AMK:n ylivertaisuus
Kyllä AMK on ylivertainen korkeakouluaste. Teoriaa tulee sopivasti, mutta pääpaino on käytännön osaamisella. Moni yliopistolta valmistunut on sormi suussa, kun opintojen jälkeen pitäisi alkaa töitä tekemään. Itse kävin AMK:n hyvillä arvosanoilla ja töitä riittää enemmän kuin ehtii tehdä.
Kommentit (42)
AMK:n huonoin puoli on se, että ne ovat totuttaneet työnantajat ilmaisiin harjoittelijoihin. Itse olen käynyt aikoinaan lukion jälkeen ammatillisen koulun ja sen jälkeen yliopiston. Kaikki pakolliset opintoihin kuuluvat harjoittelut sekä ammatillisessa koulussa että yliopistossa olivat silloin palkallisia. Harjoittelijan palkka oli pieni, mutta ei sentään tarvinnut nostaa opintotukea ja yrittää suorittaa opintoja samalla. Nyt pistää vihaksi, kun nuo ilmaistyöhön suostuneet AMK-tyypit tykkäävät kyttyrää esimerkiksi Orjafirmat -fbsivun ilmiannoista ja puolustelevat ilmaisharjoitteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoritan molempia yhtä aikaa ja täytyy sanoa, että ammattikorkeassa pitää osatakin jotain ihan oikeasti. Yliopistossa selviää aika kivasti vain kirjoittelemalla liirumlaarumia ja pahimmillaan arvailemalla. Eri alat kyseessä tosin, mutta aivan eri työmääristä on ollut kyllä kyse. Helppoahan se on vain lueskella kirjoja ja jaaritella niistä kuin vaikka koodata tuskanhiki otsalla aikaan nähden aivan liian isoa ohjelmistoa asiakkaalle.
Vaikutat vertaavan tässä jotain humanistista alaa ja amkin puolelta tietojenkäsittelyä. Se yliopiston tietojenkäsittelytieteen ohjelma on ihan mielettömän rankka, ihan eri tasoa kuin amk:n lähin vastine, eli tradenomi (tietojenkäsittely) tai tietotekniikka. Itse aikoinaan jätin yliopisto-opinnot kesken sillä pääsin töihin, enkä enää jaksanut panostaa vaativiin opintoihin tarpeeksi. Kävin kuitenkin hakemassa (naurettavan helpon!)tradenomin tutkinnon amk:sta.
Tämä aihe tuntuu nousevan joka päivä esiin uudessa topicissa. Onko näiden takana sama ihminen, joka kokee käsittämätöntä alemmuuskompleksia tutkintonsa takia ja koittaa nostaa itsensä muiden yläpuolelle?
Alat ovat eri, mutta sivuavat toisiaan voimakkaasti ja ovat osittain päällekkäisiä, tavoitteena on samat työtehtävät, mutta maisterin papereilla parempi palkka. Ihan absurdiahan se on tehdä tuota vertailua ylipäätään. Sanoisin ennemmin niin, että yliopisto ei oletusarvoisesti ole kyllä mitään niin ihmeellistä kuin tuntuu mainostettavan, eikä amk oletusarvoisesti huonompi ja helpompi kuin yliopisto. Ihan yhtä absurdia on puhua vain "yliopisto-opiskelusta" yhtenä könttänä kun sekin voi olla joko sitä höpönlöpö liirumlaarumia, josta idioottikin selviää puolivahingossa tai vaikka sitä matikan opiskelua.
Itse valitsin AMK:n tästä syystä.
Jo harjoittelupaikka ilmoituksissa toivottiin osaamista ties mistä ohjelmista ja kokemusta alan hommista.
Koulussa olin oppinut taitto- ja kuvankäsittelyohjelmat, Office, toiminnanohjaus, kyselytyökalu, WordPress... Myös saatiin yrityksiltä oikeita toimeksiantoja, joiden pohjalta sitten suunnitelmiin kampanja.
Paljon tehtiin suunnitelmia ja harjoiteltiin käytännössä tyyliin haastattelemista, somea, sisällöntuotantoa. Mainostyökalut niin somessa kuin Googlessa käytiin läpi.
Yliopistossa olisin istunut jollai markkinoinnin luennoilla ja lukenut mooonta kirjaa aiheesta ilman käytännön työkalujen osaamista.
Mutta vaikka työllistyin hyvin, niin aika hidasta tai mahdotonta olisi ylentyä vaikka viestintäpäälliköksi, joka vastaa strategista suunnittelusta ym. Sitä toki oli jollein kursseilla, mutta aika vähän viestinnän suuntaumisessa. Maisteriksi kannattaa lukea, jos haluaa edetä mahd pitkälle.
Tekinisillä aloilla kyllä näkee selvästi onko työntekijä valmistunut AMK:sta vs esim. Aalto yliopistosta. Mitäs luulette kummasta esim. huippukoodarit tulevat?
Ja ammattikorkea on edelleen ammattikorkeakoulu, ei korkeakoulu.
Vierailija kirjoitti:
Ja ammattikorkea on edelleen ammattikorkeakoulu, ei korkeakoulu.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Ammattikorkeakoulu = _university_ of applied sciences
Jos ammattikorkeakoulu on siis oikea korkeakoulu, niin miksi sieltä ei voi väitellä tohtoriksi? Vastaus: Vain oikeista korkeakouluista voi!
Vierailija kirjoitti:
Jos ammattikorkeakoulu on siis oikea korkeakoulu, niin miksi sieltä ei voi väitellä tohtoriksi? Vastaus: Vain oikeista korkeakouluista voi!
