Missä iässä teidän lapset ovat alkaneet käydä lääkärinvastaanotolla ilman vanhempaa?
Kommentit (45)
Ei ole paljoa käynyt.
Jos tarvetta olisi, menisin mukaan. Kuskiksi ja muutenkin. 17v ja 15v
Olen 15 eikä kahteen vuoteen ole vanhempaa ollut lääkärissä mukana. Ajatkin varailen itse jos tarvetta on. Tietysti vanhemmille infoan mutta pääsääntöisesti hoidan ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
14-vuotiaan kanssa en enää mennyt.
Mistä syystä meni lääkäriin?
Mun 8-luokkalainen (vielä 14v) meni koululääkärille yksin. En olisi päässyt töiden takia, isä olisi saanut järjestymään niin että olisi päässyt mutta poika oli sitä mieltä ettei tarvitse.
Jos on oikeasti kipeä ja pitää viedä päivystykseen niin silloin tietty jompi kumpi vanhempi lähtee mukaan.
10v poika kävi kuukausi sitten yksikseen.
Olisin hieman ihmetellyt, jos vanhempia ei olisi kiinnostanut tulla mukaan 20 km päähän, kun mursin sääreni 15-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä syystä meni lääkäriin?
Allergiaoireet. Lääkäri kirjoitti lääkkeisiin reseptin ja itse kävi apteekista lääkkeensä hakemassa ja hoiti muutenkin.
Menen mukaan. Lääkärin vastaanotolle menen lopuksi kuulemaan hoito-ohjeet, muuten odottelen käytävällä. Yleensä ravaan siinä vierellä labraan ja röntgeniin, aika harvoin on selvitty lääkärikäynnistä ilman niitä. Vanhin on nyt 19v ja edelleen olen ollut kuskina, mutta hoito-ohjeet osaa jo itsekin ottaa vastaan.
Juu, siis tarkoitin lähinnä että lapsi menee yksin sinne vastaanottohuoneeseen, toki kipeä lapsi kuljetetaan vielä täysi-ikäisenäkin jos tarvetta on.
ap
Mä oon käynyt itsekseni lääkärissä ala-asteikäisestä. Joku 13v. alkaisi olla mielestäni ok ikä asioida lääkärillä yksin, ellei ole kyse jostakin vakavasta.
Olen vielä 20 vuotiaan lapsen kanssa käynyt lääkärissä. Ei sen ikäinen vielä osaa tuoda ilmi mikä häntä vaivaa ja äidin pitää olla tukena hoitotoimenpiteissä.
Lapsia ei saa hylätä vaan heitä pitää kohdella lapsina.
Vierailija kirjoitti:
10v poika kävi kuukausi sitten yksikseen.
Miksi noin nuori meni yksin? Alle 12-vuotias ei voi olla vastuussa omasta sairaudenhoidosta.
5. luokan koululääkärin vo:lla ovat käyneet itsenäisesti.
Muuten ovat halunneet vielä yläkoulussakin jomman kumman vanhemmista mukaan, jos jonkun sairauden takia pitää lääkäriin mennä mutta noi koululääkärikäynnit ovat halunneet käydä itsenäisesti.
Hmm kävin isäni kanssa viime syksynä verikokeissa kun kärsin neulakammosta, ikää tosiaan on 22 vuotta 🙊 Muilla käynneillä käyn kyllä yksin
Vierailija kirjoitti:
Olisin hieman ihmetellyt, jos vanhempia ei olisi kiinnostanut tulla mukaan 20 km päähän, kun mursin sääreni 15-vuotiaana.
Siis oliko ne kaikissa hoitotoimenpiteissä läsnä? kai nyt se on selvää että jalkansa murtanut lapsi kuljetetaan tai saatetaan paikanpäälle.
No en kyllä päästäis yläasteikäisiä yksin. Ihan siitä syystä kun todennäköisesti mitään tolkullista tietoa lääkärin kertomasta tuskin tulis mulle saakka. Mun 14 täyttävä on hiukan ujokin, jännittäis varmaan tilannetta niin ettei mitään muistaisikaan jälkikäteen.
En ole ollut lapseni kanssa kertaakaan lääkärissä, mutta yläkouluikäisestä ylöspäin olisin kysynyt, haluaako että tulen mukaan.
Ja nyt jo aikuinen lapsi on siis ollut harvinaisen terve eli ei vaan ole ollut tarvetta lääkärille. Ekaluokkalaisena sai harrastusleirillä pienen murtuman, mutta se ei vaatinut kuin yhden käynnin, joka oli tietty leiriohjaajan kanssa, siellä ksukana leirillä kun olivat. Yläasteella kävi kerran urheiluun liittyvän jännetulehduksen takia ja kerran hakemassa rokotteen matkaa varten. Ja siinä olivatkin lapseni 18 ensimmäisen elinvuoden lääkärikäynnit.
Riippuu vaivasta. Yleensä olen ollut paikalla jos lapsi sitä on toivonut, oli ikä, mikä tahansa.. Ihan olin vieressä, kun parikymppiseltä napattiin koepala luomesta. Eikä lääkärikään kakistellut lainkaan.