Missä iässä teidän lapset ovat alkaneet käydä lääkärinvastaanotolla ilman vanhempaa?
Kommentit (45)
9-vuotias tilasi itse itselleen pyynnöstäni ajan ja meni itse polkupyörällä. Kyseessä oli syytän poisto. Sairaanhoitaja soitteli minulle jälkikäteen ja kehui reipasta poikaa :)
Pistin muuten pojan itse etsimään puhelinnumeron netistä.
12-v alkoi käydä yksin jos oli vaan joku perus flunssa, vähän kuumetta ja tarvi kouluun lääkärintodistuksen. Meiltä terveyskeskukseen on noin 200 metriä niin pikku flunssassa pystyy sen verran ulkoileen että kävelee seuraavalle kadulle. Kaikki muut paitsi skolioosikontrollit kävi yksin siinä 14-vuotiaana. Skolioosilääkärissä kävin tytön pyynnöstä mukana vielä kun tyttö oli 20, seuraavalla kerralla menee yksin.
Vierailija kirjoitti:
9-vuotias tilasi itse itselleen pyynnöstäni ajan ja meni itse polkupyörällä. Kyseessä oli syytän poisto. Sairaanhoitaja soitteli minulle jälkikäteen ja kehui reipasta poikaa :)
Mikset hoitanut syylää itse?
Ehkä sh soitti takaisin varmistaakseen että kotona on kaikki ok, ei ole normaalia että noin pienet käy ilman vanhempaa hoidettavana...
Vierailija kirjoitti:
12-v alkoi käydä yksin jos oli vaan joku perus flunssa, vähän kuumetta ja tarvi kouluun lääkärintodistuksen. Meiltä terveyskeskukseen on noin 200 metriä niin pikku flunssassa pystyy sen verran ulkoileen että kävelee seuraavalle kadulle. Kaikki muut paitsi skolioosikontrollit kävi yksin siinä 14-vuotiaana. Skolioosilääkärissä kävin tytön pyynnöstä mukana vielä kun tyttö oli 20, seuraavalla kerralla menee yksin.
Missä peruskoulussa vaaditaan flunssasta lääkärintodistus? :O
Vierailija kirjoitti:
Mikä sulla oli syynä ettet mennyt 9-vuotiaan mukana? Tuossa menisi monessa paikassa ilmoitus lastensuojeluviranomaisille jos huoltaja ei viitsi vaivautua mukaan.
7-vuotias varasi itse ajan yksityiselle hammaslääkärille, mutta vahingossa eri kaupunkiin, jonne meni junalla. Muuten hyvä, mutta joutui varaamaan myös hotellin, koska oli ottanut aamuajan.
No, kaikesta oppii. Ja lyhentää lääkäri+juna+hotellimaksuja viikkorahoistaan.
Jotain 13-14. Lapsella pitkäaikaissairaus. Kuskina joskus, vaikka matka ei ollutkaan pitkä, koska sairaus vaati sitä.
Vierailija kirjoitti:
Sillä oli velvollisuus soittaa kotiin lastensuojelullisista syistä ja tarkistaa tilanne. 9-vuotiaan ei kuulu hoitaa tervyesasioitaan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vein tyttäreni gynekologille 18-v. lahjaksi, mutta odotin aulassa.
aika erikoinen lahja...
Olen aina pyrkinyt rohkaisemaan lapsia omatoimisuuteen ja rohkeuteen turvallisissa rajoissa. Pieni haaste ja onnistumisen elämys mielestäni kannustaa lasta.
Nyt itselläni on jo lähes täysi-ikäiset lapset, joiden uskon pärjäävän maailmassa paremmin, kuin passatut curling-vanhempien lapset
Sen 9-vuotiaan reippaan nuorukaisen äippä
Vierailija kirjoitti:
Olen aina pyrkinyt rohkaisemaan lapsia omatoimisuuteen ja rohkeuteen turvallisissa rajoissa. Pieni haaste ja onnistumisen elämys mielestäni kannustaa lasta.
Nyt itselläni on jo lähes täysi-ikäiset lapset, joiden uskon pärjäävän maailmassa paremmin, kuin passatut curling-vanhempien lapset
Sen 9-vuotiaan reippaan nuorukaisen äippä
Sulla on omituinen käsitys curling-vanhemmuudesta. Monesta paiksta ihan oikeasti otetaan yhteys sosiaaliviranomaisiin jos noin nuori joutuu hoitamaan yksin terveysasiansa, eikä huoltajaa näy eikä kuulu.
