Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä hakea apua, kun en osaa pitää kotiani kunnossa?

Vierailija
22.03.2017 |

Tämä on ollut näin koko elämäni ajan ja olen 25.

Vaikka kaikki muut asiat olisivat mallillaan, on kämppä aina likainen ja roskainen. Sitten tämä juuri vaikuttaa kaikkiin muihin asioihin että usein eivät ole mallillaan. Sotku ja lika kyllä ällöttävät ja ahdistavat paljon, mutta en osaa ja jaksa muuta kuin esim. paeta nettiin. Olen terveydenhoitajalle tästä sanonut, mutta kun tämä on tavallaan ainoa suuri ongelmani, josta muut johtuvat, niin ei hän oikein muuta osannut kuin sanoa että opettele siivoamaan. Yritän, ja osaankin siivotta mutta sotken ja ei mene aikaa kun kämppä on piittaamattoman näköinen läävä. Tämä haittaa merkittävästi elämääni.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaiset, sossu, siivouspalvelu?

Vierailija
2/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitat aina tavarat käytön jälkeen omille paikoilleen? ei siivoomisen nyt pitäis aikuiselta ihmiseltä vaatia niin paljon ellei ole jotai mt ongelmia...

Vierailija
4/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa siivooja. Ei ne niin kalliita ole, varsinkin jos sulla pieni kämppä.

Vierailija
5/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, perhe on aika voimaton tässä ja omahan on kämppäni. Ovat sanoneet ettän onkohan mulla joku adhd. Mutta olen melko varma että tämä pelkästään ei riitä siihen diagnoosiin. Sellaista diagnoosia ei ole kuin siivottomuus. Hamstraaminen kylläkin, mutta sitä en tee.

ap

Vierailija
6/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

down

Vierailija
8/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up vielä

Vierailija
9/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla, joilla ei pysy järjestys kyse on siitä, että ei ole päätetty tavaroille paikkoja. Kannattaa siivota yhden hyllyn kerralla, aloita vaikka wc:n peilikaapista ja heitä kaikki turha pois ja päätä tavaroille paikat. Sitten vain laitat tavarat aina paikoilleen. Ja tässä siis tärkein kohta oli se, että päätä asioille paikat, että tiedät, mihin ne kuuluvat!

Ei kannata yrittää järjestää koko kämppää kerralla, koska sitä ei jaksa. Vaan just yksi hylly kerrallaan ja sitten kun se pysyy kohdillaan, niin sitten vasta uusi kohde.

Puhdistusasioihin kannattaa myös tehdä ihan lukujärjestystyyppinen rutiini. Esim. imuroi aina tiettynä päivänä, pese wc toisena. Ota realistinen aikataulu. Esim. jos et saa imuroitua kerran viikossa, ota tavoitteeksi 2 vk välein, mutta pidä siitä kiinni.

Siivousasiat eivät muuten ole sairautta (kuin todella harvoin), vaan kyse on elämäntaidoista. Niitä pystyy ihan opettelemaan aikuisenakin, jos kotoa ei ole saanut hyviä eväitä. Esim. Martoilla on hyviä kursseja ja tietoa nettisivuilla.

Vierailija
10/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä puhtaudessa on vaikeaa? Imurin käyttö vai moppi? Tavarat hujan hajan?

1) aloita järjestämällä kamat paikoilleen

- likaiset astiat tiskiin

-likaiset vaatteet pesukoneeseen

-opettele laittamaan vaatteet siististi tuolille kun riisuudut, ripustamaan henkarille, laittamaan tavarat omille paikoilleen käytön jälkeen.

-järjestä vaatekaapit niin että niissä on helposti ylläpidettävä järjestys.

- vie kierrätykseen ylimääräinen kama/ vaatteet joita et käytä.

2) kun tavarat paikoillaan pyyhi pinnat: pöydät, hyllyt, kaapinovet jne.

3) imuroi asunto

4) pyyhi lopuksi lattiapinnat nihkeällä.

Jos asuntosi on kuin kaatopaikka, jaa työmäärä eri päiville, jolloin homma ei ole ylivoimainen. Jos lika on pinttynyttä, tee ensin perusraivaus ja siivous ja sitten erillisenä päivänä otat jonkin puunauskohteen. Siivoat tehoaineilla pinttyneet lattiat jne. Vähitellen kun tilanne normalisoituu saat aikaan yleisen perussiistin ilmeen, jonka ylläpito on varsin vaivatonta.

Vierailija
11/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.martat.fi/kodinhoito/

Järjestävät ilmeisesti myös kursseja eri aiheista, varmaan voivat yksityisestikin antaa neuvoja miten helpottaa kodinhoitoa.

Vierailija
12/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ADHD:lle ja ADD:lle, joille on tyypillistä toiminnanohjauksen vaikeudet, siis vaikeus saada aloitettua asioitten hoitaminen, opetetaan sopeutumiskursseilla just sitä, että pitää olla rutiinit elämässä. Silloin asiat tulevat hoidettua paremmin. Eli nyt vaan mietit, miten usein sun pitää siivota, jotta saat haluamasi siisteystason, teet lukujärjestyksen ja noudatat sitä. Eli vaikka saisit diagnoosin, niin et tämän kummempaa apua tule saamaan, vaan ihan itse se järjestys pitää elämään luoda kuitenkin.

Vierailija
13/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä se varsinainen ongelma on? Onko se, että tiedät kyllä mitä pitäisi tehdä mutta et vain saa aikaiseksi/aloitettua? Vai oletko ihan kartalla siitä, mitä päivittäin tai viikottain/kuukausittain tulisi tehdä?

Tuo "laitat tavarat käytön jälkeen paikoilleen" on ehkä typerin ohje koskaan ja kyllä, ihan psyykkisesti terveilläkin ihmisillä voi olla ongelmia siisteyden ja järjestyksenpidossa.

Siis toki, itse olen adhd.sta kärsivänä opetellut sen esim.että kahvia keittäessä kahvipaketti laitetaan takaisin kaappiin eikä sitä tarvitse jättää pöydälle. Kaikkea en kuitenkaan jaksa aina laittaa heti käytön jälkeen takaisin ja se on ok. Ei se hillitön sotku siitä tule,jos esim.joka illan päätteeksi kuitenkin keräät kaikki sotkut ja siistit keittiön/olohuoneen. En tavoittele supersiistiä, vaan itselle riittävää siisteystasoa. 

Tavarat kannattaa karsia minimiin, jos ei ole siisti ja järjestelmällinen luonne. Kaikelle omat,selkeät paikkansa. 

Vierailija
14/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihan todella paljon näistä vastauksista! <3

"No mikä se varsinainen ongelma on? Onko se, että tiedät kyllä mitä pitäisi tehdä mutta et vain saa aikaiseksi/aloitettua? Vai oletko ihan kartalla siitä, mitä päivittäin tai viikottain/kuukausittain tulisi tehdä?"

Ongelma on mulla noissa kummassakin! Lapsena mulle ei oikeasti opetettu mitään rutiinia, enkä tiedä oliko sellaista. Ja siivoamiseen liitän mielessäni jonkinlaisen marttyyritunnelman ja korostamisen, ei niin että se olisi joukko päivittäisi normaaleja rutiineja.

ap

Vierailija
15/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä se varsinainen ongelma on? Onko se, että tiedät kyllä mitä pitäisi tehdä mutta et vain saa aikaiseksi/aloitettua? Vai oletko ihan kartalla siitä, mitä päivittäin tai viikottain/kuukausittain tulisi tehdä?

Tuo "laitat tavarat käytön jälkeen paikoilleen" on ehkä typerin ohje koskaan ja kyllä, ihan psyykkisesti terveilläkin ihmisillä voi olla ongelmia siisteyden ja järjestyksenpidossa.

Siis toki, itse olen adhd.sta kärsivänä opetellut sen esim.että kahvia keittäessä kahvipaketti laitetaan takaisin kaappiin eikä sitä tarvitse jättää pöydälle. Kaikkea en kuitenkaan jaksa aina laittaa heti käytön jälkeen takaisin ja se on ok. Ei se hillitön sotku siitä tule,jos esim.joka illan päätteeksi kuitenkin keräät kaikki sotkut ja siistit keittiön/olohuoneen. En tavoittele supersiistiä, vaan itselle riittävää siisteystasoa. 

Tavarat kannattaa karsia minimiin, jos ei ole siisti ja järjestelmällinen luonne. Kaikelle omat,selkeät paikkansa. 

Koita nyt päättää mitä haluat. Kahvipakettia ei tarvitse aina laittaa takaisin - joo, mutta kuinka hirveän raskas juttu on laittaa se takaisin sinne kaappiin? Jotenkin valtaosalla ihmisistä nämä menevät ihan automaatiolla, eivätkä vaadi valtavia henkisiä ym. ponnisteluja.

Fakta on kuitenkin se, että mitä enemmän jättää jotain jonnekin lojumaan, sitä isompi kaaos siitä ajan mukana syntyy ja sitä rataa.  Kaaoksen keskellä ihminen juuri hämmentyy ja kokee tilanteen ylivoimaikseksi - siis edes sen siivouksen aloittamisen. Kun kaikki pinnat ovat tavaroiden peitossa ei niitä jaksa sitten ruveta raivaamaan takaisin, kun yhden kahvipaketin sijaan siinä onkin jo koko kaapin sisältö. Eikä tule pyyhkineeksi tavaroiden alta sitä pöytää/ tasoa, jolloin mahdollinen lika/ pöly pinttyy ja sen puhdistaminen taas on isompi urakka. Eli järjestelmällisyyden opettelulla loppupeleissä pääsee kaikkein pienimmällä vaivaa.

Vierailija
16/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoa aina 15 minuuttia ja katso, kuinka paljon saat tehtyä. Älä edes yritä mitään tuntien urakoita, koska et todennäköisesti jaksa niitä.

Siivoa jokin tietty kohta ja pidä kohta siistinä. Siivoa jokin toinen kohta ja pidä myös kyseinen kohta siistinä. Näin etenet kodissasi ja huomaat, että kotisi on siisti. :)

Vierailija
17/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita nyt päättää mitä haluat. Kahvipakettia ei tarvitse aina laittaa takaisin - joo, mutta kuinka hirveän raskas juttu on laittaa se takaisin sinne kaappiin? Jotenkin valtaosalla ihmisistä nämä menevät ihan automaatiolla, eivätkä vaadi valtavia henkisiä ym. ponnisteluja.

Fakta on kuitenkin se, että mitä enemmän jättää jotain jonnekin lojumaan, sitä isompi kaaos siitä ajan mukana syntyy ja sitä rataa.  Kaaoksen keskellä ihminen juuri hämmentyy ja kokee tilanteen ylivoimaikseksi - siis edes sen siivouksen aloittamisen. Kun kaikki pinnat ovat tavaroiden peitossa ei niitä jaksa sitten ruveta raivaamaan takaisin, kun yhden kahvipaketin sijaan siinä onkin jo koko kaapin sisältö. Eikä tule pyyhkineeksi tavaroiden alta sitä pöytää/ tasoa, jolloin mahdollinen lika/ pöly pinttyy ja sen puhdistaminen taas on isompi urakka. Eli järjestelmällisyyden opettelulla loppupeleissä pääsee kaikkein pienimmällä vaivaa.

No nyt kuvasit juurikin mun tilanteen :D  Siis joo, kyllä tämän kaiken vielä kruunaa se etten perusluonteeltanikaan ole kovin järjestelmällinen tai käytännöllinen, vaan hidas haaveilija ja pohtija! Mutta yritän vielä opetella.

ap

Vierailija
18/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näin että tekemisiisi on kiinnitetty liian suurta huomiota, ettei ole annettu rauhassa yrittää?

Tykkään ja olen aina tykännyt siivoamisesta, mutta ahdistuin kun kotona tehtiin aina numero.

Ehdotan että teet yhden asian kerrallaan.  Omalla tavallasi.

Vierailija
19/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen useimmiten aivan pikkutarkka siitä, että tavarat ovat oikeilla paikoillaan... Mutta joskus tulee kausia, että joitain pieniä juttuja (esim. vaatteista irrotettu hintalappu tai siivouskomerosta haettu puhdistusaine) laskee käsistään juuri siinä missä sattuu olemaan. Luin kerran erään kirjoittajan kommentin, että jos tavaran paikalleen laittaminen tai roskan roskiin vieminen vie aikaa korkeintaan 10 sekuntia, tee se heti eikä hetken päästä. Tätä olen noudattanut ja tuollaisia epäjärjestelmällisiä kausia on aina vain vähemmän.

Vierailija
20/59 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee "lukujärjestys" siivoamisesta ja teippaa se keskeiselle paikalle kotiisi, esim. jääkaapin oveen. Lukujärjestyksessä lukee viikonpäivät, joina teet(-te) jonkin tietyn siivoushomman: maanantaina klo 19.30 tiskaus, keskiviikkona klo 19.00 olohuoneen ja eteisen imurointi jne.

Merkitse välipäivät, jolloin ei tarvitse siivota. Älä vaadi liian suuria, vaan tyydy kohtuulliseen siivoon. Siivoa pienissä erissä, mutta järjestelmällisesti.

Ota ainakin aluksi avuksi hälytykset, esim. puhelimeen, jotka muistuttavat, kun täytyy ryhtyä hommiin. Älä luovuta, vaikka alku olisi tahmeaa. Totuta aivosi uuteen rutiiniin. Jos sinulla ei ole massiivista aivovammaa tai mielisairautta, ennemmin tai myöhemmin aivosi tottuvat siihen eikä tarvitse enää ponnistella siivotaksesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä