Kansalaisaloite sterilisaatiolain muuttamiseksi
Kansalaisaloite sterilisaatiolain ikärajan ja lapsilukumäärän muuttamiseksi.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot ovat nykytiedon mukaan valmiit vasta 25-vuotiaana. Siitä kun 5 vuotta elää "valmiilla aivoilla" eteenpäin, niin ajatus saattaa muuttua kummasti. Minulla oli yksi kaveri, joka vielä 28-vuotiaana vihasi vauvoja ja oli sitä mieltä, että ei lapsia ikinä heille. Ja kuinka vain muutaman vuoden kuluttua asiassa olikin tapahtunut täyskäännös.
Kannatat myös pakollista ehkäisyä ja pakkoabortteja alle 25-vuotiaille? Koska jos ihminen ei ole tuon ikäisenä kypsä päättämään lapsettomuudesta, ei hän ole varmastikaan kypsä päättämään lapsen hankkimisesta, joka on kuitenkin vielä paljon pysyvämpi päätös.
Pitää olla kyllä täysin idiootti, ettei ymmärrä noiden asioiden eroa. On täysin eri asia pohtia millä eettisillä kriteereillä kieltäydytään tekemästä lääketieteellistä toimenpidettä, kuin miettiä millä kriteereillä ihminen voidaan pakottaa toimenpiteeseen. Aktiivisia ja passiivisia oikeuksia ei voi millään muotoa verrata toisiinsa. Mitään verikokeen ottoa suurempaa toimenpidettä ei saa Suomessa tehdä väkisin, ja verikokeen otonkin vain poikkeustapauksissa poliisin pyynnöstä. Tämä on kuitenkin aivan eri asia kuin steriloition kriteerit.
EETTISILLÄ kriteereillä kieltäydytään tekemästä sterilisaatiota? Sitäkö tarkoitit? Eettisyydellä nyt asian kanssa ei ole mitään tekemistä, itsemääräämisoikeudesta siinä on kyse. Mitä epäeettistä sterilisaatiossa on??????
Suomessa tai käsittääkseni missään muuallakaan maailmassa itsemääräämisoikeus ei tarkoita sitä, että ihmisellä olisi subjektiivinen oikeus vaatia joku toteuttamaan hänelle lääketieteellinen toimenpide vain sillä perusteella että hän niin haluaa. Sterilisaatio on yleensä lääketieteellisessä mielessä tarpeeton leikkaus, jolla on kuitenkin kaikkien muidenkin toimenpiteiden tavoin mahdollisia komplikaatioita, joskus harvoin vakaviakin.
Ei vai? Eikö silikonitissit ja -perseet ja rasvaimut ja naamankohotukset ole lääketieteellisiä toimenpiteitä, ja yleensä tarpeettomia leikkauksia? Ja niihinkin on oikeus ihan vain kun haluaa, ja on täysi-ikäinen.
Ja riskit on toimenpiteenä noissa muuten hieman eri luokkaa kuin sterilisaatiossa. Ja ne todellakin ihan sillä perusteella saa, että haluaa. Vai luuleeko joku, että jalkapallon kokoiset kannut ovat välttämättömät ja niiden asennus (tai pottunokan kavennus, reisirasvaimu tai roikkomahan tiukennus, esimerkkeinä) tarpeellinen toimenpide? Kun siis sterihän oli toimenpide, jota ei pidä saada kun vain haluaa ja tarpeetonkin se on. Aivan toista on vaikkapa kumihuulet :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot ovat nykytiedon mukaan valmiit vasta 25-vuotiaana. Siitä kun 5 vuotta elää "valmiilla aivoilla" eteenpäin, niin ajatus saattaa muuttua kummasti. Minulla oli yksi kaveri, joka vielä 28-vuotiaana vihasi vauvoja ja oli sitä mieltä, että ei lapsia ikinä heille. Ja kuinka vain muutaman vuoden kuluttua asiassa olikin tapahtunut täyskäännös.
