Miksi tupakoimattomat äidit aina
Pitävät itseään muita parempina äiteinä?taas viedessäni 3vuotiasta päiväkotiin kaksi äitiä mulkoili pahasti kun poltin.eikä ole ensimmäinen kerta.
En minäkään ilman syytä mulkoile muita ja pilaa toisten aamua.ootteko pistäneet samaa merkille?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas mitä kommentteja!en tullut riitaa haastamaan ja nyt olette lynkkaamassa kohta minua.
Uskokaa tässä maailmassa on vakavempiakin asioita kuin se että poltan!
-ap
Joo totta. Afrikassa lapset ei saa ruokaa joten on ok että mä hakkaan omiani.. Hei kumpi on pahempi, kuolla nälkään vai vähän saada nyrkistä?? Niimpä...
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas mitä kommentteja!en tullut riitaa haastamaan ja nyt olette lynkkaamassa kohta minua.
-ap
Tässä nyt keskustellaan sinun toimestasi sinun tupakoinnista, eikä venäjän katulapsista. Ei se poista sinun velvollisuuttasi pyrkiä toimimaan oikein, vaikka maailmassa on lapsisotilaita.
Tupakoiva vanhempi on huono vanhempi. Ihan se ja sama missä sitä röökiä vedät, jos röökaat, et ansaitse olla kasvattaja.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miksi. Sun. Pitää. Vetää. Sitä. Röökiä. Tarhan. Pihassa. ????
Vierailija kirjoitti:
Tupakoiva vanhempi on huono vanhempi. Ihan se ja sama missä sitä röökiä vedät, jos röökaat, et ansaitse olla kasvattaja.
Päteekö tämä myös alkoholiin? Jos juot joskus kesällä terassilla ilman lapsia oluen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei oikeuta mulkoilemaan pahasti,koska tietääkseni oma asiani mitä kroppaani laitan.
Toki, mutta maksathan sitten syöpähoitosi itse? Varmaan on pari tonnia per päivä.
Eikö tuolla samalla logiikalla myös saisi myös piriä vetää päiväkodin nurkalla? Eihän se nyt mitään haittaa, muutaman tunnin on vaa energisempi olo. Eihän se siihen lapseen tartu jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päteekö tämä myös alkoholiin? Jos juot joskus kesällä terassilla ilman lapsia oluen?
Ja rasvaiseen ruokaan? Karkkiin? Koska ovathan ne nyt tosi epäterveellisiä, ja niitä jos syöt niin et todellakaan ansaitse olla vanhempi. Mielenkiintoisia ihmisiä, päätellään automaattisesti että yksi vähemmän terveellinen elämäntapa tekee automaattisesti surkean vanhemman. Ihan samalla tavalla voi tupakoitsija sekä ei-tupakoitsija olla huonoja vanhempia, ihan kun meistä kukaan muka nunnaelämää ilman mitään pahoja tapoja eläisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei oikeuta mulkoilemaan pahasti,koska tietääkseni oma asiani mitä kroppaani laitan.
Toki, mutta maksathan sitten syöpähoitosi itse? Varmaan on pari tonnia per päivä.
Eikö tuolla samalla logiikalla myös saisi myös piriä vetää päiväkodin nurkalla? Eihän se nyt mitään haittaa, muutaman tunnin on vaa energisempi olo. Eihän se siihen lapseen tartu jne.
Vau. Ihan uskomatonta. Jos ei suoraan tulla ap:lle sanomaan mitä on mielessä niin ihan turha mulkoilla jostain nurkan takaa. Joo ei tarvitse tarhan pihalla polttaa, mutta varmasti jokainen tupakoitsija osaa polttaa kävellessään niin ettei savu tule muiden naamalle. Helikopterivanhemmat taas vauhdissa, meidän Elinaomena syö kotona vaan porkkanaa, salaattia ja Mifua ja kulkee laput silmillä äidin taluttamana tarhaan ja kouluun ettei vahingossakaan silmiin osuisi mitään ihmiskunnan paheita. Voidaan aikuisena sitten miettiä miksi lapsi on uusavuton ja ihmettelee ettei maailma ollutkaan vaaleanpunainen. Samalla tavalla se on lapsen kohdalla valinta, alkaako polttamaan vai ei. Ei niitä valintoja määrättömiin asti voi lapsen/nuoren puolesta päättää, voi vaan antaa tarpeeksi hyvät eväät että osaa tehdä valinnan itse. Tunnen monta tupakoitsijavanhempaa, ja jokaisen lapsi tietää varsin hyvin että äidin/iskän tapa on pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä vertaus, sillä ap polttaa tupakkaa lapsen läsnäollessa. Yhden siiderin juominen ei myöskään aiheuta tuntikausia kestävää ihon kautta tapahtuvaa myrkkyjen erittämistä haitaten ympärillä olevia, niinkuin yksi tupakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vau. Ihan uskomatonta. Jos ei suoraan tulla ap:lle sanomaan mitä on mielessä niin ihan turha mulkoilla jostain nurkan takaa. Joo ei tarvitse tarhan pihalla polttaa, mutta varmasti jokainen tupakoitsija osaa polttaa kävellessään niin ettei savu tule muiden naamalle. Helikopterivanhemmat taas vauhdissa, meidän Elinaomena syö kotona vaan porkkanaa, salaattia ja Mifua ja kulkee laput silmillä äidin taluttamana tarhaan ja kouluun ettei vahingossakaan silmiin osuisi mitään ihmiskunnan paheita. Voidaan aikuisena sitten miettiä miksi lapsi on uusavuton ja ihmettelee ettei maailma ollutkaan vaaleanpunainen. Samalla tavalla se on lapsen kohdalla valinta, alkaako polttamaan vai ei. Ei niitä valintoja määrättömiin asti voi lapsen/nuoren puolesta päättää, voi vaan antaa tarpeeksi hyvät eväät että osaa tehdä valinnan itse. Tunnen monta tupakoitsijavanhempaa, ja jokaisen lapsi tietää varsin hyvin että äidin/iskän tapa on pahaksi.
Totaaa..
1. Mulla ei ole lapsia.
2. Tupakoijat eivät monesti ota huomioon muita. Esimerkiksi poltetaan asematunneleissa, juna-asemilla, dösäreillä. Ei oteta huomioon muita esim. jalkakäytävillä, joten ei, tupakoivat eivät 24/7 ota huomioon muita. Alakerran naapuri vetää röökiä ulkona. Koska talossa on koneellinen ilmastointi, savut tulee mun asuntoon. Pitää seuraavan kerran ottaa kuva niistä mustista läiskistä olohuoneen lattialla. Ne ovat nokea. Pyyhkäisemällä lähtevät. Ei ainakaan mun mielestä ole kovin terveellistä hengittää tollasta, varsinkin kun ei itse polta.
3. Lapsen oma valinta on myös alkaako käyttämään huumeita vai ei.
4. Mä tunnen monta tupakoimatonta vanhempaa, joiden lapset eivät polta. Tilastojen mukaan tämä on yleisempää, kuin se että tupakoijien lapset olisivat polttamatta röökiä.
6. Nikotiini on koukuttavampaa kuin piri. Nikotiini on koukuttavampaa kuin heroiini. Mietippä hetki, miten tuollainen addiktio tekee aivoille. Meillähän on tiedossa miten heroiinia vetävät addiktit käyttäytyvät. Heille mikään ei ole tärkeämpää. Silti ajatellaan, että eihän se rööki mitään, kun ei se samantien tapa.
Haluaisitko itse viettää 8h päivästä tupakkakopissa, jossa ilmastointi on laitettu pois? Miksei? Eikö rööki oo just jees?
Vai olisitko mieluummin 8h tilassa, jossa ihmiset ei vedä ketjussa tupakkaa? Miksi? Jos kerran röökistä ei ole mitään haittaa?
mä tupakoin kanssa, mutta vasta kun lapset menny maate/en niiden nähden. yläpeukku oon ihan jees mamma, vaikka poltankin (ja siis raskaudet ja imetykset toki ilman tupakkaa) ja alapeukku, oon silti wt rupu joka ei ansaitse elää
Minulla ei ole lapsia ja poltan mutta todellakin mulkoilisin jos joku kehtaa mennä päiväkodin pihaan/viereen polttamaan. Ja vielä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että tupaikoiva on äiti on huono äiti. Huonoa mallia antaa ja savu väksinkin tuppaa jostain tulemaan (ja muut myrkyt jotka kulkeutuu esim käsistä lapsiin). Mitä pienempi lapsi sitä kurjempi juttu. Toki huonompiakijn äitejä on, mutta kyllä, mulkoilisin ja saattaisin jopa sanoa jotain.
