Apua, aiheutinko asuntoon vahingossa vesivahingon?
Kävin aamulla suihkussa. En huomannut silloin mitään erikoista, mutta kun astuin eteisen puolelle, huomasin sen lattialla olevan melko paljon vettä. Aloitin kuivausoperaation välittömästi. Kuivasin lattian huolellisesti ja viimeistelin työn vielä hiustenkuivaajalla ettei vain listojen rakoon yms. jää kosteutta.
Olen nyt huolissani, ovatko nämä toimenpiteet riittävät. Tämä on vuokra-asunto enkä halua vaurioittaa tätä. Ongelmana on, että minun pitäisi lähteä parin tunnin päästä matkalle poikaystäväni kanssa. Yritin saada kiinni häntä, mutta hän ei vastaa.
Onko todennäköistä, että asuntoon voisi tulla kosteusvaurio? Pitäisikö minun yrittää ottaa yhteyttä isännöitsijään, huoltomieheen jne?
Kommentit (109)
gu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin aamulla suihkussa. En huomannut silloin mitään erikoista, mutta kun astuin eteisen puolelle, huomasin sen lattialla olevan melko paljon vettä. Aloitin kuivausoperaation välittömästi. Kuivasin lattian huolellisesti ja viimeistelin työn vielä hiustenkuivaajalla ettei vain listojen rakoon yms. jää kosteutta.
Olen nyt huolissani, ovatko nämä toimenpiteet riittävät. Tämä on vuokra-asunto enkä halua vaurioittaa tätä. Ongelmana on, että minun pitäisi lähteä parin tunnin päästä matkalle poikaystäväni kanssa. Yritin saada kiinni häntä, mutta hän ei vastaa.
Onko todennäköistä, että asuntoon voisi tulla kosteusvaurio? Pitäisikö minun yrittää ottaa yhteyttä isännöitsijään, huoltomieheen jne?
Kuivaappa hiustenkuivaajalla pari eri kertaa. Saatat päästä helpolla. Rakenteet kestävät hiukan kosteutta lyhyen aikaa.
-
Jos vielä tulee pakkaskeliä = kuivaa ilmaa niin ristivetoa 15-20 minsaa ja räppänät kiinni ja taas hiustenkuivaajalla.
Ei mitään hiustenkuivaajalla sohlailua. Entä jos se pahentaa tilannetta?
Mulla tuli kosteusvaurio ja laminaattilattiat uusiksi keittiössä, mun tiskikone valutti noin litran verran vettä. Laminaatti turposi ja kosteusmittauksessa kosteuslukemat olivat niin suuria, että lattia oli pakko repiä irti ja korvata uudella. Onneksi vakuutus korvasi. Ilman korjausta olisi tullut hometta, sillä kun lattia avattiin kuukauden jälkeen vesivahingosta, niin se oli alkanut jo tummentua ja oli edelleen kostea alapinnaltaan.
Miulla suihku ammeessa,ja ammeesta vesi valuu kylppärin lattialta lattiakaivoon,ei putkea ammeen ja kaivon välillä. Lattiakaivo tulvii ajoittain,vaan kun on betonilattia joka kallistuu sekä kynnys niin vahinkoja ei tule. Lattiakaivon tulvintakin loppui kun aloin käyttää kloriittia
Nyt soittamaan huoltomiestä paikalle, matkalle en lähtisi vaan jäisin katsomaan, kuinka huonosti laminaatille kävi.
Minun vuokra-asuntooni on entinen vuokralainen, teinipoika, sammunut suihkuun, jättänyt kertomatta asiasta vuokranantajalle ja hoidattanut mittavan vesivahingon omin päin. Lopulta vuokranantaja sai toki tietää asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lattiakaivo ei vedä, olet mitä ilmeisimmin jättänyt sen putsaamatta. Ilmoitus vuokranantajalle, isännöitsijälle ja huollolle. Jos se ei vetänyt äsken, se ei todennäköisesti vedä seuraavalla kerrallakaan, kun käyt suihkussa.
Sullahan on tietysti kotivakuutus.
Ap sanoi puhdistaneensa kaivon vasta joten ehkä ongelma on syvemmällä putkistossa?
Tähän väliin sopisi nyt hyvin Janne Tulkin esittämä kappale TULVII POHJANMAA.
Vierailija kirjoitti:
Nyt soittamaan huoltomiestä paikalle, matkalle en lähtisi vaan jäisin katsomaan, kuinka huonosti laminaatille kävi.
Minun vuokra-asuntooni on entinen vuokralainen, teinipoika, sammunut suihkuun, jättänyt kertomatta asiasta vuokranantajalle ja hoidattanut mittavan vesivahingon omin päin. Lopulta vuokranantaja sai toki tietää asiasta.
Miten paikanpäälle jääminen muuttaa tai auttaa asioita?
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan asioiden olevan ap:n kertomalla tavalla. Kuka on sitten korvausvelvollinen? Kuka maksaa mahdolliset kosteuvauriotutkimukset?
Vahinkovakuutukset ovat olemassa nimenomaan vahinkoja varten. Tässä on selkeästi kyse sellaisesta jos tilanne on todella mennyt ap:n kuvailemalla tavalla.
Jos itse omalla toiminnallaan edesauttaa vahingon syntymistä (esim. sammuu suihkuun lattiakaivon päälle) niin vakuutus voi jättää korvaamatta vahingon, korvata osan siitä tai korvata vahingon syyttömille osapuolille ja periä osan/kaikki aiheutuneet jälkikäteen kustannukset vahingonaiheuttajalta. Ap:lla näyttäisi kuitenkin aidosti että on kyseessä vahinko, kun kaivoakin on säännöllisesti putsattu ja on heti kuivaamalla ennaltaehkäisty suurempien vahinkojen syntyminen jne. Vakuutuksen (oman tai taloyhtiön) piikkiin pitäisi siis kaiken logiikan mukaan mennä.
t. vakuutusneuvoja
Vierailija kirjoitti:
Vuokra kämppä mitä väliä. Meilläkin pesukone vuosi annoin valua, alakerrasta tulivat sanomaan no vähän aikaa muualla ja saatiin pientä remonttia ja uutta pintaa.
Vuokralainen on velvollinen ilmoittamaan vuodoista tai voi joutua korvausvelvolliseksi. Lisäksi korjauskustannukset aiheuttavat pitkällä tähtäimellä vuokrien nostopainetta. Eli ei todellakaan kenenkään etu jättää huolehtimatta asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan asioiden olevan ap:n kertomalla tavalla. Kuka on sitten korvausvelvollinen? Kuka maksaa mahdolliset kosteuvauriotutkimukset?
Vahinkovakuutukset ovat olemassa nimenomaan vahinkoja varten. Tässä on selkeästi kyse sellaisesta jos tilanne on todella mennyt ap:n kuvailemalla tavalla.
Jos itse omalla toiminnallaan edesauttaa vahingon syntymistä (esim. sammuu suihkuun lattiakaivon päälle) niin vakuutus voi jättää korvaamatta vahingon, korvata osan siitä tai korvata vahingon syyttömille osapuolille ja periä osan/kaikki aiheutuneet jälkikäteen kustannukset vahingonaiheuttajalta. Ap:lla näyttäisi kuitenkin aidosti että on kyseessä vahinko, kun kaivoakin on säännöllisesti putsattu ja on heti kuivaamalla ennaltaehkäisty suurempien vahinkojen syntyminen jne. Vakuutuksen (oman tai taloyhtiön) piikkiin pitäisi siis kaiken logiikan mukaan mennä.
t. vakuutusneuvoja
Kyynisenä ihmisenä kysyn, että mistä vakuutusyhtiö tietää ihmisten puhuvan totta? Ainahan sitä voi väittää kaikenlaista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. vakuutusneuvoja
Kyynisenä ihmisenä kysyn, että mistä vakuutusyhtiö tietää ihmisten puhuvan totta? Ainahan sitä voi väittää kaikenlaista...
