Anemia ja raudan saantisuositukset?
Hei,
Olen menossa lääkäriin ensi viikolla, mutta ajattelin kysäistä täälläkin. Eli olen viimeiset 2kk ollut tosi uupunut, sillä tavalla ettei nukkuminen auta. Lisäksi hengästyn todella helposti; asun neljännessä kerroksessa ja nykyään pakko ottaa hissi kun en pysty kävelemään portaita ylös. Lisäksi esiintyy kielikipua, ja kielen sivussa on turvonneita nystyröitä. Ruokahalu on kadonnut ja olen laihtunut 2kk noin 5 kiloa ns. vahingossa.
Luin, että sopisi ilmeisesti anemiaan nämä oireet. Mistä tälläinen yhtäkkinen raudanpuute voi johtua? En syö lihaa kuin ehkä kerran viikkoon (pienellä palkalla ei ole varaa), mutta voiko anemia kehittyä pelkästään siitä? Aina ennen ollut hyvät veriarvot. Voisin listata tähän vaikka eilisen syömiset, niin osaisiko joku sanoa onko puutostila ruokavaliosta johtuvaa?
Aamupala
Jogurtti
Lounas
Pakastemarjoja n. 2dl
Välipalakeksi
Päivällinen
Kasviswokki (sieniä, riisinuudelia, paprikaa, kevätsipulia) pieni kulhollinen
Jäätelöä kulhollinen
Iltapala
Jogurtti
Kommentit (31)
" Anemia ja sen seuraamukset, kuten väsymys, hengenahdistus ja huimauksen tunne, ovat yleisiä suolistosyövän oireita. "
Yksi ikävä mahdollisuus on siis suolistosyöpä.
No, ei tuossa ruokavaliossa kylla paljon rautaa ole... En tieda, oletko nainen vai mies, mutta naisilla esim. runsaat kuukautiset voivat aiheuttaa vakavaa anemiaa.
Vielä tuo laihtuminenkin sopii syöpään. Toivotaan että ei ole sitä, mutta mene nyt sinne lääkäriin äläkä arvaile etukäteen. Sieltä saa vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
" Anemia ja sen seuraamukset, kuten väsymys, hengenahdistus ja huimauksen tunne, ovat yleisiä suolistosyövän oireita. "
Auts.. Toivottavasti ei ole tuota. Tämän takia en juuri uskalla kauheasti itse googlailla oireita, kun tuntuu aina että joko se on stressi tai syöpä. Mutta ulosteessa on kyllä verta, olen vain laittanut sen ummetuksen piikkiin
Ap
Vierailija kirjoitti:
No, ei tuossa ruokavaliossa kylla paljon rautaa ole... En tieda, oletko nainen vai mies, mutta naisilla esim. runsaat kuukautiset voivat aiheuttaa vakavaa anemiaa.
En muistanutkaan laittaa, eli 23v nainen olen. Kuukautiset sellaiset normaalit, mutta ei runsaat missään tapauksessa. Ja kuten sanoin, ruoka ei vaan maistu enää. Mitä väsyneempi olen ollut, sitä vähemmän tekee mieli syödä mitään. Siksi tulee syötyä vaan jogurttia ym helppoa ja kevyttä. Ei tietysti varmastikaan auta tilannetta jos on anemia..
Ap
Voihan se olla tuo huonosti syöminenkin. Lääkäriin vaan ja arvailu seis.
Lääkärissä pyydät verikokeet, missä näkyy hemoglobiinin lisäksi ferriini(?)arvot. Ja jos on anemia niin syy pitää selvittää! Anemia ei ole sairaus, vaan oire jostakin muusta. Esim huono ruokavali (kerta sanoit, että et syö kauhean hyvin), vitamiinin puutos etc. Myös vakavammat sairauder voi aiheuttaa anemiaa, mutta niistä on turha stressata.
Lääkäriin, jos oireet todelliset eikä trolli. Ulosteissa verta, laihtumista ja jaksamattomuutta ei ole hyvä kombo. Tekstisi sävy ei sovi tosin oireisiin.
Ruokavaliosi on pielessä, joka voisi olla anemian syy. Hypotyreoosi tulee myös mieleen jaksamattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auts.. Toivottavasti ei ole tuota. Tämän takia en juuri uskalla kauheasti itse googlailla oireita, kun tuntuu aina että joko se on stressi tai syöpä. Mutta ulosteessa on kyllä verta, olen vain laittanut sen ummetuksen piikkiin
Ap
Muista mainita tuosta kun menet lääkäriin, okei?
No, jos arvioin määriä oikein (tyyliin jogurtti pari desiä), sun ravinnonsaanti on aivan surkeaa. Kysyn tän ihan hyvällä; onko syömishäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriin, jos oireet todelliset eikä trolli. Ulosteissa verta, laihtumista ja jaksamattomuutta ei ole hyvä kombo. Tekstisi sävy ei sovi tosin oireisiin.
Ruokavaliosi on pielessä, joka voisi olla anemian syy. Hypotyreoosi tulee myös mieleen jaksamattomuudesta.
