Nyt yh-Mia valittaa iltalehdessä, kun on tuhlannut toimeentulotukensa???
Siis kehtaa syyttää Kelaa siitä, että eivät maksaneet hänen laskujaan kahdesti... pannut rahat haisemaan ja nyt eikun iltalehteen kerjuulle.!!
En saa linkitettyä. Laittakaa joku.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjut kommentoijat ovat iljettäviä. Lyötte lyötyä. Kyllä elämä saattaa vielä teillekin opettaa ja toivottavasti opettaakin, jotta ymmärrätte hävetä! Kukaan teistä ei ole virheetön. Ei ole tuollakaan henkilöllä helppoa. Ja masennuksen ja ahdistuksen kourissa voi olla todella vaikea toimia. Voisitte osoittaa edes hieman empatiaa tuon syyttelyn sijaan! Ilmoitin tämän lynkkausketjun asiattomaksi.
Itselläkin on masennus- sekä ahdistustaustaa. On myös eletty kädestä suuhun näinä aikoina, opiskeluaikana ei ollut mitenkään luksusta kun piti ostaa mt-lääkkeitä ja laskea miten on varaa ruokaa jne. Ei ollut sossua mihin viedä laskuja maksettavaksi, kun itse piti pienistä tuista maksaa ja tukea sai vähemmän kuin sossun tuet. MUTTA ikinä ei olisi tullut mieleenkään että ottaisin Iltalehteen yhteyttä että "törsäsin laskuihin myönnetyt rahat kun en tiennyt että oli maksettu tilille" !
Minkä ikäinen sitten oikein olet? Kyllä minun tietääkseni Suomessa on ollut toimeentulotuki vuosikymmeniä. Toimeentulotuen perusosa on sama kaikille, joten mikset hakenut? Se minun pointtini tässä ei ollut, että ko hlö ei olisi mokannut, vaan se idiootiksi nimittely ja ämmittely esimerkiksi. Aivan ala-arvoista. Ihmiset eivät käsitä sitä, että he saattavat itse joutua jonakin päivänä kelaan käsi ojossa. Ihmiset sahaavat itse omaa oksaansa hikeentymällä tällaisista marginaalitapauksista ja ajamalla agendaa, jossa sosiaalietuuksia ei pitäisi jakaa, tai niitä saavat ihmiset olisivat automaattisesti yksin syypäitä omaan tilanteeseensa.
Kenenkään työpaikka, terveys tai onni ei ole kiveen hakattua.Opintolaina on se syy. Se lasketaan tuloksi ja se ei ole ilmaista rahaa, vaan laina mikä pitää maksaa takaisin. Jos olisin sen nostanut en olisi ollut enää oikeutettu toimeentulotukeen kun käteen olisi jäänyt niin paljon ettei olisi saanut sossusta mitään. Katsoin parhaaksi että minun ei sellaisia kannata nostaa ongelmieni takia ja joskus myöhemmin pääsinkin mt-ongelmien takia viimeistelemään opinnot sairauspäivärahan turvin.
Ämmittely on kyllä minustakin ala-arvoista. Mutta kyllä tässä Mialla on ollut ihan moka niin miksi valittaa Iltapäivälehdistölle.
Ja edelleen sen opintolainan saa korkoineen anteeksi silloin kun se elämä ei mene niinkuin pitäisi. Itse olen saanut n. 16000 euroa korkoineen olevan opintolainan kokonaan anteeksi.
Jaa! No enpä minä ainakaan saanut. Piti maksaa jokainen sentti takas vaikka olin tuloton. Muistaakseni vielä ulosottoon maksoin loput.
Niin olisit voinut kyllä sopia mutta annoit mennä ulosottoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjut kommentoijat ovat iljettäviä. Lyötte lyötyä. Kyllä elämä saattaa vielä teillekin opettaa ja toivottavasti opettaakin, jotta ymmärrätte hävetä! Kukaan teistä ei ole virheetön. Ei ole tuollakaan henkilöllä helppoa. Ja masennuksen ja ahdistuksen kourissa voi olla todella vaikea toimia. Voisitte osoittaa edes hieman empatiaa tuon syyttelyn sijaan! Ilmoitin tämän lynkkausketjun asiattomaksi.
