nivelkivut palasivat, missä vika oikeen on??
Aloitetaas nyt siitä, että viime vuoden keväällä muhun iski nivelkivut ihan joka ikiseen niveleen. Siis ihan tajuttomat kivut, ja mielestäni esimerkiksi sorminivelet olivat hieman turvoksissa, ja tämän lisäksi nivelet alkoivat naksua. Tosiaan kivut oli jatkuvia eikä esimerkiks liikkeessä tuntuvia, enkä pystynyt muutamiin kuukausiin juuri kun makaamaan. Oli myös alussa lievää kuumeilua, pahoinvointia jne infektio-oireilua. Myös kaulalta turposi imusolmukkeita, ne ultrattiin ja katsottiin olevan normaaleja imusolmukkeita. Siinä ne on edelleen muuttumattomana. Ramppasin lääkärillä ja kun verikokeet eikä muut tutkimukset kertoneet mitään, sanoivat että olen masentunut ja nivelkivut aiheutuvat siitä, ja antoivat masennuslääkereseptin matkaan. En mä nyt kuitenkaan niitä syönyt, koska tiedostan itsekin ettei oireet voi johtua siitä. Joo, pahoinvoinnit ja muut ehkä, mutta ei masennus turvota imusolmukkeita tai aiheuta noin voimakkaita ja lamaannuttavia nivelsärkyjä.
Noh, parin kuukauden päästä tästä tulin raskaaksi ja nivelsäryt katosivat kuin tuhka tuuleen! Lääkärissä sanoivat, että raskaus löystyttää niveliä ja kivut johtuivat varmaan siitä. Joopajoo, kun en ollut tuolloin vielä edes raskaana... Nyt vauva on kohta 5kk, ja tänä aamuna huomasin että niveliä taas särkee. Ei niin voimakkaasti kun tuolloin viime vuonna, mutta kuitenkin särkee melko voimakkaasti. Pelkään ihan älyttömästi jos ne kivut alkaa taas kunnolla, enkä pystyisi hoitamaan vauvaa. Pahoinvointiakin on ollut viime aikoina jonkun verran mutta neuvolassa sanoivat johtuvan ehkäpä imetyksestä, mutta kun siihen on liittynyt myös vatsakipuja, ylävatsalla ja oikealla puolella. Kuumeilua tai muuta ei oo esiintynyt.
Ja kyllä, mulla on ensi viikolla taas lääkäriaika. Mutta onko kenelläkään kokemuksia samanlaisista vaivoista? Oon suoraansanottuna ihan pirun kyllästynyt siihen että tutkita ei kunnolla ja kaikki leimataan vain psyykkiseksi...
Kommentit (37)
Mulla on kauheat nivelkivut! Nivelreumaa ei ole mutta mun veressä oli joku arvo positiivinen jonka vuoksi mun pitää mennä magneettikuvauksiin selän takia. Lääkäri epäilee jotain nikamatulehdustautia joka on selkärankareuman sukulaistauti
Tuttu kuumeili selittämättömästi, ja niveliä särki. Löytyi selkärankareuma. Nuori ihminen.
Ruokavalio kuntoon!!! Sain seronegatiivisen nivelreuman diagnoosin ja sytostaattilääkkeet ja kortisonit, mutta onneksi luin nettiä ja gluteeniton ruokavalio (pitäisi kohdallani olla myös maidoton ja hiivaton) auttoi mulla. Päivääkään en ole lääkkeitä syönyt kun en niitä tarvitse. Mulla siis väärä ruoka piti suoliston tulehdusta yllä, joka mahaoireiden lisäksi tulehdutti niveliä!
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio kuntoon!!! Sain seronegatiivisen nivelreuman diagnoosin ja sytostaattilääkkeet ja kortisonit, mutta onneksi luin nettiä ja gluteeniton ruokavalio (pitäisi kohdallani olla myös maidoton ja hiivaton) auttoi mulla. Päivääkään en ole lääkkeitä syönyt kun en niitä tarvitse. Mulla siis väärä ruoka piti suoliston tulehdusta yllä, joka mahaoireiden lisäksi tulehdutti niveliä!
Minä lopetin kaiken viljan syönnin ja nivelkivut loppuivat siihen. Maitotuotteista syön vain rasvaista juustoa. Tätähän ei mammat usko, kunhan kerroin.
Joo mä en syö viljatuotteita, että eipä usko johtuvan niistä. Niin ja en syö myöskään maitotuotteita, koska maitoallergia.
ap
Joku autoimmuunisairaus sulle voi olla tulossa. Ihminenhän on tehty lisääntymään, ja monetkin taudit helpottavat raskaana ollessa hormonien kautta jollain tavalla.
En tietenkään voi millään tietää mikä sulla on ja tutkia tietysti pitäisi edelleen. Esim. reuman diagnosointi ei ole ihan yksioikoinen juttu, itselläkin on 20 v aina ollut ns reumatekijä positiivinen ja nivelet on vääntyneet ja kipeät. En ole enää vähään aikaan sitä käynyt valittamassakaan, vaan hoidetaan sitä nivelrikkona.
