Saako teillä ekaluokkalaiset ottaa omin luvin jääkaapista ruokaa?
Meillä saa. Tuntuisi kamalalta rajoittaa tuollaisesta jos toisella on nälkä. Ekaluokkalainen kertoi, että hänen kaverillaan ei saa missään tapauksessa mennä itse jääkaapille vaan syödään silloin kun tarjotaan tai ollaan nälässä. Jos esim. Kiukuttelee ruuan kanssa, ei saa mitään ennen seuraavaa ateriaa. Eli pidetään lasta nälässä.
Kommentit (57)
Yleensä saa ottaa melko vapaasti, mutta toisille tarkoitettuja erikoisruokavaliotuotteita ei saa kysymättä ottaa.
Yleensä meillä lapset kysyvät, saako ottaa, jos siellä on jotain tavallisesta poikkeavaa. Nyt siellä on ison veljen synttäriherkkuja, ja ekaluokkalainen kyllä tietää, ettei niihin ei saa koskea.
Periaatteessa sai. Mutta vielä isommatkin kysyvät nälkäisinä, että koska on ruoka vai voinko ottaa välipalaa. Sitten tilanteen mukaan, jos ruoka on jo tulossa, ei tietenkään oteta mitään. Jos menee vielä pidemmän aikaa, niin sitten siitä ajasta riippuen voi syödä vaikka omenan, banaanin tai leivän.
Ei meillä ole mitään sääntöjä ja rytmikin on harrastustenkin takia ollut aina hieman sovellettu. Koulussa kun ruokailu saattoi just ekalla olla jo klo 10.15 ja koulun jälkeen oli harkat klo 15, niin kyllä siinä välissä oli pakko syödä välipalaa ja vielä joku pieni juttu harkkojen jälkeen, kun päivällinen on kuitenkin vasta klo 18-19 aikaan.
Välipalaa sai koulusta tullessa ottaa aivan vapaasti. Jääkapissa ei ollut vanukkaita ja muita herkkuja, vaan ihan tavallista ruokaa ja välipalat olivat tyyliä: leipää ja leikkelettä ja kuppi kaakaota, puolukkapuuroa, maustamatonta jugurttia + marjoja ja/tai mysliä, marjarahkaa, hedelmää. Nyt isommat tykkäävät pyöräyttää smoothien, 5. luokkalainen mieluiten just leivän ja lasin mehua/kupin kaakaota.
Iltapalaa ei olla syöty vuosiin, mutta jos jollain on nälkä päivällisen jälkeen vielä ennen nukkumaan menoa, niin saa ottaa.
Teinit treenaavat molemmat paljon ja ovat tarkkoja syömisestään: siis sekä siitä, että on oikeanlaista ja siitä, että tulee tarpeeksi. Toinen on kasvissyöjä. Vapaus on ehkä kasvattanut ymmärrystä järkevästä ruokailusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Ruokailut on aikuisen vastuulla.
Näin saadaan uusavuttomia, jotka eivät osaa edes leipää tehdä.
Se ei ole ollenkaan huono, jos ei opettele syömään leipää tavan vuoksi.
No saadaan avuttomia, jotka eivät tajua syödä omatoimisesti jos on nälkä. Odottavat hoo moilasena, että aikuinen sanoo koululaiselle, koska tulee syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Säännölinen ateriarytmi, ei ole tarvetta napostella. Oikeanlaisella ravinnolla ja juomisella nälkää ei tule.
Mulla on säännöllinen ruokarytmi mutta aina nälkä ennen kuin syön.
Sitten et ole löytänyt sopimaa ateriarytmiä ja ruokavaliostasi puuttuu jotain mikä pitäisi sinut kylläisenä riittävän pitkään.
Jaa, minusta taas ateriarytmi jossa syödään kun on nälkä ja muuten ei kuulostaa ihan hyvältä.
Eli teidän perheessä jokainen jäsen syö juuri silloin, kun on nälkä. Esimerkiksi joku syö lounasn klo 10:30, toinen klo 11, kolmas 11:30, neljäs klo 12 ja viides klo 13.
Meitä on 3. Aamiaisella kaikilla on nälkä, aikuiset syö lounaan töissä siihen aikaan kun on nälkä, lapsi nyt joutuu koulussa syömään ruoka-aikaan mutta iltapäivällä saa välipalan omaan tahtiinsa. Iltaruoka syödään suunnilleen samaan aikaan joka päivä, ja siihen on vuosien saatossa sopeuduttu niin että kaikki osaa syödä sen verran lounasta / välipalaa että iltaruualla ei ole edelleen kylläinen muttei myöskään pyörtymäisillään nälästä.
Perheiden päivällisajoissa on myös suuria eroa. Olen itse kotona pienempien lasten kanssa ja meillä on aina päivällinen viimeistään tasan klo 16, kahtena päivänä koululainen syö harrastusten takia jo klo 15 oman päivällisensä. On aivan selvä, että hän ei tarvitse yhtä suurta välipalaa koulun jälkeen kuin muut kaverit. Joskus tukee koulusta ja olen laittanut hänelle päivällisen jo valmiiksi pöytään odottamaan. Jaksaa paljon paremmin harrastuksissa, kun syö päivällisen ennen niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa meillä käydä jääkaapilla, jos nälkä on (eskari, 2-luokkalainen ja 5-luokkalainen). Voihan vaikka kouluruoka ollut ollut sinä päivänä epämieluista tai ei kovin täyttävää. Ei sieltä jääkaapista löydy mitään niin turhaa ja epäterveellistä. Toki jos juuri laitetaan ruokaa, kiellän välipalat.
