Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisaloite sterilisaatiolain muuttamiseksi

Sterili
22.03.2017 |

Kansalaisaloite sterilisaatiolain ikärajan ja lapsilukumäärän muuttamiseksi.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401

Kommentit (95)

Vierailija
21/95 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lääkäri, ja törmään nykyisenkin lain puitteissa ihan riittävästi näihin, jotka haluavat purkaa sterilisaation muutaman vuoden - jotkut parinkin vuoden - jälkeen, saman kumppanin kanssa monet. Julkisella puolella ei sterilisaation purkuleikkauksia tehdä, ja onnistumistulokset ovat huonot.

Nykyisen lain määräämä 30 vuoden ikäraja on hyvä, 25-vuotiaat ovat kuitenkin monet vielä turhan lapsellisia tekemään tällaisia päätöksiä. Lapsilukumäärän suhteen voitaisiin alentaa kolmesta kahteen lapseen.

Vierailija
22/95 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lääkäri, ja törmään nykyisenkin lain puitteissa ihan riittävästi näihin, jotka haluavat purkaa sterilisaation muutaman vuoden - jotkut parinkin vuoden - jälkeen, saman kumppanin kanssa monet. Julkisella puolella ei sterilisaation purkuleikkauksia tehdä, ja onnistumistulokset ovat huonot.

Nykyisen lain määräämä 30 vuoden ikäraja on hyvä, 25-vuotiaat ovat kuitenkin monet vielä turhan lapsellisia tekemään tällaisia päätöksiä. Lapsilukumäärän suhteen voitaisiin alentaa kolmesta kahteen lapseen.

Aina on ihmisiä, jotka tekevät typeriä päätöksiä kuten hankkivat liian ison asuntolainan tai menevät naimisiin parin kuukauden seurustelun jälkeen. Se typeryys ei ole ikäsidonnaista vaan johtuu enemmänkin yksilöstä. Jos joku on niin typerä, että hetken mielijohteesta poistattaa lisääntymiskykynsä, niin se ei tarkoita sitä että jonkun fiksumman oikeutta poistattaa lisääntymiskykynsä pitäisi rajoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/95 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika selvää, miksei tästä uutisoida. Juurihan pari kuukautta sitten oli suurta keskustelua siitä, kuinka syntyvyyden lasku on ongelma Suomessa. Nykyinen hallitus luultavasti kieltäisi tästä aloitteesta uutisoinnin.

Vierailija
24/95 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki aborttia vastaustavat voisivat käydä allekirjoittamassa. Tällähän ratkeaisi moni ongelma kun noita "vauvatappoja" ei tarvitsisi tehdä.

Vierailija
25/95 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otatte sterin, niin välttäkää Essure-menetelmää. Sillä on paljon haittavaikutuksia. Itsekin koko ajan kivuista kärsin nyt.

Vierailija
26/95 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aborttia vastaustavat voisivat käydä allekirjoittamassa. Tällähän ratkeaisi moni ongelma kun noita "vauvatappoja" ei tarvitsisi tehdä.

Vastustan, ja allekirjoitin.

Vierailija
27/95 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten lukumäärä 3 -> 2 on hyvä, mutta ikärajan alentamista en kannata. Itse olisin 25-vuotiaana oikein hyvin voinut mennä sterilisaatioon, olin 100 % varma, etten ikinä halua lapsia. Mutta kuinkas kävikään... nyt onnellinen kahden pojan äiti. Enkä ole tuttavapiirissäni ainoa, jolla "biologinen kello" on aktivoitunut tuossa 30 ikävuoden kohdalla.

Vierailija
28/95 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä käyrä matelee. Mä allekirjoitin jo ekalla viikolla. Koskettaa montaa läheistäni, vaikkei minua niinkään.

Ei tälle saada näkyvyyttä, kun aiheessa ei ole mitään setamaisen mediaseksikästä.