Nykyisin on hyviä biologisia lääkkeitä, joten älä murehdi, jos vaikka autoimmuunisairaus löytyisikin, kyllä sen kanssa voi elää ja vauvansa hoitaa.
Vaikka glukosamiini ei enää ole kelakorvattava, voithan kokeilla sitä.
Ja inkivääriä ruoanlaittoon, ei siitä ainakaan haittaa ole.
Ap:n teksti vois olla mun kirjoittama. Erona lähinnä se että mulla lisäksi muitakin oireita (lisääntyivät pikkuhiljaa, alku meni samoin kuin ap:llä) ,mutta ei tuota pahoinvointia.
Takana useita lääkärikäyntejä, kokeita, kokeita ja lisää kokeita. Lääkkeitä kuin eläkeläismummolla konsanaan, ei kuitenkaan mainittavaa apua. Kaikkia lääkkeitä en edes kokeillut, niin hakuammunnalta koko homma alkoi tuntumaan.
Mitään sairautta ei löytynyt vaikka niin kipeä en ole eläessäni ollut.
Käteen ei jäänyt muuta kuin lääkärin heittämiä arvauksia toinen toistaan pelottavammista sairauksista, joita ei kuitenkaan lähdetä tutkimaan ilman lisäoireita (ikäänkuin A4 mittainen lista ei olisi tarpeeksi).
Tarvittiin pari vuotta, lisää oireita, omaa päättelykykyä ja selvitystyötä kunnes tajusin oireideni johtuvan herkistymisestä sisäilmaongelmalle.
Moni tyrmää tämän huuhaana, enkä sano ap:n oireiden johtuvan sisäilmaongelmasta. Mutta vaastaavat oireet se voi aiheuttaa. Itse olisin toivonut että edes joku olisi osannut tuoda tämän vaihtoehdon esille vuosia sitten niin omat oireeni eivät olisi päässet etenemään niin pahaksi kuin ne nyt pääsivät.
Olis kyllä ihana saada joku selitys nälle oireille. Kävi mielessä tuo sisäilmatekijäkin edellisessä kämpässä asuessani, ei siellä kukaan muu oireillut mitenkään, ei myöskään mieheni jonka kanssa siinä kaks vuotta asuttiin. Tässä uudessa ei pitäis olla mitään. Oireet on kyllä niin epämääräisiä etten ihmettele, että lääkäritkin pitää luulosairaana. Ainoa arvo mikä verikokeiden tuloksissa oli ihan hiukan koholla, oli leukkarit. Ne on itseasiassa ollu koholla vuosia, ja on sanottu että johtuu todennäköisesti tupakoinnista. Enää en tupakoi, että olis ihan mielenkiintoista käydä katsomassa onko arvot sitten tasaantunut! Mutta ne viime vuoden nivelsäryt oli ihan älyttömän pelottavia, kun ihan koko kroppaa särki yhtäkkiä aivan helvetisti. Luulin ihan oikeesti että lähtö tulee, ja kun se kesti monta kuukautta. Jotain infektiota epäiltiin, mut eipä mitään löydetty ja tulehdusarvot yms ihan kaikki normaalia kokoajan.. huoh.
ap
Mullekin tulee mieleen borrelioosi, onko sulla ollut punkkeja? Voi alkaa oireilla vasta vuosien jälkeen tartunnasta,
Vierailija kirjoitti:
Joo mä en syö viljatuotteita, että eipä usko johtuvan niistä. Niin ja en syö myöskään maitotuotteita, koska maitoallergia.
ap
Ja sitten vielä kaikki muut sokerit yms hiilihydraatit eli myös gluteenittomat tuotteet pois. Minulla auttoi vasta sitten. Esim glut leivät sisältää valtavasti hiilareita. Tutkipa tuoteselosteet!
Mulla nivel ja selkäkivut ja pahoinvointi edelsi colitis ulcerosan puhkeamista(tai ennemminkin sen rajumpaa oireilua) . Sitten tuli mahakivut ja ripuli ja kuumeilu ja verenvuoto. Kortisoni auttoi,mahan lisäksi nivelkipuihin. Ekat lääkkeet kortisonin lisäksi ei olleet mulle kovin toimivat. Nivelkivut palasivat kortisonikuurin loputtua eikä suolistokaan ollut täysin rauhottunut. Nivelkipujen vuoksi lääke vaihdettiin salazopyriiniin,jota käytetään sekä colitia ulcerosaan että reumaan. Toimii hyvin, suolisto kunnossa ja nivelkivut poissa. Colitis ulcerosaan kuuluu toisinaan myös nivelkivut. En sitten tiedä,olisiko niveloireita vaikka suolistosairautta ei olisikaan, niitä ei sen kummemmin sitten tutkittu kun lääke auttoi. Ja samapa se,samaa lääkettä kuitenkin söisin.
Tämä vaan yhtenä kokemuksena. Mutta kannattaa kyllä vaatia kunnon tutkimuksia. Ja tuo ei ole normaalia. Ja on hyvinkin mahdollisesti hoidettavissa.
Minäkin kärsin oireista aika pitkään ennenkuin sain oikeaa hoitoa.
Suolistotulehdus, joka oireilee nivelissä. Nivelreuma. Ns. vuotava suoli.