Anoppi syötti lasta juhlissa omalla lusikallaan
Anoppi kinusi juhlissa syliinsä vauvan, jolla oli juuri aloitettu kiinteät. Meni pöytään istumaan, olin istua viereiselle paikalle, mutta anoppi ohjasi meidät eri pöytään, sivupöytään. Sivupöydästä katsoin, kun anoppi syö kakkua ja sitten samalla lusikalla syöttää vauvaani. Tässä vaiheessa suustani pääsee vain sensuroitu sana, ja vauva käydään hakemassa pois.
Mitä ajattelette anopista?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut vielä antavat pienelle lapselle suulle suukkoja. Kyllä tarttuu karies ja kaikki taudit. Lasta saa suukotella vain tutut ja poskelle. Lisäksi joillakin on herpes ja kaikki. Inhottaa kyllä ajatellakin kuinka jotkut tartuttavat tautejansa lapsiin.
Tuo samalla lusikalla syöttäminen pitäisi olla jokaisen tiedossa. Samoin ennenvanhaan kun lapselta putosi tutti maahan niin äiti puhdisti tutin omassa suussaan ja antoi lapselle.....
"Äiti puhdisti maahan pudonneen tutin omassa suussaan" ei ole mitään ennenvanhaan, vaan ihan äskettäin ilmestyneessä Ruotsalaisessa tutkimuksessa päädyttiin, sen ehkäisevän vauvan myöhemmällä iällä allergioita ja astmaa.
Kyseessä ei tainnut olla mikään tutkimus, vaan ennemminkin mutupohjainen suositus lastenlääkäreiltä. Jos nyt kuitenkin oletetaan tämän pitävän paikkansa niin valitsen koska tahansa elämääni mieluummin allergian ja astman kuin reikäiset huonot hampaat, jotka vaikuttavat vielä sydämen ja verisuoniston terveyteen elämän ehtoopuolella. Ja mulla on todellisuudessa sekä allergioita ja astma että ne huonot hampaat ja kaikki näistä pitkälti juuri kodin perintönä (huonohampaiset vanhemmat syöttivät omilla lusikoillaan ja kotona tupakoitiin sisällä ja äiti tupakoi myös odotusaikana. Astmaa ja allergioita on vain meidän perheessämme, mutta ei sukulaisperheissä, joissa ei ole tupakoitu.) Sitäpaitsi suurin osa ihmisistä välttyy allergioilta ja astmalta, vaikkei saisi vanhempansa sylkikontaktia, mutta sylkeä saaneet saavat lähes poikkeuksetta reikiintyvät hampaat.
Joo, on tosi ihanaa kun näin 35 vuotiaana on jokaisessa hampaassa paikka/paikkoja, kolme hammasta juurihoidettu ja yksi poistettu. Olisin mielummin ottanut terveet hampaat kuin suusuukkoja äidiltä ja ruokaa samalla lusikalla. Meillä pidetään takuuvarmasti huoli siitä, ettei vauvan suuhun mene aikuisten sylkeä. Niin kuin joku aiemmin kirjoittikin; ilmainen, upea lahja lapselle, terveet hampaat!
Hyvä, että tästä puhutaan. Tieto lisääntyy ja ehkä vihdoin jossain vaiheessa saavuttaa ne juntturimmatkin anopit ja papat.
Mirrimurunen kirjoitti:
Kyllähän se todellakin harmittaisi, jos vanhempana olisi tehnyt johdonmukaisesti kaikkensa ettei lapselle kariesbakteeri tartu, ja sitten anoppi vesittää koko homman yhdessä sekunnissa.
Mun äiti oli hammashoitaja ja on tiennyt kariesbakteerin tarttumisesta jo silloin kun olin pieni. Edelleenkään mulla ei ole yhtään reikää vaikka ikää on jo yli 40. Kyllä vaan harmittaisi jos joku mummo olisi tunkenut likaisen lusikan suuhun vauvana.
Niin että teidän muksut ei sitten vissiin mene vauvakerhoihin, uimaan tai päiväkotiin tai kouluun ettei sun kova työ menisi hukkaan sekunnissa? Te olette oikeasti ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mirrimurunen kirjoitti:
Kyllähän se todellakin harmittaisi, jos vanhempana olisi tehnyt johdonmukaisesti kaikkensa ettei lapselle kariesbakteeri tartu, ja sitten anoppi vesittää koko homman yhdessä sekunnissa.
Mun äiti oli hammashoitaja ja on tiennyt kariesbakteerin tarttumisesta jo silloin kun olin pieni. Edelleenkään mulla ei ole yhtään reikää vaikka ikää on jo yli 40. Kyllä vaan harmittaisi jos joku mummo olisi tunkenut likaisen lusikan suuhun vauvana.
Niin että teidän muksut ei sitten vissiin mene vauvakerhoihin, uimaan tai päiväkotiin tai kouluun ettei sun kova työ menisi hukkaan sekunnissa? Te olette oikeasti ihan sekaisin.
Joskus tuntuu että kovimpaan saman lusikan käyttöä ym puolustelee ne jotka ei itse vaan viitsi nähdä tuota vaivaa lastensa puolesta. Siksi selittävät että se on turhaa kun koettavat itselleenkin vakuuttaa ettei heidän tarvi vaivautua suojelemaan lastaan kun se on niin vaivalloista?
Tämäkin selittäjä huutelee koulusta ym. Kuitenkin tässäkin ketjussa on selitetty että ongelma on sitä pahempi mitä nuorempana saa altistuksen. Eli on aika eriasia tartutrtaanko bakteeri esim 6kk iässä vai 2-8v iässä.
Sitäpaitsi voi olla hyvinkin ettei sillä päiväkotikaverillakaan ole kyseistä bakteeria. Ja muutenkin on vielä tarjolla suppeampi bakteerikanta mitä aikuiselta ihmiseltä saataessa.
Vierailija kirjoitti:
Samalla lusikalla syöttäminen ei ole hyvä juttu, mutta myöskin se että syöttää kakkua juuri kiinteät aloittaneelle on myös kiellettyä ilman vanhempien lupaa. Jos vanhemmat eivät tiedä mitä lapselle on syötetty ja vauva saa vaikean allergisen reaktion, niin mitäs sitten tehdään. Viljatuotteita ei suositella alle 5 kk nykyään. Lisäksi se vauva olisi voinut tukehtua siihen kakkuun, vauvan ikää ei nyt kerrottu. Eli olisin tosissani huutanut pää punaisena kyseiselle anopille, että ilman vanhempien lupaa ei lapselle syötetä mitään.
Minäkin olisin toki kauhistunut samalla lusikalla syöttämisestä, mutta myös tästä että jumaleissön KAKKUA syöttää vauvalle?!! :O
Kakussa kaiketi oli sekä sokeria että viljatuotteita, ehkäpä myös maitotuotteita (jotka voi aloittaa vasta 10kk ikäisenä!) eli vähän kaikkea pienelle vauvalle epäsopivaa! :(
Meidän lapsista kenenkään vatsa ei ole kestänyt maitotuotteita ennen 4v ikää. Nyttemmin juustoa pystyvät syödä, mutta maitoa eivät juo. Kalsiumtasot priimaa, eli ei semaito ole mikään elämisen edellytys. Jos vauvana saivat edes teelusikallisen maistaa esim jugurttia, seuraavan vuorokauden oli kakka vihreää ripulia ja huusivat koko yön vatsakipuja. Mun mummon oli vaikea sisäistää tätä, että ihan oikeesti se kermakakku ei tee hyvää. "Kauhiaa, kun äiti kieltää pikkusilta jätskit ja kakut"... :D
Hyi hitto!
Kuka oikeesti tänä päivänä väen väkisin haluaa tartuttaa lapsenlapselleen karieksen!? Lisäksi tuo sokerikakun syöttö noin pienelle hyvin kyseenalaista - vai oliko tuossa kyseessä sokeriton gluteeniton maidoton porkkanakakku, tuskin....
Jokatapauksessa, törppöä toimintaa anopilta.
T. Isoäiti itsekin
Vierailija kirjoitti:
No joo, harmittaisi kyllä, mutten anoppia alkaisi mitenkään haukkumaan tai kiroamaan. Ajattelematontahan tuo oli, mutta tuo oli ihan normaalia vielä joskus 10-20 vuotta sitten, joten ehkä vain ihan tietämättömyyttään ei tajunnut tekevänsä jotakin väärin. Ja karies ei onneksi yhdestä kerrasta vielä tartu, vaan vaatii monta altistumista. Tekisin kyllä tiukasti selväksi, että tuo ei saa toistua, mutta en suuttuisi.