Vierailija
29/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina on ihmisiä, jotka tekevät typeriä päätöksiä kuten hankkivat liian ison asuntolainan tai menevät naimisiin parin kuukauden seurustelun jälkeen. Se typeryys ei ole ikäsidonnaista vaan johtuu enemmänkin yksilöstä. Jos joku on niin typerä, että hetken mielijohteesta poistattaa lisääntymiskykynsä, niin se ei tarkoita sitä että jonkun fiksumman oikeutta poistattaa lisääntymiskykynsä pitäisi rajoittaa.

Täysin samaa mieltä! Kyllä ihmisen persoona vaikuttaa enemmän kuin ikä.

Vierailija
30/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mielestänne alle 30-vuotias ei voi olla valmis tekemään kauaskantoisia päätöksiä oman perhemuotonsa suhteen, niin varmaankin ohjaatte jokaisen raskaana olevan alle kolmekymppisen suoraan aborttijonoon? 

Vierailija
31/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita. Itsekin olen tällainen myöhäisherännäinen. 25-vuotiaana lapset tuntuivat suorastaan ällöttäviltä, nyt 40-vuotiaana olen kahden lapsen onnellinen äiti.

(sitä lapsilukumäärän laskemista 3->2 voin kyllä kannattaa)

Vierailija
32/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu teki sterilisaation 30-vuotiaana. Pari vuotta myöhemmin miehensä jätti ja kun tuttuni tapasi uuden suuren rakkauden vähän myöhemmin hän olisikin yhtäkkiä aivan valmis äidiksi ja kovassa vauvakuumeessa tämän uuden miehensä kanssa. Sanoo että ex-miehensä oli jotenkin aivopessyt hänet lapsettomaan elämään, uskoi että ilman lapsia hänkin olisi paljon onnellisempi, mikä ei tunnukaan olevan totta. 

Vierailija
33/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä kondominkäytössä on niin kamalaa?

Vierailija
34/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen aivot ovat nykytiedon mukaan valmiit vasta 25-vuotiaana. Siitä kun 5 vuotta elää "valmiilla aivoilla" eteenpäin, niin ajatus saattaa muuttua kummasti. Minulla oli yksi kaveri, joka vielä 28-vuotiaana vihasi vauvoja ja oli sitä mieltä, että ei lapsia ikinä heille. Ja kuinka vain muutaman vuoden kuluttua asiassa olikin tapahtunut täyskäännös.

Vierailija
35/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen aivot ovat nykytiedon mukaan valmiit vasta 25-vuotiaana. Siitä kun 5 vuotta elää "valmiilla aivoilla" eteenpäin, niin ajatus saattaa muuttua kummasti. Minulla oli yksi kaveri, joka vielä 28-vuotiaana vihasi vauvoja ja oli sitä mieltä, että ei lapsia ikinä heille. Ja kuinka vain muutaman vuoden kuluttua asiassa olikin tapahtunut täyskäännös.

Miksi sitten annetaan lupa niiden alle 25-vuotiaiden aivottomien tehdä lapsia? Eikö se ole pysyvä päätös myös?

Vierailija
36/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos otatte sterin, niin välttäkää Essure-menetelmää. Sillä on paljon haittavaikutuksia. Itsekin koko ajan kivuista kärsin nyt.

Minulle tehtiin sterilointi Essurella kaksi vuotta sitten. Muutaman ensimmäisen kuukauden aikana oli jonkin verran alaselkäkipuja, sen jälkeen ei mitään ongelmia.

Vierailija
37/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakakaa tätä facebookissa!

Lisäksi iltalehti saisi löytää tämän ja tehdä jutun!

Vierailija
38/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotias saa synnyttää mutta 25v  tai esim 29v kahden lapsen äiti ei saa tehdä steriä, HAHAHAHA

Vierailija
39/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakakaa tätä tuttavillenne :)

Vierailija
40/95 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetta tulee mainostaa enemmän, sillä allekirjoittajia todellakin löytyy!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi