Nyt yh-Mia valittaa iltalehdessä, kun on tuhlannut toimeentulotukensa???
Siis kehtaa syyttää Kelaa siitä, että eivät maksaneet hänen laskujaan kahdesti... pannut rahat haisemaan ja nyt eikun iltalehteen kerjuulle.!!
En saa linkitettyä. Laittakaa joku.
Kommentit (173)
En ymmärrä, miksi näistä pummeista kirjoitetaan lehdissä. Ja vielä siihen sävyyn, että olisivat jotenkin muka kokeneet vääryyttä.
Siis, mitä widdua, kantaako jengi laskujansa jonnekin sossuun maksuun? Kiva maksaa näitä vitunmoisia veroja, kun Miat sitten elävät niillä.
Voi voi, ikävä juttu. Emme voi tehdä asialle mitään, kehotamme jatkossa lukemaan kirjeet tarkasti.
t. Kela
No onhan tuo Kelan kanssa asioiminen varmaan ihan perseestä kun toinen virkailija sanoo yhtä ja toinen aivan päinvastaista. Soittaminen on maksullista ja olisi sitä varmaan muutakin tekemistä kuin yrittää selvittää kissojen ja koirien kanssa noita asioita.
Tämä on taas malliesimerkki siitä miten rahalla ei voida korjata elämänhallinnan ongelmia. Nykyään on jo sosiaalista isännöintiä, eli sosiaalialan työntekijöitä jotka auttavat asumisessa, mutta samaan syssyyn tarvittaisiin elämänhallintaisännöintiä tällaisille aikuisille. Jos on rahat tiukilla, niin pitää pitää kirjaa jokaisesta pennistä. Ei voi vain elää niin että rahaa tulee tilille ja sieltä se myös lähtee, piittaamatta tulevista laskuista tai perheen tarpeista. Jos on pienet tulot ja tuplatulot jäävät huomaamatta, niin onko se vika oikeasti Kelassa? En ihan oikeasti jaksa ymmärtää miksei näitä ihmisiä saada autettua muuten(kin) kuin antamalla rahaa. Kuvioissa on vielä pieni lapsikin, eikä tuollaisella elämänhallinnan mallilla ole kovin suuret eväät ponnistaa sitten itse ajallaan aikuisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa ei saa työtön anteeksi. Sen saa anteeksi vain vakavasti sairastunut. Eli jos lainan ottamista miettii, niin ei kannata tuudittautua sen varaan, että joku muu maksaisi sen omasta puolesta.
Kyllä saa, jos työttömyys on kestänyt tarpeeksi kauan. Kela teki sen tapaukseni oma-aloitteisesti, ilman että minun olisi tarvinnut tehdä mitään. Kun ulosotto on palauttanut velat kaksi kertaa takaisin, koska niitä ei voi periä velallisen varattomuuden vuoksi, niin kelalle voi lähettää pyynnön velan anteeksiannosta -> luopumispyyntö.
Nyt joku sanoo, että kela ei myönnä opintolainoja. Ei niin, kela takaa ne pankille ja kun pankki ei saa rahojaan, takaus realisoituu ja pankin saatava siirtyy takauksen myötä kelan saatavaksi.
nim. 16.000 ennen velkaa
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö tuon jutun oikein? Tälle Mialle siis maksettiin tilille laskuihin tarkotettu summa ja hänelle sanottiin että hänen pitää se itse maksaa. Sitten hän törsäsi tms. käytti rahat johonkin muuhun, ettei hänellä ollut enää varaa maksaa näitä laskuja. Ja nyt sitten tämä valittaa Iltalehdelle miten vaikeaa asiointi Kelan kanssa on? Oikeastiko tämä näin? Tämä nainen oli siis käsityksessä että senkun vie laskut Kelaan niin Kela kyllä maksaa. Hohhoijaa... Miten voi olla elämänhallinta noin hukassa.
Jos Kelasta sanotaan että tuo laskut tänne, niin ne maksetaan heillä, niin miten se on elämänhallinnan puutetta ymmärtää, että laskut maksetaan Kelassa?
Jutussahan oli mainittu ettei äitiin pidä yhteyttä kun äiti sitä mieltä että pitäisi pärjätä itse.
Yrittänyt lypsää äidiltään ja tämä kieltäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
No onhan tuo Kelan kanssa asioiminen varmaan ihan perseestä kun toinen virkailija sanoo yhtä ja toinen aivan päinvastaista. Soittaminen on maksullista ja olisi sitä varmaan muutakin tekemistä kuin yrittää selvittää kissojen ja koirien kanssa noita asioita.
Niin siellähän ei voi mennä käymään? Ainoa vaihtoehto on tuhlata rahat heti?
Mia on varmasti tiennyt että raha laskuihin on maksettu hänen tililleen mutta päätti käyttää tätä 'virhettä' hyväkseen ja laittaa veronmaksajat korvaamaan hänelle uudestaan laskurahat!
Veikkaan että sekaannus on Mian pääkopassa siksi, koska kun toimentulotuki oli vielä sossussa, sossu saattoi maksaa asiakkaan laskut asiakkaan puolesta. Mutta kelassa meno on eri. Ihmettelen vaan mihin ne kaikki rahat sitten menivät, jos ne on varattu terveydenhuollon maksuihin ja Mia on polttanut ne johonkin muuhun kuin esim. ruokaan?