Sinänsä kun on useampi lapsi, pitää vähän olla tarkkana ja säännöstellä, ettei yksi vaikka ahmi litran jugurttia itse vaan kaikille halukkaille on.
Jääkaapissa ei ole mitään turhaa ja silti sieltä löytyy litra jugurttia.
Mikä vika mielestäsi on maustamattomassa rasvattomassa jogurtissa??
Asetaldehydi, jota on myös tupakassa ja alkoholissa.
Et varmaan sitten myöskään hengitä, koska asetaldehydiä on myös ilmassa. Omenat ja soijakastike on myös syytäjättää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saadaan avuttomia, jotka eivät tajua syödä omatoimisesti jos on nälkä. Odottavat hoo moilasena, että aikuinen sanoo koululaiselle, koska tulee syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen syödään aamulla, lounas koulussa, välipala koulun jälkeen, päivällinen perheen kanssa ja iltapala illalla. Miksi hitossa näiden välissä pitäisi osata jotain syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiainen syödään aamulla, lounas koulussa, välipala koulun jälkeen, päivällinen perheen kanssa ja iltapala illalla. Miksi hitossa näiden välissä pitäisi osata jotain syödä?
Kyllähän tuo työttömillä pelaa. Moneltako välipala, jonka ohjeistat koululaisen syömään ja valmistat hänelle, teillä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa!
Juurikin näin.
Vanhemmuus on nykyään hukassa eikä viitsitä pitää huolta kasten ravinnosta. Helpoimmalla pääsee kun lapsi käy itse jääkaapilla ja menee harrastuksiin ettei tarvitse katella sitä kotona.
Meillä 10 vuotiaaksi pestään hampaat niinkuin ohjeistus on samoin suihkussa pestään hiukset jne.
Jos nälkä on niin ruokaa annetaan itse ei lapsi vielä osaa päättää mikä on oikeaa ravintoa milloinkin. Monet aikuisetkin elää jugurteilla yms.
Kaiken huippu on lapset jotka kylälläkin menee toisten jääkaapille.
Meillä lapset saa ottaa mitä vaan jääkaapista ja pakastimesta vapaasti jätskiä ruoka-aikojen ulkopuolella. Saa syödä vapaasti keksiä, vapaasti purkkaa ja xylitolpastilleja. Saavat kirjoittaa kauppalista/ruokatoivelistaa ja tuon kaikenlaista mitä toivovat mikä maistuu. Syövät tosi huonosti. Karkkipäivänäkin karkit jäävät suurimmaksi osaksi syömättä. Hyppisin riemusta jos tyhjäisivät jääkaapin. Alipainoisia ja syötän ruokaa lusikalla suuhun vaikka koululaisia. Muuten menee ruokailuun liikaa aikaa tai jää syömättä.
No saa. Vanhin lapsi 10-v. tosin on sellainen rohmu että vähän katsotaan perään että mitä sieltä lähtee mukaan. 6-vuotias taas on niin järkevä että se hakee sieltä kuitenkin vain porkkanaa. 3-vuotias ei saa vielä mennä itse jääkaapille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa!
Juurikin näin.
Vanhemmuus on nykyään hukassa eikä viitsitä pitää huolta kasten ravinnosta. Helpoimmalla pääsee kun lapsi käy itse jääkaapilla ja menee harrastuksiin ettei tarvitse katella sitä kotona.Meillä 10 vuotiaaksi pestään hampaat niinkuin ohjeistus on samoin suihkussa pestään hiukset jne.
Jos nälkä on niin ruokaa annetaan itse ei lapsi vielä osaa päättää mikä on oikeaa ravintoa milloinkin. Monet aikuisetkin elää jugurteilla yms.Kaiken huippu on lapset jotka kylälläkin menee toisten jääkaapille.
10-vuotiaan hiukset pestään? Vaihdatteko vaippoja vielä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiaa!
Juurikin näin.
Vanhemmuus on nykyään hukassa eikä viitsitä pitää huolta kasten ravinnosta. Helpoimmalla pääsee kun lapsi käy itse jääkaapilla ja menee harrastuksiin ettei tarvitse katella sitä kotona.Meillä 10 vuotiaaksi pestään hampaat niinkuin ohjeistus on samoin suihkussa pestään hiukset jne.
Jos nälkä on niin ruokaa annetaan itse ei lapsi vielä osaa päättää mikä on oikeaa ravintoa milloinkin. Monet aikuisetkin elää jugurteilla yms.Kaiken huippu on lapset jotka kylälläkin menee toisten jääkaapille.
Pyyhkiikö itse pyllyn? Kun käy isolla hädällä? Vai käyttääkö pottaa äidin valvonnassa?
Vierailija kirjoitti:
Jos kiukuttelee ruuan kanssa, ei saa mitään ennen seuraavaa ateriaa...tämä ruokako pitäisi korvata esim. leivällä tai jollain muulla hyvällä jolla ei ole mitään lisäarvoa?
Mitä lisäarvoa on nälällä? Etkö itse syö mitään jos mahasi kurnii ennen ruokaa?
Helpompaa, kun lapsi ei tee itse, niin ei tule sotkua. Lasten tehtävä ei ole siivota tai etsiä itse ruokaa.
Asetaldehydi, jota on myös tupakassa ja alkoholissa.