Itselläkin on masennus- sekä ahdistustaustaa. On myös eletty kädestä suuhun näinä aikoina, opiskeluaikana ei ollut mitenkään luksusta kun piti ostaa mt-lääkkeitä ja laskea miten on varaa ruokaa jne. Ei ollut sossua mihin viedä laskuja maksettavaksi, kun itse piti pienistä tuista maksaa ja tukea sai vähemmän kuin sossun tuet. MUTTA ikinä ei olisi tullut mieleenkään että ottaisin Iltalehteen yhteyttä että "törsäsin laskuihin myönnetyt rahat kun en tiennyt että oli maksettu tilille" !
Minkä ikäinen sitten oikein olet? Kyllä minun tietääkseni Suomessa on ollut toimeentulotuki vuosikymmeniä. Toimeentulotuen perusosa on sama kaikille, joten mikset hakenut? Se minun pointtini tässä ei ollut, että ko hlö ei olisi mokannut, vaan se idiootiksi nimittely ja ämmittely esimerkiksi. Aivan ala-arvoista. Ihmiset eivät käsitä sitä, että he saattavat itse joutua jonakin päivänä kelaan käsi ojossa. Ihmiset sahaavat itse omaa oksaansa hikeentymällä tällaisista marginaalitapauksista ja ajamalla agendaa, jossa sosiaalietuuksia ei pitäisi jakaa, tai niitä saavat ihmiset olisivat automaattisesti yksin syypäitä omaan tilanteeseensa.
Kenenkään työpaikka, terveys tai onni ei ole kiveen hakattua.Opintolaina on se syy. Se lasketaan tuloksi ja se ei ole ilmaista rahaa, vaan laina mikä pitää maksaa takaisin. Jos olisin sen nostanut en olisi ollut enää oikeutettu toimeentulotukeen kun käteen olisi jäänyt niin paljon ettei olisi saanut sossusta mitään. Katsoin parhaaksi että minun ei sellaisia kannata nostaa ongelmieni takia ja joskus myöhemmin pääsinkin mt-ongelmien takia viimeistelemään opinnot sairauspäivärahan turvin.
Ämmittely on kyllä minustakin ala-arvoista. Mutta kyllä tässä Mialla on ollut ihan moka niin miksi valittaa Iltapäivälehdistölle.
Ja edelleen sen opintolainan saa korkoineen anteeksi silloin kun se elämä ei mene niinkuin pitäisi. Itse olen saanut n. 16000 euroa korkoineen olevan opintolainan kokonaan anteeksi.
Jaa! No enpä minä ainakaan saanut. Piti maksaa jokainen sentti takas vaikka olin tuloton. Muistaakseni vielä ulosottoon maksoin loput.
Niin olisit voinut kyllä sopia mutta annoit mennä ulosottoon
Muistan olleeni Kelaan siitä yhteydessä, koska erä oli todella suuri ja sanoivat olevan korkolasku tjsp ja vaikka lainaa ei tarvinnut tulottomana maksaa, korkoja piti ja meni sitten koko summa ulosottoon. Jotenkin näin. Ei sen väliä, maksoin kaikki kuitenkin pois :)
Vierailija kirjoitti:
Nin mutta kun hän on ahdstunut!
Ahdistuneisuushäiriöt ovat kyllä todellisia ja vakavia mielenterveydellisiä ongelmia, jotka nimenomaan rajoittavat elämää. Kyse ei ole mistään normaalista ahdistuksesta, kuten jokaisen arkeen kuuluvasta stressistä.
Sama homma masennuksen kanssa - ei jummarra tavis. Tuppaavat olemaan niin typeriä näiden asioiden suhteen että eivät ymmärrä ennen kuin itse kokevat. Kyllä se hymy on monellakin hyytynyt ja ilkkuminen loppunut kun onkin itse joutunut psykiatriselle osastolle.
Näistä asioista pitäisi ehdottomasti valistaa kansaa huoomattavasti paremmin. Ihan jo peruskoulusta lähtien. On sairasta, kun mieletään sairastuneiden ihmisten päälle syletään ja heitä halveksitaan ja syyllistetään.
Vierailija kirjoitti:
Huoh... jutussahan sanottiin että sekä toimistot että puhelinpalvelu olivat niin ruuhkautuneet ettei asioiminen onnistunut.
Ja sen kotiin tulleen päätöksen lukeminen oli ylivoimaista?
Vierailija kirjoitti:
Ei heru sympatiaa. Me muutkin maksamme laskumme itse. Toimintanne laskut/kopion Kelaan, mutta maksamme laskumme itse ja saamme ne sitten takautuvasti 2-3 viikon päästä tilille takaisin. Ttt hakemuksessa pitää laittaa raksi ruutuun jos haluaa, että ne maksetaan Kelasta. Jos tätä ei tehnyt niin oli oma moka. Ja pitäisi sitä tiliä vähän kattella, ennen kun kauppaan menee, että tietää saldon. Pitäs vähän hälytyskellojen soida, miks sinne on tullu lisää.