Vierailija kirjoitti:
Siis, mitä widdua, kantaako jengi laskujansa jonnekin sossuun maksuun? Kiva maksaa näitä vitunmoisia veroja, kun Miat sitten elävät niillä.
Kotivakuutus- ja sähkölaskut ovat ainoat laskut, jotka Kela kustantaa ttt-asiakkaille. Niissäkin on joku raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö tuon jutun oikein? Tälle Mialle siis maksettiin tilille laskuihin tarkotettu summa ja hänelle sanottiin että hänen pitää se itse maksaa. Sitten hän törsäsi tms. käytti rahat johonkin muuhun, ettei hänellä ollut enää varaa maksaa näitä laskuja. Ja nyt sitten tämä valittaa Iltalehdelle miten vaikeaa asiointi Kelan kanssa on? Oikeastiko tämä näin? Tämä nainen oli siis käsityksessä että senkun vie laskut Kelaan niin Kela kyllä maksaa. Hohhoijaa... Miten voi olla elämänhallinta noin hukassa.
Jos Kelasta sanotaan että tuo laskut tänne, niin ne maksetaan heillä, niin miten se on elämänhallinnan puutetta ymmärtää, että laskut maksetaan Kelassa?
Päätös on tullut kotiin jossa lukee että laskurahat on maksettu tilille!
Kyllä ihminen joka on köyhä huomaa että tilillä onkin enemmän kuin normaalisti, jokainen tajuaa tästä että laskurahat ovat tulleet tilille tai ainakin selvittää asian ensiksi ennenkuin tuhlaa rahat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela haluaa laskut, koska ennen kuin myönnetään laskujen maksaminen asiakkaan tilille, tarvitaan tietenkin todistus ko. laskujen olemassaolosta. Kela ei kuitenkaan "hoida" laskuja asiakkaan puolesta kuten sosiaalitoimi on tehnyt. Maksaa vain summan asiakkaan tilille. Siinä ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan parhautta! Mistä tällaisia oikein tulee? En halua elättää heitä enää päivääkään!
Enpä usko, että nettomaksajilla on kauheasti aikaa pyöriä aaveella. Fantasioit vain.
Miksi ei olisi? En oo tuo ketä lainasit mutta olen 32- vuotias Sairaanhoitaja yksityisellä sektorilla, lisien vuoksi palkka on ihan kohtalainen. (Aviomiehellä tulot noin bruttotulot noin 45k/vuosi. En juurikaan käytä enkä oo käyttänyt julkisia palveluita, toki saanut opiskella mutta kyllä alan pikkuhiljaa olemaan nettomaksaja, Mieheni ollut jo pitkään. Lapsia ei ole eikä tule. Ja on aikaa monestikin olla aihevapaalla.
Vierailija kirjoitti:
ilman että minun olisi tarvinnut tehdä mitään.
No jes! Ompa hienoa!? :O Toivottavasti näihin on tullut joku muutos. Mutta tulee sitten näitä, jotka eivät heti hoksaa, että esim. omat laskut on maksettava ihan itse (vaikkakin toisten rahoilla).
Ei heru sympatiaa. Me muutkin maksamme laskumme itse. Toimintanne laskut/kopion Kelaan, mutta maksamme laskumme itse ja saamme ne sitten takautuvasti 2-3 viikon päästä tilille takaisin. Ttt hakemuksessa pitää laittaa raksi ruutuun jos haluaa, että ne maksetaan Kelasta. Jos tätä ei tehnyt niin oli oma moka. Ja pitäisi sitä tiliä vähän kattella, ennen kun kauppaan menee, että tietää saldon. Pitäs vähän hälytyskellojen soida, miks sinne on tullu lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on ihan parhautta! Mistä tällaisia oikein tulee? En halua elättää heitä enää päivääkään!
Enpä usko, että nettomaksajilla on kauheasti aikaa pyöriä aaveella. Fantasioit vain.
Miksi ei olisi? En oo tuo ketä lainasit mutta olen 32- vuotias Sairaanhoitaja yksityisellä sektorilla, lisien vuoksi palkka on ihan kohtalainen. (Aviomiehellä tulot noin bruttotulot noin 45k/vuosi. En juurikaan käytä enkä oo käyttänyt julkisia palveluita, toki saanut opiskella mutta kyllä alan pikkuhiljaa olemaan nettomaksaja, Mieheni ollut jo pitkään. Lapsia ei ole eikä tule. Ja on aikaa monestikin olla aihevapaalla.
Yhteiskunta maksaa epäsuorasti sinunkin palkkasi joten et ole mikään nettomaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela haluaa laskut, koska ennen kuin myönnetään laskujen maksaminen asiakkaan tilille, tarvitaan tietenkin todistus ko. laskujen olemassaolosta. Kela ei kuitenkaan "hoida" laskuja asiakkaan puolesta kuten sosiaalitoimi on tehnyt. Maksaa vain summan asiakkaan tilille. Siinä ero.
Etkö osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siellähän ei voi mennä käymään? Ainoa vaihtoehto on tuhlata rahat heti?
Mia on varmasti tiennyt että raha laskuihin on maksettu hänen tililleen mutta päätti käyttää tätä 'virhettä' hyväkseen ja laittaa veronmaksajat korvaamaan hänelle uudestaan laskurahat!
Huoh... jutussahan sanottiin että sekä toimistot että puhelinpalvelu olivat niin ruuhkautuneet ettei asioiminen onnistunut.
Niin siis tarkoitat, että olet jättänyt opintolainasi meidän muiden maksettavaksi.