Jos ollaan sitä mieltä, että alle 30-v ei ole "valmis" tekemään päätöksia ja tietämään mitä haluaa, kuinka ihmeessä tämä kyvyttömyys ei ilmene silloin kun alle 30-v päättää hankkia lapsen? Hän on hyvinkin "valmis" ja ajatus ei muutu kun kyse on lapsen hankinnasta (sitähän voi alkaa kaduttaa lapsen hankinta kun elää 5 vuotta "valmiilla aivoilla" eteenpäin, kuten edellä kerrottiin), mutta jos alle 30-v haluaakin sterin, hän ei olekaan "valmis" ja ajatus muuttuu.
Jostakin kumman syystä osalle ihmisistä toisten valittu lapsettomuus on jotakin, mitä ei voi hyväksyä saati ymmärtää, mutta josko nyt edes jonkinlaista logiikkaa käytettäsiin näissä perusteluissa :D
Minkä hyvänsä ikäinen voi olla valmis tai voi muuttaa mieltään. Tilastollisesti on kuitenkin todennäköisempää, että lapseton ja nuorena steriloitu muuttaa mieltään, kuin että vanhempi monen lapsen äiti/isä tekee niin. Tällä hetkellä sterilisaation puruista tulee kustannuksia myös yhteiskunnalle, minkä vuoksi kannattaa pitää kriteerit sellaisina, että katumisia tulee mahdollisimman vähän.
Lisäksi, yksikään lääkäri ei halua tehdä sellaisia toimenpiteitä, joita iso osa potilaista katuu. Silloin kyseinen toimenpide ja sen oikeutus on jo itsessään eettisesti arveluttava. Leikkauksia tehdään siksi, että niiden odotetaan parantavan ihmisten elämänlaatua. Tämä tavoite täyttyy sterilisaation kohdalla varmimmin silloin, kun potilaat on valittu siten että katumisia on mahdollisimman vähän.
No niitä sterejä kadutaan hyvin harvoin, alle 5% luokkaa. Ja sterilointeja tehdään vuodessa n. 5 000, joista puolet miehille.
"kun potilaat on valittu siten, että katumisia on..." - miten niin valittu? Ei steriin ketään "valita" vaan siihen mennään, saadaan lähete joka on annettava kun kriteerit täyttyvät (30 vuoden ikä riittää, ja tätä halutaan alemmas) ja sitten steriin. Ei se ole mikään valintatilaisuus vaan oikeus, josta säädellään laissa. Siihen on siis jokaisella oikeus, mutta ehtojen on täytyttävä jotta sen saa.
Ja sterilisaatio, sen ikäraja ja myöntämiseperusteet ovat ongelma niille, joita se koske = lapsellisille, syystä että? Luulisi omassa perhe-elämässä olevan tarpeeksi ettei tarvitse sellaisista asioista ongelmia kehittää, jotka ei itseen liity mitenkään, mutta silti kauheaa kohkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Ja sterilisaatio, sen ikäraja ja myöntämiseperusteet ovat ongelma niille, joita se koske = lapsellisille, syystä että? Luulisi omassa perhe-elämässä olevan tarpeeksi ettei tarvitse sellaisista asioista ongelmia kehittää, jotka ei itseen liity mitenkään, mutta silti kauheaa kohkaamista.
Korjaus, "joita se ei koske"
En minäkään oikein ymmärrä, miksi tästä sterilisaatiosta nimenomaan kohkataan. Jos joku ei lapsia tee, hän ei niitä silloin tee. Halvemmalla ja yksinkertaisemmin asia hoituu sterilisaatiolla. Tavallinen ehkäisy on tietyllä tavalla asiaton, koska niitä lapsia ei tehdä, joten sterilisaatio on helppo ratkaisu ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään oikein ymmärrä, miksi tästä sterilisaatiosta nimenomaan kohkataan. Jos joku ei lapsia tee, hän ei niitä silloin tee. Halvemmalla ja yksinkertaisemmin asia hoituu sterilisaatiolla. Tavallinen ehkäisy on tietyllä tavalla asiaton, koska niitä lapsia ei tehdä, joten sterilisaatio on helppo ratkaisu ongelmaan.
