Nyt yh-Mia valittaa iltalehdessä, kun on tuhlannut toimeentulotukensa???
Siis kehtaa syyttää Kelaa siitä, että eivät maksaneet hänen laskujaan kahdesti... pannut rahat haisemaan ja nyt eikun iltalehteen kerjuulle.!!
En saa linkitettyä. Laittakaa joku.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjut kommentoijat ovat iljettäviä. Lyötte lyötyä. Kyllä elämä saattaa vielä teillekin opettaa ja toivottavasti opettaakin, jotta ymmärrätte hävetä! Kukaan teistä ei ole virheetön. Ei ole tuollakaan henkilöllä helppoa. Ja masennuksen ja ahdistuksen kourissa voi olla todella vaikea toimia. Voisitte osoittaa edes hieman empatiaa tuon syyttelyn sijaan! Ilmoitin tämän lynkkausketjun asiattomaksi.
Itselläkin on masennus- sekä ahdistustaustaa. On myös eletty kädestä suuhun näinä aikoina, opiskeluaikana ei ollut mitenkään luksusta kun piti ostaa mt-lääkkeitä ja laskea miten on varaa ruokaa jne. Ei ollut sossua mihin viedä laskuja maksettavaksi, kun itse piti pienistä tuista maksaa ja tukea sai vähemmän kuin sossun tuet. MUTTA ikinä ei olisi tullut mieleenkään että ottaisin Iltalehteen yhteyttä että "törsäsin laskuihin myönnetyt rahat kun en tiennyt että oli maksettu tilille" !
Minkä ikäinen sitten oikein olet? Kyllä minun tietääkseni Suomessa on ollut toimeentulotuki vuosikymmeniä. Toimeentulotuen perusosa on sama kaikille, joten mikset hakenut? Se minun pointtini tässä ei ollut, että ko hlö ei olisi mokannut, vaan se idiootiksi nimittely ja ämmittely esimerkiksi. Aivan ala-arvoista. Ihmiset eivät käsitä sitä, että he saattavat itse joutua jonakin päivänä kelaan käsi ojossa. Ihmiset sahaavat itse omaa oksaansa hikeentymällä tällaisista marginaalitapauksista ja ajamalla agendaa, jossa sosiaalietuuksia ei pitäisi jakaa, tai niitä saavat ihmiset olisivat automaattisesti yksin syypäitä omaan tilanteeseensa.
Kenenkään työpaikka, terveys tai onni ei ole kiveen hakattua.Opintolaina on se syy. Se lasketaan tuloksi ja se ei ole ilmaista rahaa, vaan laina mikä pitää maksaa takaisin. Jos olisin sen nostanut en olisi ollut enää oikeutettu toimeentulotukeen kun käteen olisi jäänyt niin paljon ettei olisi saanut sossusta mitään. Katsoin parhaaksi että minun ei sellaisia kannata nostaa ongelmieni takia ja joskus myöhemmin pääsinkin mt-ongelmien takia viimeistelemään opinnot sairauspäivärahan turvin.
Ämmittely on kyllä minustakin ala-arvoista. Mutta kyllä tässä Mialla on ollut ihan moka niin miksi valittaa Iltapäivälehdistölle.
Ja edelleen sen opintolainan saa korkoineen anteeksi silloin kun se elämä ei mene niinkuin pitäisi. Itse olen saanut n. 16000 euroa korkoineen olevan opintolainan kokonaan anteeksi.
Minkä helvetin takia...?! Mä oon maksanu pennilleen mun 17000 euron opintolainan takasin. En tiennykään, et oisin jollain ilveellä voinu luistaa tosta... Eikä tullut mieleenkään.
Ei ole mikään syy tuhlata "kun kerran muutenkin menee huonosti". Juuri sen takia ihmiset ovat kusessa kun viimeisetkin pennoset käytetään aina, oli sitten töissä, työtön tai opiskelija niin käypä syy rahattomuuteen on se että kun ei koskaan muuten saa mitään. Ei ole minkään sivistyskansan merkki tuollainen ajattelumalli.