Kela ja sosku toimineet eri tavalla. Toisessa ne laskut vain jätetään tiskille ja hoitavat siitä. Ja mitä tulee tilin saldoon, ennen tuli tiliote kerran kk kotiin. Nyt ei tule sitäkään. En minä ainakaan tarkista saldoa joka kauppareissua ennen. Laskut menee suoraveloituksella ja muutama automaatilla. Ei sitä tiliä kovin montaa kertaa vuodessa näe. Ja ihan työssä käyvä olen, en soskun/kelan asiakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö tuon jutun oikein? Tälle Mialle siis maksettiin tilille laskuihin tarkotettu summa ja hänelle sanottiin että hänen pitää se itse maksaa. Sitten hän törsäsi tms. käytti rahat johonkin muuhun, ettei hänellä ollut enää varaa maksaa näitä laskuja. Ja nyt sitten tämä valittaa Iltalehdelle miten vaikeaa asiointi Kelan kanssa on? Oikeastiko tämä näin? Tämä nainen oli siis käsityksessä että senkun vie laskut Kelaan niin Kela kyllä maksaa. Hohhoijaa... Miten voi olla elämänhallinta noin hukassa.
Jos Kelasta sanotaan että tuo laskut tänne, niin ne maksetaan heillä, niin miten se on elämänhallinnan puutetta ymmärtää, että laskut maksetaan Kelassa?
Kela haluaa laskut, koska ennen kuin myönnetään laskujen maksaminen asiakkaan tilille, tarvitaan tietenkin todistus ko. laskujen olemassaolosta. Kela ei kuitenkaan "hoida" laskuja asiakkaan puolesta kuten sosiaalitoimi on tehnyt. Maksaa vain summan asiakkaan tilille. Siinä ero.
Sossun asiakkaiden siirtyminen Kelaan on askel pois holhouksesta. Sossu on totuttanut asiakkaat juuri siihen, ettei tarvitse opetella yhtään harkintaa rahojen kanssa, kun on tuo takaseinä, joka jopa hoitaa sen maksamisen konkretian eikä vain anna rahaa. Eli jos tähän asti sossu on aina hoitanut mian laskut hän on voinut luottaa siihen, että kaikki se, mikä tulee omalle tilille on käyttörahaa. Ei tarvitse yhtään ponnistella edes sen eteen, että miten rahat saa riittämään, kun joku muu hoitaa laskut puolesta. On myös ihmisiä, joille rahan pitäminen tilillä vaikka pari viikkoa maksun jälkeen on aivan ylivoimainen tehtävä. Heti kun raha tulee tilille, se lähtee sieltä pois. Ei siis pystytä varamaan rahaa niin kauan, että voitaisiin maksaa jokin tietty lasku. Siksi holhousmentaliteetti ei yhtään opeta ihmisiä käyttämään rahaa järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei heru sympatiaa. Me muutkin maksamme laskumme itse. Toimintanne laskut/kopion Kelaan, mutta maksamme laskumme itse ja saamme ne sitten takautuvasti 2-3 viikon päästä tilille takaisin. Ttt hakemuksessa pitää laittaa raksi ruutuun jos haluaa, että ne maksetaan Kelasta. Jos tätä ei tehnyt niin oli oma moka. Ja pitäisi sitä tiliä vähän kattella, ennen kun kauppaan menee, että tietää saldon. Pitäs vähän hälytyskellojen soida, miks sinne on tullu lisää.
Kela ja sosku toimineet eri tavalla. Toisessa ne laskut vain jätetään tiskille ja hoitavat siitä. Ja mitä tulee tilin saldoon, ennen tuli tiliote kerran kk kotiin. Nyt ei tule sitäkään. En minä ainakaan tarkista saldoa joka kauppareissua ennen. Laskut menee suoraveloituksella ja muutama automaatilla. Ei sitä tiliä kovin montaa kertaa vuodessa näe. Ja ihan työssä käyvä olen, en soskun/kelan asiakas.
No tän henkilön tilanne oli eri! Ja jos on köyhä ja tiukkaa niin sitä suuremmalla syyllä pitäis sitä tilin saldoa tarkkailla!