Oli itselle todella turhauttavaa odottaa sterkkausta sinne 30v asti, kun mikään ehkäisy ei oikein sopinut. Ärsytti että lopullista ehkäisyä en aiemmin saanut.
Minua hämmästyttää se, kuinka parhaiten asiasta tietävät ovat aina niitä, joilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä; mersu on tosihyvä auto hokevat ne, joilla sellaista ei ole koskaan ollut eikä uskota kun useammalla sellaisella ajanut selittää että samalla tavalla siinä vikoja on kuin muissakin ja takuuhuoltoa kuluu, kerrostaloissa asuu köyhät luuserit selittävät ne, jotka asuvat takahikiällä muuttotapiokunnassa halvassa omakotitalonmörskässä jonka hinnalla ei saisi edes autotalliosaketta ja sterilisaation katumiset ja ikärajat tietävät ne, jotka eivät ole koskaan edes ajatelleet mitään muuta vaihtoehtoa kuin lisääntymistä.
Miten on, jos mies ilmoittaa keskustelupalstalla, että en aio koskaan lisääntyä, tuleeko siitä tällainen meuhkaus kuin silloin kun on kyse naisten valitsemasta lapsettomuudesta? En usko. Mutta miksi ei? Miksi se, että nainen ei halua lisääntyä, saa aikaan jopa täysin epäloogisia ja suorastaan typeriä kommentteja ja vastaperusteluja? Miehen kohdalla todennäköisesti todetaan, että jaa no se on sun asiasi, ei kaikkien tarvitse lapsia tehdä, sulla onkin tuo ura niin et olisi hyvä vanhempi. Naisen kohdalla se ei koskaan ole oma asia, kaikkien (naisten) tarvitsee tehdä lapsia ja naisen ura on toissijaista puuhastelua ja nainen on aina loistava vanhempi, ilmeisesti myös ne jotka eivät lapsia edes halua.
Onko tässä kenenkään muun mielestä mitään omituista?
Onneksi oma mieheni on minua 9 vuotta vanhempi ja pääsi vasektomiaan heti kun oli täyttänyt 30. Olin itse tiennyt aina, että en halua lapsia ja olisi ollut kyllä todella turhauttavaa odottaa, että itse täytän 30. Miehen vasektomiasta on aikaa 12 vuotta ja olemme molemmat kyllä sitä mieltä, että vasektomia on ollut meidän paras päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut joskus kauan sitten jostain, että suurin osa sterilisaationpurkua haluavista on sellaisia, joilla on jo lapsia. Eli kannatan kyllä ikärajan laskua sinne 25 vuoteen, mutta lapsilukuun vedoten sitä ei pitäisi pystyä saamaan.
Eli kannatan, että sterilisaation voisi saada 25v täyttänyt. Sitä nuoremmille se olisi mahdollinen vain terveydellisistä ja sosiaalisista syistä.
Toisaalta, minä voin olla jäävi sanomaan mitään alle 25 vuotiaiden lapsiluvuista, koska aloitin lastenteon vasta reilusti yli 25 vuotiaana.
Samanlaista muistan myös lukeneeni, se oli jotenkin niin että nämä monilapsiset ovat hankkineet sterin ollessaan lasten isän kanssa kun lapset on katsottu hankitun, mutta sitten kun mies on jättänyt tms. ja on uusi mies, ollaankin vänisemässä sterin purkua kun sillekin miehelle pitää pykätä lapsi(a).
Jos sterin hankkinut sellainen, joka ei lapsia halua, hän ei niitä halua vaikka kumppani vaihtuisi kuinka. Tuuliviirit, joiden haluamiset ja kiinnostuksen kohteet riippuvat kulloisestakin miehestä ja hänen miellyttämisestään ja vaihtuvat sen mukaan tyyliin "en mä vaan halua koskaan lasta kun ei perakaan", ja kun pera jättää ja löytyy arska "mä oon aina halunnut lapsia niinkuin arskakin", ovat asia erikseen.
