Saako teillä ekaluokkalaiset ottaa omin luvin jääkaapista ruokaa?
Meillä saa. Tuntuisi kamalalta rajoittaa tuollaisesta jos toisella on nälkä. Ekaluokkalainen kertoi, että hänen kaverillaan ei saa missään tapauksessa mennä itse jääkaapille vaan syödään silloin kun tarjotaan tai ollaan nälässä. Jos esim. Kiukuttelee ruuan kanssa, ei saa mitään ennen seuraavaa ateriaa. Eli pidetään lasta nälässä.
Kommentit (57)
No saa, ei tämä mikään keskitysleiri ole!
Meillä on ruoka-ajat ja ei kukaan syö muulloin kuin silloin. Ekaluokkalainen käy jääkaapilla vain välipalan aikaan ja saa silloin ottaa lähes mitä haluaa sieltä. Yleensä aina kysyy, että saako tämän nyt syödä tai minä sanon, että ota sieltä jääkaapista se ja se.
Että kai tähän sitten pitäisi sanoa, että ei saa ottaa omin luvin, koska meillä on ne ruoka-ajat, joita jokainen noudattaa. Ja koska ne ruoka-ajat on, niin ei kenelläkään koskaan edes ole nälkä muulloin.
Aamupalan ja välipalan saa hoitaa itsekseen, muuten ei tarvitse jääkaapilla käydä. Kuten ei muutkaan niin tee.
Ei ainakaan itseäni haittaa, jos lapsi tekee välipalaksi pienen voileivän, kun ruoka on valmista vasta n. tunnin myöhemmin. Sitte sais näpeillensä jos menisi kaivamaan pakastimesta jäätelöä tai muita herkkuja. Ja tähän mennessä on kyllä ruokakin maistunut, vaikka aikasemmin tehnyt itsellensä leivän pahimpaan nälkäänsä
Riippuu varmaan ihan lapsesta, että voiko ekaluokkalaisen antaa itse ottaa vapaasti ruokaa. Jos syö muutenkin reippaasti lounaat ja päivälliset, ei siinä kai ole ongelmaa antaa toisen ottaa itse välipalaa. Mutta jos syöminen on aina vinkumista ja vonkumista, ja sitten oltaisiin syömässä koko ajan jotain välipalaleipiä, niin en näe sitä järkevänä. Sellaisessa tilanteessa on järkevää säännöstellä lapsen syömistä. Nälkä ei ole vaarallista, väärä syöminen on.
Meillä saa jo esikoulu iässä. Mutta pitää syödä kyllä lämmin ruoka. Ei ole ollut ongelmaa.
Ei ole tarvetta. Säännölinen ateriarytmi, ei ole tarvetta napostella. Oikeanlaisella ravinnolla ja juomisella nälkää ei tule.
Mitä sieltä jääkaapista sitten syödään? Tavanvuoksi leipää? Ruokailurytmin ollessa tasainen ei synny nälkää. Ja monta kertaa jononkin tulkitaan näläksi, jos ei juoda esim. riittävästi vettä.
Saa, jos osaa ottaa välipalaa, eikä syö esimerkiksi päivälliseksi varattuja nakkeja.
Ei omin luvin koska
-jos ruoka on pian valmis, ei ole järkeä täyttää mahaa välipaloilla juuri sitä ennen
-joskus kaapissa on jotain mitä ei saa ottaa (säästetty jotain ihan tiettyä tarkoitusta varten)
Käytännössä siis lapsi sanoo että on nälkäinen, jonka jälkeen hänelle sanotaan mitä voi syödä (valita esim. ottaako leipää, hedelmää, jogurttia vai mitä) tai että ruoka on kohta valmis joten nyt ei välipalaa.
Muistan kun koulun jälkeen olin lapsena yksin kotona ja ahmin kauheasti vanukkaita ja voileipiä ja kaakaota ja mitä lie. Aloin lihomaan ja koko aikuisikä ongelmia syömisen kanssa. Tuli vaan mieleen :(
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Säännölinen ateriarytmi, ei ole tarvetta napostella. Oikeanlaisella ravinnolla ja juomisella nälkää ei tule.
Mulla on säännöllinen ruokarytmi mutta aina nälkä ennen kuin syön.
Jos kiukuttelee ruuan kanssa, ei saa mitään ennen seuraavaa ateriaa...tämä ruokako pitäisi korvata esim. leivällä tai jollain muulla hyvällä jolla ei ole mitään lisäarvoa?
Meillä tulee ekaluokkalainen kotiin n. klo 13, kun iltapäiväkerhosta ei saatu paikkaa, ja minä olen kotona vasta kolmen jälkeen. Ihan varmasti saa hakea välipalaa, tehdä leipää yms. omine lupineen. :D Sama juttu aamulla, jos maha ei tule täyteen leivistä tms., jotka teen kyllä yleensä valmiiksi samalla kun teen itselleni.
Ehkä siellä kaverilla on joku ongelma lapsen syömisen kanssa. Tai vaikka diabetes eikä lapsi osaa itse laskea sokereita. Oma lapsi oli tosi vaarallisesti allerginen pienenä, että hän oppi joka ikisestä saamastaan karkistakin kysymään minulta saako syödä sen. Vaikka lapsi ei muuten niin kovin tottelevainen ollutkaan, niin tuossa huomasi kuinka tiukka ehdoton tekee tehtävänsä. Ruokailunsuhteen oli pakko olla ehdoton, muuten olisi voinut käydä huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on säännöllinen ruokarytmi mutta aina nälkä ennen kuin syön.
Sitten et ole löytänyt sopimaa ateriarytmiä ja ruokavaliostasi puuttuu jotain mikä pitäisi sinut kylläisenä riittävän pitkään.
Ruoka-aikoina syödään, ruoka-aikaa voi sitten säätää tarpeen mukaan, esim iltapala aiemmaksi. Eka-tokaluokkalainen oli ip-kerhossa, eli vasta kolmannella tuli itsenäiset välipalat ajankohtaisiksi.
Kiukuttelijoille ei muuta tarjota, jos fiksusti osaa perustella voi ruuan maistamisen lisäksi saada leivän, mutta usein nälkä on paras mauste.
Eipä ole ollut asiassa vielä ongelmaa, tehdään sääntöjä sitten jos niitä tarvitaan.
Lapsen serkku on ihme laiduntaja... suu käy kokoajan ja hedelmiä pitäis olla ämpärillinen päivässä ja sitten ei ruoka-aikana maistu. Häneltä olen kieltänyt jatkuvat välipalat ja muualla kuin keittiössä syömisen silloin kun on yökylässä. Jos ei 6.-luokkalainen osaa 3-4h välein syödä niin että pärjää seuraavan ruokavälin, niin nähköön sitten vaikka nälkää, ei se viikonlopussa ehdi kuolla nälkäänsä.
Sen kyllä näkee, että on vapaus joka neljännen lapsen ollessa ylipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Sen kyllä näkee, että on vapaus joka neljännen lapsen ollessa ylipainoinen.
Eiköhän se aikuinen sinne jääkaappiin se ruuat tuo... lapsi ei syö sokeria, vanukkaita ja mehuja jos kaapissa on porkkanaa ja puuroa.
Höpö höpö. Kaverilla varmaan sääntö, ettei koko aikaa olla jääkaapilla. Jos ruoka esim. tunnun päästä valmis, niin ei meidän muksut saa ainakaan syödä leipää vatsan täydeltä odotellessa..