Jos ei ole mitään syytä olettaa tai todisteita jotka puhuisi erilaista tarinaa, niin käytännössä se ei auta kuin uskoa. Tässäkin tilanteessa vaikuttaa varmasti esim. se veden määrä. Jos ja kun sitä vettä ei ole todella suuria määriä tullut (eli on ollut kohtalaisen lyhyt aika kun vahinkoa on ehtinyt tapahtua) niin sekin puhuu jo ap:n puolesta, plus että ap itse oma-aloitteisesti ilmoittaa syntyneestä vahingosta. Tällaiset suihkuun sammumiset yms. niin vettä ennättää valua siinä ajassa kyllä todella paljon ja ei ole kai mitenkään poikkeuksellista että vaikka alakerran naapuri huomaa että vettä valuu katosta tms. Tuollaisia em. seikkoja ei ainakaan selitellä että meni vain vartti suihkussa.
En ole toki korvauspuolella päättämässä korvauksista mutta näin asia suurin piirtein menee.
Oikeestikko te ootte näin hysteerisiä???
Itsellä oli rivitalovuokrakämpässä eteisessä hieman vettä seinällä ja lattialla. Onneksi huomasin katsoa kattoon ja sieltähän tuli pieni valumajälki. Soitin isännöitsijälle ja huoltomies kävi korjaamassa katossa menevän vesiputken joka vuoti.
Huomioikaa se ettei kaikissa kylpyhuoneissa ole kynnystä. Muutin vasta taloon jossa on korkeahko kynnys kylppärissä, aiemmin kylpyhuone oli jopa korkeammalla kuin muu lattia eikä kynnystä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinunlaistesi takia lopetin asunnon vuokraamisen ja möin sen pois. Kannattaisi vähän olla hysteerinen jos voi olla kymppitonnien vanhinko toisten omaisuudelle tulossa. Vahinko on vahinko, mutta tuommoinen asenne on vastuuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinunlaistesi takia lopetin asunnon vuokraamisen ja möin sen pois. Kannattaisi vähän olla hysteerinen jos voi olla kymppitonnien vanhinko toisten omaisuudelle tulossa. Vahinko on vahinko, mutta tuommoinen asenne on vastuuton.
So sen takia on vakuutus
Se kosteusmittarikaan ei auta tähän hätään, suihkussa ei saa käydä pariin päivään ennen mittauksen tekemistä jotta tulos on luotettava
Vierailija kirjoitti:
Lol palstamammat täällä jeesustelee. Kaikille sattuu vahinkoja ei sille voi vaan mitään
Eläkää niin ettei satu vahinkoja.
No en usko että vartissa on vielä lattia mennyt pilalle. Fiksuinta on ilmoittaa isännöitsijälle, ja lähteä sitten matkalle rauhallisin mielin.
Suhteuta asiaa siihen, että aika monesti ihmisillä tulee vettä laminaattilattialle mm. kengistä, tiskatessa jne., ja yksinkertaisesti ihmiset eivät aina huomaa sitä heti kuivata.
Mielestäni näet myös kyllä laminaatin päältä, että onko vesi mennyt läpi siitä.
Pahimmat kosteusvauriot tulevat yleensä kun pesukone hajoaa ja valuttaa litroittain vettä lattialle, tai aika yllättävän yleinen on myös sekin että baarin jälkeen nuori sammuu lattiakaivon päälle ja vettä kerääntyy litroittain kämppään yön aikana.
Jos lattiakaivo ei vedä, olet mitä ilmeisimmin jättänyt sen putsaamatta. Ilmoitus vuokranantajalle, isännöitsijälle ja huollolle. Jos se ei vetänyt äsken, se ei todennäköisesti vedä seuraavalla kerrallakaan, kun käyt suihkussa.
Sullahan on tietysti kotivakuutus.