Koska se ei ole yliopisto vaan korkeakoulu. Kumpikin on korkeakouluja, mutta se ei tarkoita, että niiden tarvitsee olla identtisiä.
Amk on apukoulu heitä varten, joiden älyllinen kyvykkyys ei riitä yliopistoon ja akateemisiin opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä amk-yliopisto-vastakkainasettelu on niin naurettavaa ja turhaa. Itse kunnioitan kaikkea opiskelua jolla työllistyy ja/tai opiskelija itse kokee tärkeäksi.
T: yliopiston käynyt amk:ssa opettava
Ammattisi kertoo kaiken oleellisen. Opetat amk:ssa, vaikka et ole amk:ta käynyt. Kuinka monta amk-taustaista yliopistossa opettavaa tiedät? Niinpä
Joitakin. Kiva että arvostat työtäni korkealle, pidän siitä itse kovasti. En kuitenkaan pidä sitä mitenkään hienompana kuin töitä joihin pääsee todennäköisemmin amk- kuin yliopistokoulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Amk on apukoulu heitä varten, joiden älyllinen kyvykkyys ei riitä yliopistoon ja akateemisiin opintoihin.
Jos mielii vaikka sairaanhoitajaksi, niin ei siihen tarvita mitään akateemisia opintoja. Miksi siis sairaanhoitajaopiskelijan pitäisi opiskella akateemisessa koulussa? Kaikki ihmiset ei voi mennä yliopistoon, eikä ole tarkoituskaan. Pelkkää rahan ja ajan tuhlausta. Huomaa, että sun elämän suurin saavutus on se, että pääsit yliopistoon sisään. Koitapa hankkia elämällesi jotain muutakin sisältöä ja asettaa oikeita tavotteita, joilla voit toteuttaa itseäsi ja ehkä luoda jotain uutta.
Kansainvälistyminen on päivän sana. Jostain kumman syystä suomalaisesta amk:sta (university of applied sciences) ei pääse vaihtoon eurooppalaisiin huippuyliopistoihin vaan niihin oppilaitoksiin, jonne opiskelijat on otettu paikallisen ammattikoulun jälkeen hankkimaan lisäpätevyyttä.
Moniko suomalainen amk-opiskelija on vaihto-opiskelijana maailman 10 parhaassa yliopistossa?
Vierailija kirjoitti:
Kansainvälistyminen on päivän sana. Jostain kumman syystä suomalaisesta amk:sta (university of applied sciences) ei pääse vaihtoon eurooppalaisiin huippuyliopistoihin vaan niihin oppilaitoksiin, jonne opiskelijat on otettu paikallisen ammattikoulun jälkeen hankkimaan lisäpätevyyttä.
Moniko suomalainen amk-opiskelija on vaihto-opiskelijana maailman 10 parhaassa yliopistossa?
Miksi ihmeessä amk-opiskelija menisi yliopistoon? Ymmärrätkö, että amk ja yliopisto on kaksi eri asiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä amk-yliopisto-vastakkainasettelu on niin naurettavaa ja turhaa. Itse kunnioitan kaikkea opiskelua jolla työllistyy ja/tai opiskelija itse kokee tärkeäksi.
Ammattisi kertoo kaiken oleellisen. Opetat amk:ssa, vaikka et ole amk:ta käynyt. Kuinka monta amk-taustaista yliopistossa opettavaa tiedät? Niinpä
Joitakin. Kiva että arvostat työtäni korkealle, pidän siitä itse kovasti. En kuitenkaan pidä sitä mitenkään hienompana kuin töitä joihin pääsee todennäköisemmin amk- kuin yliopistokoulutuksella.
Joitakin? En ole kuullutkaan, että amk-tutkinnolla voi opettaa yliopistossa. Maisterinkaan paperit eivät siihen riitä
Ei valitettavasti näy tuo AMK:n ylivertaisuus palkkatasossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joitakin? En ole kuullutkaan, että amk-tutkinnolla voi opettaa yliopistossa. Maisterinkaan paperit eivät siihen riitä
Kyllä, joitakin. Ei Suomessa vaan muualla EU:ssa, täällä kotimaassa kai käytännössä vaaditaan väitöskirjan aloittaminen opettamiseen. Tosin sitä maisteria voi päästä tekemään amk-pohjalta, jopa ilman yo-todistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä amk-opiskelija menisi yliopistoon? Ymmärrätkö, että amk ja yliopisto on kaksi eri asiaa?
Voisi kai mennä esim erasmusvaihtoon yliopistoon? Sen tiedän, että Suomessa amk:ssa opetettavista aloista on muualla yliopistossa opetettavia, ehkä myös päinvastoin.
Yliopistolta valmistunut teoriatietäjä kääntelee pihvejä hampurilaiseen kun AMK-menestyjä tulee bemarilla luukulle tilaamaan.
Tampereella on menossa T3 - hanke, jossa teknillinen yliopisto, yliopisto ja tamk yhdistyvät. Opiskelijana voin sanoa, että silloin käy paska säkä jos saat tamkilaisen 'käytännön osaajan' ryhmääsi jaetulla kurssilla. Ei paljoa "musta tuntuu" osaaminen auta kun pitäisi tieteellinen tutkimus palauttaa.
Kyseessä on aivan eri tavoitteeseen pyrkivät koulut: amkista kovia ammattilaisia työelämään, yliopistosta tutkimusta ja uusia teknologioita hyödynnettäväksi työelämään. Molempia ehdottomasti tarvitaan.
Projektimuotoisia ryhmätöitä ja turhia virikeluentoja tää on pääasiassa tähän mennessä ollut. En sanoisi opetusta kovin laadukkaaksi. Mutta kestän loppuun asti, jotta saan työllistävän ammatin.