Varsinkin jos elää noin kädestä suuhun kuin tämä tyyppi niin ylilyöntejä pitäisi välttää kahta kauheammin. Suomessa ei tule olemaan lokoisia päiviä sossun luukulla enään. Nämä muutokset joita nyt tehdään tarkoituksella jäädyttävät niitä sossutätien joskus vähän turhankin avokätisesti myönnettyjä tukia. Tiedän että monet ovat tehneet tätä useampaan otteeseen. Käyttäneet rahat ja törkeästi menneet sen jälkeen hakemaan vielä harkinnanvaraista niihin laskuihin jotka sillä perusosalla olis pitänyt pystyä maksamaan ja sossu maksaa ne sitten sun puolesta. sitä tämä vesseli tais yrittää tälläkin kertaa mutta nyt ei onnistunut eikä tule onnistumaan enää kun ei ollutkaan tuttu täti sumplimassa laskuja harkinnanavaraiseen.
Jos elätte tuilla niin pistäkää se mieleenne että nyt on leikki lopussa. Kannattaa alkaa miettimään muuta rahanhakupaikkaa kuin sossut ja kelat
Miten ihmeessä tuo voisi olla Kelan vika? Rahat on laskuihin myönnetty, oma vikansa jos muihun ne tuhlannu. Ulosotto kertoo kyllä paljon elämän hallinnasta.
Mitähän iltapaska keksii seuraavaks uutiseks? Juoppo, jolla ei olekaan rahoja jokapäiväiseen kossupulloon?
Se että ihmiset kehtaavat julkisesti kertoa näistä mokistaan eivätkä tajua missä meni pieleen kertoo kyllä omaa karua tarinaansa suomalaisesta tukisysteemistä.
Ja kuka valitti siitä että rahaa menee enemmän koulutukseen ja sellaiseen niin sillä rahalla maksetaan opettajien palkat ja oppilaiden tarvikkeet sekä koulun katto päälle. Omituista ajatella että enemmän pitäisi antaa niille jotka jo ovat sen ilmaisen peruskoulutuksen käyneet läpi eivätkä pysty huolehtimaan itsestään edes tuettuina vaan ovat pohjaton kaivo. Sellaiset eivät tuo yhteiskunnalle mitään takaisin. Synnyttävät lisää työnvieroksujia kun kotona oppivat.
Mä olen nyt nelikymppinen. Lukiosta kun pääsin niin mentaliteetti oli se että häpeällistä olla työtön joten joko kouluun tai töihin. Sossun luukku oli todellakin niille joilla elämänhallinta oli karannut käsistä ja heidät tunnettiin hieman isommassakin kaupungissa. Sossun asiakkaita pidettiin todellakin tyhminä, laiskoina tai mielenvikaisina. Nykyään sinne mennään hakemaan tuhlausrahaa, mäkkäriin, Starbucksiin, Gugguuseen ja MiniRodiniin...ja sitten kuvat nettiin.
Siis onko sosiaalitoimisto aiemmin maksanut vain mukisematta kaikki tämän Miian laskut, ja sen lisäksi hän on saanut perustoimeentulotuen tilille laskujen maksamiseen tarkoitetut rahat?
Luojan kiitos tämän hoitaminen on siirtynyt Kelalle, jos aiemmin sossussa on ollut noin höveliä.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sosiaalitoimisto aiemmin maksanut vain mukisematta kaikki tämän Miian laskut, ja sen lisäksi hän on saanut perustoimeentulotuen tilille laskujen maksamiseen tarkoitetut rahat?
Luojan kiitos tämän hoitaminen on siirtynyt Kelalle, jos aiemmin sossussa on ollut noin höveliä.
Perusosa maksetaan tilille ja siitä ihan itse hoidetaan perusosalla katettavat menot, kuten ruoka, vaatteet, puhelin, netti, jne.
Ne laskut, mitkä toimeentulotuessa huomioidaan erikseen, eli sähkölasku, kotivakuutus ja esim. julkisen terveydenhuollon lääkäri-/sairaalalaskut, on sossu aikaisemmin voinut maksaa suoraankin sen sijaan, että maksetaan tuki tuensaajan tilille ja tuensaaja sitten maksaa kyseiset laskut. Tosin tämäkään käytäntö ei sossun aikaan ollut mikään automaatio, vaan sitä yleensä piti nimenomaan pyytää.
