Kannattaako mennä Painonvartijoihin laihtumaan?
Suomessa ei taida enää edes olla Painonvartijoita, mutta te jotka olette siellä aikanaan olleet, kertokaa vähän meiningistä, plussat ja miinukset ja pysyivätkö pudotetut kilot?
Olisi tarkoitus aloittaa, mutta vähän vielä epäröin...
Asun Keski-Euroopassa.
Kommentit (45)
Olen jopa miettinyt, yrittäisinkö liittyä Ruotsin painonvartijoihin. Se heidän kaavansa oli toimiva.
Laihduin pistelaskusysteemillä 41kg. Sitten lihoin yli 50kg kun lopetin pisteiden laskemisen. Ei siitä ollut apua pysyvien elämäntapojen opetteluun, mikä kuitenkin on oleellista. Ainakaan silloinen systeemi ei oikeastaan millään tavoin ohjannut terveellisempiin valintoihin. Perunaa olisi saanut syödä tolkuttomasti kun taas hyviäkin rasvoja ihan liian niukasti.
En suosittele. Tuttu laihtui painonvartijoissa yli 15kg ja normaalipainon rajoihin mutta kävi sittemmin kehonkoostumusmittauksessa missä paljastui että rasvaprosentti edelleen tolkuttoman korkea ja lihasta vajaa 10kg liian vähän. Syömiset oli ihan päin peffaa kun käytti pisteet siihen mitä teki mieli, ei hyviä rasvoja, ei proteiinia.
Äkkiä ne kilot pamahti takaisin kun pisteenlaskenta loppui.
Ei ole hyvä eikä terveellinen menetelmä. Ravinto-oppaita on netti täynnä. Olen laihduttanut noin 20 kiloa, hitaasti, kilo kuukaudessa, eivätkä kilot tulleet takaisin. Kunnon lautasmalli kunniaan. Painonvartijoiden ohjeet eivät toimi, kilot tulevat takaisin. Olen myös nivelsairas, enkä ole laihduttanut liikunnalla. Itsekuri on avainsana. Kaikesta turhasta voi maksaa. jos on ylimääräistä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
En suosittele. Tuttu laihtui painonvartijoissa yli 15kg ja normaalipainon rajoihin mutta kävi sittemmin kehonkoostumusmittauksessa missä paljastui että rasvaprosentti edelleen tolkuttoman korkea ja lihasta vajaa 10kg liian vähän. Syömiset oli ihan päin peffaa kun käytti pisteet siihen mitä teki mieli, ei hyviä rasvoja, ei proteiinia.
Tämä. Niillä pisteillähän saa syödä ihan mitä tahansa. Jos käyttää pisteensä herkkuihin, nin ruokavalio jää auttamatta todella yksipuoliseksi. Silti kuvittelee syövänsä oikein, kun pisteet on kunnossa. Sitten mättää vielä kauheat kasat perunoita, joita sai vetää sielunsa kyllyydestä. Tuo pistesysteemi suosii muutenkin hiilareita rasvojen kustannuksella mikä on todella 80-lukuista touhua. Jos sitä perunaa ei syö paljon, niin päivän energia jää aivan kitukuurimeiningiksi mikä sitten vaan vie paljon lihasta suhteessa läskiin.
En tiedä ovatko yhtään korjanneet ohjelmaansa, mutta jos on samaa settiä kuin 15 vuotta sitten, niin en todellakaan suosittele kellekään. Hyvä, että katosi Suomesta edes yksi turha rahastusfirma.
Minusta se systeemi oli hyvä. Etenkin sen jälkeen, kun aterian yhteydessä perunaa sai syödä tietyllä pistemäärällä vapaasti, niin ei jäänyt ikinä nälkä.
Pv on hyvä systeemi.
Tuo hiilihydraattikammo on ohimenevä muoti.
Uusimmissa tutkimuksisa on todettu, että keräilijä-metsästäjä sai suurimman energiamääränsä hiilihydraateista ja he olivat erittäin sydänterveitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan omaa typeryyttä jos syö pelkkiä herkkuja eikä terveellistä ruokaa. Samoin on idioottimaista palata mässäämiseen dieetin jälkeen ja väittää sitten että dieetti oli huono kun kilot palasi.
Painonvartijoissa on monta hyvää puolta, ryhmäpaine ja -tuki, pisteiden lasku on monille helpompaa kuin kalorien, maksullisuus kannustaa panostamaan... Järjenkäyttöä vielä mukaan niin varmasti toimii.
Liity johonkin nettiryhmään, joka laihduttaa ja seuraa ohjeita. Keventäjät, Jutta G. tms.
Mielestäni Painonvartijat oli ikävystyttävä paikka, jossa ei keskitytty riittäväsit terveelliseen ja monipuoliseen ravintoon, vaan myytiin ketjun epämääräisiä laihdutustuotteita asiakkaille.
"Älä syö hedelmiä, vaan brownie. Yhtä monta laihdutuspistettä!" Plääh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ihan omaa typeryyttä jos syö pelkkiä herkkuja eikä terveellistä ruokaa. Samoin on idioottimaista palata mässäämiseen dieetin jälkeen ja väittää sitten että dieetti oli huono kun kilot palasi.
Painonvartijoissa on monta hyvää puolta, ryhmäpaine ja -tuki, pisteiden lasku on monille helpompaa kuin kalorien, maksullisuus kannustaa panostamaan... Järjenkäyttöä vielä mukaan niin varmasti toimii.
Olihan se dieetti huono, jos sillä ei opittu pysyviä elämäntapamuutoksia. Painonvartijoiden puitteissa voi oppia pysyviä muutoksia, mutta Painonvartijat ei siihen suuntaan juurikaan ohjaa. Ryhmän tuki kyllä on monille tärkeä asia. -eri
Älä hukkaa rahojasi. Joudut tekemään työt ihan itse, halusit tai et. Painonvartijoiden pistesysteemi valehtelee sinulle. Et voi mättää esim. avokadoja tai appelsiinejä kuinka paljon tahansa, niissä on oikeasti todella paljon kaloreita. Opettele laskemaan kalorit, vaikka se työlästä onkin.
Toisekseen, sinun on päästävä sokerikoukusta. Veikkaan, että yksi suuri ongelma laiduttajilla on juurikin se, että jätetään ruoka vähemmälle, ja sitten yritetään elää niillä suklaapiirakoilla ja juustokakuilla.
Tsemppi vaan ap. Tiedän että olisi kiva, että löytyisi joku helppo keino jonka avulla onnistut varmasti. Valitettavasti joudut itse tekemään kaikki työt, ja sen lisäksi joudut itse kokeilemaan eri keinoja ja oppimaan mitkä jutut toimivat juuri sinulle ja mitkä eivät toimi ollenkaan.
Mä onnistuin laihduttaan 10 kg pisteillä, ja opin syömään terveellisesti. Se on ikään kuin yksinkertaistettua kalorien laskentaa.
En käynyt ryhmissä, vaan tein sitä postitse. Hyvin toimi. Ei niitä tuotteita tarvinnut ostaa jos ei huvikseen halunnut. Ostin jonkun reseptikirjan, kun en osaa laittaa ruokaa.
Tottakai paino nousee takaisin, jos ei tajua, että pitää pysyvästi syödä terveellisesti, ja alkaa taas mättää pitsaa ja karkkia.
Pistelasku ohjasi paljon kohti kasvisten syöntiä, puuroaamupaloja välttämään raskaita lounaita, pitaoja, kahvipullia, hampurilaispaikkoja, salakavalia einesannoksia. Tykkäsin. Helppoa, selkeää, toimivaa.
Vierailija kirjoitti:
Löysin netistä nyt ravitsemusterapeutinkin, joka maksaisi vähän enemmän kuin PV, mutta joka kiinnostaisi myös. Kuntosalille ei nyt kannata mennä, koska mulla on sellainen aika massiivinen olkapäävaiva, etten voisi tehdä siellä paljon mitään. Kuntoilen pyöräilyllä ja kävelyllä nyt ensin.
Mutta kiitos vastauksistanne. Mietin nyt vähän tässä vielä.
ap
Minä nimenomaan sain ohjeeksi kuntouttaa olkapäätä kuntosalilla. Mikä vaiva sinulla on?
Laihduin aikanaan 18 kg painonvartijoissa, ja sain pidettyäkin, kun kävin joka syksy kertausharjoituksissa pudottamassa kertyneet pari kiloa. Kunniajäsen sai käydä maksutta :D
Sairauksien myötä lihoin välillä, mutta taas painonvartijoiden opettamalla tahdonvoimalla pystyin pudottamaan tervehdyttyäni.
PS: Yksi piste on muuten 60 kcal. Eli se päivittäinen maksimikalorimäärä on se muualtakin tuttu 1200, jos haluat laihtua. Simple as that! Liikkumalla saat lisää päivittäistä pelivaraa, ja myös kiinteydyt.
Mutta ei painonvartijatkaan sinun puolesta laihduta, jos et itse halua.
"Painonvartijoiden pistesysteemi valehtelee sinulle. .... Opettele laskemaan kalorit, vaikka se työlästä onkin."
1 piste = 60 kaloria
Mä sain siellä pois 28 kg pysyvästi (15 vuotta sitten)
Se pistesysteemi oli kätevä tehdä elämäntapamuutos. Harmitti, kun lopetti Suomessa. Ei päässyt enää kokoontumisiin kurinpalautukseen. Pelkäsin retkahtavani, mutta olen pysynyt oikealla tiellä.
Tutkittu juttu, että Painonvartijat toimii. Siitä oli Tieteen kuvalehdessä juttua.
Mä sain työkaverilta vihkosen ja pistetaulukot. Aloitin viime kesän jälkeen. Alkuun lähti 1 kg/kk, nyt tahti hidastunut, mutta aion jatkaa kesään asti ja tavoite on 10 kg pois. Hyvää tässä on, että pisteiden laskeminen on todella helppoa ja tiedät, että saat käyttää sen 19 p/päivä. Jouluna, juhlapäivinä olen mielenkiinnosta laskenut myös, ja hurjia pistelukemiahan siitä tulee, mutta sitten olen palannut heti ruotuun.
Läskille tulee kova kilohinta eikä tulos kuitenkaan ole pysyvä. Muutamat työkaverit pudottivat Painonvartijoissa painoaan merkittävästi, mutta ei mennyt kovinkaan pitkä aika, kun kaikki oli tullut takaisin, osalla korkojen kera. Ne harvat, jotka saavuttivat pysyvän tuloksen, sisäistivät tärkeän ajatuksen: entiseen ei ole paluuta, vaan elämää on jatkettava uudelta pohjalta. Eli elintapamuutos on pysyvä, jos haluaa pysyviä tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain siellä pois 28 kg pysyvästi (15 vuotta sitten)
Se pistesysteemi oli kätevä tehdä elämäntapamuutos. Harmitti, kun lopetti Suomessa. Ei päässyt enää kokoontumisiin kurinpalautukseen. Pelkäsin retkahtavani, mutta olen pysynyt oikealla tiellä.
Tutkittu juttu, että Painonvartijat toimii. Siitä oli Tieteen kuvalehdessä juttua.
Kerrotko tarkemmin tuosta tutkimuksesta.
Liittyisin heti, jos tulisi takaisin.
Se pistelaskusysteemi oli selkeä selkäranka laihtumiselle. Punnitsin kaiken, jotta en voinut huijata itseäni silmämääräisesti.
Myös viikottainen punnitus siellä ja merkintä seurantakorttiin auttoi pitämään päämäärästä kiinni.
Miinukset:
kummallisen korkea hinta. Voisivat alentaa hintaa ja poistaa sieltä erillisen kortinpoimijan ja rahastajan.
Jotkut ryhmät olivat aivan liian täysiä. (Ei henkilökohtaista otetta.)
Jotkut puhujat olivat tyhjänpäiväisiä hölmöjä. Jaarittelivat tyhjää.