Aloite koskee siis NAISEN sterilaatiota?
No niin yksipuolista aloitetta en kyllä kannata.
Minusta miehelläkin on vastuu suvunjatkamisesta ja ehkäisystä.
Miesten sterilaatioita pitäisi tehdä laajemmin, esim. armeijan kutsuntojen yhteydessä voisi katkaista piuhat kaikilta halukkailta.
Miehen vasektomia on helppo, vaaraton ja nopea toimenpide,
naisen sukuelimiin kajoaminen on paljon vaikeampaa ja vaarallisempaa,
ne kun sijaitsevat syvällä sisäelimien keskellä.
Kannattaisin sellaista aloitetta, jossa ajettaisiin erityisesti miehen oikeutta ja velvollisuuttakin
käydä steriloitavana, mieluiten heti 17-vuotiaana, kun lapsilisän tulo loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut joskus kauan sitten jostain, että suurin osa sterilisaationpurkua haluavista on sellaisia, joilla on jo lapsia. Eli kannatan kyllä ikärajan laskua sinne 25 vuoteen, mutta lapsilukuun vedoten sitä ei pitäisi pystyä saamaan.
Eli kannatan, että sterilisaation voisi saada 25v täyttänyt. Sitä nuoremmille se olisi mahdollinen vain terveydellisistä ja sosiaalisista syistä.
Toisaalta, minä voin olla jäävi sanomaan mitään alle 25 vuotiaiden lapsiluvuista, koska aloitin lastenteon vasta reilusti yli 25 vuotiaana.
Samanlaista muistan myös lukeneeni, se oli jotenkin niin että nämä monilapsiset ovat hankkineet sterin ollessaan lasten isän kanssa kun lapset on katsottu hankitun, mutta sitten kun mies on jättänyt tms. ja on uusi mies, ollaankin vänisemässä sterin purkua kun sillekin miehelle pitää pykätä lapsi(a).
Jos sterin hankkinut sellainen, joka ei lapsia halua, hän ei niitä halua vaikka kumppani vaihtuisi kuinka. Tuuliviirit, joiden haluamiset ja kiinnostuksen kohteet riippuvat kulloisestakin miehestä ja hänen miellyttämisestään ja vaihtuvat sen mukaan tyyliin "en mä vaan halua koskaan lasta kun ei perakaan", ja kun pera jättää ja löytyy arska "mä oon aina halunnut lapsia niinkuin arskakin", ovat asia erikseen.
Aloite koskee siis NAISEN sterilaatiota?
No niin yksipuolista aloitetta en kyllä kannata.Minusta miehelläkin on vastuu suvunjatkamisesta ja ehkäisystä.
Miesten sterilaatioita pitäisi tehdä laajemmin, esim. armeijan kutsuntojen yhteydessä voisi katkaista piuhat kaikilta halukkailta.
Miehen vasektomia on helppo, vaaraton ja nopea toimenpide,
naisen sukuelimiin kajoaminen on paljon vaikeampaa ja vaarallisempaa,
ne kun sijaitsevat syvällä sisäelimien keskellä.Kannattaisin sellaista aloitetta, jossa ajettaisiin erityisesti miehen oikeutta ja velvollisuuttakin
käydä steriloitavana, mieluiten heti 17-vuotiaana, kun lapsilisän tulo loppuu.
Aloite koskee sekä MIEHEN että NAISEN oikeutta saada sterilisaatio 25-vuotiaana tai kun on hankkinut kaksi lasta.
http://www.mtv.fi/lifestyle/tunteet/artikkeli/sai-ensimmaisen-lapsensa-…
Linkissä juttu argentiinalaisesta 17-vuotiaasta tytöstä, jolla on jo 7 lasta. Hänelle ei kuitenkaan ole myönnetty sterilisaatiota. Jutusta ei selviä. miksi tyttö ei käytä ehkäisyä.
