Saako teillä ekaluokkalaiset ottaa omin luvin jääkaapista ruokaa?
Meillä saa. Tuntuisi kamalalta rajoittaa tuollaisesta jos toisella on nälkä. Ekaluokkalainen kertoi, että hänen kaverillaan ei saa missään tapauksessa mennä itse jääkaapille vaan syödään silloin kun tarjotaan tai ollaan nälässä. Jos esim. Kiukuttelee ruuan kanssa, ei saa mitään ennen seuraavaa ateriaa. Eli pidetään lasta nälässä.
Kommentit (57)
Ei saa. Ruokailut on aikuisen vastuulla.
Meillä tulee yksin kotiin koulusta ja saa toki ottaa ruokaa. Saa myös tarjota kaverille, jos sellainen on mukana. Tai oikeastaan pitääkin tarjota.
Kaikki on terveellistä, ei harrasteta mitään makeita tai rasvaisia ja suolaisia pikkunaposteltavia.
Ihan hoikka on eli ei vapaus tarkoita automaattisesti lihavuutta, kuten joku yritti selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Säännölinen ateriarytmi, ei ole tarvetta napostella. Oikeanlaisella ravinnolla ja juomisella nälkää ei tule.
Mulla on säännöllinen ruokarytmi mutta aina nälkä ennen kuin syön.
Sitten et ole löytänyt sopimaa ateriarytmiä ja ruokavaliostasi puuttuu jotain mikä pitäisi sinut kylläisenä riittävän pitkään.
Kyllähän normaalin ihmisen pitää nälkää tuntea, ennen kuin alkaa syömään. Se on luonnon tapa osoittaa, että ruuan määrä ja rytmi on oikea. Minulla on diabetes ja lapsena piti syödä hyvin tarkkaan seitsemän kertaa päivässä ja vielä täsmälleen ennalta määritetty määrä. Olen aika varma, että se on sekoittanut tavallaan kroppaani, kun koskaan ei ehtinyt tulla nälkä ennen syömistä. Luonnollisin ruokarytmi on sellainen, jossa on nälkä ennen syömistä ja tarpeeksi syötyään tulee kylläinen olo. Jos ruokaa tuputetaan aina ilman että on nälkä, ja toisaalta vaaditaan syömään lautanen tyhjäksi/ei anneta lisää, ei lapsi koskaan opi kuuntelemaan omaa kehoaan energian tarpeen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kyllä näkee, että on vapaus joka neljännen lapsen ollessa ylipainoinen.
Eiköhän se aikuinen sinne jääkaappiin se ruuat tuo... lapsi ei syö sokeria, vanukkaita ja mehuja jos kaapissa on porkkanaa ja puuroa.
Kaikkea saa syödä kunhan muistaa kohtuuden ja se kohtuus on vanhemman vastuulla sen jääkaapin sisällön lisäksi.
Saa meillä käydä jääkaapilla, jos nälkä on (eskari, 2-luokkalainen ja 5-luokkalainen). Voihan vaikka kouluruoka ollut ollut sinä päivänä epämieluista tai ei kovin täyttävää. Ei sieltä jääkaapista löydy mitään niin turhaa ja epäterveellistä. Toki jos juuri laitetaan ruokaa, kiellän välipalat.
Sinänsä kun on useampi lapsi, pitää vähän olla tarkkana ja säännöstellä, ettei yksi vaikka ahmi litran jugurttia itse vaan kaikille halukkaille on.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee yksin kotiin koulusta ja saa toki ottaa ruokaa. Saa myös tarjota kaverille, jos sellainen on mukana. Tai oikeastaan pitääkin tarjota.
Kaikki on terveellistä, ei harrasteta mitään makeita tai rasvaisia ja suolaisia pikkunaposteltavia.
Ihan hoikka on eli ei vapaus tarkoita automaattisesti lihavuutta, kuten joku yritti selittää.
Eihän nyt puhuttukaan aihe vapaan vanhempien lapsista. Hehän eivät sovi mihinkään yleiseisiin näkemyksiin vaan ovat niin paljon parempia suhteessa muiden lapsiin. Täällähän ei ole kuin täydellisiä vanhempia lapsineen.
Ei saa, koska muuten poika täyttäisi itsensä jugurtilla ja joisi janoonsa vatsan täyteen mehua. Sitten ruokailu olisi sitä vinkumista ja vonkumista "no kun ei maistu, tää on pahaa" tms. Nälkää ei tarvitse nähdä, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia saa syödä nälkäänsä ja janoon juoda vettä.
Vierailija kirjoitti:
Näin saadaan uusavuttomia, jotka eivät osaa edes leipää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan ihan lapsesta, että voiko ekaluokkalaisen antaa itse ottaa vapaasti ruokaa. Jos syö muutenkin reippaasti lounaat ja päivälliset, ei siinä kai ole ongelmaa antaa toisen ottaa itse välipalaa. Mutta jos syöminen on aina vinkumista ja vonkumista, ja sitten oltaisiin syömässä koko ajan jotain välipalaleipiä, niin en näe sitä järkevänä. Sellaisessa tilanteessa on järkevää säännöstellä lapsen syömistä. Nälkä ei ole vaarallista, väärä syöminen on.
