Suositelkaa jotakin kivaa asuinaluetta Helsingissä!
Olen nuorempana asunut Helsingissä. Tutuiksi tuli Herttoniemi (vanha puoli), Roihuvuori, Töölö ja Katajanokka.
Nyt tekisi mieli palata takaisin Helsinkiin, mutta minne sinne, ei aavistustakaan.
Budjetti on n. 320 000 € ja sillä pitäisi saada vähintään 70 neliötä.
Olen ollut vuosia poissa, asunut myös ulkomailla ja nyky-Helsinkiä en enää tunne kovin hyvin. Olisi todella kivaa saada ehdotuksia palstan Helsinki-asiantuntijoilta. :)
Toiveina olisi siis:
-Lapsiperhe-ystävällinen alue ja lähellä kivoja leikkipuistoja.
-Hyvät julkiset yhteydet keskustaan.
-Alueella tai muuten lähellä kirjasto (pianonsoittomahdollisuudella), neuvola ja terveysasema.
-Kerhotoimintaa tai vastaavaa kotihoidetuille lapsille.
-Homeeton alakoulu (olen jonkin verran seuraillut uutisia Espoon homekouluista ja sisäilmaongelmien yleisyys on aika masentavaa).
Lasten harrastuksina on satubaletti ja kuvataidekoulu -toivottavasti jatkuisi myös Helsingissä. Mulla ei ole ajokorttia, joten harrastuskuskaukset hoitaa HSL. Tämänkin vuoksi hyvät liikenneyhteydet olisi plussaa.
Miehen työpaikka keskustassa.
Ehdotuksia? :)
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Myllypuro
Hehheh. Aikuisten oikeesti - Etelä-Haaga.
Tuolla rahalla saa kivan yksiön keskustasta. Jos 70 neliötä haluat niin joudut tyytymään johonkin lähiöön. Ne eivät ole kivoja. Mutta hyvät julkiset yhteydet saat, jos valitset asunnon metro- tai juna-aseman läheltä, esimerkiksi Mellunmäestä.
Arabianranta täyttää suuren osan kriteereistä. Budjetissa vois olla vähän varaa venyä ehkä.
Herttoniemi
Meidän lapset tanssivat Herttoniemenrannan puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myllypuro
Hehheh. Aikuisten oikeesti - Etelä-Haaga.
Hehheh. Aikuisten oikeesti - Kontula
Minkälainen alue ja asunto olisi haussa, siis pientaloaluetta vai keskustampaa (kerrostalo)? Eiköhän noihin sun kriteereihin aika moni alue mahdu. Esim. Pohjois-Helsingissä kivoja pientaloalueita, jos sellaista haluaa.
Lähiö on todennäköinen vaihtoehto budjetin vuoksi. Pienin mahdollinen asunto on 65 neliöinen kolmio, mutta mieluiten siis yli 70 neliötä.
Tuleva putkiremontti ei haittaa, jos sen voi maksaa rahoitusvastikkeena pois. Eli ostohinta n. 320 000 ja siihen päälle voi tulla vielä taloyhtiön remppakulut (+50 000-70 000 €).
Herttoniemestä muutin pois yli 10 vuotta sitten. Se oli ihan kivaa aluetta ja palvelut lähellä, mutta välillä iltaisin pelkäsin käyttää metroa (satunnaisesti arvaamattomia deekuja välillä Kaisaniemi ja Sörnäinen ja Siilintiellä pois hypätessä asemalla pyöri joitakin jengejä).
Kaikki ehdotukset tervetulleita!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuolla rahalla saa kivan yksiön keskustasta. Jos 70 neliötä haluat niin joudut tyytymään johonkin lähiöön. Ne eivät ole kivoja. Mutta hyvät julkiset yhteydet saat, jos valitset asunnon metro- tai juna-aseman läheltä, esimerkiksi Mellunmäestä.
Vierailija kirjoitti:
Millähän perusteella eivät ole "kivoja"? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyyn kuolleita alueita, joita käytetään nukkumiseen tai syrjäytymiseen. Palveluja keskimäärin huonosti, jossain aluekeskuksessa s- ja k-kaupat. Kulttuuria vielä huonommin, no ok kirjastoja on muutama. Julkinen liikenne perustuu busseihin (joko suoriin linjoihin tai liityntäliikenteeseen), ja poikittaisliikenne toimii erityisen huonosti.
Kalliota ehdotti joku, ja toki se on ihan ok alue, mutta sieltä voi olla vaikea löytää ap:n toiveiden mukaista asuntoa tuohon hintaan.
Tämä on vaikea kysymys. En tiedä, mikä olisi meille paras asumismuoto. :)
Lapsiperheenä olemme asuneet miljoonakaupungin keskusta-alueella pikkukaksiossa, Etu-Töölössä vuokrakolmiossa ja nykyisin kehyskunnassa pientaloalueella omalla kivalla puutarhalla.
Kaikessa on puolensa. Jos budjettia ei tarvitsisi miettiä, oma valintani olisi kantakaupunki. Rakastan kaupunkiympäristöä ja ajatusta, että ulko-oven aukaisulla ympärillä levittäytyy iso kirjo erilaisia aktiviteetteja. Olen ns. kulttuurihörhö.
Tuskailen sitten, onko mun toiveet myös lasten parasta. Missä olisi se paras kasvuympäristö lapsille? Monien unelmana on omakotitalo -rintamamiestalo villiintyneellä puutarhalla tai pastellinsävyinen puutalo Tuusulan pellolla. Mä en halua hiljaiselle pientaloalueelle, mistä ei pääse pois kuin autolla. Tykkään kerrostaloelämästä, naapureista ja huoltoyhtiöstä. Mutta tykkäisikö lapsetkin...tätä olen viime aikoina miettinyt pääni puhki. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen alue ja asunto olisi haussa, siis pientaloaluetta vai keskustampaa (kerrostalo)? Eiköhän noihin sun kriteereihin aika moni alue mahdu. Esim. Pohjois-Helsingissä kivoja pientaloalueita, jos sellaista haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyyn kuolleita alueita, joita käytetään nukkumiseen tai syrjäytymiseen. Palveluja keskimäärin huonosti, jossain aluekeskuksessa s- ja k-kaupat. Kulttuuria vielä huonommin, no ok kirjastoja on muutama. Julkinen liikenne perustuu busseihin (joko suoriin linjoihin tai liityntäliikenteeseen), ja poikittaisliikenne toimii erityisen huonosti.
Kalliota ehdotti joku, ja toki se on ihan ok alue, mutta sieltä voi olla vaikea löytää ap:n toiveiden mukaista asuntoa tuohon hintaan.
No ei päde esim idän lähiöihin. Herttoniemi on vireä, luonnonmukainen ja täynnä lapsiperheitä. Metrolla nopeasti keskustaan. Puotila on myös kiva.
Ainakin kolme ystäväperhettä asuu Arabianrannassa ja olen kuullut pelkästään kehuja kaikilta. Tosin osalla kävi tuuri ja he saivat Helsingin kaupungilta tilavat ja suht edulliset vuokra-asunnot aikoinaan arvonnassa.
Omistusasunnot ovat tuolla kalliita. Meidän budjetti jää nopeasti vajaaksi. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Arabianranta täyttää suuren osan kriteereistä. Budjetissa vois olla vähän varaa venyä ehkä.
Paloheinä on ihana lapsiperhe alue.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vaikea kysymys. En tiedä, mikä olisi meille paras asumismuoto. :)
Lapsiperheenä olemme asuneet miljoonakaupungin keskusta-alueella pikkukaksiossa, Etu-Töölössä vuokrakolmiossa ja nykyisin kehyskunnassa pientaloalueella omalla kivalla puutarhalla.
Kaikessa on puolensa. Jos budjettia ei tarvitsisi miettiä, oma valintani olisi kantakaupunki. Rakastan kaupunkiympäristöä ja ajatusta, että ulko-oven aukaisulla ympärillä levittäytyy iso kirjo erilaisia aktiviteetteja. Olen ns. kulttuurihörhö.
Tuskailen sitten, onko mun toiveet myös lasten parasta. Missä olisi se paras kasvuympäristö lapsille? Monien unelmana on omakotitalo -rintamamiestalo villiintyneellä puutarhalla tai pastellinsävyinen puutalo Tuusulan pellolla. Mä en halua hiljaiselle pientaloalueelle, mistä ei pääse pois kuin autolla. Tykkään kerrostaloelämästä, naapureista ja huoltoyhtiöstä. Mutta tykkäisikö lapsetkin...tätä olen viime aikoina miettinyt pääni puhki. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse olen autoton ja asun pientaloalueella Helsingissä. Onneksi usein ihan hyvät julkisen liikenteen yhteydet löytyy monilta aluilta :)
Vierailija kirjoitti:
Paloheinä on ihana lapsiperhe alue.
Lisään vielä että tuolla hinnalla paloheinästä/pakilassa voi saada vanhemman puutalon/rivarin jonka voi sitten remontoida mielisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei päde esim idän lähiöihin. Herttoniemi on vireä, luonnonmukainen ja täynnä lapsiperheitä. Metrolla nopeasti keskustaan. Puotila on myös kiva.
Joo, tuo ylempi kuvaus kuulosti lähinnä joltain pikkukaupungin lähiöltä. En ainakaan itse samastunut yhtään, vaikka asunut monessa eri lähiössä Helsingissä.
Myllypuro