Mä sairastuin toissa kesänä ja eläkkeellä oleva äitini matkusti Suomeen että oli mukana vastaanotolla kun sain tutkimuksen tulokset. Ei siellä odotushuoneessa kukaan odottanut yksin. Kaikilla oli saattaja, yleensä aikuinen lapsi oli saattamassa vanhempaa vanhempaansa tai isovanhempaansa. Minulla toisin päin koska omat lapset liian nuoria saattajan tehtävään.
Aikaisemmin huomasin isotooppiyksikössä, että kaikilla muilla oli tutkimuksissa saattaja. Silloin jäi jotenkin orpo oli ja tulosvastaanotolle tuli siis äiti mukaan. Käytiin läpi tulokset, leikkaus ja muu asian eteneminen. Olin 44-vuotias ja en usko että olen koskaan liian vanha äidin tuelle.
Koululääkärillä ovat saaneet käydä itsekseen, pl. ekan luokan tarkastus. Sieltä kyllä ilmoitetaan jos on jotain.
Lapset on nyt 11- ja 13- vuotiaita ja hammashoitolassa käyvät itsekseen. Vuosiin ei ole ollut tarvetta terveyskeskuslääkärille, joten en tiedä päästäisinkö vielä yksin. Riippuu varmaan tilanteesta, päivystykseen lähtisin mukaan milloin vain, mutta jonkun nuhan voi itse hoitaa. 15 vuottahan on se ikä kun lapsen ei tarvitse kertoa vanhemmille/huoltajille mitään eikä tietoja luovuteta ilman lupaa. Olisikohan se hyvä raja?
Minulla ei ole lapsia, mutta itse kävin noin 10-vuotiaasta kunnanlääkärin vastaanotolla, jos aihetta ilmeni. Harvoin ilmeni. Pian sen jälkeen kuljin jo yksin myös silmälääkärissä kaupungissa. En oikein ymmärrä nro 12:n suhtautumista. Parikymppisellä selväpäisellä nuorella aikuisella on jo sellaisiakin asioita lääkäriin, ettei sinne mammoja tarvita mukaan. Hänhän on sitä paitsi jo aikuinen. On eri asia, jos kyseessä on esim. kehitysvammainen tai muu erityistapaus.
Koululääkärit käyneet itse, mutta sairauden yms takia vasta lukioiässä.
Itse kävin 14-15 vuotiaasta hoitamassa lääkärikäynnit yksin, en olisi halunnut äitiä mukaan. Onneksi tajusi että haluan käydä yksin. Joskus vastaanotolla saattaa tulla sellaisia juttuja puheeksi joita ei halua äidin kuulevan. Kannattaa myös huomioida yksityisyys. Tapaturmat erikseem, mutta minusta on kummaa jos lähes täysi-ikäisen täytyy saada äiti mukaan lääkärin huoneeseen.
Minä kyllä olen käynyt vielä 15 vuotiaan kanssa lääkärillä. On alaikäinen ja vanhempien vastuulla. Toimin itse hoitoalalla ja haluan tietää hoito-ohjeet lääkäriltä. Hammaslääkärillä toki on käynyt jo monta vuotta yksin. Tai olin kyllä erikoishammaslääkärillä mukana, kun halusin tietää, mitä suunnitellaan jatkossa.
Mielestäni 10-12 vuotiaat ovat ehdottomasti liian pieniä käymään yksin lääkärillä missään vaivassa.
15-16 vuotias varmasti voi käydä, jos niin haluaa, mutta jos toivoo jompaa kumpaa vanhemmista mukaan, niin menkää ihmeessä. Lääkärikäynti saattaa jännittää tosi paljon lapsia ja nuoria!
Lääkärin näkökulmasta: yläasteikäiset tytöt käyvät usein yksin, mutta lukioikäiset pojat vielä monesti äidin kanssa. Sitten on näitä 40-50- v. miehiä, joilla ei ole minkäänlaista kehitysvammaa tai päänsisäistä ongelmaa, ja vastaanotolle tullaan 70-80 -vuotiaan äidin kanssa. Ja äidille varataan soittoaikaa koetuloksista ja jatkotutkimuksista.
Oma lapsi on käynyt hammaslääkärissä yksin jo ala-asteikäisenä. Tk-lääkärille meni yksin 13-vuotiaana, kun oli koulun liikuntapäivässä loukannut itseään.
Vein tyttäreni gynekologille 18-v. lahjaksi, mutta odotin aulassa.