Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, aiheutinko asuntoon vahingossa vesivahingon?

Vierailija
25.03.2017 |

Kävin aamulla suihkussa. En huomannut silloin mitään erikoista, mutta kun astuin eteisen puolelle, huomasin sen lattialla olevan melko paljon vettä. Aloitin kuivausoperaation välittömästi. Kuivasin lattian huolellisesti ja viimeistelin työn vielä hiustenkuivaajalla ettei vain listojen rakoon yms. jää kosteutta.

Olen nyt huolissani, ovatko nämä toimenpiteet riittävät. Tämä on vuokra-asunto enkä halua vaurioittaa tätä. Ongelmana on, että minun pitäisi lähteä parin tunnin päästä matkalle poikaystäväni kanssa. Yritin saada kiinni häntä, mutta hän ei vastaa.

Onko todennäköistä, että asuntoon voisi tulla kosteusvaurio? Pitäisikö minun yrittää ottaa yhteyttä isännöitsijään, huoltomieheen jne?

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
25.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhassa kämpässä muksut aina suihkussa vähän leikkisivät vedellä ja sitä meni vuosien saatossa siihen eteisen parketille aina vähän kerrallaan ja pilallehan se meni, kaikki saumat tummeni. Siihen tuli siis sellainen iso läiskä. Hävetti aivan hirveästi kun muutettiin pois, olohuoneen parkettiin oli myös tullut iso naarmu. Siivosin koko asunnon perusteellisesti ja varauduin henkisesti siihen, etten saa vuokravakuutta ainakaan kokonaan takaisin. Yllättäen vuokranantaja laittoi lopputarkastuksen jälkeen viestiä, miten olin pitänyt asunnosta hyvää huolta ja kiitteli kovin, miten oltiin hyviä vuokralaisia. Joskus voi käydä näinkin 😊 nyt uudessa asunnossa olen tarkempi, vaikka täällä on valmiiksi parketti aika kamalassa kunnossa.

Vierailija
102/109 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka ihmettelevät, miten lattialle voi kertyä vettä huomaamatta. Mulle on käynyt pari kertaa niin, etten ole huomannut heti ettei viemäri vedäkään, onneksi tosin omassa kodissa ja ennen kuin vesi on ehtinyt tulvia suihkutilasta eteenpäin, lisäksi lattia viettää täällä hiukan lattiakaivoa kohti ja vesi muodostaa lätäkön kaivon ympärille.

Suihkussa jalat ovat muutenkin enemmän tai vähemmän vedessä, joten veden nousua ei siten välttämättä huomaa esim. lämpötilaerosta. Myös jos katselee seinille, ajattelee muita asioita (kuten ap matkaansa) tai pitää esimerkiksi silmiä kiinni tukkaa pestessä, vettä saattaa ehtiä kerääntyä paljonkin. Lisätään tähän vielä se, että kerrostaloasuntojen kylpyhuoneiden lattiapinta-ala on aika pieni, eikä sen täyttymiseen vedestä välttämättä mene kovin pitkään. Kynnyksetkään eivät välttämättä ole riittävän korkeita pitämään vettä sisäpuolella, koska niitä ei ole suunniteltu patoamaan litrakaupalla vettä kylpyhuoneen sisään. Ja kuten jo sanottiinkin, kaikissa kylppäreissä ei edes ole sitä kynnystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla vaan hiljaa ja sit jos joku kysyy esittää tietämätöntä. Taloyhtiön vikahan kun ei asenna kahta kaivoa.

Ai, siis eteisessäkin pitäisi olla lattiakaivo?

Vierailija
104/109 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkillisen vesivahingon korvaa kotivakuutus. Tietenkin kannattaa selvittää heti tapahtuiko vahinkoa vai ei.

Vierailija
105/109 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä123456 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko selvinpäin jos et huomaa tota

En käytä alkoholia ollenkaan.

Tötsyä? Tööttiä?

En yhtään mitään huumaavanksi aineeksi luokiteltavaa, en edes kahvia. Tämänkaltaisen ilkeilyn voisi kyllä jättää väliin, kiitos.

En ole onnistunut saamaan kiinni ketään. Yritän edelleen kuivata lattiaa ettei listojen alle jää mitään jne.

Kai sillä isännöitsijällä joku päivystysnumero on?

Jos ei ole, niin ota HETI maanantaina yhteys isännöitsijään JA vuokranantajaan. Vesivahingot eivät ole mitään kivoja juttuja kenellekään. Itse aikanaan jouduin olemaan pari viikkoa evakossa, kun kämpästäni (vuokra) löytyi hometta. Ei ollut mikään kiva homma, keittiön kaapisto ja kylpyhuone menivät kokonaan uusiksi. Kylppäri piikattiin maapohjaa myöten auki.

Ei isännöitsijät päivystä. Äkkiä yhteys huoltoon.

Vierailija
106/109 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä kuuluu? Miten tässä kävi?

Vierailija
107/109 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutkia sitä laminaatin kuntoa reissun jälkeen. Jos saumat tai kulmat nousee/kupruilee niin sitten pitää laminaattia vaihtaa. Luultavasti siellä alla on askeläänieriste, joka yleensä on muovia. Se todennäköisesti jättää veden/kosteuden laminaatin ja muovin väliin, eli ei luultavasti pääse edes rakenteeseen asti. Laminaatin pontti suojelee myös jonkin verran rakenteita vedenpääsystä laminaatin alle.

