Kuntavaalit- unohdetut lapsettomat aikuiset.
Ajattelin tänä vuonna perehtyä kunnolla kuntavaaliehdokkaisiin ja yllätyksekseni huomasin, että eipä löydy ehdokasta joka ajaisi työssäkäyvän lapsettoman aikuisen, lapsettoman pariskunnan tai sinkkuaikuisen asiaa tästä kunnasta.
Lähes jokainen ajaa vanhustenhoitoon parannuksia, lapsiperheiden etuja, eläkeläisten etuja, parempia palveluja (tarkoittaen vanhuksille,lapsille, terveydenhoito).
Itse kaipaisin parempia kulkuyhteyksiä, palveluja, koulutusmahdollisuuksia ja työpaikkoja.
Taidan asua väärässä paikassa. Vaikuttaa vaan erikoiselta, koska olen aina ajatellut kunnan elinvoimaisena pysymisen vaativan moninaista asukaspohjaa, ei ainoastaan lapsiperheitä ja vanhuksia.
Miten teillä muilla ehdokasta etsivillä perheettömillä aikuisilla, löytyykö ehdokas helposti?
Kommentit (10)
Ei löydy. Vaalikoneissakin 90% kysymyksistä on sellaisia, jotka eivät kosketa minua mitenkään.
Valtaosa kuntien järjestämistä palveluista on sellaisia, jotka eivät koskekaan tervettä työssäkäyvää lapsetonta kuntalaista.
Aika jännä, en ole aikaisemmin tätä asiaa ajatellutkaan, että lapsettomia työssäkäyviä aikuisia ei oteta juuri huomioon käytännössä missään.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa kuntien järjestämistä palveluista on sellaisia, jotka eivät koskekaan tervettä työssäkäyvää lapsetonta kuntalaista.
Kyllä minua ainakin joukkoliikenne koskee. Samoin kirjasto ja uimahalli, ja muutaman vuoden välein erikoissairaanhoito. Tulevaisuudessa joskus sitten vanhustenhuolto.
Mutta tosiaan, miksi pitäisi pyöriä vain oman napansa ympärillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ainakin joukkoliikenne koskee. Samoin kirjasto ja uimahalli, ja muutaman vuoden välein erikoissairaanhoito. Tulevaisuudessa joskus sitten vanhustenhuolto.
Mutta tosiaan, miksi pitäisi pyöriä vain oman napansa ympärillä?
Ehdokkaista suurin osa ajaa vanhuksien ja lasten asiaa, jolloin voisin olettaa että heidän asiansa tulee joka tapauksessa erityisen vahvasti edustetuksi päättävissä elimissä, siksi en koe mitenkään vääräksi yrittää hankkia ehdokasta joka ajaisi minunkin etuani. Erityisesti juurikin sen moninaisuuden vuoksi. En tiedä voiko kunta tosiaan pärjätä kovin hyvin, jos unohdetaan perheettömät aikuiset, ehkä sillä ei ole vaikutusta. Itse olen aina ajatellut että työssäkäyvinä he mahdollistavat sitä parempaa vanhustenhoitoa ja lasten etujen ajamista, mutta kyllä silloin heidänkin etunsa tulisi jossain määrin huomioida.
ap
Olen lapseton aikuinen. En erityisemmin koe, että jonkun tulisi ajaa minun etuja kunnallistasolla. En myöskään usko, että sellaisen ehdokkaan olemassaolo vaikuttaisi mitenkään äänestyskäyttäytymiseeni. Tällä hetkellä elämästäni ei puutu mitään sellaista, mihin päättäjät voisivat jotenkin vaikuttaa.
Lisään vielä, että tällaiset ehdokkaat eivät tietenkään minua haittaisi, mutta itse en varmaan ketään sen perusteella siis äänestäisi.
Eipä kukaan tietämäni ehdokas tällä tavalla ole profiloinut, koska ei ole oikein mitään erityisiä palveluja tai poliittisia päätöksiä, jotka hyödyttäisivät erityisesti lapsettomia aikuisia erotuksena vanhemmista. Kulttuuriin, julkiseen liikenteeseen ja koulutukseen uskovia ehdokkaita olen koettanut etsiä, koska olen kulttuuria harrastava autoton opettaja.
Ainahan voi itse asettua ehdolle seuraavissa vaaleissa, jos nyt ei löydy sopivaa ehdokasta.
Löytyy se, mutta minä en ajattelekaan, että ehdokkaan pitäisi ajaa juuri minun asiaani. Tärkeintä on parantaa kaikkein heikko-osaisimpien asemaa, ja minä en kuulu heihin.