Meillä on tälläinen lapsi, joka söisi pelkästään välipaloja ja jättäisi ruokailun kokonaan välistä. Lisäksi taipuvainen painon nousuun ja aliravitsemuksesta ei ole ollut ollenkaan huolta. Jos tuntia ennen ruokaa on nälkä niin voi syödä vaikka porkkanan, mutta ei voi syödä kolmea leipää, omenaa, jugurttia ja muutamaa keksiä. Jos lapsi valitsee välipalansa itse niin valitsee aina epäterveellisesti sekä ylisyö eikä sitten syö ruoka-aikaan mitään, tunti ruoan jälkeen on taas kinuamassa välipalaa.
Toinen lapsi on taas pienempi ja tarvitsee enemmän välipaloja, mutta syö silti aina hyvin ruokaa. Lisäksi on paljon sisarustaan laihempi.
Isommalla lapsella sujuu parhaiten, kun syö kunnollisen täyttävän aamupalan (ei mitään sokerihöttö muroja/jugurtteja vaan leipää/puuroo + kananmunaa + hedelmiä ja vihanneksia), lounaan, pienen ja kevyen välipalan kuten hedelmä/juurespaloja, varhaisen päivällisen ja kunnollisen iltapalan.
Vierailija kirjoitti:
Saa meillä käydä jääkaapilla, jos nälkä on (eskari, 2-luokkalainen ja 5-luokkalainen). Voihan vaikka kouluruoka ollut ollut sinä päivänä epämieluista tai ei kovin täyttävää. Ei sieltä jääkaapista löydy mitään niin turhaa ja epäterveellistä. Toki jos juuri laitetaan ruokaa, kiellän välipalat.
Sinänsä kun on useampi lapsi, pitää vähän olla tarkkana ja säännöstellä, ettei yksi vaikka ahmi litran jugurttia itse vaan kaikille halukkaille on.
Jääkaapissa ei ole mitään turhaa ja silti sieltä löytyy litra jugurttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi leipää pitäisi edes osata tehdä? Leivän syöntihän on vain opittu tapa. Se, että ruokailut on vanhempien vastuulla ei tee yhdestäkään lapsesta avutonta. Vanhemman vastuulla on myös ottaa se lapsi mukaan siihen ruuanlaittoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos esim. Kiukuttelee ruuan kanssa, ei saa mitään ennen seuraavaa ateriaa. Eli pidetään lasta nälässä.
Meillä on näin, muussa tapauksessa saa ottaa ruokaa jääkaapista, mutta jos kiukuttelun takia on nälkä niin se on vaan voivoi. Se ruoka on sit seuraavallakin kerralla edessä. Pahimmillaan pitänyt 5 ateriaa kierrättää samaa ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Säännölinen ateriarytmi, ei ole tarvetta napostella. Oikeanlaisella ravinnolla ja juomisella nälkää ei tule.
Sitten et ole löytänyt sopimaa ateriarytmiä ja ruokavaliostasi puuttuu jotain mikä pitäisi sinut kylläisenä riittävän pitkään.
Jaa, minusta taas ateriarytmi jossa syödään kun on nälkä ja muuten ei kuulostaa ihan hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vika mielestäsi on maustamattomassa rasvattomassa jogurtissa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole ollenkaan huono, jos ei opettele syömään leipää tavan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jogurtti on turhaa? Meillä on aina maustamatonta, syödään sellaisenaan, myslin kanssa, smootheissa tai käytetään ruuanlaitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jugurtti on turhaa, koska? Ei missään lukenut, että se olisi sokerijugurttia vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minusta taas ateriarytmi jossa syödään kun on nälkä ja muuten ei kuulostaa ihan hyvältä.
Eli teidän perheessä jokainen jäsen syö juuri silloin, kun on nälkä. Esimerkiksi joku syö lounasn klo 10:30, toinen klo 11, kolmas 11:30, neljäs klo 12 ja viides klo 13.
Meillä lapsi saa ottaa jääkaapista ruokaa, jos on yksin kotona.
Mutta jo mukana tulee kavereita, ei mitään ruokaa oteta kaapista! Keittiön pöydällä on hedelmiä, niitä saa syödä, mutta meillä ei ole kavereille aina avoinna olevaa buffet-tarjoilua.
Sen kyllä näkee miten kotona syödään, joka neljännen lapsen ollessa ylipainoinen ja kulkevan aivan tajuttoman ylipainoisten vanhempiensa kanssa. Lapsuudesta lukion loppuun meiän isossa porukassa oli tasan yks "isompi", oli ollut koko ikänsä, ja tää johtu tasan vanhemmista ja ruokatottumuksista. Oli meinaa kaikki samasta puusta veistettyjä.