Naurattaa, kun lukee näitä mielipiteitä; suomalainen tuulipuku asettautuu aina valtion (Kela) puolelle, kun vastakkain on valtio ja yksittäinen kansalainen, joka on sitten ollut huolimaton tai ei. Virhettä ei sen sijaan anneta anteeksi ihmisen kohdalla, vaan raivo tätä kohtaan on kova. Minkäänlaista ymmärrystä ei heru, että ihmiset tekevät virheitä ja virheet ovat inhimillisiä ja virheistä oppii. Raivoa ei sen sijaan ihmisissä nosta se, kun Kela on asiantuntijoidenkin mukaan mokannut koko tämän muutoksen toimeentulotuen käsittelyssä. Tämä jälkimmäinen nostaisi nimenomaan suuremman raivon muissa länsi-eurooppaan itsensä lukevissa maissa. Suomessa se ei sen sijaan nosta raivoa, vaan ihmiset hiljaisesti hyväksyvät sen; tämä kuuluu asiaan!
Suomi ei ole kovin yksilöä arvostava maa ja sen kyllä huomaa näissäkin mielipiteissä. Sen sijaan valtio nähdään hyvin keskeisenä. Sen oletetaan tietävän asiat ja asettavan rajat. Siltä halutaan myös ohjausta ja selkeät säännöt sellaisillekin asioille, jotka ovat muissa länsi-euroopan maissa ihmisen itsensä päätettävissä. Joten yksilö on aina helppo osoittaa syylliseksi - sillä virhe johtuu vain sääntöjen noudattamatta jättämisestä - mutta valtiota ei, koska valtiollahan on se tärkeä sääntöjenasettajan roolikin. Sääntöjen, joita suomalaiset haluavat, koska säännöiltä odotetaan ja oletetaan, että omaa elämää häiritseviä ärsyttäviä asioita ei tapahdu asioiden pysyessä järjestyksessä. Ja mikäli tapahtuu (kuten tämä Miia IL:ssä), niin ärsytys on suunnaton, koska olihan sentään selkeä sääntö, jonka suhteen odotus oli, että kaikki sitä noudattavat. Noudattaminen johtaa järjestykseen. Nyt, joku ei noudattanut, joten pettymys ja ärsyynnys on kova, kun järjestys meni rikki. Lopuksi pettymys purkautuu hillitsemättömänä raivona, jonka osoittamisen toivotaan opettavan raivon kohteen toimimaan jatkossa siten, että järjestys jatkossa säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Se että ihmiset kehtaavat julkisesti kertoa näistä mokistaan eivätkä tajua missä meni pieleen kertoo kyllä omaa karua tarinaansa suomalaisesta tukisysteemistä.
Ja kuka valitti siitä että rahaa menee enemmän koulutukseen ja sellaiseen niin sillä rahalla maksetaan opettajien palkat ja oppilaiden tarvikkeet sekä koulun katto päälle. Omituista ajatella että enemmän pitäisi antaa niille jotka jo ovat sen ilmaisen peruskoulutuksen käyneet läpi eivätkä pysty huolehtimaan itsestään edes tuettuina vaan ovat pohjaton kaivo. Sellaiset eivät tuo yhteiskunnalle mitään takaisin. Synnyttävät lisää työnvieroksujia kun kotona oppivat.
Mä olen nyt nelikymppinen. Lukiosta kun pääsin niin mentaliteetti oli se että häpeällistä olla työtön joten joko kouluun tai töihin. Sossun luukku oli todellakin niille joilla elämänhallinta oli karannut käsistä ja heidät tunnettiin hieman isommassakin kaupungissa. Sossun asiakkaita pidettiin todellakin tyhminä, laiskoina tai mielenvikaisina. Nykyään sinne mennään hakemaan tuhlausrahaa, mäkkäriin, Starbucksiin, Gugguuseen ja MiniRodiniin...ja sitten kuvat nettiin.
Ja kun minä olin nuori, hiihdin joka päivä kouluun 50 km suuntaansa -40 asteen pakkasessa :)
Olikohan 90-luvulla Nokian noustessa ja paperi- sekä metalliteollisuuden viennin ollessa todella vahvaa asiat vähän toisella lailla, kuin nykyisin? Aikana, jolloin koko maailmantaloudella meni paljon paremmin, eikä globalisaatiota ollut lähimainkaan nnäin vahvana.
Mieti vähän, mitä kirjoitat ja kuinka syyllistävään sävyyn! Sulla on niin tyypillinen hieman yksinkertaisen ihmisen mielipide, kuin olla voi. Et juuri kykene katsomaan asioita eri näkökulmasta ja tunnut totuutena tietäväsi, että nykyisin rahaa haetaan Kelasta mihin vain. Puhut täyttä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mia on saanut pitkään toimeentulotukea. Se on niin pieni raha, että koko ajan pitää kituuttaa. Varmasti Mia on huomannut, että hän on saanut 'liikaa' rahaa tilille, mutta on halunnut edes kerran ostaa jotain ekstraa. Minun mielestäni varsin inhimillistä.