Tietynlaista työtä se tuokin on. Yrittää velmuilla itselle kaikenlaiset tuet ja taitavimmat "työntekijät" onnistuvat siinä vieläpä moneen kertaan. Ei voi muuta kun nostaa hattua=)
Voi vittu, vein laskut kelaan, kun luulin että he maksavat ne. Täytyy viedä jatkossa itekin ne sinne
Mulle kela ohjeisti viemään sossuun laskut niin sossu on mulle ainakin maksanut laskut
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu, vein laskut kelaan, kun luulin että he maksavat ne. Täytyy viedä jatkossa itekin ne sinne
Muista että jos ne laittaa rahat tilille ni voit tuhlata ne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö tuon jutun oikein? Tälle Mialle siis maksettiin tilille laskuihin tarkotettu summa ja hänelle sanottiin että hänen pitää se itse maksaa. Sitten hän törsäsi tms. käytti rahat johonkin muuhun, ettei hänellä ollut enää varaa maksaa näitä laskuja. Ja nyt sitten tämä valittaa Iltalehdelle miten vaikeaa asiointi Kelan kanssa on? Oikeastiko tämä näin? Tämä nainen oli siis käsityksessä että senkun vie laskut Kelaan niin Kela kyllä maksaa. Hohhoijaa... Miten voi olla elämänhallinta noin hukassa.
Jos Kelasta sanotaan että tuo laskut tänne, niin ne maksetaan heillä, niin miten se on elämänhallinnan puutetta ymmärtää, että laskut maksetaan Kelassa?
Kela haluaa laskut, koska ennen kuin myönnetään laskujen maksaminen asiakkaan tilille, tarvitaan tietenkin todistus ko. laskujen olemassaolosta. Kela ei kuitenkaan "hoida" laskuja asiakkaan puolesta kuten sosiaalitoimi on tehnyt. Maksaa vain summan asiakkaan tilille. Siinä ero.
Sossun asiakkaiden siirtyminen Kelaan on askel pois holhouksesta. Sossu on totuttanut asiakkaat juuri siihen, ettei tarvitse opetella yhtään harkintaa rahojen kanssa, kun on tuo takaseinä, joka jopa hoitaa sen maksamisen konkretian eikä vain anna rahaa. Eli jos tähän asti sossu on aina hoitanut mian laskut hän on voinut luottaa siihen, että kaikki se, mikä tulee omalle tilille on käyttörahaa. Ei tarvitse yhtään ponnistella edes sen eteen, että miten rahat saa riittämään, kun joku muu hoitaa laskut puolesta. On myös ihmisiä, joille rahan pitäminen tilillä vaikka pari viikkoa maksun jälkeen on aivan ylivoimainen tehtävä. Heti kun raha tulee tilille, se lähtee sieltä pois. Ei siis pystytä varamaan rahaa niin kauan, että voitaisiin maksaa jokin tietty lasku. Siksi holhousmentaliteetti ei yhtään opeta ihmisiä käyttämään rahaa järkevästi.
Oletko aidosti noin vähä-älyinen, että kuvittelet jokaisen sossusta saavan olevan osaamaton/kykenemätön hoitamaan raha-asioitaan? Dorka. Tämä sossussa käyvä saattaa olla (ja usein onkin) käynyt ihan normaalisti töissä rnnen kuin on syystä tai toisesta joutunut hakemaan apua. Suurin osa myös, toisin kuin sinä ehkä kuvittelet, saa apua tilapäisesti, kunnes saa esim. töitä. Ne, joiden ongelmat ovat sitä luokkaa tai jaksaminen siinä pisteessä, että esim laskut ja kaikki pitää hoitaa puolesta, ovat vähemmistö.
Ai jos Kela toimii tällä lailla kaikkien kanssa, että laskut maksetaan tulottoman tilille, niin jotenkin veikkaan, että ne rahat tulevat häviämään muidenkin Miojen ja Pertsojen tileiltä muuhun kuin laskujen maksuun. Sossun systeemi oli varmastikin hyväksi koettu. Sepä vasta vuokranantajille kivaa jos sama homma tulee käymään vuokrien kanssa. Taitavat nekin vuokrat hävitä jonnekin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh... jutussahan sanottiin että sekä toimistot että puhelinpalvelu olivat niin ruuhkautuneet ettei asioiminen onnistunut.
Ja sen kotiin tulleen päätöksen lukeminen oli ylivoimaista?
Eiklhän pointti ollut tuo että kun Kelalta tulee täysin ristiriitaista tietoa siitä miten asiakkaan tulisi toimia.