Minä kyllä pesen käteni tupakoinnin jälkeen.
-apIhanko oikeesti peset kätesi siellä päiväkodilla kun röökin vetänyt lasta sinne viedessä ja vasta sitten nostat pois vaunuista?
Täh? Autollahan se lapsi sinne viedään eikä vaunuilla.
No niinpä, eiväthän röökimuijat viitsi kävellä edes lähikauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä vertaus, sillä ap polttaa tupakkaa lapsen läsnäollessa. Yhden siiderin juominen ei myöskään aiheuta tuntikausia kestävää ihon kautta tapahtuvaa myrkkyjen erittämistä haitaten ympärillä olevia, niinkuin yksi tupakka.
Mitäs jos lukisit vaikka ton kommentin mihin vastasin? Siinä luki IHAN SAMA MISSÄ POLTTAA.
Tupakoivien vanhempien lapset alkavat todennäköisemmin polttaa kuin tupakoimattomien. Mitä ap sanot teinillesi, kun hän alkaa polttaa 14-vvuotiaana? Onko se sulle ok ja ostat vielä tupakatkin, kun lapsineinitse voi ostaa?
Vierailija kirjoitti:
No totta helvetissä mulkoilen! Tupakoinnissa ei ole mitään puolusteltavaa, oot automatic huono äiti mun silmissäni. Lapsesi alkaa vetää syöpäkääryleitä huomattavasti todennäköisemmin itsekin ja sairastelee huomattavasti enemmän, kiitos sun itsekkyyden. Häpeäisit edes wt-mamma!!!
Muista pitää tuo ankaran tuomitseva asenne koko lapsesi iän. Voin sit tulla ihmettelemään tänne sun kanssa miksi sulla on teini joka polttaa ja juo... :D
Mulle on ihan sama polttaako joku äiti tai isä vai ei. Mä en pidä tupakansavun hajusta, mutta se ei tarkoita etteikö joku muu sais polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totaaa..
1. Mulla ei ole lapsia.
2. Tupakoijat eivät monesti ota huomioon muita. Esimerkiksi poltetaan asematunneleissa, juna-asemilla, dösäreillä. Ei oteta huomioon muita esim. jalkakäytävillä, joten ei, tupakoivat eivät 24/7 ota huomioon muita. Alakerran naapuri vetää röökiä ulkona. Koska talossa on koneellinen ilmastointi, savut tulee mun asuntoon. Pitää seuraavan kerran ottaa kuva niistä mustista läiskistä olohuoneen lattialla. Ne ovat nokea. Pyyhkäisemällä lähtevät. Ei ainakaan mun mielestä ole kovin terveellistä hengittää tollasta, varsinkin kun ei itse polta.
3. Lapsen oma valinta on myös alkaako käyttämään huumeita vai ei.
4. Mä tunnen monta tupakoimatonta vanhempaa, joiden lapset eivät polta. Tilastojen mukaan tämä on yleisempää, kuin se että tupakoijien lapset olisivat polttamatta röökiä.
6. Nikotiini on koukuttavampaa kuin piri. Nikotiini on koukuttavampaa kuin heroiini. Mietippä hetki, miten tuollainen addiktio tekee aivoille. Meillähän on tiedossa miten heroiinia vetävät addiktit käyttäytyvät. Heille mikään ei ole tärkeämpää. Silti ajatellaan, että eihän se rööki mitään, kun ei se samantien tapa.
Haluaisitko itse viettää 8h päivästä tupakkakopissa, jossa ilmastointi on laitettu pois? Miksei? Eikö rööki oo just jees?
Vai olisitko mieluummin 8h tilassa, jossa ihmiset ei vedä ketjussa tupakkaa? Miksi? Jos kerran röökistä ei ole mitään haittaa?