No haloo, ei ole ollut normaalia 10 vuotta sitten!
Oma esikoinen on 15 vuotias ja jo silloin oli hyvin tiedossa tuo karieksen siirtyminen syljessä.
ja itse pidin huolen että jo ennen vauvan syntymää kaikkia mummot olivat tietoisia että yskikään lusikka tai tutti ei mene oman suun kautta vauvalle. Hyvin meni perille!
Luin ensin pelkän otsikon ja luulin tässä olevan kyse ap:n kilahtamisesta siitä, kuinka anoppi on sniikisti tuonut juhliin oman lusikkansa, eikä suostunut käyttämään juhlapaikan/pitopalvelun aterimia ja ap:ta hävettää :D
:D
.... Mutta kyse olikin ihan muusta, oikeasti ikävästä "kömmähdyksestä".
Aloitus on monta vuotta vanha, mitenköhän ap:n vauvan hampaille kävi? Tarttuiko kariesbakteeri tuossa, vai oliko vain yksi hairahdus ja hyvä oppitunti anopille?
Aika monet vanhemmatkaan eivät p:n vertaa piittaa asiasta vaan syövät samaa jäätelöä ja juovat samasta pullosta.
Mutta kun anoppi tekee näin, niin se on paha.
LOL.
Kaikki ragee karieksen tarttumista, mut how about toi kakun syöttäminen noin 6kk ikäselle (apn sanoin juuri kiinteät aloittaneelle) vauvalle! Järkkyä.
Jopa näin lapsettomana sinkkumiehenä tiedän, miten tärkeää on varjella alle kolmevuotiaita kariesbakteerilta, okei ja tietty sokerilta.
Ap, suutahdit ihan aiheesta. Oma mutsini jos tekis noin, puolustaisin mun vaimoa ja lastamme.
M27
Vierailija kirjoitti:
Jopa näin lapsettomana sinkkumiehenä tiedän, miten tärkeää on varjella alle kolmevuotiaita kariesbakteerilta, okei ja tietty sokerilta.
Ap, suutahdit ihan aiheesta. Oma mutsini jos tekis noin, puolustaisin mun vaimoa ja lastamme.
M27
Entä jos oma vaimosi juottaisi lastasi samasta pullosta, josta on itse juonut, tai nuolisi lapsen jäätelöä?
Näin nimittäin monet palstalla kertovat tekevänsä ja haistattavat p:t jos joku sanoo, että näin ei ole hyvä566 tehdä?
Missä hölmölässä tuollaisia on?
Anoppia on aina kiva haukkua.
Vaikka se tekisi ihan samanlaisia asioita kuin vanhemmat itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M27
Entä jos oma vaimosi juottaisi lastasi samasta pullosta, josta on itse juonut, tai nuolisi lapsen jäätelöä?
Näin nimittäin monet palstalla kertovat tekevänsä ja haistattavat p:t jos joku sanoo, että näin ei ole hyvä566 tehdä?
Öööh, tuota noin: en ikimaailmassa menisi naimisiin henkilön kanssa, jolla on niin huono tietämys asioista, että toimisi tuolla tavalla.
M27
Vierailija kirjoitti:
Anoppia on aina kiva haukkua.
Vaikka se tekisi ihan samanlaisia asioita kuin vanhemmat itsekin.
Mä EN voi uskoa kenenkään nykyvanhemman syöttävän lastaan samalla lusikalla, sori nyt vaan! Ellei oo ihan tynnyrissä kasvanut....
Miksi jätit lapsen muistisairaalle ilman valvontaa?
Missään nimessä vauvaa tai lasta yleensäkään ei saa syöttää omalla lusikallaan.
Siinä nimittäin tarttuu karies, jos sitä on ja monilla on.
Ihan hirveää on myös imaista ensin lattialle pudonnut lapsen tutti omassa suussaan ja sitten laittaa se lapsen suuhun.
En ole ikinä käsittänyt tuollaista käytöstä.