Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pystyttekö kuulemaan ääniä (puhetta) nukkumaan mennessä.

kustaa
21.03.2017 |

Ite kun käyn nukkumaan ja oikein keskityn niin pystyn kuulemaan toisten puhetta. Täysin merkityksetöntä sisältöä kylläkin mutta ihan sujuvana virtana.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn ja minulla on tiettyjä diagnooseja. En tosin ole koskaan luullut, että joku oikeasti puhuu, vaan tiedän että "puhe" kumpuaa omasta päästä, ei siis oikeasti ole mitään toisten puhetta.

Vierailija
2/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Joskus siinä rajalla havahdun kyllä että ihan kuin joku olisi kutsunut nimeltä. Ja kerran miesystävälle tulin selittäneeksi että ihan kuin joku laulaisi. Siitä sain monesti kuulla sitten, mutta itse päättelin että kamiina jotenkin sai äänen aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty nukkumaan, jos joku puhuu. Tai edes jos kuulen musiikkia. Oikeastaan kaikki äänet häirittee. Nukun korvatulpilla.

Vierailija
4/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis omasta päästä tulevaa puhetta kuulen. Läheskään aina en siinä onnistu mutta jos oikein keskityn niin siihen pystyn. Kuulostaa siltä että tulee jonkun suusta ei omasta päästä. Ja äänimuisti aika hyvä joten voin kuunnella kenen puhetta haluan. Läheisien ääniä yleensä kun niitä on kuullut eniten.

Myös hajumuisti itselläni hyvin kehittynyt. Joku haju vie heti muistoissa johonkin tiettyyn hetkeen.

ap

Vierailija
5/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis omasta päästä tulevaa puhetta kuulen. Läheskään aina en siinä onnistu mutta jos oikein keskityn niin siihen pystyn. Kuulostaa siltä että tulee jonkun suusta ei omasta päästä. Ja äänimuisti aika hyvä joten voin kuunnella kenen puhetta haluan. Läheisien ääniä yleensä kun niitä on kuullut eniten.

Myös hajumuisti itselläni hyvin kehittynyt. Joku haju vie heti muistoissa johonkin tiettyyn hetkeen.

ap

Saman tyyppistä siis kuin minulla. Olen tuo eka vastaaja. Minulla vain ei vaadi/vaatinut keskittymistä, vaan "puhe" virtasi ihan itsestään. Mitä enemmän stressiä tms. niin sitä enemmän tuota ilmeni. Nyt olen onneksi päässyt siitä eroon.

Vierailija
6/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus väsyneenä ja stressaantuneena en pysty nukkumaan, kun unen rajamailla kuulen puheääniä päästäni. Synnytyksen jälkeen oli pahimmat. Suvussani on skitsofreniaa, mutta minulla ei ikinä ole ollut oireita.

Vierailija
7/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta välillä kuulen tiskikoneesta musiikkia

Vierailija
8/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten korvatulpilla pystyy nukkumaan? Siis jos piehtaroi unissaan, tökkääkö ne korvan halki vai putoaako pois? Vai onnistuuko pään asennon vaihtaminen helposti?

Vierailija
9/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli synnytyksen jälkeinen masennus, joka paheni vauvaa uhkaaviksi näköharhoiksi. Sain lääkityksen, harhat jatkuivat, lähinnä ne olivat edelleen näkö- ja kuuloharhoja, joskus tuntoharhoja. Toivuin masennuksesta, mutta kuulo- ja näköharhat jatkuivat vielä pitkään ja usein. Kun viimein lopetin masennuslääkityksen (Ixel), harhat loppuivat siihen paikkaan. Siinä vaiheessa tuli luettua pakkaukselosteesta, että lääkkeen haittavaikutuksissa mainittiin harhat ja hallusinaatiot.

Vierailija
10/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Saman tyyppistä siis kuin minulla. Olen tuo eka vastaaja. Minulla vain ei vaadi/vaatinut keskittymistä, vaan "puhe" virtasi ihan itsestään. Mitä enemmän stressiä tms. niin sitä enemmän tuota ilmeni. Nyt olen onneksi päässyt siitä eroon.

Ja diagnoosini ei ole skitsofrenia, jos yhtään lohduttaa ☺

Vierailija
11/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nautin noista äänistä eikä ne häiritse. Parempi kun tinnitus joka on niin kova. Mietin vaan olenko ainut joka niitä kuulee, itsellä ei ole synnytyksen jälkeistä masenusta johtuu varmaan siitäkin että olen mies.

Vanhemmiten aistit herkistyneet hirveesti, (haju, näkö).

Illalla kiva vinkki miten uni ei ainakaan tule on miettiä miten sylki tulee suuhun, ja kohta on suu sylkeä täynnä tai miettiä mitä näkee kun silmät on kiinni ja missä asennossa silmät on.

Vierailija
12/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joskus kuulen juuri unen ja valveen rajamailla sujuvaa puhetta, mitään merkitystä kuulemissani lauseissa ei kuitenkaan ole. Saattaa siis olla ihan järjetöntä, tyyliin: "housut kaatui ja presidentti osti kultakatriinaa koska minulla on nälkä"

Joskus kuulen myös musiikkia.

Vierailija
13/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Oikeesti puhetta..no en. Varmaan aikalailla pelästyisin jos puhetta kuuluisi. Eikö tuo äänten kuuleminen kuulu erääseen mt diag?

Vierailija
14/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuota ja olen tietääkseni ihan terve. Unen ja valveen rajalla alan tavallaan ikään kuin kuulla (kuitenkaan varsinaisesti kuulematta, joskus näen myös sanoja aivoissani) aivan järjetöntä höpinää tietyin äänensävyin ja jopa aika oudoin (virallisin, vanhahtavin, ei-arjessa-käytettävin jne.) sanavalinnoin. Minusta kyse on vähän samasta ilmiöstä kuin siinä, jos on päivän aikana pelannut intensiivisesti jotain peliä.

Aivoilla kai on omanlaisensa "hissimusiikki" tyhjien hetkien täyttämiseen. Minusta jutut ovat aika viihdyttäviä ja joskus jopa hämmästelen, miten omasta päästäni voi syntyä jotain niin outoa. Jos sinua ei ahdista tai muita oireita ei ole, en huolestuisi.

Vierailija
15/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joskus kuulen juuri unen ja valveen rajamailla sujuvaa puhetta, mitään merkitystä kuulemissani lauseissa ei kuitenkaan ole. Saattaa siis olla ihan järjetöntä, tyyliin: "housut kaatui ja presidentti osti kultakatriinaa koska minulla on nälkä"

Juuri tätä hain omalla kommentillani! Ihme höpötystä, jota vain pulppuaa jostain aivojen syövereistä. -13

Vierailija
16/36 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 lisää vielä, että jos olen stressaantunut niin unen rajamailla tai muuten vaan silmät kiinni saatan nähdä erilaisia kuvioita. Mitä stressaantuneempi olen sitä selvemmin kuviot näen ja sitä tiuhempaan ne vaihtuvat. Kerran erään kriisitilanteen jälkeen näin koko yön silmät kiinni ollessani kasvoja jotka irvistelivät minulle tai olivat vihaisen näköisiä. Ne oli tosi aidon näköisiä, mielenkiintoista, että aivoni voivat luoda jotain sellaista.

Vierailija
17/36 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että on muitakin, en olisi uskonut.

Yhden ihmisen tiedän vain lähipiiristä joka ääniä kuulee.

-Aloittaja

Vierailija
18/36 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä hain omalla kommentillani! Ihme höpötystä, jota vain pulppuaa jostain aivojen syövereistä. -13

Mulla oli vastaavaa, ilmeni heräämisen hetkellä aamuisin. Ei ollut puhetta vaan tekstiä, joka tuli ikäänkuin tulosteena niin nopeasti, että sai kiinni vain jotain yksittäisiä sanoja. Mitään mieltä noissa ei ollut, sanoja tai lauseita vaan peräkkäin. Ennen nukahtamista näen ihmisen kasvoja, Ihan valveillakin näen aina ihmishahmoja vaikka puiden oksien muodoissa tai melkein missä vaan. Mitään diagnoosia mulla ei ole. Pitäisköhän olla? Masennus- tai vastaavia lääkkeitä en ole koskaan syönyt.

Vierailija
19/36 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on NIIIIIN tuttua. Tämä kummallisten sanojen pulppuava virta alkaa aina juuri ennen kuin nukahdan. Sellainen puoliunen horrosvaihe, johon päästessään tietää, että kohta olen unessa. Joskus nuorempana tilalla oli puheen sijasta todella kummallisia "videopätkiä", esimerkiksi eläimen muotoon leikattuja pensaita syömässä tikkukaramellia markkinoilla, ym.

Mä en kuitenkaan varsinaisesti "kuule" noita ääniä, se on tavallaan sellainen äänetön radiolähetys, joka tulee mun ajatusten taajuudelle. Päässä rullaa ajatuksia ja keskusteluja, jotka ei ole mun ajatuksia, en tunnista niitä ollenkaan.

Vierailija
20/36 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävisin juttelemassa psykiatrin kanssa, jos päässäni olevat äänet juttelisivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän