Tapailemani mies kertoi ostaneensa auton lyhytaikaista työprojektia varten - miten suhtautua rakentavasti?
Mielestäni auton ostaminen on lähes aina typerää, mutta erityisen typerää sellaista työtä varten, jonka tietää kestävän vain hetken aikaa. Mies kertoi asiasta tekstivietitse, joten minulla on aikaa harkita reaktiotani. En haluaisi vaikuttaa liian nuivalta, mutta oikeasti olen kyllä sitä mieltä että auto on typerin mahdollinen sijoituskohde rahoille. Hänen rahojaanhan ne ovat tietysti, mutta kun olemme tässä nyt tutustumassa toisiimme niin haluaisin olla kuitenkin aika rehellinen siitä, mitä mieltä olen mistäkin aiheesta.
Hän vaikuttaa olevan ostoksestaan ylpeä ja iloinen, enkä haluaisi sitä iloa pilata. Toisaalta jonkin verran katuvaiseltakin hän vaikuttaa samaan aikaan. Miten reagoisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho miten jyrkkiä vastauksia, yllätyin!
Mies on aktiivinen matkailija, joka on lähtemässä tuon työprojektin jälkeen kiertämään maailmaa. On mielestäni (ja selvästi hänen omastakin mielestään) aika typerää ostaa auto siellä maassa, missä hän on, alle kolmen kuukauden projektia varten, kun autoja voi myös liisata jne. tarpeen mukaan. Hän kertoi luulleensa, että projektissa pitäisi ajaa selvästi enemmän.
ap
Olkoon auton ostaminen miten typerää tahansa, niin miten tämä sinun elämääsi vaikuttaa? Kai aikuisilla ihmisillä on oikeus tehdä omat ratkaisunsa? Mies varmaan itse oppii virheestään, jos se sitten virheeksi hänen mielestään osoittautuu. Rahaongelmasta tässä ei ilmeisesti kuitenkaan ole kyse, jos hänellä olisi ollut varaa käyttää vuokra-autoakin ja hän on aikeissa kierrellä maailmaa työprojektinsa jälkeen.
Minä en puuttuisi tällaiseen asiaan mitenkään. Olisin iloinen miehen puolesta, jos hän kerran olisi omasta ratkaisustaan itse iloinen. Aika sen sitten näyttää, olisiko auto kannattanut jättää ostamatta, mutta sekin on miehen oma asia. Jokainen meistä tekee päätöksiä sen mukaan, mikä omassa tilanteessa hyvältä tuntuu ja niin kauan kuin myös kantaa vastuun päätöstensä seurauksista, asia on ihan ok. Mä en nyt ymmärrä ollenkaan, mikä sinua tässä häiritsee. Te ette kuitenkaan ole ilmeisesti edes vakiintunut pariskunta, joten ihan itsehän sinäkin kai oman elämäsi päätöksiä teet?
En ole puuttunut enkä puuttumassa miehen rahankäyttöön. En ole sellaista tehnyt aiemmissakaan suhteissani, enkä ole aikeissa aloittaa nyt.
Ongelma tässä tilanteessa rautalangasta vääntäen: en halunnut miehelle syntyvän sellaista kuvaa, että minä tapailen vain miehiä jotka käyttävät rahaa mm. luksusautoihin. Tutustumisvaiheessa on todella tärkeää, että näissä asioissa ei synny väärinkäsityksiä. En silti halunnut myöskään liian tuomitsevasti ilmaista mielipidettäni ihmisistä, joille tuollainen elämäntapa on tärkeä. Puhunko nyt ymmärrettävästi? Olisiko kenelläkään ehdotuksia, millä tavalla tällaisen asian voi ilmaista rakentavasti ja väärinkäsityksiä aiheuttamatta? (Suora puhe ei käy, koska niinhän toki melkein kaikki naiset sanovat - myös sellaiset joille se luksuselämä on todellisuudessa hyvin tärkeä asia.)
ap
Aloitusviestistä sai kyllä sellaisen mielikuvan, että etsit rakentavaa tapaa kertoa miehelle, että auton ostaminen on mielestäsi ylipäätään typerää, joten hän on mielestäsi toiminut tyhmästi ostaessaan auton lyhyttä työsuhdetta varten. Kyllä tuo minusta toisen rahankäyttöön puuttumiselta kuulostaa.
Missään vaiheessa aloitusviestiä, saatika tätä seuraavaa kommenttiasi et maininnut, että tässä olisi kyse jostain luksusautojen ostelusta vailla mitään järkevää syytä. Ei tavallinen palstamamma voi mitenkään arvata, että sua huolettaa luksusautoilu, jos ainoa asia josta puhut, on auton ostaminen siksi, että se on työssä tarpeellinen. Tavallinen palstamamma ei tule luksusautoilua edes ajatelleeksi silloin, kun puhutaan työhön tarvittavasta autosta. Joten jos haluat parempia vastauksia, kannattaa myös kertoa heti alkuun, mistä kenkä oikeasti puristaa.
Mikäli miehen ostama auto ei ole luksusauto, en ymmärrä miksi sinunkaan pitäisi luksusautoja ottaa esiin. Jos mies on ostanut ihan kohtuuhintaisen auton siinä uskossa, että olisi sitä työssään tarvinnut enemmän, niin kyllä siihen minusta voi suhtautua ihan neutraalisti. Ei siinä mitenkään anna ymmärtää, että tapailisi miehiä vain luksusautojen vuoksi. En näe syytä tehdä tällaisesta asiasta numeroa jollei se kerran tässä vaiheessa ole ajankohtaista. Kerro mielipiteesi luksusautoista sitten, jos mies sellaisen ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt oikein ymmärrä!? Miksi tätä asiaa yleensä pitää vatvoa?
Jos miehesi tarvitsee auton kolmen kuukauden työprojektiin niin silloin miehesi tarvitsee auton kolmen kuukauden työprojektiin. Miten siitä saa väännettyä jotain pinnallista?
Miehellä on instagramissa kuvia autosta, jolla hän ajoi edellisessä maassa jossa asui. Sen perusteella pelkäsin, että hän olisi tullut nytkin ostaneeksi vastaavanlaisen, varsinkin kun hän viestissään kertoi harmittelevansa tekoaan. Onneksi siis pelko osoittautui turhaksi. Jos kuitenkin ko. auto olisi ollut joku älyttömän kallis, olisi ollut minulta ihan aiheellista miettiä kieli keskellä suuta, miten kommentoin.
ap
Sori, mä oon ehkä vähän hidas kun en ymmärrä vieläkään...
Vierailija kirjoitti:
Heh. Hän varmaan osaa myydä sen auton pois sitten, jos ei työprojektin jälkeen sitä koe tarvitsevansa.
Ja todella huono "sijoitus" auto onkin, mutta ei kaikkia hankintoja tehdäkään sillä perusteella, että niistä pitäisi saada jotain tuottoa. Jos auto helpottaa miehen elämää työprojektin aikana ja esim. vähentää hänen stressiään, niin sehän on ihan järkevä hankinta.
Kaikist huonoin sijoitus onelämässä ottaa akka jollei se vähintään ole viinakaupan omistava kuuro mykkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva jättää lähes kaikki tauatatiedot kertomatta ja tulla sitten ihmettelemään kun saa vääriä vastauksia.
No en jäänyt paljon miettimään avaustani, koska halusin vain saada riittävän nopeassa ajassa kommentit.. Mutta vastasin sitten niin kuin tuli mieleen vastata, ja onneksi tilanne sujui hyvin.
Kysyin varovaisesti vähän tarkennusta, ja mies sanoi suoraan että häntä hävettää kun tuli ostettua auto näin vähään tarpeeseen, varsinkin kun projektissa ei ole tullut edes ajoa juuri ollenkaan. Pelkäsin vielä tässä vaiheessa, että auto on joku huiman kallis, mutta myöhemmin kävi ilmi että hän oli kuitenkin ollut järkevä sen suhteen, että osti mahdollisimman hyvän hintaisen. Kertoi myyvänsä sen piakkoin ja ottavansa siinä vähän takkiin, mutta eipä se onneksi koko taloutta kaada. Tähän kohtaan sain sanottua että hyvä ettei ostanut kallista autoa ja kerroin mielipiteeni sellaisista sijoituskohteina. Mies kertoi olevansa nykyään samaa mieltä, vaikka on aiemmin omistanutkin kaikenlaisia ökyautoja.
Taisimme kumpikin huokaista helpotuksesta. :) Mies ei ehkä ollut varma, olisinko minä kovasti loistoautojen perään, ja minä taas en ollut varma onko mies niihin koukussa. Jos olisi ollut, en tiedä miten olisin suhtautunut, kun muuten tykkään miehestä kovasti. Tilanne siis onnellisesti ohi.
ap
Kyllähän tämä olikin aivan kriittinen ongelma ratkaista suhteen jatkumisen kannalta :) Vaikutat ap aika kontrolloivalta...
Jos se on vain tapailemasi mies, teillä tuskin on yhteistä taloutta, ja saahan mies silloin tehdä rahoillaan mitä haluaa. Miksi sinun pitää siitä mitään sanoa? Tai jos pitää, sanot mitä ajattelet; mitä täältä kyselet neuvoa?
Asiasta sen enempää tietämättä niin tuohan voi olla ihan hyvä. Mies ainakin haluaa tehdä töitä, mitä arvostan. On hommia, joita ei saa, jollei sitä autoa ole. Voihan sen auton koettaa myydä eteenpäin työn loputtua. Ei saa omiaan takaisin, mutta ehkä kuitenkin on jäänyt voitolle, koska on auton ansiosta pystynyt käymään töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt oikein ymmärrä!? Miksi tätä asiaa yleensä pitää vatvoa?
Jos miehesi tarvitsee auton kolmen kuukauden työprojektiin niin silloin miehesi tarvitsee auton kolmen kuukauden työprojektiin. Miten siitä saa väännettyä jotain pinnallista?
Miehellä on instagramissa kuvia autosta, jolla hän ajoi edellisessä maassa jossa asui. Sen perusteella pelkäsin, että hän olisi tullut nytkin ostaneeksi vastaavanlaisen, varsinkin kun hän viestissään kertoi harmittelevansa tekoaan. Onneksi siis pelko osoittautui turhaksi. Jos kuitenkin ko. auto olisi ollut joku älyttömän kallis, olisi ollut minulta ihan aiheellista miettiä kieli keskellä suuta, miten kommentoin.
ap
Ai se olikin niitä kamelikuskeja jotka joutuu usein hoonaan vuohen pakoputkest karstoja pois.
Aloitit näin, ap:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni auton ostaminen on lähes aina typerää, mutta erityisen typerää sellaista työtä varten, jonka tietää kestävän vain hetken aikaa. Mies kertoi asiasta tekstivietitse, joten minulla on aikaa harkita reaktiotani. En haluaisi vaikuttaa liian nuivalta, mutta oikeasti olen kyllä sitä mieltä että auto on typerin mahdollinen sijoituskohde rahoille. Hänen rahojaanhan ne ovat tietysti, mutta kun olemme tässä nyt tutustumassa toisiimme niin haluaisin olla kuitenkin aika rehellinen siitä, mitä mieltä olen mistäkin aiheesta.
Hän vaikuttaa olevan ostoksestaan ylpeä ja iloinen, enkä haluaisi sitä iloa pilata. Toisaalta jonkin verran katuvaiseltakin hän vaikuttaa samaan aikaan. Miten reagoisitte tässä tilanteessa?
Tähän suurin osa kommentoijista otti kantaa. Jos kommentit ovat vääriä vastuu on sinulla, koska kerroit vain tuon, mikä avauksessa on. Ehkä huolimattomuutesi/ välinpitämättömyytesi heijastaa "suhdettasi" auton ostaneen miehen kanssa?
Myöhemmin kävi ilmi, että asutte eri maissa. Tarkoittaako "tapailu" jotain nettihöpinää? Onko teillä mitään suhdetta? Oletteko koskaan tavanneet oikeasti?
Mies on niillä specseillä, jotka hänellä on ollut, ostanut auton työprojektiaan varten. Työstä ja auton myynnistä hän varmaan saa kasaan rahat, joilla lähtee kiertämään maailmaa, kuten sitten myöhemmässä viestissä suostuit paljastamaan. Arvaanko oikein jos arvaan, että sinä et ole tuolla matkalla mukana?
Kerrot, että mies on ostoksestaan ylpeä ja iloinen. Sinä tuskin välität hänestä lainkaan, koska et halua jakaa hänen iloaan ja kannustaa häntä siihen mihin työprojekti häntä vie. Sen sijaan mietit miten voisit ilmaista närkästyksesi teosta, jota et hyväksy. Närkästys on närkästystä, se on nuivaa, eikä sitä voi ilmaista "asiallisesti".
Miten sinun mielipiteesi kaukana asuvan ja vielä kauemmaksi lähtevän miehen auton ostosta parantaisi teidän "suhdettanne"?
ap