Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lyhyelläkin kävelymatkalla hengästyttää ja hikoiluttaa, onko kuntoni ihan paska vai jossain vikaa?

Vierailija
20.03.2017 |

Ei välillä tarvitse kävellä kuin parisataa metriä niin hengästyttää, ja jossain vaiheesaa iskee kaamea tuskanhiki ja voimattomuus. Portaita kulkiessa kolmanteen kerrokseen hengästyttää. Olen perusterve 27v nainen.

Kommentit (189)

Vierailija
21/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen normaalipainoinen (67kg). Asunnossa ei ole hometta, talo valmistunut puolitoista vuotta sitten.

-ap

Vierailija
22/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tuli samat oireet, kunto oli hyvä. Syyksi paljastui jo pidemmälle edennyt raskaus (kierukasta huolimatta), menkatkin tuli ja ei muita oireita.

Mulla on yhdistelmäpillerit käytössä, ja tyhjennysvuoto tullut ajallaan. Lihonut vaan parisen kiloa joulun jälkeen (kun ruoka taas maistuu kunnolla kaikkien operaatioiden jälkeen).

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anemia tai kilpirauhasongelmat. Mutta mitä luultavimmin anemia. Juurikin tuota se on ,että voimat yhtäkkiä loppuu , ei vaan jaksa.

Myös palelu voi olla anemian oire. Lukaiseppa jostain anemian oireet.

Ja normaali hemoglobiini ei tarkoita, ettei olisi anemiaa.

Rautavarastot voivat olla aivan tyhjät silti.

Mittauta ferritiini ja transferriinireseptorit. Niistä saa tiedon elimistön rautatilanteesta.

Vierailija
24/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan hyvinhän sinä ole käynyt hoidoissa tutkittavana, ihan noista sairasteluista johtuenkin voi yleiskunto heikentyä, jos et halua muuta, niin syö terveellisesti ja lisää liikkumista vähitellen.

Vierailija
25/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa: lääkekuuri, jonka jälkeen helpotti heti. Oli aivan huippua hengittää  normaalisti. Mutta tosiaan, kun esimerkiksi yleensä kävelin töihin 15 min, niin kesti 30 min ja en meinannut saada happea. Oli jälkitauti flunssasta. 

Vierailija
26/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anemia tai kilpirauhasongelmat. Mutta mitä luultavimmin anemia. Juurikin tuota se on ,että voimat yhtäkkiä loppuu , ei vaan jaksa.

Mittauta ferritiini ja transferriinireseptorit. Niistä saa tiedon elimistön rautatilanteesta.

Pitää lukaista ja ottaa puheeksi, voihan ne olla ihan hyvä tarkistaa.

-ap

Vierailija
27/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuntosi on heikentynyt yllättäin, voi myös olla kuumeeton keuhkokuume. Anopilla oli. Lopulta anoppi oli niin heikossa kunnossa ettei päässyt edes postilaatikolle hengästymättä, jolloin ymmärsi vaatia tutkimuksia.

Vierailija
28/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä!!!? kierukasta huolimatta raskaana ja menkat??????

Kuinka pitkällä olit kun sait tietää?

Vierailija
29/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaikuta perusterveeltä. Kaksi tähystysleikkausta ja vatsavaivoja. Yleiskunto heikkenee nopeasti jos ei liiku. Minulla jo parin viikon vähäinen liikkuminen aiheuttaisi kuvailemasi oireet.

Vierailija
30/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan hyvinhän sinä ole käynyt hoidoissa tutkittavana, ihan noista sairasteluista johtuenkin voi yleiskunto heikentyä, jos et halua muuta, niin syö terveellisesti ja lisää liikkumista vähitellen.

Joo, on tuossa vieressä koira, joka liikuttaa. Pitäisi tehdä pidempiä lenkkejä kyllä sen kanssa, nyt jääneet aika lyhyiksi.

-ap

Vierailija
31/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan nyt voi olla mitä vaan, vaikka astmaakin. Kannattaa mennä terveyskeskuksesta kyselemään, vauva.fi ei taida olla instanssi, joka on fysiologiaa tai lääketiedettä opiskellut.

Vierailija
32/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, olen itse maratonjuoksua harrastava astmaatikko. Normaalisti voin sanoa olevani erinomaisessa kunnossa, mutta astman akuutissa pahenemisvaiheessa tilani on juuri tuollainen: noisen 5 porrasta ja haukon henkeä hapenpuutteesta ja pyörryttää. Minulla tämä ei siis liity kuntoon vaan keuhkojen hengityskapasiteettiin. Rajun flunssan jälkeen astma pahenee äkisti, ja keuhkokapasiteetti voi olla vain kolmasosan normaalista.

Nytkin sairasrtin keuhkoputkentulehduksen ja hengitys ei kulje. Menee n. 2kk ennenkuin olen hyvässä juoksukunnossa takaisin.

Epäilen piilevää astmaa. Keuhkokuvia tärkeämpi on pef mittaus. Kuvista astmaa ei aina näe (joskus näkee, keuhkoputki on 'karhean ja arpisen' näköinen muttei aina). Pyydä pef mittari ja mittaa puhallusvoimat. Iselläkin astma oli piilevänä pitkään ennekuin löydettiin.

Vierailija
33/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Minulla oli noilla oireilla anemia, rautavarastot käytännössä tyhjät. (Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy myös mutta se ei tuollaisia oireita ole aiheuttanut). 

Vierailija
34/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 9/25; oho :O mä kyllä liikun samalla tavalla, nopeasti siis, mutta hengästyminen ja hiki tulee.

Vierailija 27; no tässä viikon aikana ollut tosi kökkö olo, mutta aiemminkin tullut tätä hikoilua ja hengästymistä.

Vierailija 29; aika rankka vuosi kyllä ollut. Täytynee vaan yrittää liikkua enemmä, työttömänä tulee vaa rötvättyä kotona.

-ap

Vierailija
35/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Minulla ja pojallani oli juurikin tuo ongelma. Ihme voimattomuus ja hb normaalin puolella . Mutta sitten ferritiinit olivatkin aivan liian huonot.

Siihen voi kuulua myös hapen haukkomista, ihan ilman liikuntaakin ,palelua, kielen kipua , kylmät raajat ja alhainen ruumiinlämpö, hiustenlähtö. Ns . Kilpirauhasoireet ,jotka ovatkin "piilevää" anemiaa.

En ole koskaan ymmärtänyt ,miksi perusverenkuvaan kuuluu vain hb, joka ei ole luotettava raudanpuutteen mittari.

Miten verensokerit? oletko syönyt säännöllisesti?

Vierailija
36/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija 31; ajattelin kyllä ottaa lääkäriin yhteyttä.

Vierailija 32; kiitos pitkästä vastauksesta. Täytyy ottaa puheeksi, en minä aiemmin (sanotaan nt vaikka vuonna 2015 kun ei ollu vielä leikkauksia tai muita) hengästynyt tälleen tai hikoillut tuskanhikisenä.

-ap

Vierailija
37/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Minulla ja pojallani oli juurikin tuo ongelma. Ihme voimattomuus ja hb normaalin puolella . Mutta sitten ferritiinit olivatkin aivan liian huonot.

Siihen voi kuulua myös hapen haukkomista, ihan ilman liikuntaakin ,palelua, kielen kipua , kylmät raajat ja alhainen ruumiinlämpö, hiustenlähtö. Ns . Kilpirauhasoireet ,jotka ovatkin "piilevää" anemiaa.

En ole koskaan ymmärtänyt ,miksi perusverenkuvaan kuuluu vain hb, joka ei ole luotettava raudanpuutteen mittari.

Miten verensokerit? oletko syönyt säännöllisesti?

Okei. Luulisin että verensokerit on kunnossa, syön melko säännöllisesti. Näissä ravintoasioissa meen parin viikon päästä sairaanhoitajan kanssa juttelemaan.

-ap

Vierailija
38/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleiskunto on heikentynyt. Nyt vaan lisäät liikuntaa niin siitä se kunto kohenee :)

Ei ennen lääkärissä käyntiä.

Voi olla sydänlihakseen edennyt tulehdus.

Vierailija
39/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisiä oireita kuuskymppiselle miehelle joka kuolee lähiaikoina sydäriin....

Voihan se olla että sulla on vain todella huono kunto jos et ole lainkaan liikkunut, mutta kyse voi olla jostain sydän- tai verisuonielinten sairaudesta tai viasta.

Vierailija
40/189 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdeltä ystävältäni löytyi noilla oireilla anemia, jonka taas selitti keliakia.