2. Ulkona = pihalla? Haluan nähdä sen talon mistä koneellinen ilmanvaihto ottaa pihalla tupakoitsijan tuhkat asuntoihin. Ilmanotto kun on katolla, ja menee suodattimen läpi ennen huoneistoihin tuloa. Kestävää tuhkaa, tai siis anteeksi, nokea (?)
3. Huumeita kun tarpeeksi vedät niin et pysty enään pitämään huolta itsestäsi, saatika lapsista. Nikotiinin kohdalla en ole vielä tätä havainnut että ihminen päätyy kuolaten puolitajuttomaksi lattialle röökin vedettyään.
4&6. Saattaa hyvinkin olla. Entäs kofeiini? Addiktoivien aineiden kärkipäässä, mutta kukaan ei silti tule tuomitsemaan vaikka aamukahvisi lapsen seurassa juotkin. Tästäkin toki lapsi oppii huonoille tavoille. Vai onko kyse siitä että tupakassa myös sivullisille tulee haittavaikutuksia (mikäli toki a) eivät osaa pyytää tupakoitsijaa siirtymään kauemmaksi b) siirtymään itse kauemmaksi), kun taas muut epäterveelliset addiktiot haittaavat vasta kun niitä suoraan nautitaan.
Ja ei kumpaakaan noista, omassa kodissani päätän itse kuka polttaa jos polttaa ja missä polttaa, ja ulkona ei tarvitse nuohota polttajassa kiinni (kts. ylempi), työpaikoilla on tupakkapaikat tai tupakointi kielletty kokonaan. En tähän hätään keksi yhtään paikkaa missä olisi vastoin tahtoa pakko altistua tupakansavulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta helvetissä mulkoilen! Tupakoinnissa ei ole mitään puolusteltavaa, oot automatic huono äiti mun silmissäni. Lapsesi alkaa vetää syöpäkääryleitä huomattavasti todennäköisemmin itsekin ja sairastelee huomattavasti enemmän, kiitos sun itsekkyyden. Häpeäisit edes wt-mamma!!!
Muista pitää tuo ankaran tuomitseva asenne koko lapsesi iän. Voin sit tulla ihmettelemään tänne sun kanssa miksi sulla on teini joka polttaa ja juo... :D
Mulle on ihan sama polttaako joku äiti tai isä vai ei. Mä en pidä tupakansavun hajusta, mutta se ei tarkoita etteikö joku muu sais polttaa.
Samaa mieltä, useamminhan lapset juuri kokeilevat asioita mitkä on olleet ankarasti kiellettyjä ja tuomittuja koko lapsuuden. Ei tietty tarvi antaa muksulle röökiä maisteltavaksi, mutta varmaan asiallinen keskustelu lapsen kanssa tupakan haitoista ja vaarallisuudesta hyödyttää enemmän kun silmien peitto röökiaskien kohdalla.
Haluaisin kovasti uskoa että AP on vain trolli, valitettavasti näin ei taida olla.
Vaikka jokainen tupakoitsija tietää kyseessä olevan todella vaarallinen tapa, niin sitä silti sulkee korvansa faktoilta. Toiseksi neuvoloissa tuetaan todella heikosti äidin tupakoinnin lopettamista. En ymmärrä miksi tupakoinnin haitoista ei kerrota selkeämmin terveydenhuollossa. Itse asiassa monelle neuvoloissa hoitajien ja lääkärien toimesta voidaan sanoa tänäkin päivänä, että vähäinen tupakointi on tupakoimattomuuden tuomaa stressiä parempi vaihtoehto!
Jostain syystä tupakoitsijat ovat tässäkin etuoikeutetussa asemassa. Itse olen joutunut todella tarkkaan seurantaan sen takia, että olin käyttänyt alkoholia ihan raskauden alussa. Tupakoinkin silloin, ja molemmat lopetin heti kun plussasin. Silti tupakasta ei keskustella joka kerta, mutta alkoholista kylläkin, vaikka molempien käyttämättömyys raskauden aikana on helposti todettavissa.
Kaksinaismoralismia, molemmat ovat todella haitallisia sikiön terveydelle, vaikka kumpikin on laillisia tuotteita.