Mies ei suostu muuttamaan pois vanhempiensa luota
Hei, olen seurustellut muutaman vuoden miehen kanssa, joka asuu edelleen vanhempiensa luona, vaikka ikää on jo yli kolmenkymmenen. Mies siis jakaa kodin lähes 70-vuotiaiden vanhempiensa kanssa, passuuttaa äitiään ja hoidattaa kaikki juoksevat asiansa vanhemmillaan. Miehen mielestä hänen ei ole järkevää muuttaa pois kotitilaltaan, sillä sukupolvenvaihdos on mahdollisesti tiedossa viiden vuoden sisällä. Hän ei myöskään halua maksaa vuokraa tai asumiskuluja, kun saa nyt asua vanhempiensa kanssa ilmaiseksi.
Kysymys kuuluukin, onko tämä tervettä aikuisten ihmisten parisuhteessa? Itselläni on omistusasunto naapurikaupungissa ja antaisin miehen asua ilmaiseksi luonani. Hän kuitenkin asuu mieluummin vanhempiensa luona kuin minun kanssani. Miehellä ei ole mitään kokemusta talon tai talouden hoitamisesta ja odottaa voivansa hypätä isännän saappaisiin lennossa vanhempien siirtyessä muualle. Minulle tilalla ei ole tilaa, sillä miehen käytössä on vain yksi huone enkä koe miellyttäväksi jakaa kotia appivanhempien kanssa.
Haluaisin itse jakaa yhteisen arjen miehen kanssa, hankkia perheen ja elää yhteistä elämää. Miehen työt eivät ole este muutolle ja hän on asumisjärjestelyä lukuunottamatta kuitenkin mieluinen kumppani. Olen kuitenkin huomannut, että hänen käsityksensä asioista ovat erilaiset kuin minun. Itse haluaisin nähdä miten yhdessä asuminen ja arki sujuu ennen yhteiseen kotiin muuttamista, mutta miehen mielestä siihen ei ole tarvetta.
Kauanko minun on hyväksyttävää odottaa asiaan muutosta? Miehen välit omiin vanhempiinsa ovat tulehtuneet ja olen yrittänyt saada miestä ymmärtämään, että pieni välimatka voisi tehdä kaikille hyvää, sillä näyttää siltä ettei samalle tontille mahdu kahta isäntää. Mies ei myöskään osallistu ruokakustannuksiin tai kuluihin kotitilallaan ja elää toisinaan liiankin välinpitämättömästi meitä läheisiä kohtaan. Olen miettinyt eroa ja sitä, etten haluaisi tuhlata elämääni odotteluun. Mikä neuvoksi?
Kommentit (2)
Aika huonolta vaikuttaa. Eihän miehellä ole realiteetit kunnossakaan, jos hän kuvittelee, että maatilan hoitaminen tulee onnistumaan mitään tekemättä.
Ehdotan, että unohdat hänet. Mitä pikemmin, sitä parempi sinulle ja kaikille muillekin. Luulen, että myös aikuiseksi kasvaneita miehiä on olemassa. Ehkä sinäkin löydät sellaisen itsellesi puolisoksi, kunhan lakkaat odottamasta ihmettä.
Mun exä oli tuollainen, muuten ihan mukava jne. Vuoden kestin, toivoin hyvää ja parasta. Aluksi mies sanoi että tekee tilalla töitä jne, antoi kuvan aikuisesta ihmisestä, jollle sukutila oli tärkeä. Totuus oli, ettei ollut kasvanut aikuiseksi, laskut maksoi vanhemmat, kaiken hoiti vanhemmat, mies eli ikuista teini-ikää. Siihen kaatui se suhde. Ihan ok välit jäi, mies elää edelleen, vuosia myöhemmin samanlaista elämää, enkä usko että edes muuta haluaa. Mutta ei siihen perhettä mahdu, vaimo ehkä just just jos vaimo on valmis olemaan sit se äiti, joka hoitaa kaikki asiat, kun vanhemmista aika jättää ja mies saa jatka ahuoletonta elämäänsä, vaatii myös sen että vaimo tienaa koska tilan pito ei vältttämättä kuitenkaan onnistu ilman vanhempien työpanosta.