoa tuloista, menoista ja budjetoinut.

Ei oikeesti vähävaraisella ole varaa tietokoneeseen

Vierailija
127/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on jos ottaa korottomalla osamaksulla, hoitaa laskunsa hyvin ja budjetoi kaikessa. Minun kuukausitulot ovat 507 € ja minulla on muutaman vuoden ikäinen MacBook. Olen sinkku, minulla ei ole lapsia eikä tule, opiskeluun menee marginaalisesti rahaa koska haen kaikki mahdolliset kirjat kirjastosta ja asun erittäin edullisesti. Ruokaan menee kela:n ateriatuen kanssa 60 € kuussa. Sitä paitsi, kirjoitan tätäkin viestiä kännykällä ja tietokoneella hoidan lähinnä opintoihin liittyvät asiat.

Vierailija
128/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on. Käytetyn tietokoneen voi saada vaikka ilmaiseksi joltain työssä käyvältä tutulta. Ja nettiyhteys maksaa ehkä 20 euroa kuukaudessa. Tavaraa nykyään kyllä liikkuu halvalla, mutta ruoka on kallista. 

Vierailija
129/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä täällä palstalla sitten pyörii nettomaksajia enemmän kuin arvaammekaan. Itse kyllä ihmettelen, jos tekee paljon töitä ja vapaa-ajalla hyvätuloisena olisi varaa harrastaa mitä vain, harrastaakin yhteiskunnan kurjimpien (köyhien ja mielenterveysongelmaisten) mollaamista sossu-Kela-ketjuissa. No huvinsa kullakin. 

Vierailija
130/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heru sympatiaa. Me muutkin maksamme laskumme itse. Toimintanne laskut/kopion Kelaan, mutta maksamme laskumme itse ja saamme ne sitten takautuvasti 2-3 viikon päästä tilille takaisin. Ttt hakemuksessa pitää laittaa raksi ruutuun jos haluaa, että ne maksetaan Kelasta. Jos tätä ei tehnyt niin oli oma moka. Ja pitäisi sitä tiliä vähän kattella, ennen kun kauppaan menee, että tietää saldon. Pitäs vähän hälytyskellojen soida, miks sinne on tullu lisää.

Kela ja sosku toimineet eri tavalla. Toisessa ne laskut vain jätetään tiskille ja hoitavat siitä. Ja mitä tulee tilin saldoon, ennen tuli tiliote kerran kk kotiin. Nyt ei tule sitäkään. En minä ainakaan tarkista saldoa joka kauppareissua ennen. Laskut menee suoraveloituksella ja muutama automaatilla. Ei sitä tiliä kovin montaa kertaa vuodessa näe. Ja ihan työssä käyvä olen, en soskun/kelan asiakas.

Olisiko yksi syy siihen, että et tilisi saldoa kovin usein tarkastele, juuri se ettei sinun säännöllisten ja riittävän isojen tulojesi vuoksi tarvitse tehdä niin. Sinä tiedät tiliä tarkkailemattakin, että rahasi riittävät sillä tietyllä perustasolla kaikkeen mihin haluat. Ei silloin tarvitse joka hankintaa erikseen miettiä, kun tietää että niihin on varaa. Vasta kun haluat ostaa jotain kallista, jollaista et yleensä ostele, tsekkaat tilisi saldon nähdäksesi kuinka paljon tuo kallis ostos sinun loppukuun kulutuskäyttäytymiseesi vaikuttaa. Todennäköisesti selviät ilman kovin radikaaleja nälkävyön kiristyksiä.

Toimeentulotuen varassa elävällä ei ole varaa käyttäytyä kuten sinä teet. Toimeentulotuen varassa elävällä ei käytännössä ole sellaista kulutuksen perustasoa, jolla voi huoletta shoppailla miettimättä rahaa. Se raha jonka pitää riittää kaikkeen peruselämisestä harvemmin tarvittaviin asioihin, on niin pieni, että jokaikinen ylimääräinen menoerä tuntuu konkreettisesti. Esimerkiksi viime syksynä minä menin yksi päivä ystäväni luo kylään, kävelimme siitä merenrantaan ja joimme kahvit merenrantakahvilassa. Päivä oli ihana ja ehdottomasti sen 14 euron arvoinen, minkä se bussimatkoineen minulle kustansi. Tosin kun samassa kuussa sairastuin yllättäen flunssaan, jouduin lainaamaan siltä samaiselta ystävältäni rahaa jotta sain apteekista lääkkeitä ostettua.

Joten todellakin tarkistan tilini saldon ennen jokaista kauppareissua. Koska rahaa on aina niin vähän, että on pakko. Edes ystävän luona ei voi käydä miettimättä mistä siihen tarvittavat matkakulut on pois.

Vierailija
131/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjut kommentoijat ovat iljettäviä. Lyötte lyötyä. Kyllä elämä saattaa vielä teillekin opettaa ja toivottavasti opettaakin, jotta ymmärrätte hävetä! Kukaan teistä ei ole virheetön. Ei ole tuollakaan henkilöllä helppoa. Ja masennuksen ja ahdistuksen kourissa voi olla todella vaikea toimia. Voisitte osoittaa edes hieman empatiaa tuon syyttelyn sijaan! Ilmoitin tämän lynkkausketjun asiattomaksi.

Olen ihan eläkkeellä masennuksen sekä paniikkihäiriön takia. Silti minulle on opetettu se miten aina maksetaan asuminen sekä siihen liittyvät menot ensin. Sitten aina pidetään huolta siitä, ettei ole laskuja rästissä elämällä siihen malliin.