Eihän palkansaajakaan noin saa tehdä, jos tilille tulee liikaa rahaa niin miksi se sossuloiselle olisi jotenkin hyväksyttävämpää.
Elämänhallinta taitaa tuolle(kin) olla vähän vieras käsitys, kiva ku tilille tippuu ilmaista rahaa, se riittää. Esim. päätöksessä olisi ihan varmasti kerrottu, että laskut pitää maksaa itse. Mutta ei, kun oli niin inhimillistä ja kivaa shoppailla laskurahoilla. 🤔😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjut kommentoijat ovat iljettäviä. Lyötte lyötyä. Kyllä elämä saattaa vielä teillekin opettaa ja toivottavasti opettaakin, jotta ymmärrätte hävetä! Kukaan teistä ei ole virheetön. Ei ole tuollakaan henkilöllä helppoa. Ja masennuksen ja ahdistuksen kourissa voi olla todella vaikea toimia. Voisitte osoittaa edes hieman empatiaa tuon syyttelyn sijaan! Ilmoitin tämän lynkkausketjun asiattomaksi.
Itselläkin on masennus- sekä ahdistustaustaa. On myös eletty kädestä suuhun näinä aikoina, opiskeluaikana ei ollut mitenkään luksusta kun piti ostaa mt-lääkkeitä ja laskea miten on varaa ruokaa jne. Ei ollut sossua mihin viedä laskuja maksettavaksi, kun itse piti pienistä tuista maksaa ja tukea sai vähemmän kuin sossun tuet. MUTTA ikinä ei olisi tullut mieleenkään että ottaisin Iltalehteen yhteyttä että "törsäsin laskuihin myönnetyt rahat kun en tiennyt että oli maksettu tilille" !
Minkä ikäinen sitten oikein olet? Kyllä minun tietääkseni Suomessa on ollut toimeentulotuki vuosikymmeniä. Toimeentulotuen perusosa on sama kaikille, joten mikset hakenut? Se minun pointtini tässä ei ollut, että ko hlö ei olisi mokannut, vaan se idiootiksi nimittely ja ämmittely esimerkiksi. Aivan ala-arvoista. Ihmiset eivät käsitä sitä, että he saattavat itse joutua jonakin päivänä kelaan käsi ojossa. Ihmiset sahaavat itse omaa oksaansa hikeentymällä tällaisista marginaalitapauksista ja ajamalla agendaa, jossa sosiaalietuuksia ei pitäisi jakaa, tai niitä saavat ihmiset olisivat automaattisesti yksin syypäitä omaan tilanteeseensa.
Kenenkään työpaikka, terveys tai onni ei ole kiveen hakattua.Opintolaina on se syy. Se lasketaan tuloksi ja se ei ole ilmaista rahaa, vaan laina mikä pitää maksaa takaisin. Jos olisin sen nostanut en olisi ollut enää oikeutettu toimeentulotukeen kun käteen olisi jäänyt niin paljon ettei olisi saanut sossusta mitään. Katsoin parhaaksi että minun ei sellaisia kannata nostaa ongelmieni takia ja joskus myöhemmin pääsinkin mt-ongelmien takia viimeistelemään opinnot sairauspäivärahan turvin.
Ämmittely on kyllä minustakin ala-arvoista. Mutta kyllä tässä Mialla on ollut ihan moka niin miksi valittaa Iltapäivälehdistölle.
Ja edelleen sen opintolainan saa korkoineen anteeksi silloin kun se elämä ei mene niinkuin pitäisi. Itse olen saanut n. 16000 euroa korkoineen olevan opintolainan kokonaan anteeksi.
Niin siis tarkoitat, että olet jättänyt opintolainasi meidän muiden maksettavaksi.
Kyllä aivan oikein! Varsinainen nero siellä. :)
Siitä 47 prosentista melko pieni osa menee näille Mioille. Esimerkiksi yhden henkilön yhteiskunnan varoilla maksetut peruskoulu, lukio, yliopisto ja sairaanhoito on sen verran kalliita etten uskalla edes miettiä millaiset kulut pelkästään noista neljästä asiasta tulee. Jos olet esimerkiksi diplomi-insinööri, sellainen tutkinto maksaa kalleimmillaan 163 000 euroa yhdessä yliopistossa Suomessa.