Olen oikeasti nettomaksaja, sinkku ja raskaan vientiteollisuuden palveluksessa. Laitoin viime vuonna vahingossa alkuvuodesta itselleni liian alhaisen veroprosentin, mistä syystä maksoin viimeisinä kuukausina 47 % veroa. Se kyllä jotenkin pisti miettimään tämän hyvinvointiyhteiskunnan perustaa. Että maksan sen 47 % ihan vaan kaiken maailman Mioille, ihmisille jotka ovat vaan päättäneet tulla tähän maahan jne.
Ja teen sen eteen aika raskasta työtä. En oikein enää usko hoivayhteiskuntaan.
Ja minulla on itse kerättyä varallisuutta niin paljon, että tuskin saisin koskaan mitään toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti nettomaksaja, sinkku ja raskaan vientiteollisuuden palveluksessa. Laitoin viime vuonna vahingossa alkuvuodesta itselleni liian alhaisen veroprosentin, mistä syystä maksoin viimeisinä kuukausina 47 % veroa. Se kyllä jotenkin pisti miettimään tämän hyvinvointiyhteiskunnan perustaa. Että maksan sen 47 % ihan vaan kaiken maailman Mioille, ihmisille jotka ovat vaan päättäneet tulla tähän maahan jne.
Ja minulla on itse kerättyä varallisuutta niin paljon, että tuskin saisin koskaan mitään toimeentulotukea.
Kyllä sinä saat ne ylimääräiset maksamasi fyrkat veronpalautuksina takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin vastaamassa tähän jo illalla mutta kello löikin sopivasti 23 ja viesti katosi bittiavaruuteen. Eli siis opintolainan VOI saada anteeksi mutta se ei todellakaan ole mikään automaatio. Todella harva saa opintolainan anteeksi ja siihen ei kyllä aina edes riitä pitkittinyt työttömyys ja mt-ongelmat. Se on ihan tuurista kiinni.
Minulla oli jo valmiiksi ahdistusta ja elämä hukassa, en olisi yksinkertaisesti pystynyt elämään ajatuksen ja ahdistuksen kanssa että minulla on lainaa mikä pitää maksaa takaisin, ja se lainasumma nousisi koko ajan. Todennäköisesti olisin nyt itsekin ulosotossa jos olisin ne lainat aikoinaan nostanut. Sen sijaan olen nykyään yhteiskuntakelpoinen normaali työssäkäyvä ihminen, joka on selättänyt vaikeudet.
Kyllä minulta löytyy ymmärrystä erilaisille tilanteille ja mt-ongelmaisille, mutta en vaan ymmärrä tuota Miaa miksei voinut Kelan päätöstä lukea. Sen ymmärrän jos vaikka perintäfirmojen kirjeitä ei pystyisi avaamaan ahdistuksen vuoksi, mutta en sitä miksi Kelan päätöstä ei voi avata ja lukea. Kyllähän tuo Mia on muutenkin koko ajan asioinut eri tavoin Kelan kanssa. Eli ihan oma vika kyllä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan pitää nähdä ne laskut, että niihin voi rahaa antaa. Jos mia on pienessä päässä kuvitellut, että he hoitavat myös maksin, niin se ei ole kelan vika. Mian tehtävä on lukea päätös ja nähdä sieltä, että hän maksaakin laskut itse
Ihan turha rullata kelan syyksi, sossussakin toimittiin näin. Joillain elämäntapavammasilla sossu maksoi laskut puolesta. Itse asiassa tiedän tapauksen sossusta, että päätöksiin oli merkattu sossun maksavan vuokran, eikä näin ollen rahoja tietenkään tullut asiakkaan tilille. Näin mentiin muutama kuukausi, kunnes asiakkaan postiluukusta tipahti lasku usean kuukauden vuokrarästeistä, maksupäivä usean tuhannen euron saamattomista vuokrista ja häätöuhka. Oli aikamoinen selvitys, mutta onneksi asiakkaalla oli päätökset tallessa. Niistä saatiin yksinkertaisesti todistettua, että sossu on tehnyt pahan virheen ja he myös sen maksavat. Sen jälkeen asiakas sai vuokrarahat omalle tililleen, eikä ole muistutuksia tullut.
Vierailija kirjoitti:
Oletko liian tyhmä tekemään verosuunnittelua? Oletettavasti kyllä, koska kuvittelet, että pienituloiset ovat aiheuttaneet korkean veroprosenttisi.