Ilmankos meitä "pöpejä" siis masentuneita tai muista mielenterveyden sairauksista kärsiviä ihmisiä väheksytään? No onhan se totta kun menee mustikkaa poimimaan ja kerää 100 litraa niin aina siellä on yksi tai kaksi homehtunutta mustikkaa mukana vaikka muut ovat ihan ok.

Jos olet itse kokenut masennuksen, luulisi että ymmärrät että siitäkin on erilaisia muotoja. Jopa diagnoosikin voi olla väärä. Itsekin olen vakavan masennuksen kokenut, ja vaikka esim. tuo rahankäyttöön liittyvä järki aina säilyi, pelkäsin aina etten pystykään huolehtimaan itsestäni. Vaikka minä pystyin, ymmärrän nyt, että joskus asiat eivät ole ihmisen itsensä hallittavissa. Se millainen ihminen olet normaalisti, ei välttämättä ole lainkaan se minkä kanssa pitää elää kun mieli särkyy. 

Vierailija
132/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa ole tapahtunut kuin yksi Miian oma virhe. Kela ei ainakaan mulle tt-tuki päätöksessään määrännyt maksanko laskut itse vai maksetaanko sieltä. Sinne saa sossusta kirjekuoria johon kela maksaa postimaksun. Lasku sinne ja kelaan... mukana pitää aina olla saatekirje jossa lukee selkeästi, maksetaan laskuttajalle!

Vierailija
133/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun veljellä on tietokone, jonka sai toiselta veljeltä ilmaiseksi, kun hän ei enää tarvinnut. Toisekseen, pitääkö työttömäksi jäätyä hävittää heti kaikki omaisuus pois? Tietokone on nykyään yksi tärkeimpiä välineitä työnhaussa. Nettiyhteyksiä kuuluu todella monessa paikassa vuokraan, jopa halvoissakin asunnoissa voi olla näin. Poikani maksaa vuokraa neljäsataa ja netti kuuluu hintaan. 

Vierailija
134/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi vuotta vanha älypuhelin ja kolme vuotta vanha läppäri. Molemmat ostettu silloin kun olin vielä töissä. Laajakaista taloyhtiön kautta maksaa vähän päälle kympin kuussa ja lisäksi tuhlaan tt-tuista joka kuukausi sen verran että voin pitää Netflixiä. Nämä ovat niitä kuluja, mihin katson että mulla pitää olla varaa. Nykyään sitä paitsi tietokonetta tarvitsee joka asiaan, jopa Kelan ja työkkärin kanssa asioimiseen.

Vierailija
135/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sairastanut masennuksen ja tiedän, että on eri asteisia jne...

mutta mutta, jos on vaikeuksia hoitaa rahajuttuja ja ymmärtää näin yksinkertaisia asioita, miten pystyy huolehtimaan ollenkaan lapsestaan? Huolestuttavaa! Mun mielestäni suurin huoli tässä tapauksessa.

Vierailija
136/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Odotin maksullisella linjalla puoli tuntia enkä saanut ketään kiinni."

Niin, eli kyllästyi ja lopetti jonottamisen tuossa vaiheessa. Kärsivällisyyttähän se selvittely vaatii.

Vierailija
137/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, minäkin kerran käytin ylimääräisen asumistuen ihan piruuttani nopeasti tililtä pois. Tiskillä esitin tietämättömyyttä ja viatonta. Olin ilmoittanut Kelalle tulevasta muutostani 5-6 viikkoa ennen muuttoa, mutta sekään aika ei heille riittänyt katkaisemaan asumistukea. Maksoin kyllä kiltisti koko summan takaisin, senkin 10e/kk vaikka olisi ollut varaa maksaa koko summa kerralla pois. Kiusa se oli pienikin kiusa.

Huom. Olin 18-vuotias tuolloin. :D

Itselläni oli moraali 18 vuotiaana..

Vierailija
138/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sairastanut masennuksen ja tiedän, että on eri asteisia jne...

mutta mutta, jos on vaikeuksia hoitaa rahajuttuja ja ymmärtää näin yksinkertaisia asioita, miten pystyy huolehtimaan ollenkaan lapsestaan? Huolestuttavaa! Mun mielestäni suurin huoli tässä tapauksessa.

Tuo on kyllä totta. Varmasti suurin pelko on siitä, että menettää lapsensa jos ongelmien laajuus tulee ilmi - miksi sitten menee kertomaan asiasta iltapäivälehdille? Yhä enemmän ja enemmän haiskahtaa tämä juttu. Liekö koko Miiaa olemassakaan. 

Vierailija
139/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Odotin maksullisella linjalla puoli tuntia enkä saanut ketään kiinni."

Niin, eli kyllästyi ja lopetti jonottamisen tuossa vaiheessa. Kärsivällisyyttähän se selvittely vaatii.

Avainsana tässä on varmaan tuo MAKSULLISELLA linjalla. Kärsivällisyys ei paljon auta, jos ei ole varaa jonottaa enempää. Itse ttt-asiakkaana vältän kuin ruttoa kaikkia näitä maksullisia puhelinpalveluita. Niistä kertyy jotenkin huomaamatta niin iso lisä puhelinlaskuun, että se tuntuu.

Vierailija
140/173 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihmiseltä, jolla pitäisi olla edunvalvoja. Sitä varten yleinen edunvalvonta on olemassa, että ihmiset jotka eivät hallitse raha-asioitaan, saavat apua niiden hoitamiseen. Tosin edunvalvojaa ei saa ilman lääketieteellistä perustetta, mutta esimerkiksi masennus tai riippuvuus käy kyllä syyksi. Siitä vaan täytyy olla se lääkärin lausunto.