Kannatin. Minulla on yksi taaperoikäinen ja jo ennen hänen saamistaan olimme puolison kanssa sitä mieltä, että yksi lapsi riittää meille. Edelleen samaa mieltä. Käytän tällä hetkellä minipillereitä ja sivuvaikutuksena yli viikon kestävät kuukautiset kolmen viikon välein. Teen parin kuukauden välein raskaustestejä, sillä jos vahingossa raskauden, haluan saada abortin niin ajoissa kuin mahdollista. Ja silti se tuntuu kamalalta. Meillä ei olisi varaakaan toiseen lapseen,nyt menee ihan mukavasti.
Ehkäisyksi olen kokeillut rengasta, kierukkaa, yhdistelmäehkäisyä ja kaikista saan jotakin sivuvaikutuksia. Ehkä kapseli olisi seuraava, mutta on kertaostolta aika kallis.. en nyt sanoisi, että elän jatkuvassa raskauden pelossa, mutta siltä se välillä tuntuu. Myös kondomia olemme välillä käyttäneet. Puoliso on onneksi luvanu mennä strerilisaatioon 30 täytettyään.
Tämä on hankala aihe. Joillekuille mikään ehkäisykeino ei vain passaa, se on julma tosiasia ja todella hankala tilanne. Kun nyt melkein 30-vuotiaana mietin taaksepäin 25-vuotiasta itseäni, niin nyt ajateltuna en tuolloin olisi ollut valmis päättämään itse näin isoista asioista. Vaan milloinpa ihminen on, koska mieli muuttuu ja kehittyy koko ajan, joten välttämättä ei voi sanoa, että ihminen olisi valmis päättämään moisesta vielä 35-vuotiaanakaan, kun nelikymppisenä voi olla taas aivan eri mieltä, jne. Ihmisen on oltava valmis sietämään tekemänsä päätökset ja hyväksymään ne myöhemmin, mutta elämässä voi tehdä itsensä suhteen hyvin vähän noin lopullisia päätöksiä. Tietysti lapsen hankkiminen on päätöksenä vielä lopullisempi.
Tällä hetkellä en ota asiaan mitään kantaa, koska vielä aivan viime vuosiin saakka olen tiukasti halunnut sterilisaation ja odottanut kolmattakymmenettä syntymäpäivääni kuin kuuta nousevaa. Voi olla, että odottaisin edelleenkin ja olisin ikärajasta hyvin vihainen, ellen lopulta olisi löytänyt toimivaa ehkäisyä kuparikierukasta. Mielestäni sterilisaation voisi tehdä ikärajatta, mikäli tiedossa on, että raskaus todennäköisesti on vaaraksi naisen terveydelle, mutta muuten kysymys on vaikea.
Voi kun sais tuon ikärajan 25 vuoteen!
Joillakin tuntuu olevan jokin ihme mielikuva, että ihmisiä pakotettaisiin tuonne sterilisaatioon, jos ikärajaa laskettaisiin tai että kaikki ryntäisivät steriloitavaksi hetken mielijohteesta.
Jotkut ihmiset tietävät vapaasta tahdostaan 100% varmasti, että eivät ikinä halua lapsia ja sterilisaatio tulisi heille ehdottomasti sallia.
Saa nähdä, kuinka tämä aloite etenee. Itse olen jo selvitellyt, miten sterilisaatioon pääsisi yksityiseen sairaalaan Ruotsissa.
Miksiköhän tästä aloitteesta ei ole ollut missään lehdessä.. Törmäsin tähän aivan sattumalta.
Sama pätee avioitumiseen, opiskelupaikan ja ammatin valintaan, asunnon ostoon ja asuinpaikan valintaan. Vai miten ihmeessä nimenomaan lasten haluamattomuutta ei voi tietää koska on liian nuori, mutta kaiken muun ja varsinkin lasten hankinnan voi tietää jo 2-kymppisenä? Sama ihminen on kehittynyt tai kehittymätön riippuen siitä, mikä on hänen suhtautumisensa lasten hankintaan :DDDDDD