En ole trolli, valitettavasti. Jotenkin vaan vasta nyt viime viikolla tajusin etten voi hyvin. Sitä ennen pistin jaksamattomuuden töiden, opiskelujen yms. piikkiin. Olen vain sivuuttanut oireet ja yrittänyt puskea eteenpäin. Havahduin vasta, kun kaveri pyysi lenkille (ennen olen harrastanut ihan monipuolisesti liikuntaa), ja ensimmäinen ajatus oli etten edes sohvalta jaksa nousta, saati lähteä vaikka edes kävelylenkille. Tälläistä se on, että kun oireet tulleet pikkuhiljaa niin niitä on alkanut pitää normaaleina.
Jos syöt vain tuon verran päivän aikana niin ei ole kumma että väsyttää ja hengästyttää. Anemia on hyvin mahdollinen, syöt aivan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
No, jos arvioin määriä oikein (tyyliin jogurtti pari desiä), sun ravinnonsaanti on aivan surkeaa. Kysyn tän ihan hyvällä; onko syömishäiriö?
Ei ole syömishäiriö, en edes ole dieetillä tai millään. Aina ennen ruoka maistunut ja pidän leipomisesta ja ruuanlaitosta. Mutta nykyään ei vain maistu ruoka; ei ole nälkä ja sitten kun tulee lopulta olo että voisi syödä jotain, tuijottelen kaappeja kun mitään ei tee mieli. Esim eilen tuota wokkia tein, niin lastasin ison annoksen lautaselle mutta yksinkertaisesti ei mennyt alas kuin pieni annos. Kaloreita lasken nykyään, mutta vain että saisin pakotettua itseni syömään jotain (saatan esim ostaa suklaapatukan kun tuntuu ettei muuten tule tarpeeksi kaloreita. Joo ei terveellistä mutta kun ruoka oksettaa niin jotainhan sitä on syötävä). Ikinä enne ei ole ollut tälläistä pitkään jatkunutta ruokahaluttomuutta.
Anemialtahan tuo kuulostaa. Siinä on ongelmana juuri tuo, ettei oireita edes ensin tajua kun tulevat pikkuhiljaa. Vasta kun kunto romahtaa ja keho pistää stopin niin ihminen havahtuu. Käy lääkärissä ja pidä huolta että selvittävät mistä anemia johtuu. Ruokavalio voi olla sinulla suurin syy. Mutt jos ruokahaluttomuus alkanut vasta muiden oireiden jälkeen, ei se välttämättä ole perimmäinen syy.
Ruokahaluttomuuskin on itseasiassa anemian oire. Minulla oli anemia parikymppisenä, syynä kuukautiset ja turhan yksipuolinen ruokavalio. Söinkin varmaan liian vähän. Söin muistaakseni ainakin 5 viikkoa rautakuuria, jotta nousi normaalin rajoille.
Muista sitten myös ferritiinit ettet tyydy pelkkään hemoglobiiniin. Ja toivottavasti on vain anemia eikä mitään vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten myös ferritiinit ettet tyydy pelkkään hemoglobiiniin. Ja toivottavasti on vain anemia eikä mitään vakavaa.
Joo pitää pyytää myös ne. Ihana kun ihmiset jaksavat neuvoa, itse en välttämättä olisi tajunnut kuin sormenpäästä otettavan hemoglobiinin pyytää. Itse asiassa vasta kun kirjoittelin näitä vastauksia, tajusin miten "huonosti" olen voinut viime aikoina. Vähän tyhmä olo tuli, olisi pitänyt varmaan jo aikasemmin tajuta ja hoidattaa. Vaikka ei olisi mitään vakavampaa, niin monta viikkoa ja jopa kuukautta mennyt vähän hukkaan sohvalla maatessa..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ruokahaluttomuuskin on itseasiassa anemian oire. Minulla oli anemia parikymppisenä, syynä kuukautiset ja turhan yksipuolinen ruokavalio. Söinkin varmaan liian vähän. Söin muistaakseni ainakin 5 viikkoa rautakuuria, jotta nousi normaalin rajoille.
Eikä välttämättä mene tuossakaan ajassa. Itse olen syönyt jo 4 kk eikä vieläkään merkkejä siitä, että voisi jo lopettaa.
Ap, oireet kuulostavat tutuilta. Toivotaan anemiaa, koska muiden löytäminen ja hoitaminen on vaikeampaa. Ferritiini kannattaa nostaa vähintään hyvinvointitasolle 50 eikä tyytyä olemaan juuri viitearvon sisällä.
Anemia ei sitten ole sairaus vaan oire! Eli pyydä selvitys miksi rauta-arvot on matalat (jos siis paljastuu anemia). Ja sitten kontrollikäynti, että varmasti lähtevät nousuun. Jos olo ei parane, niin uudestaan vaan lääköriin heti. Suomalaisia tuntuu olevan kahta kastia: toiset menee lääköriin jokaisen kurkkukivun takia, toiset sinnittelevät viimeiseen asti (yleensä liian pitkään).
Missä proteiinit ym? Ei tuollaisella ruokamäärällä ole ihmekään jos väsyttää.