Itse en ainakaan huolestuisi, jos laminaattiin ei tule mitään jälkiä. Silloin on todella epätodennäköistä, että laminaatin alla on vettä, koska kyllä tuo laminaatti herkimminvaurioituu. Ja kyllä se betonikin hieman kosteutta kestää, jos sitä kosteutta ei jatkuvasti ja aivan mahdotonta määrää siihen pääse.

Tai on meillä ainakin laminaatit vielä ihan hyvän näköisiä vaikka niille on muutamaan otteeseen kaatunut iso lasillinen vettä tai koira kussut yöllä lattialle. Ei kannata joutua hysterian valtaan.

Luultavasti taloyhtiö tai vuokranantaja korjaa mahdolliset vahingot rakenteissa (lmainaatin saa joutua itse maksamaan). Yleensä vaaditaan vuokralaisen huolimattomuutta tai huollon laiminlyöntiä, jotta joutuu korvausvastuuseen. Tuossa sellaista on kovin vaikea esittää toteen, jos kerran olet lattiakaivon puhdistanut.

Vierailija
108/109 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutkia sitä laminaatin kuntoa reissun jälkeen. Jos saumat tai kulmat nousee/kupruilee niin sitten pitää laminaattia vaihtaa. Luultavasti siellä alla on askeläänieriste, joka yleensä on muovia. Se todennäköisesti jättää veden/kosteuden laminaatin ja muovin väliin, eli ei luultavasti pääse edes rakenteeseen asti. Laminaatin pontti suojelee myös jonkin verran rakenteita vedenpääsystä laminaatin alle.

Itse en ainakaan huolestuisi, jos laminaattiin ei tule mitään jälkiä. Silloin on todella epätodennäköistä, että laminaatin alla on vettä, koska kyllä tuo laminaatti herkimminvaurioituu. Ja kyllä se betonikin hieman kosteutta kestää, jos sitä kosteutta ei jatkuvasti ja aivan mahdotonta määrää siihen pääse.

Tai on meillä ainakin laminaatit vielä ihan hyvän näköisiä vaikka niille on muutamaan otteeseen kaatunut iso lasillinen vettä tai koira kussut yöllä lattialle. Ei kannata joutua hysterian valtaan.

Luultavasti taloyhtiö tai vuokranantaja korjaa mahdolliset vahingot rakenteissa (lmainaatin saa joutua itse maksamaan). Yleensä vaaditaan vuokralaisen huolimattomuutta tai huollon laiminlyöntiä, jotta joutuu korvausvastuuseen. Tuossa sellaista on kovin vaikea esittää toteen, jos kerran olet lattiakaivon puhdistanut.

Ja sen verran vielä lisayksenä, että kannattaa ilmoittaa asiasta isännöitsijälle. Sulla on ilmoitusvelvollisuus, isännöitsijä sitten tekee ratkaisun miten asian kanssa toimitaan. Kannattaa tehdä ilmoitus kirjallisena (esim. Sähköposti), joten sulla on todisteet ilmoituksesta. Jos jostain syystä myöhemmin tulee jotain sanomista.

Vierailija
109/109 |
26.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät, että vesi tuli oman toimintasi seurauksena niin kuivaus riittää, mutta jos on epäilyst, että voi tulla jostain muualta niin huoltoon yhteys.

Yhden kerran kastuminen ei maata kaada. Ei se kosteus minnekään umpioon jää vaan haihtuu ja kuivuu itsellään kunhan ei kastuminen ole toistuvaa.

Toistuva kosteus ja kastuminen alkaa ajan kanssa vaurioittamaan rakenteita ja huomaat kyllä jos laminaatti alkaa nousta paikaltaan tmv.

Eri asia on kosteusongelmat joissa kosteus on rakenteissa tai tulee rakenteisiin esim.vuotavasta putkesta. Sellainen aiheuttaa hometta ja pysyvää vauriota.

Ns.ulkoapäin tullut kastuminen kertaalleen ei yleensä ihan helpolla vauriota aiheuta. Kyllä silloin puhutaan jostain rikki menneestä patterista tai putken vuotamisesta, kuten tiskarin hanan aiheuttamasta runsaasta vesimäärästä mitä ei saa pyyhkeellä kuivattua.

Jos siivotessa kaatuu ämpärillinen vettä lattialle ja kuivaat siitä suurimman osan niin kaikki ok mikäli asia ei toistu joka viikko. :)

Hyvää reissua ja huolellisuutta jatkoon.

Tee huoltopyyntö tukkeutuneesta viemäristä sillä se on sinun velvollisuutesi asukkaana ilmoittaa. Kerro, että se aiheuttaa veden pääsyn pesutilasta eteiseen ja huomasit asian vasta nyt.

Sen jälkeen vastuu on muualla kun sulla. Ja onhan sulla kotivakuutus? Laaja kotivakuutus säästää monelta murheelta, mutta ei sekään toki poista asukkaan velvollisuutta ilmoittaa ongelmista ja etenkin sellaisista joiden hoitamattomuus voi tuhota asunnon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän